De zes regels van John Wesley
De zes regels van John Wesley
Negatief praten over anderen werd door de eerste Methodisten als één van de grootste zonden beschouwd.
Deze zes regels, richtlijnen bewijzen dat:
1. Wij zullen niet luisteren of onderzoek doen naar iets verkeerds betreffende iemand anders.
2. Indien wij iets verkeerds van iemand horen, zullen wij het niet geloven.
3. Wij moeten wat wij toch gehoord hebben zo gauw mogelijk uitpraten, door te spreken met of schrijven naar de persoon in kwestie.
4. Zolang wij dat niet gedaan hebben, zullen wij geen woord hierover schrijven of spreken met een derde.
5. Wij moeten zelfs, nadat wij dit gedaan hebben, er niet over spreken.
6. Wij zullen geen enkele uitzondering maken op deze regel, tenzij ons geweten ons verplicht dat te doen.
Deze zes regels, richtlijnen bewijzen dat:
1. Wij zullen niet luisteren of onderzoek doen naar iets verkeerds betreffende iemand anders.
2. Indien wij iets verkeerds van iemand horen, zullen wij het niet geloven.
3. Wij moeten wat wij toch gehoord hebben zo gauw mogelijk uitpraten, door te spreken met of schrijven naar de persoon in kwestie.
4. Zolang wij dat niet gedaan hebben, zullen wij geen woord hierover schrijven of spreken met een derde.
5. Wij moeten zelfs, nadat wij dit gedaan hebben, er niet over spreken.
6. Wij zullen geen enkele uitzondering maken op deze regel, tenzij ons geweten ons verplicht dat te doen.
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Roddelen......vanaf nu niet meer!
Wat vinden jullie van de zes regels van John Wesley. Ik zou het niet verkeerd vinden als iedere gelovige deze regels uit zijn hoofd leert om ze nooit meer te vergeten. Heel praktisch en nuttig, maar ook noodzakelijk voor een christen(gemeenschap). Het lijkt wel of het er heden ten dage precies anders om aan toe gaat.
Mvrgr, Grace
Wat vinden jullie van de zes regels van John Wesley. Ik zou het niet verkeerd vinden als iedere gelovige deze regels uit zijn hoofd leert om ze nooit meer te vergeten. Heel praktisch en nuttig, maar ook noodzakelijk voor een christen(gemeenschap). Het lijkt wel of het er heden ten dage precies anders om aan toe gaat.
Mvrgr, Grace
Wie zegt dat het niet waar is?Oorspronkelijk gepost door GraceHoe zo naief? a.) wie zegt dat het op waarheid berust, en b.) waarom zou je het persé aan iemand anders door moeten vertellen?Oorspronkelijk gepost door hijwel
ik vindt het 2e punt wel een beetje naief.
mvrgr, Grace
Is het verstandig als je bv hoort dat een persoon regelmatig dingen verduisterd, aan die persoon je fiets te lenen.
B hoort niet bij punt 2 maar bij de punten 4 en 5.
Punt 1 en punt 2, die zouden ze moeten schrappen. Vooral de combinatie van die twee.
Ik moet geloven dat iemand niks gedaan heeft (punt 2) en mag datt in geval van twijfel niet onderzoeken (punt 1).
De overige punten zijn prima. :+
We praten hier over christenen.Oorspronkelijk gepost door PugnaWie zegt dat het niet waar is?Oorspronkelijk gepost door GraceHoe zo naief? a.) wie zegt dat het op waarheid berust, en b.) waarom zou je het persé aan iemand anders door moeten vertellen?Oorspronkelijk gepost door hijwel
mvrgr, Grace
Is het verstandig als je bv hoort dat een persoon regelmatig dingen verduisterd, aan die persoon je fiets te lenen.
B hoort niet bij punt 2 maar bij de punten 4 en 5.
Punt 1 en punt 2, die zouden ze moeten schrappen. Vooral de combinatie van die twee.
Ik moet geloven dat iemand niks gedaan heeft (punt 2) en mag datt in geval van twijfel niet onderzoeken (punt 1).
De overige punten zijn prima. :+
Je moet er van uit gaan dat het niet waar is. Jij begint het van te voren al in twijfel te trekken. Niet echt goedgelovig dus. Waarom geloven we zo snel dat iets waar is, wat over een ander gezegd wordt. Dan kan regel 3 heel goed op de eerste 2 aansluiten. Die zijn juist van belang. Anders hebben de andere regels geen zin.
Wij zijn God Zelf niet. Laat het oordeel maar aan Hem over niet? Al zou iemand verkeerd gehandeld hebben, is dat nog geen(JUIST NIET!!!!!!!) redenen om er met anderen over te hebben.
mvrgr, Grace
-
Volgens snap je niet wat er mee bedoeld wordt.Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Regel 5 zorgt er voor dat je de overige regels niet kunt uitvoeren. Dus gewoon altijd je mond op slot. Kop in 't zand.
:pu:pu
Overigens geeft de Bijbel ook genoeg richtlijnen t.a.v. roddelen. Daar hebben we deze regeltjes niet voor nodig.
Waarom lees jij uit een dagboek eigenlijk?Natuurlijk is de bijbel er duidelijk in, maar het kan een steuntje zijn voor ons. Blijkbaar nemen we de bijbel niet serieus. Ik zou in ieder geval zeggen: probeer die vijfde regel dan maar toe te passen in je leven. Je zal versteld staan hoe vruchtbaar dat kan zijn in je leven.
mvrgr, Grace
Zelfs christenen doen dingen die niet door de beugel kunnen.Oorspronkelijk gepost door Grace
We praten hier over christenen.
Dat zou ik toch van geval tot geval willen bekijiken.Je moet er van uit gaan dat het niet waar is. Jij begint het van te voren al in twijfel te trekken. Niet echt goedgelovig dus. Waarom geloven we zo snel dat iets waar is, wat over een ander gezegd wordt. Dan kan regel 3 heel goed op de eerste 2 aansluiten. Die zijn juist van belang. Anders hebben de andere regels geen zin.
Mee eens, maar dat zijn de regels 3 t/m 4.Wij zijn God Zelf niet. Laat het oordeel maar aan Hem over niet? Al zou iemand verkeerd gehandeld hebben, is dat nog geen(JUIST NIET!!!!!!!) redenen om er met anderen over te hebben.
mvrgr, Grace

Ik heb een onzagelijke hekel aan roddelen. Maar als ik iemand wat verkeerds hoor zeggen, wat gewoon op fijten gerust. Moet ik even mijn hoofd in het zand steken, en mezelf voor gaan houden dat het onzin is.Oorspronkelijk gepost door GraceHoe zo naief? a.) wie zegt dat het op waarheid berust, en b.) waarom zou je het persé aan iemand anders door moeten vertellen?Oorspronkelijk gepost door hijwel
mvrgr, Grace
Lijkt me niet uitvoerbaar. De persoon aanspreken op zijn rondelen lijkt mij wel goed.
Nou Grace. Ooit gedacht dat je zoveel negatieve reacties op die regels zou krijgen?
Regel 5 gaat over spreken tegen derden, in het verlengde van regel 4Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Regel 5 zorgt er voor dat je de overige regels niet kunt uitvoeren. Dus gewoon altijd je mond op slot. Kop in 't zand.
:pu:pu
Pim,
Dat geeft maar weer aan dat we in onze gezindte niets op hebben met zulke praktische richtlijnen voor ons als christenen. Ik denk zelf dat één van de meest bedreven zonden zijn in onze kringen. De zonde van de tong.
En je ziet maar weer. Zodra je aan mensen vraagt of het geloof ze echt werkelijk alles mag kosten, dan haken er een hoop af.
Je tweede opmerking over regel 5 is correct.
mvrgr, Grace
Dat geeft maar weer aan dat we in onze gezindte niets op hebben met zulke praktische richtlijnen voor ons als christenen. Ik denk zelf dat één van de meest bedreven zonden zijn in onze kringen. De zonde van de tong.
En je ziet maar weer. Zodra je aan mensen vraagt of het geloof ze echt werkelijk alles mag kosten, dan haken er een hoop af.
Je tweede opmerking over regel 5 is correct.
mvrgr, Grace
Mee eens Grace.
Enneh, kennen jullie dat liedje van Elly en Rikkert?
Oren kunnen horen kunnen luisteren,
Monden kunnen spreken kunnen fluisteren
Roddelen, klessebessen
Tongetjes zo scherp als messen
Pas toch op wat je doet
Rodd'len is niet goed
Heer' zend Uw Licht en Uw Waarheid
Dat die mij leide voor altijd
Dat die mij leiden voor altijd
Enneh, kennen jullie dat liedje van Elly en Rikkert?
Oren kunnen horen kunnen luisteren,
Monden kunnen spreken kunnen fluisteren
Roddelen, klessebessen
Tongetjes zo scherp als messen
Pas toch op wat je doet
Rodd'len is niet goed
Dat die mij leide voor altijd
Dat die mij leiden voor altijd