VVD valt refoscholen aan
Gezien vanuit de niet-gelovige kamerlid is het denk ik terecht! Zo iemand kijk op dezelfde wijze tegen een christelijke school en een moslim-school aan!
Anderszijds totaal niet terecht! Van der Vlies was verontwaardigd toen tijdens een kamerdebat dit punt aan de orde kwam en men christelijke en moslim school als het ware gelijk stelde! Het liep toen o.a. over de werving voor de Jihad! Van der Vlies vroeg toen of de christelijke scholen ook zo deden en toen moesten ze een antwoord schuldig blijven!
Anderszijds totaal niet terecht! Van der Vlies was verontwaardigd toen tijdens een kamerdebat dit punt aan de orde kwam en men christelijke en moslim school als het ware gelijk stelde! Het liep toen o.a. over de werving voor de Jihad! Van der Vlies vroeg toen of de christelijke scholen ook zo deden en toen moesten ze een antwoord schuldig blijven!
Hoe kunnen refoscholen nou op 1 lijn worden gezet met fundamentalistische eigenschappen van een islamitische school??
alleen omdat het in beide gevallen om bijzonder onderwijs gaat??
en de aanzet tot het belachelijk maken van refo's in rokkies op openbare scholen dan??
Laten ze dat dan ook gaan controleren?? Of de verderfelijke films en normen en waarden missende zaken die op openbare scholen gebeuren?? word daar ook wat aan gedaan??
Oeps!!! Zalm en vander Vlies konden als persoon goed met elkaar optrekken. Ik denk dat deze verhouding er niet beter op is geworden , al zullen ze elkaars mening beiden respecteren?? hoewel??? hoe ver gaat dat??
ben ook zeer benieuwd naar de reactie van van der Vlies hierop ( en ook van Rouvoet van CU)
1 ding wil men:
Godsdienstvrijheid opheffen.
Hoorde paar weken terug Halsema ( GL) op de radio zeggen dat de kinderen op de basiscschool ZELF een keuze moeten maken of iets wel of niet goed /zondig is!!!!! ( doelend op homofilie en andere christelijke normen)
we hebben gezien dat CDA wat betreft bevoegdheden van onderwijsinspectie al overstag is gegaan dus wat hebben we nog te verwachten als orthodoxe Christenen?????????????
zucht.......................................
alleen omdat het in beide gevallen om bijzonder onderwijs gaat??
en de aanzet tot het belachelijk maken van refo's in rokkies op openbare scholen dan??
Laten ze dat dan ook gaan controleren?? Of de verderfelijke films en normen en waarden missende zaken die op openbare scholen gebeuren?? word daar ook wat aan gedaan??
Oeps!!! Zalm en vander Vlies konden als persoon goed met elkaar optrekken. Ik denk dat deze verhouding er niet beter op is geworden , al zullen ze elkaars mening beiden respecteren?? hoewel??? hoe ver gaat dat??
ben ook zeer benieuwd naar de reactie van van der Vlies hierop ( en ook van Rouvoet van CU)
1 ding wil men:
Godsdienstvrijheid opheffen.
Hoorde paar weken terug Halsema ( GL) op de radio zeggen dat de kinderen op de basiscschool ZELF een keuze moeten maken of iets wel of niet goed /zondig is!!!!! ( doelend op homofilie en andere christelijke normen)
we hebben gezien dat CDA wat betreft bevoegdheden van onderwijsinspectie al overstag is gegaan dus wat hebben we nog te verwachten als orthodoxe Christenen?????????????
zucht.......................................
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Hoi Billy, ik zucht met je mee hoor! Alleen denk ik wel dat het er binnenkort aan zit te komen. Oké, misschien is het met het CDA in de regering nog even tegen te houden, maar binnen tien-twintig jaar zijn er volgens mij geen bijzondere scholen meer
:
En verder denk ik dat het gepest om de rokkies wel meevalt hoor. Je ziet tegenwoordig al heel veel meiden in (lange) rokken lopen. Veel meer dan vroeger in ieder geval.
En je kunt ook als niet-refo gepest worden om je broek.. :sne

En verder denk ik dat het gepest om de rokkies wel meevalt hoor. Je ziet tegenwoordig al heel veel meiden in (lange) rokken lopen. Veel meer dan vroeger in ieder geval.
En je kunt ook als niet-refo gepest worden om je broek.. :sne
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
Inderdaad wel iets om een klein beetje somber van te worden.
Al meer is bewezen dat iets regelmatig genoemd wordt en later ook zo geregeld wordt.
Ook Wouter Bos heeft iets van die strekking gezegd in naar ik meen de Volkskrant. Al heeft hij z'n uitspraken al enigszins genuanceerd.
Het is te hopen dat de vrijheid van onderwijs die we in Nederland kennen (is wel uniek) nog lang zullen hebben.
Anders gaat het wel veel kosten om privescholen te onderhouden.
Ik dacht overigens dat het CDA toch al weer wat teruggekrabbeld was omtrent de onderwijsinspectie?
Al meer is bewezen dat iets regelmatig genoemd wordt en later ook zo geregeld wordt.
Ook Wouter Bos heeft iets van die strekking gezegd in naar ik meen de Volkskrant. Al heeft hij z'n uitspraken al enigszins genuanceerd.
Het is te hopen dat de vrijheid van onderwijs die we in Nederland kennen (is wel uniek) nog lang zullen hebben.
Anders gaat het wel veel kosten om privescholen te onderhouden.
Ik dacht overigens dat het CDA toch al weer wat teruggekrabbeld was omtrent de onderwijsinspectie?
De afschaffing van het bijzonder onderwijs zou een grote stap in de verkeerde richting zijn.
Voor de atheist / agnost is een refo school / moslim school qua leer niet al te zeer afwijkend. Maar, zoals eerder gezegd, dat betekend niet dat de haat die op *sommige* moslim scholen wordt onderwezen ook op refo scholen wordt onderwezen. Sterker nog, dat is absoluut niet zo.
Ik heb als christen wel kritiek op refo scholen (zelf op gezeten) maar vind het absoluut belangrijk dat ouders een school mogen zoeken die past bij hun overtuiging.
Wat betreft het CDA, ik vond het zelf ook wel jammer dat het voor controle is. Anderzijds is het wel zo dat je op deze manier de afschaffing van het BO langer uit kan stellen. De controles zullen, zeker op refo scholen, alleen maar uitwijzen dat er niets onwettelijks gebeurt.
Op de duur zullen mensen de 'leer' zelf absurd en fundamentalistisch vinden (alleen zalig door geloof in Christus) maar daar is geen kruid tegen gewassen.
Voor de atheist / agnost is een refo school / moslim school qua leer niet al te zeer afwijkend. Maar, zoals eerder gezegd, dat betekend niet dat de haat die op *sommige* moslim scholen wordt onderwezen ook op refo scholen wordt onderwezen. Sterker nog, dat is absoluut niet zo.
Ik heb als christen wel kritiek op refo scholen (zelf op gezeten) maar vind het absoluut belangrijk dat ouders een school mogen zoeken die past bij hun overtuiging.
Wat betreft het CDA, ik vond het zelf ook wel jammer dat het voor controle is. Anderzijds is het wel zo dat je op deze manier de afschaffing van het BO langer uit kan stellen. De controles zullen, zeker op refo scholen, alleen maar uitwijzen dat er niets onwettelijks gebeurt.
Op de duur zullen mensen de 'leer' zelf absurd en fundamentalistisch vinden (alleen zalig door geloof in Christus) maar daar is geen kruid tegen gewassen.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Het lijkt me nogal logisch dat een niet-christen een refoschool en een moslimschool op één lijn zet, de verschillen zijn echt slechts subtiel van buitenaf gezien:
1. Een 'verplichting' op bepaalde kledingstukken
2. Orthodox geloof
3. Anti-homo/abortus/euthenasie/etc.
4. fundamentalistisch
Fundamentalistisch? Ja, fundamentalistisch, want wat is dat eigenlijk? In principe is een fundamentalist iemand die zijn orthodoxe geloof in praktijk brengt. Dit moet je niet verwarren met de (extreem fundamentalistische) jihad strijders (terroristen). Daarvan kent Nederland er minder dan 1% van de moslim bevolking.
Trouwens, waarmee je hun kunt defineren is: iemand die zo overtuigt is van zijn geloof dat hij bereidt is dat geloof met hand en tand te verdedigen en er zelfs voor te sterven. Stel dat godsdienstvrijheid verboden wordt, hoe zal de gereformeerde kerk daar op reageren? Stel dat je niet mag geloven, en ieder die zijn geloof wel beleidt zal worden gearresteerd/gedood, hoe zal een refo daar op reageren? Het geloof afleggen, het geloof in het verborgene beleiden (wat toch neerkomt op een Petrusiaans achtig verraad van God) of het geloof met hand en tand verdedigen en er bereid voor te zijn te sterven?
1. Een 'verplichting' op bepaalde kledingstukken
2. Orthodox geloof
3. Anti-homo/abortus/euthenasie/etc.
4. fundamentalistisch
Fundamentalistisch? Ja, fundamentalistisch, want wat is dat eigenlijk? In principe is een fundamentalist iemand die zijn orthodoxe geloof in praktijk brengt. Dit moet je niet verwarren met de (extreem fundamentalistische) jihad strijders (terroristen). Daarvan kent Nederland er minder dan 1% van de moslim bevolking.
Trouwens, waarmee je hun kunt defineren is: iemand die zo overtuigt is van zijn geloof dat hij bereidt is dat geloof met hand en tand te verdedigen en er zelfs voor te sterven. Stel dat godsdienstvrijheid verboden wordt, hoe zal de gereformeerde kerk daar op reageren? Stel dat je niet mag geloven, en ieder die zijn geloof wel beleidt zal worden gearresteerd/gedood, hoe zal een refo daar op reageren? Het geloof afleggen, het geloof in het verborgene beleiden (wat toch neerkomt op een Petrusiaans achtig verraad van God) of het geloof met hand en tand verdedigen en er bereid voor te zijn te sterven?
Scholen moeten aangepakt worden die oproepen en aanmoedigen tot zaken die tegen de wet ingaan. Hierbij hoort denk ik niet het zeggen dat homoseksualiteit zonde of verkeerd is, wel dat de oproep tot homotjerammen. Hierbij hoort niet het zeggen dat de vrouw achter het aanrecht hoort, wel het leven onmogelijk maken van de vrouwen die buitenshuis werken. Ik ben ook zeer terughoudend in het afkeuren van Islamitisch onderwijs. Als hier wordt opgeroepen tot geweld moet het afgekeurd worden, als de westerse cultuur achterlijk en lager dan de varkenscultuur genoemd wordt mogen ze hun gang gaan. Vrijheid van meningsuiting is een hoog goed.
Laat inspectie gericht zijn op de kwaliteiten die belangrijk zijn voor de samenleving. Dus goed taalonderwijs, weten wat anderen denken en dergelijke, en natuurlijk veel inzicht in de wiskunde.
Vaya con Dios,
parsifal
[Veranderd op 18/12/02 door parsifal]
Laat inspectie gericht zijn op de kwaliteiten die belangrijk zijn voor de samenleving. Dus goed taalonderwijs, weten wat anderen denken en dergelijke, en natuurlijk veel inzicht in de wiskunde.
Vaya con Dios,
parsifal
[Veranderd op 18/12/02 door parsifal]
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Het is belachelijk om het reformatorisch onerwijs gelijk te scharen met het Islamitische onderwijs.
Op refoscholen wordt niet aangezet tot haat. Er wordt een mening verkondigd. Wat ik hier mee zeggen wilis dat op pc, openbare etc. ook meningen worden verkondigd die mischien nog veel erger zijn.
We hebben in Nederland het recht op vrije meningsuiting.
tukkertje
Op refoscholen wordt niet aangezet tot haat. Er wordt een mening verkondigd. Wat ik hier mee zeggen wilis dat op pc, openbare etc. ook meningen worden verkondigd die mischien nog veel erger zijn.
We hebben in Nederland het recht op vrije meningsuiting.
tukkertje
Er wordt niet opgezet tot haat, nee. Maar wel een soort angst voor alles wat niet refo is, iets wat waarschijnlijk onbewust gebeurt. Daarmee begon het met de moslims ook, angst voor de buitenwereld, angst die door bepaalde mensen handig omgezet werd in haat. Een haat die door handige mensen omgezet werd in terrorisme. Zeg ik nu dat refo's ook op de koers richting terrorisme liggen? Nee, dat lijkt me een beetje vergezocht. Maar in de wortel zie ik wel zeker overeenkomsten met het fundamentalisme van moslims (eigenlijk met fundamentalisme/orthodoxie van alle soort geloven). Is dat verkeerd? Nee, absoluut niet, orthodoxie en fundamentalisme is absoluut niet verkeerd. Iets te geloven waarvoor je alles over hebt is zelfs zeer bewonderenswaardig. Maar de juiste (of eigenlijk: verkeerde) mensen en de juiste omstandigheden kunnen fundamentalimse in no-time omzetten in agressiviteit. (was er niet in een ander topic al iets geopperd over 'het uitroeien van alle andere godsdiensten?'). Trouwens, het proclameren van één toegestane Godsdienst is ook de ontneming van godsdienstvrijheid. En het christendom (niet alleen refo's) staat bol van allegorieen over oorlog: we vechten een oorlog, we zijn soldaten, sterven, overwinnen, zwaarden...???? Hoe komt dat op de buitenwereld over. "Wij gaan strijdend de oorlog in voor de HEERE." ja, wij weten wat dat betekent, maar een niet-christen die dit leest, waarom zou die niet even snel een link leggen met een jihad (Heilige Moslim Oorlog)?