Conservatisme is anno 2002 weer "in".
Je kan weer gewoon eerlijk zeggen dat je "conservatief " bent zonder bevreemd te worden aangekeken.
Was het de laatste jaren met name de rechtse VVD hoek en de SGP die vaak in verband werden gebracht met "conservatief " zijn, de ECHTE conservatieven schijnen tegenwoordig verenigd bij elkaar gaan zitten in de BURKESTICHTING ( zie http://www.burkestichting.nl ).
Echter ook ex-lpf-er Winny de Jong heeft met haar nieuwe partij conservatieven.nl beslag gelegd op de naam CONSERVATIEF te zijn.
Daar zijn ze bij Burkestichting niet blij mee!!
Tja want Winny is met haar ( zelf toegegeven) manisch depressief gedrag niet echt serieus te nemen. En dat willen de mannenbroeders ( hee waar zijn de vrouwen???) van de BURKESTICHTING wel!
Hoe denken jullie/ U over het Conservatieve gedachtengoed?
Wat is Conservatief zijn??
Is conservatisme ook positief relevant voor Christelijke politiek??
ter info:
Aanschurken tegen het conservatisme
Wij hebben gezien dat zich twee politieke partijen voor de komende kamerverkiezingen hebben aangemeld, die nadrukkelijk tegen het conservatisme aanschurken. Inderdaad, conservatisme is inmiddels zelfs een 'predikaat van aanbeveling', naar Vrij Nederland recent vaststelde.
Het gaat om mevrouw Winny de Jong, ex-LPF, die de partij 'Conservatieven.nl' bij de kiesraad heeft laten registreren, en om de eveneens uit LPF-kringen afkomstige heer Y. van de Krieke, die samen met enkele anderen de 'Alliantie voor Vernieuwing en Democratie' (AVD) heeft opgericht. De partij van mevrouw de Jong wijst in haar naam nadrukkelijk naar het conservatisme, terwijl de heer van de Krieke in een persbericht dat hij maandag 28 oktober heeft laten verspreiden, expliciet naar de Edmund Burke Stichting verwijst als 'initiatief' waarmee de AVD samen de 'politieke inhoud wil verrijken'. Beide partijen presenteren zich overigens als hoeders van het gedachtegoed van Pim Fortuyn. Als directie van het Edmund Burke Instituut hechten wij eraan hierbij duidelijk te maken dat wij met beide initiatieven niets te maken hebben. Wij willen een breed platform voor conservatieve gedachtevorming bieden waarop mensen uit alle partijen en partijlozen van harte welkom zijn.
Bart Jan Spruyt
Joshua Livestro
CONSERVATISME anno 2002
CONSERVATISME anno 2002
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Ik oog modern, maar zodra mensen me leren kennen schrikken zij van mijn conservatief gedrag.
Ik hou van de ouderwetse discipline in de opvoeding (meneer en mevrouw zeggen, leraren niet bij de voornamen noemen, opvoedkundige pakslaag), geen modernisering in het christendom, enz.
Conservatief zijn is er ook naar leven.
Ik hou van de ouderwetse discipline in de opvoeding (meneer en mevrouw zeggen, leraren niet bij de voornamen noemen, opvoedkundige pakslaag), geen modernisering in het christendom, enz.
Conservatief zijn is er ook naar leven.
Ik denk dat iedereen conservatief op een ander punt is. Hoewel je het niet zou zeggen, ben ik vast op heel veel dingen ook conservatief. Het is ook maar net waar je het mee vergelijkt. In vergelijking met mijn niet-christelijke vrienden ben ik conservatief omdat ik in God geloof, maar in vergelijking met sommige 'zwaardere' christenen ben ik weer zo tolerant en progressief als de neten. Het is maar net waar je de lat legt, of, zoals Einstein al bewees: alles is relatief.