krijgt de SGP zijn derde zetel terug?

tukkertje
Contacteer:

krijgt de SGP zijn derde zetel terug?

Bericht door tukkertje »

6 mei 2002 was voor de SGP een dag van wisselende stemming, heel veel extra stemmen gehad en toch geen derde zetel. Wat ga jij straks stemmen, is dat een andere keuze als op 6 mei jl. Kben wel eens benieuwd of er mensen zijn die op D.V. 22 januari op de SGP gaan stemmen , die op 6 mei een andere partij hebben gekozen en waarom?. Ook als je nu weer op de SGP gaat stemmen, waarom?? of is het een gewoonte en kun je het niet beredeneren?
micro

Bericht door micro »

Ik stem (weer) op de SGP, omdat dat de enige partij is die mijn denkbeelden m.b.t. regeren benadert. Die denkbeelden zijn voor zover ik weet sinds 6 mei niet veranderd, dus heb ik geen reden om op een andere partij te stemmen...
Em.

Bericht door Em. »

ik stem (niet weer...maar voor t eerst :winknudge:) ook sgp denk ik, bij de andere partijen kan ik het ook niet echt vinden en met deze partij ben ik het geloof ik het meest eens, een partij waar ik het echt mee eens ben kan ik niet vinden duzzz.

greetz,
ptl

Bericht door ptl »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
6 mei 2002 was voor de SGP een dag van wisselende stemming, heel veel extra stemmen gehad en toch geen derde zetel. Wat ga jij straks stemmen, is dat een andere keuze als op 6 mei jl. Kben wel eens benieuwd of er mensen zijn die op D.V. 22 januari op de SGP gaan stemmen , die op 6 mei een andere partij hebben gekozen en waarom?. Ook als je nu weer op de SGP gaat stemmen, waarom?? of is het een gewoonte en kun je het niet beredeneren?
Ik ga voor de ChristenUnie, en wel omdat ik me veel beter kan vinden in hun ideeen over politiek voeren, dan die van de SGP. De ChristenUnie probeert politiek te voeren volgens Gods woord, maar wel onderbouwd met logische argumenten, dus argumenten die niet alleen voor de eigen achterban logisch zijn.

Daarbij zijn er teveel dingen binnen de SGP waar ik me aan kan ergeren, zoals vrouwenstandpunt, partij-bijeenkomsten die meer op een kerkdienst lijken dan op een bijeenkomst van een politieke partij, het niet meedoen aan TV-debatten, etc

Maar ik denk wel dat ze 3 zetels gaan krijgen, er zullen nu veel minder mensen gaan stemmen als vorige verkiezingen, en daar profiteerd de SGP wel van..
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Ik stem denk ik weer op JP. Wat ik mij afvraag: zijn de SGP-stemmers ook bekend met de verschillende standpunten van de SGP (zonder op internet op te zoeken) of kiezen ze SGP omdat deze zich profileerd als gereformeerd?

Voor mij bestaat er helaas nog geen partij die voor mij ideaal zou zijn. Wat economische standpunten betreft zou ik mijzelf onder gematigd rechts willen scharen (door mijn economische studie ben ik minder gevoelig voor "linkse" retoriek) Maar wat betreft de rol van de overheid in de samenleving (eigenlijk ook een economisch standpunt :-) ) komt mijn economische ik met mijn christelijke ik in conflict. Ik ben daar een stuk linkser in. Voor mij komen de standpunten van het CDA aardig terug in deze standpunten, maar het nadeel van het CDA is dat deze partij zich zo breed profileert dat ik mij niet altijd kan vinden in het CDA. Maar bij gebrek aan beter........
micro

Bericht door micro »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Wat ik mij afvraag: zijn de SGP-stemmers ook bekend met de verschillende standpunten van de SGP (zonder op internet op te zoeken) of kiezen ze SGP omdat deze zich profileerd als gereformeerd?
Hm, ik denk dat de gemiddelde SGP-stemmer net zo goed op de hoogte is van de standpunten van hun partij als de rest van de stemmers die op andere partijen stemmen. Misschien ligt die kennis door de achtergrond nog wel fors hoger....

En als het antwoord op het eerste gedeelte van je vraag al negatief zou zijn, wat betekent dat dan volgens jou??
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Wanneer een bepaalde politieke partij niet meer afgerekend kan worden op haar beleid/manier van oppositie voeren, omdat haar aantal stemmers sociologisch bepaald is, dan zou dat volgens mij niet goed zijn voor het democratisch systeem zoals wij dat in Nederland kennen.
micro

Bericht door micro »

Je kan je sowieso afvragen hoe democratisch ons systeem nog is....

Maar ik geloof niet dat de gemiddelde kiezer echt gefundeerd kan beargumenteren waarom zij een bepaalde partij kiest. Was het meest gehoorde argument voor stemmen op de LPF niet: "mijn stem was een protest-stem" ?

Ik zie daarom ook niet in waarin de SGP-stemmer achter loopt op gemiddeld Nederland...

Wat je volgens mij bedoelt te zeggen: als zij WEL op de hoogte waren, zouden ze NOOIT SGP stemmen. Correct?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Laat een ding helder zijn. De SGP heeft bepaalde standpunten, waar ze volledig achter staan. Of ik achter alle standpunten sta is een tweede. Maar dat doet geen enkele stemmer.
Wat wel zo is is dat de SGP geen water bij de wijn doet. En dat zie je bij de andere partijen wel.

tukkertje
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door micro
Wat je volgens mij bedoelt te zeggen: als zij WEL op de hoogte waren, zouden ze NOOIT SGP stemmen. Correct?
Ieder zijn meug. Op zic h heb ik niets tegen SGP-ers, maar ik heb wel wat tegen partijen die op democratische wijze de democratie af willen schaffen (SP, SGP) Ik heb het niet zo op dictatoriale partijen. Want misschien mag de democratie zoals wij die kennen ook niet het perfecte systeem zijn, het is wel alles wat we hebben.
Em.

Bericht door Em. »

Op zic h heb ik niets tegen SGP-ers,
gelukkig maar, ik ook niet tegen CDA-ers...:wink:

ben trouwens maar een halve sgp'er. wat achterban betreft meer cu'er, maar die partij spreekt me niet echt aan.
peentje

Bericht door peentje »

Ach dat kun je niet goed zeggen, want soms willen de mensen eens iets anders, en daar is gewoon niets aan te vernaderen.:pukey:
peentje

Bericht door peentje »

Ach dat kun je niet goed zeggen, want soms willen de mensen eens iets anders, en daar is gewoon niets aan te vernaderen.:pukey:
micro

Bericht door micro »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy
Oorspronkelijk gepost door micro
Ieder zijn meug. Op zic h heb ik niets tegen SGP-ers, maar ik heb wel wat tegen partijen die op democratische wijze de democratie af willen schaffen (SP, SGP) Ik heb het niet zo op dictatoriale partijen. Want misschien mag de democratie zoals wij die kennen ook niet het perfecte systeem zijn, het is wel alles wat we hebben.
Interessant....ik kom er maandag als ik voldoende tijd heb op terug......
Em.

Bericht door Em. »

Interessant... ik kom er maandag als ik tijd heb op terug...
brand maar los micro...
Plaats reactie