Mag ik geloven / uitverkiezing als blokkade

Zoekende

Mag ik geloven / uitverkiezing als blokkade

Bericht door Zoekende »

De doop is wel een van de sacramenten, maar wat heb ik eraan als ik met een gedoopt voorhoofd naar de hel ga?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Het zou me tot schuld moeten worden dat ik uit het ongeloof spreek, maar kan ik anders?
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Wel mooi wat je zegt, hoewel ik toch met de vraag blijf zitten, ik kan mijn ogen toch zelf niet opheffen tot God?
Dan zou er weer iets van mij moeten bijkomen; omdat ik op Christus gezien heb, daarom wordt ik zalig.
Nee, nee, we kunnen Jezus niet zomaar aannemen, dan gaan we met een gestolen Jezus ter hele.
Het is alles Gods werk, Hij is genadig wie Hij wil, en verhardt wie Hij wil.<P>- Bericht is gewijzigd door Zoekende op 11-02-2002 -
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,

Je kunt jezelf niet bekeren, dat is een waarheid. Het is een eenzijdig Godswerk. En nu? Nu lig je voor de poorten van de eeuwige verdoemenis, de poel die onuitblusselijk brandt met vuur en sulfer. Want je hebt gezondigd tegen een goeddoend Heere. Al wat je doet is door en door zondig.

Ben je hier al radeloos mee geworden, of doet het je niets? "Zie IK (zegt Jezus) sta aan de deur en klop dag aan dag aan je hart!"
Heb je al eerlijk in je gebed voor de Heere uitgesproken: Ik wil U niet dienen? Want het is toch uitgesloten dat je stiekem denkt: Ik wil wel bekeerd worden, nu alleen nog de HEERE. O, ben je al oprecht gemaakt van al je kromme wegen? Want de schuld van je onbekeerlijkheid ligt bij jezelf! En nu? Blijven zeggen: Ik kan niet, ik wil niet? Ik moet maar wachten tot de Heere ingrijpt? Zo kun je de kloppende Jezus toch niet dag aan dag links laten staan? Veracht Zijn verzoenend bloed niet!

Zie op Jezus! Dat zegt de HEERE! Bekeert u want waarom zoudt u sterven! Wendt u naar Mij toe en wordt behouden! Voel je je verantwoordelijkheid? Geloven is geen werken, het is het neervallen als een arme, goddeloze zwerver aan Zijn troon, om het dan alles, ja alles van Hem te verwachten. Het is zogezegd ophouden met werken, erkennen: Uit mij geen vrucht meer in der eeuwigheid niet. Waar moet je het dan van verwachten? Is het niet van Degene Die zalig maakt?

Is het niet het geloof (het zien op Hem) dat zalig maakt? Wendt u naar Mij toe en wordt behouden (Jes. 45:22). Ja, dat is een activiteit van de mens. Maar is het niet de enige weg die je wordt gewezen? Wijst God je er niet dagelijks op? Onthoudt goed: Je wordt niet om het geloof gerechtvaardigd maar UIT het geloof. Omdat het geloof aan CHRISTUS verbindt.

Is er nog reden om je niet te bekeren. Zou je God ongehoorzaam zijn, welke verontschuldigingen heb je nog aan te brengen wanneer de Heere Jezus zegt in de dag des oordeels: Waarom heb je je niet bekeerd? Zijn er verontschuldigingen?

Zoekende, dit zeg ik net zo goed tegen mezelf. Zullen we beiden werkzaam zijn met Zijn onfeilbaar Woord?
Groeten,
Refojongere
debor@

Bericht door debor@ »

Bekering is juist iets wat God NIET voor je kan doen. Hij kan je niet dwingen, niet vragen, niet smeken, niets doen, opdat jij vanuit het donker je omkeert naar het licht. Dat is iets wat je echt alleen maar zelf kunt doen. Op het moment dat je dat doen, gaat God met je aan het werk.
Wat een enorme teleurstelling geef je op deze manier de zoekenden. Alsof er een uitverkoren groep is (zie reactie andere topic) die tot geloof zou mogen komen. Zij die nog niet bewust voor God hebben gekozen, zouden kunnen zeggen, sorry, maar ik hoor niet bij de groep door God uitgezochte bekeerden.
debor@

Bericht door debor@ »

Het vorige bericht is bedoeld voor refojongere!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Jullie berichten doen me best wat, maar ik voel me zo onmachtig om me te bekeren, en ik hoor steeds onder de prediking dat God me moet bekeren.

Wat moet ik met m'n onmacht, met m'n onbekwaamheid tot enig goeds? Met m'n onwil?Met m'n doodstaat?
Ik probeer het echt wel, en soms ben ik getroffen, maar ik kan niet, ik kan me niet bekeren!
debor@

Bericht door debor@ »

Beste Zoekende:

Wil je geloven? Met nadruk op wil. Dan ben je maar een gebed verwijderd van alles wat God belooft in Zijn Woord.
En, hard, maar waar: je kunt ook te laat zijn....
debor@

Bericht door debor@ »

Zoekende,

Vervelend dat je eenmaal geplaatse posting niet kunt corrigeren. Met dat te laat zijn bedoel ik, dat je niet weet hoeveel tijd je nog hebt in dit leven. En omdat ik geloof in de wederkomst van Jezus, is dat ook een reden om te kiezen. Wij weten niet wanneer Hij komt. Maar Hij komt!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Deborah en ook Zoekende,

Nooit zijn we te slecht of te onmachtig voor Zijn genade. Wij zijn alleen te goed. Waarom? Omdat we menen zelf nog iets te kunnen aandragen bij God. Wou je zo tot God komen? Zeggen: Zie hier mijn berouw, zie hier mijn keus mijn geloof.
VERDOEMELIJK!
Het is CHRISTUS Die zalig maakt. Niets uit ons, alles uit Hem! Geloven is niet je geloof aandragen. Geloven is neervallen aan Zijn Troon der Genade die nu nog voor een ieder open staat!
Geloven is NIETS doen...Zoekende. Moeilijk he, voor een hoogmoedig en trots mens zoals we van nature van de zondeval af aan zijn geworden...Bekennen dat je niks verdient en het van pure genade alleen moet hebben.

God is niet van jou afhankelijk. Maar jij van God! Fil. 2:12 en 13
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Debora, uit mijzelf wil ik niet geloven, wat moet ik hier dan mee?

En Refojongere, dan moet ik toch op God wachten, totdat Hij het doet?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,

Wij moeten niet lijdelijk afwachten, dat is ongehoorzaam zijn aan het Woord des Heeren: Bekeert u! We moeten er werkzaam mee zijn. Wij moeten worstelen om Gods genade zoals Jakob worstelde met God om Zijn zegen! We moeten en mogen het zelfs ook alles van HEM VERwachten! Ben je er al mee bezig? Ja toch? Leg je het vanavond ook neer voor de Troon der genade in het gebed?
Hebreeen 11:6: God is een Beloner dergenen die Hem zoeken, dat moeten we geloven als we tot Hem gaan!
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Ik ben het met je eens dat we de middelen moeten gebruiken, zoals het gebed, maar God past die alleen zaligmakend toe aan degenen die Hij daartoe verkoren heeft. Je kan je hele leven bidden, maar het heeft geen enkele waarde voor de eeuwigheid, dan zou er iets van ons bijkomen.
Het gebed is een middel, maar het geeft je nog niet wat je bid, God geeft een ieder naar Zijn wil, en Zijn wil is om maar een kleine kudde te zaligen. Hoor ik daar ook bij?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Zoekende,

Wat zoek je nu eigenlijk? Bekering en geloof denk ik. Maar je weet het niet zeker of je het krijgt, want je weet niet of je uitverkoren bent. Nou, dat zal niemand je kunnen vertellen, want we mogen alleen van bekeerden/wedergeborenen/gelovigen zeggen dat ze uitverkoren zijn. Ben je nog niet tot Christus gekomen, dan zul je het nooit van je leven te weten komen.
Als ik je nu eens zou zeggen: het zou kunnen dat je tot dat kleine kuddeke behoort dat de zaligheid zal ontvangen om ’s Heeren welbehagen. Het zou kunnen, immers het is alles nog verborgen. Zou dat je geen hoop geven?
Maar wat nog veel meer hoop geeft is de Heere Jezus Die zegt: Die in Mij gelooft zal zalig worden. De vraag is dus niet: Ben ik wel uitverkoren?
De besluiten van God zijn geen verhindering om tot Hem te komen, want God heeft geen lust in de dood van de goddeloze. Want Ik heb geen lust aan de dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft (Ez. 18:32). Zondaren missen de hemel niet omdat zij niet uitverkoren zijn, maar omdat zij op zo’n grote zaligheid geen acht slaan. Je wilt geen berouw tonen en niet geloven, want je vindt dat allemaal te makkelijk gaan. Je hoort liever dat je er diep door moet. Het laatste oordeel zal tonen dat niet de uitverkiezing, maar de luiheid en de liefde tot de zonde, het ongeloof en de onwil om tot Christus te komen, je ziel verloren zal doen gaan.
Bestraf jouw eigen hart, omdat je je bemoeit met Gods verborgen dingen, en je Zijn geheime raad wilt doorzoeken, want de verkiezing en verwerping zijn een verborgenheid, waarover de Bijbel ons leert: De verborgen dingen (zoals de uitverkiezing) zijn voor de Heere onze God, maar de geopenbaarde (“Ik heb geen lust in de dood van de goddelozeâ€
Zoekende

Bericht door Zoekende »

Refojongere,

In de bijbel staat velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. Dat heeft God toch geopenbaard, dat is niet doordringen in Zijn verborgen wil.
En daaruit volgt dat er maar een hele kleine kans is dat ik, die wel geroepen wordt, ook uitverkoren ben.

Ik gebruik de middelen, maar zal het baten?

Welk geloof bedoel je, het zaligmakende, het historische, het tijd of het wondergeloof? Bedoel je de apostolische geloofsbelijdenis? Die is per definitie duidelijk.

Ik vind je antwoorden wel mooi hoor, maar ik kan er nog zo weinig mee, en ik hoor ook altijd anders van de kansel.
Plaats reactie