Christelijke feestdag inleveren tgv Islam

Plaats reactie
Jelle

Christelijke feestdag inleveren tgv Islam

Bericht door Jelle »

Nog niet zolang geleden werd er op een Partij van de Arbeid congres een resolutie aangenomen waarin ondermeer stond aangegeven dat de christenen maar een christelijke feestdag moesten inleveren ten gunste van het suikerfeest van de moslims. Wat voor mening hebben wij hierover.?
Jelle

Bericht door Jelle »

Nog niet zolang geleden werd er op een Partij van de Arbeid congres een resolutie aangenomen waarin ondermeer stond aangegeven dat de christenen maar een christelijke feestdag moesten inleveren ten gunste van het suikerfeest van de moslims. Wat voor mening hebben wij hierover.?
de Paus

Bericht door de Paus »

Laten we een extra feestdag invoeren. Wij als Nederlanders liggen qua aantal feestdagen achter op de rest van Europa, dus er kan er wel eentje bij. Geen probleem.
Wel zie ik een probleem om 1 van de Christelijke feestdagen af te schaffen. Men kan namelijk niet zomaar even een van de heislfeiten buiten beschouwing laten. De samenleving moet beseffen dat zij van oudsher een christelijk land is, en dat zij haar achtergrond niet kan verloochenen. Nu er meer ruimte komt voor andere religies moet die ruimte ook worden ten toon gesteld op divers manieren, zoals feestdagen.

de paus
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ze zouden de islam maar moeten verbieden in Nederland. Het heeft al zijn vele duizenden van God afgetrokken naar die afgod van een Allah. Als christen moet je dan ook tegen zijn om dat te gaan stimuleren door feestdagen. Doet het ons nog wel eens wat als we zien dat al die moslims zonder Christus verder voortschrijden op de brede weg ten verderve?
de Paus

Bericht door de Paus »

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ze zouden de islam maar moeten verbieden in Nederland. Het heeft al zijn vele duizenden van God afgetrokken naar die afgod van een Allah. Als christen moet je dan ook tegen zijn om dat te gaan stimuleren door feestdagen.
--------------------------------------------------------------------------------

Er zit een groot verschil tussen toestaan en stimuleren. Zoals je het nu zegt, vind ik het zelfs neigen naar racisme. De islam zou volgens jou maar verboden moeten worden. Hier gaat totaal geen respect van uit naar degenen die geloven in de Islam en andere godsdiensten.
de paus
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Paus,

Ik neig niet naar racisme, ik heb het beste met de moslims voor, namelijk hun bekering. Lees de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 36 er maar op na: 'Het ambt van de overheid is (...) uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst, om het rijk van de antichrist te gronde te werpen en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen; het Woord des Evangelies overal te doen prediken (het doel, RJ)opdat God door een ieder geeerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.'
Trein

Bericht door Trein »

Ik ben een voorstander van alle christelijke feestdagen afschaffen, en daarvoor in de plaats elke nederlander bv 10 vrije dagen ter eigen besteding van zijn of haar heilige feestdagen. Dan ben je in 1 klap van een hoop gezeur af, en hebben zowel de christenen als alle andere gelovigen gewoon vrij op hun eigen heilige dagen.

En dan nog wat, als in nederland de islam verboden zou worden, is het niet meer dan rechtvaardig dat het christendom ook verboden zou worden. Vrijheid van Godsdienst betreft tenslotte alle nederlanders, en niet alleen de nederlanders waar je het nou toevallig wel mee eens bent.
strik

Bericht door strik »

Ik neig niet naar racisme, ik heb het beste met de moslims voor, namelijk hun bekering. Lees de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 36 er maar op na: 'Het ambt van de overheid is (...) uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst, om het rijk van de antichrist te gronde te werpen en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen; het Woord des Evangelies overal te doen prediken (het doel, RJ)opdat God door een ieder geeerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.'
Maar hiermee is nog niets gezegd over de wijze waarop dat doel bereikt zou moeten of kunnen worden. Met verboden en de handhaving daarvan hebben we de kruistochten weer terug, maar dan binnenlands. Of zo je wilt een nieuwe inquisitie, KGB, Stasi of welke naam dergelijk onderdrukkende organisaties ook mogen dragen. Overigens zijn de moslims het van harte met je oneens dat je het beste met hun voorhebt. Zij hebben nl. het beste met jou voor; dat is de bekering tot de islam en de verkondiging van het Woord.
Het positieve van moslims is, dat ze over het algemeen heel wat 'standvastiger' zijn in hun geloof, en zich minder laten beïnvloeden door de veranderingen van deze tijd. 'Wij' christenen zijn wat dat betreft toch heel wat makkelijker in de leer.
Toch heb ik veel bedenkingen tegen de islam. Niet eens zozeer om de redenen die RJ naar voren brengt: de NGB zegt me niet zoveel, die is niet van mij en is eigenlijk alleen maar geschreven om de polemiek tegen de RKK levend te houden. Nee, de islam is niet die vredelievende godsdienst zoals men ons wil laten geloven. De islam is letterlijk 'veroverd', met geweld. Ga de geschiedenis met de Kopten maar eens na, tot op de dag van vandaag overigens.
Ten tweede, moeten wij een uiterste tolerantie in Nederland ten gunste van moslims uitdragen, terwijl wij, als wij ons christelijk geloof alleen maar persoonlijk willen uitoefenen (nog zonder enige bekeringsdrang) in bijv. Saudi Arabië, wij de doodstraf kunnen krijgen?

Aan de andere kant, even terug naar het onderwerp: Welke christelijke feestdagen zijn nu eigenlijk echte christelijke feestdagen?:
tweede paasdag? tweede pinksterdag? tweede kerstdag? En waarom is Goede Vrijdag geen christelijk feestdag? en waarom Witte donderdag niet? of Stille Zaterdag? Het zijn wel christelijke feestdagen, maar het zijn (behalve voor banken) geen vrije dagen. Het is dus heel simpel: als ik de stille week echt wil beleven, dan zal ik een paar snipperdagen moeten nemen. En omdat ik dat wil beleven, vind ik dat ook niet erg. Dat is mijn keuze.

We moeten dus eerst maar eens bij ons zelf te rade wat we inwisselen: een christelijke feestdag of een extra vrije dag.
Plaats reactie