SGP Christelijk??? Doodstraf ???

Bart-rk

SGP Christelijk??? Doodstraf ???

Bericht door Bart-rk »

op een ander forum zag ik iets wat ik haast niet kon geloven en ben dus op zoek gegaan. Als je SGP stemt dan stem je dus voor de doodstraf ? Ongeloofelijk
dit vond ik dus
http://www.sgp.nl/archief/343.html

j. In de (Grond)wet behoort weer de mogelijkheid te worden opgenomen dat bij levensdelicten, en onder duidelijk omschreven en strenge voorwaarden, de doodstraf kan worden toegepast.
wat stond er ookal weer
GIJ ZULT NIET DODEN
De waarheidsvriend

Bericht door De waarheidsvriend »

Genesis 9 6 Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt.

Spreekt voor zich.

Over dit onderwerp is trouwens al meer geschreven, elders op dit forum.

[Veranderd op 17/1/03 door De waarheidsvriend]
Madtice

Bericht door Madtice »

Inderdaad. Toen zei ik: als je de doodstraf in wilt voeren, dan is dat prima, maar dan moet jij ook degene zijn die de trekker over haalt, de injectie geeft of op de knop drukt. Daartoe moet je dan wel bereidt zijn natuurlijk, als je de doodstraf zo rechtvaardig vind.
parsifal

Bericht door parsifal »

Madtice, ik ben het met je eens. Al ben ik er verder nog niet uit wat betreft de doodstraf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Doodstraf is niet goed te praten dus zou ik voorstander zijn van levenslange opsluiting en dan bedoel ik dus echt levenslang en niet 20 jaar en geen compensatie wegens goed gedrag.

Daarnaast geen contact meer met de buitenwereld (krant tv etc) en dan heb je denk ik een afdoende straf
WSO

Bericht door WSO »

Er staat toch ook: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf? Ik zou zo'n moordenaar een lintje geven als ik jou was! Dat zou je zelf toch ook graag willen?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik vind de doodstraf wel kunnen. Alleen in uiterste gevallen. Het moet dan wel volkomen vaststaan dat diegene die misdaad begaan heeft.
Aan welke misdaden moet je dan denken?? Nou, denk aan 11 september, oorlogsmisdadigers, moordenaars etc.

Tukkertje
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

tukkertje

en wat doen we dan met Gij zult niet doden ?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

De overheid mag dat. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we het recht in eigen handen nemen. De rechter bepaalt de doodstraf.

tukkertje
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Maar ook de overheid bestaat uit mensen en de wetten die door de overheid gemaakt zijn, zijn door mensen gemaakt.

Dus blijft het toch een feit dat een mens een ander mens het leven ontneemt
parsifal

Bericht door parsifal »

Het woord voor doden in de tien geboden is een ander woord dan het woord dat gebruikt wordt voor het doden bij de doodstraf. (Voor zover ik weet komt een van de beide woorden een keer in een verband voor waarin je het niet verwacht). We zouden het doden uit de tien geboden kunnen vertalen met moorden.

Direct na het ontvangen van de tien geboden krijgen de Israelieten veel zaken te horen waarvoor ze mensen de doodstraf moeten geven. Hier is altijd het andere woord (niet uit de tien geboden dus) gebruikt.

Vaya con Dios,

parsifal
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Parsifal

Nu ben ik een vrij simpel katholiekje maar doden en moorden of je het nou wel of niet als veschillende dingen ziet maakt niet uit.
Het uiteindelijke feit is , is dat een mens een ander mens laat stoppen met ademen

Mischien begrijp ik je verkeerd maar dan hoor ik het wel

groetjes
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Toch zit er wel verschil in. Zou jij hetvolgende hetzelfde willen noemen:

een man schiet iemand dood voor geld

een chirurg maakt een fout, zonder zijn schuld. De patient sterft.

Beide slachtoffers zijn dood.

Vind daar nogal verschil in zitten.

tukekrjte
parsifal

Bericht door parsifal »

Bart,

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat je hier bij voorbaat al moorden en de doodstraf gelijk stelt. Hiermee staat je mening al vast en wordt de Bijbel gelezen vanuit deze mening.

Ik denk dat er verschillen zijn in de overheid en individuele mensen. Zo mag de overheid mensen opsluiten en heet dat legaal, terwijl hetzelfde door iemand anders dan de overheid illegaal is. (Zit wel wat in denk ik). Kan het zo ook niet zijn met het doden van mensen?

Mijn vraag is wel, nu er genoeg alternatieven zijn voor de doodstraf, waarom deze dan nog uitvoeren? De kans op fouten is aanwezig. Bij deze straf is alles zo onherstelbaar.

Vaya con Dios,

parsifal
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Tot de verboden doodslag in het zesde gebod behoren deze vier niet:
1. Het doden van doodslagers door de overheid. Want God heeft dat bevolen:

Gen. 9:6: "Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door de mens vergoten worden."
Rom. 13:4: "Zij, (de macht der overheid) is Gods dienares u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vreest; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene die kwaad doet."

Die een doodslager vergeeft, die kant zich tegen het gebod Gods, en heeft mededeel aan de doodslag:
Num. 35:31, 33: "Gij zult geen verzoening nemen voor de ziel des doodslagers, die schuldig is te sterven; want hij zal zekerlijk gedood worden...Want het bloed ontheiligt het land; en voor het land zal geen verzoening gedaan worden over het bloed, dat daarin vergoten is, dan door het bloed desgenen, die dat vergoten heeft."

Ja ook, indien de doodslager in de tempel vluchtte tot het altaar, zo moest hij van daar gehaald en gedood worden:
Ex. 21:14: ...zo zult gij denzelven van voor mijn altaar nemen, dat hij sterve

(Wilh. a Brakel)
Plaats reactie