positieve kanten van de ger.gem. en hun blad "De Saambi
positieve kanten van de ger.gem. en hun blad "De Saambi
Volgens mij is er al een topic over dit onderwerp, maar ik kan het niet vinden.
Valt me op dat er zo ontiegelijk veel kritiek is op de ger.gem. + hun weekblad de “saambinderâ€
Valt me op dat er zo ontiegelijk veel kritiek is op de ger.gem. + hun weekblad de “saambinderâ€
Liever Turks dan Paaps
-
Well, wat positieve dingen:
1) Interesse voor het woord, meeste kerkbanken zelfs doordeweeks nog goed gevuld
2) Seperende prediking.
3) Voorzichtigheid om iemand niet met een valse hoop de eeuwigheid in te sturen
4) Curatorium. Niet iedereen mag zomaar predikant worden. Geen vreemde leer dus van de kansel
Niet iedereen zal genoemde punten positief vinden (en aan elk goed punt zit een keerzijde), echter dit zijn de dingen die ik waardeer aan de GG.
1) Interesse voor het woord, meeste kerkbanken zelfs doordeweeks nog goed gevuld
2) Seperende prediking.
3) Voorzichtigheid om iemand niet met een valse hoop de eeuwigheid in te sturen
4) Curatorium. Niet iedereen mag zomaar predikant worden. Geen vreemde leer dus van de kansel
Niet iedereen zal genoemde punten positief vinden (en aan elk goed punt zit een keerzijde), echter dit zijn de dingen die ik waardeer aan de GG.
Ben ik met je eens Adrianus. Mooie en waardevolle artikelen. Soms wens ik dat andere predikanten ook op deze manier van hun persoonlijke ervaringen getuigden. Het lijkt of predikanten van 'overzee' daar wat gemakkelijker mee omgaan. Hun woorden minder 'wikken en wegen' . meer onbevangen.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
NB om ook nog een positieve bijdrage te leveren aan deze discussie: de artikelen "Van overzee" spreken mij altijd zeer aan. Daarin proef je iets van de verborgen omgangen met God.
[Aangepast op 5/4/04 door Adrianus]
Verder staan er vaak mooie meditaties in de Saambinder. En ook een mooi artikel van Prof. G. Wisse (eerder genoemd).
Ofwel....soms staan er artikelen in waar mensen 'geagiteerd' van raken ofwel er moeite mee hebben, maar heel vaak staan er mooie leerzame en verrijkende dingen in.
Verder vind ik dat er veel aandacht is voor de jeugd, Jeugdbond doet goed werk. Veel verenigingswerk, zomerkampen, acties, districtsavonden etc.
Verder vind ik persoonlijk dat er binnen onze gemeenten minder drastische verschillen zijn dan bijv. binnen een Hervormde kerk of een CHr. GEr. Kerk. Als wij zouden verhuizen zouden we naar elke GG kunnen denk ik. Niet dat het overal hetzelfde is, uiteraard zijn er wel verschillen, maar toch niet zo dat ik daarvoor naar een ander kerkgenootschap zou hoeven uitwijken.
( ik spreek nu namens mijzelf en niet namens elke GGer, begrijp me goed).
Ik bedoel eigenlijk te zegen dat je binnen de GG wel verschillen hebt, maar die hebben geen naam, zoals je bijv. wel Bewaar het Pandgemeenten hebt en Gekrookte Riet, Bondsgemeenten, (nu PKN) etc.
Bij de GG heet alles nog GG en zijn er geen aparte groeperingen. Hopelijk komen die ook niet....
GRoeten Nic
[Aangepast op 5/4/04 door nicname]
Ja goed, ik ken dat blad toch ook niet. Ik krijg alleen de OSW en Het Gekrookte Riet.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Wat een uiterst merkwaardige naam voor een topic dat tamelijk onbelijnd is qua inhoud. De Saambinder gaat over zoveel onderwerpen en kent zoveel rubrieken, dat het onduidelijk is waar dit topic over zou moeten gaan.
Nou ik heb het eigenlijk niet eens bewust daarom gedaan. Ik las ergens weer kritiek op de Saambinder. [/quote]Ik heb een beetje het gevoel dat dit topic is om mensen te laten afkicken, nu op verzoek van de Admin de Blazwasra-discussie even dicht zit.
Liever Turks dan Paaps
Die hoef je inderdaad niet te wensen nee. Ik hoor zelf ook niet bij een clubie. Ben wel lid trouwens van Het Gekroote Riet blad, maar das echt niet omdat ik nou zo graag die naam willen hebben. Ik hou niet zo van clubjes en groepjes binnen een kerkverband.Oorspronkelijk gepost door nicnameBij de GG heet alles nog GG en zijn er geen aparte groeperingen. Hopelijk komen die ook niet...
Liever Turks dan Paaps
Van het gekrookte riet dat weet ik zo net nog niet. Dat is echt een groep predikanten die zich daar bij aangesloten hebben. Anders zouden we ds. C. Stelwagen ook bij de gekrookte rieters moeten plaatsen (ik weet niet als hij dat wel een compliment vindt), maar die moet ook niet niks van dat soort groepjes en clubjes hebben.Oorspronkelijk gepost door Andre
Het gaat ook niet om clujes of groepjes, het gaat om de meditaties en dergelijke stukken. Dat is wat zulke bladen als Samenbinder, Wachter Sions en bijvoorbeeld gekrookte riet bij gaat.
Liever Turks dan Paaps