Bijbel lezen aan tafel

Billy

Bijbel lezen aan tafel

Bericht door Billy »

We hebben nogal eens de neiging om lange opsomingen van namen ( o.a. geslachtsregisters) over te slaan met het bijbellezen. (ook hoor je er nooit een preek over, behoudens het geslachtsregister van de Heere Jezus dan).

Lezen jullie aan tafel ook gewoon alle naamopsommingen ( zonder er over te struikelen??) of sla je ze over. ik heb er zelf wel 's de neiging toe en oeii.. ik sla ze ook weles over.

Zijn deze geslachtsregisters alleen voor de chronologische ""geschiedschrijving""? en welke geestelijke betekenis hebben ze. want er staat toch niets voor niks in de Bijbel??

voorb. uit jozua 19:
En zij hadden in hun erfdeel: Beer-seba, en Seba, en Molada,
3 En Hazar-Sual, en Bala, en Azem,
4 En Eltholad, en Bethul, en Horma,
5 En Ziklag, en Beth-hammerchaboth, en Hazar-Suza,
6 En Beth-Lebaoth, en Saruhen; dertien steden en haar dorpen.
7 Ain, Rimmon, en Ether, en Asan; vier steden en haar dorpen;
8 En al de dorpen, die rondom deze steden waren, tot Baalath-Beer, dat is Ramath tegen het zuiden. Dit is het erfdeel van den stam der kinderen van Simeon, naar hun huisgezinnen.
9 Het erfdeel der kinderen van Simeon is onder het snoer der kinderen van Juda; want het erfdeel der kinderen van Juda was te groot voor hen; daarom erfden de kinderen van Simeon in het midden van hun erfdeel.
10 Daarna kwam het derde lot op voor de kinderen van Zebulon, naar hun huisgezinnen; en de landpale van hun erfdeel was tot aan Sarid.
11 En hun landpale gaat opwaarts naar het westen en Mar-ala, en reikt tot Dabbaseth, en reikt tot aan de beek, die voor aan Jokneam is.
12 En zij wendt zich van Sarid oostwaarts tegen den opgang der zon, tot de landpale van Chisloth-Thabor, en zij komt uit te Dobrath, en gaat opwaarts naar Jafia.
13 En van daar gaat zij oostwaarts door naar den opgang, naar Gath-Hefer, te Eth-Kazin, en zij komt uit te Rimmon-Methoar, hetwelk is Nea.
14 En deze landpale keert zich om tegen het noorden naar Hannathon, en haar uitgangen zijn het dal van Jiftah-El.
15 En Kattath, en Nahalal, en Simron, en Jidala, en Bethlehem; twaalf steden en haar dorpen.
16 Dit is het erfdeel der kinderen van Zebulon, naar hun huisgezinnen; deze steden en haar dorpen.
17 Het vierde lot ging uit voor Issaschar, voor de kinderen van Issaschar, naar hun huisgezinnen.
18 En hun landpale was Jizreela, en Chesulloth, en Sunem,
19 En Hafaraim, en Sion, en Anacharath,
20 En Rabbith, en Kisjon, en Ebez,
21 En Remeth, en En-gannim, en En-hadda, en Beth-Pazzez.
22 En deze landpale reikt aan Thabor, en Sahazima, en Beth-Semes; en de uitgangen van hun landpale zijn aan de Jordaan; zestien steden en haar dorpen.
23 Dit is het erfdeel van den stam der kinderen van Issaschar, naar hun huisgezinnen, de steden en haar dorpen.
24 Toen ging het vijfde lot voor den stam der kinderen van Aser uit, naar hun huisgezinnen.
25 En hun landpale was Helkath, en Hali, en Beten, en Achsaf,
26 En Allammelech, en Am-ad, en Mis-al; en zij reikt aan Karmel westwaarts, en aan Sichor-Libnath;
27 En wendt zich tegen den opgang der zon naar Beth-Dagon, en reikt aan Zebulon, en aan het dal Jiftha-El noordwaarts naar Beth-Emek, en Nehiel, en komt uit tot Kabul ter linkerhand;
28 En Ebron, en Rehob, en Hammon, en Kana, tot aan groot Sidon.
29 En deze landpale wendt zich naar Rama, en tot aan de vaste stad Tyrus; dan keert deze landpale naar Hosa, en haar uitgangen zijn aan de zee, van het landsnoer strekkende naar Achzib,
30 En Umma, en Afek, en Rehob; twee en twintig steden en haar dorpen.
31 Dit is het erfdeel van den stam der kinderen van Aser, naar hun huisgezinnen, deze steden en haar dorpen.
32 Het zesde lot ging uit voor de kinderen van Nafthali, voor de kinderen van Nafthali, naar hun huisgezinnen.
33 En hun landpale is van Helef, van Allon tot Zaanannim, en Adami-Nekeb, en Jabneel, tot Lakkum; en haar uitgangen zijn aan de Jordaan.
34 En deze landpale wendt zich westwaarts naar Asnoth-Thabor, en van daar gaat zij voort naar Hukkok, en zij reikt aan Zebulon tegen het zuiden, en aan Aser reikt zij tegen het westen, en aan Juda aan de Jordaan tegen den opgang der zon.
35 De vaste steden nu zijn: Ziddim, Zer en Hammath, Rakkath en Cinnereth,
36 En Adama, en Rama, en Hazor,
37 En Kedes, en Edrei, en En-Hazor,
38 En Jiron, en Migdal-El, Horem en Beth-Anath, en Beth-Semes; negentien steden en haar dorpen.
39 Dit is het erfdeel van den stam der kinderen van Nafthali, naar hun huisgezinnen, de steden en haar dorpen.
40 Het zevende lot ging uit voor den stam der kinderen van Dan, naar hun huisgezinnen.
41 En de landpale van hun erfdeel was: Zora, en Esthaol, en Ir-Semes,
42 En Saalabbin, en Ajalon, en Jithla,
43 En Elon, en Timnatha, en Ekron,
44 En Elteke, en Gibbethon, en Baalath,
45 En Jehud, en Bene-Berak, en Gath-Rimmon,
46 En Me-Jarkon, en Rakkon, met de landpale tegenover Jafo.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy

Bericht door Billy »

We hebben nogal eens de neiging om lange opsomingen van namen ( o.a. geslachtsregisters) over te slaan met het bijbellezen. (ook hoor je er nooit een preek over, behoudens het geslachtsregister van de Heere Jezus dan).

Lezen jullie aan tafel ook gewoon alle naamopsommingen ( zonder er over te struikelen??) of sla je ze over. ik heb er zelf wel 's de neiging toe en oeii.. ik sla ze ook weles over.

Zijn deze geslachtsregisters alleen voor de chronologische ""geschiedschrijving""? en welke geestelijke betekenis hebben ze. want er staat toch niets voor niks in de Bijbel??

voorb. uit jozua 19:
En zij hadden in hun erfdeel: Beer-seba, en Seba, en Molada,
3 En Hazar-Sual, en Bala, en Azem,
4 En Eltholad, en Bethul, en Horma,
5 En Ziklag, en Beth-hammerchaboth, en Hazar-Suza,
6 En Beth-Lebaoth, en Saruhen; dertien steden en haar dorpen.
7 Ain, Rimmon, en Ether, en Asan; vier steden en haar dorpen;
8 En al de dorpen, die rondom deze steden waren, tot Baalath-Beer, dat is Ramath tegen het zuiden. Dit is het erfdeel van den stam der kinderen van Simeon, naar hun huisgezinnen.
9 Het erfdeel der kinderen van Simeon is onder het snoer der kinderen van Juda; want het erfdeel der kinderen van Juda was te groot voor hen; daarom erfden de kinderen van Simeon in het midden van hun erfdeel.
10 Daarna kwam het derde lot op voor de kinderen van Zebulon, naar hun huisgezinnen; en de landpale van hun erfdeel was tot aan Sarid.
11 En hun landpale gaat opwaarts naar het westen en Mar-ala, en reikt tot Dabbaseth, en reikt tot aan de beek, die voor aan Jokneam is.
12 En zij wendt zich van Sarid oostwaarts tegen den opgang der zon, tot de landpale van Chisloth-Thabor, en zij komt uit te Dobrath, en gaat opwaarts naar Jafia.
13 En van daar gaat zij oostwaarts door naar den opgang, naar Gath-Hefer, te Eth-Kazin, en zij komt uit te Rimmon-Methoar, hetwelk is Nea.
14 En deze landpale keert zich om tegen het noorden naar Hannathon, en haar uitgangen zijn het dal van Jiftah-El.
15 En Kattath, en Nahalal, en Simron, en Jidala, en Bethlehem; twaalf steden en haar dorpen.
16 Dit is het erfdeel der kinderen van Zebulon, naar hun huisgezinnen; deze steden en haar dorpen.
17 Het vierde lot ging uit voor Issaschar, voor de kinderen van Issaschar, naar hun huisgezinnen.
18 En hun landpale was Jizreela, en Chesulloth, en Sunem,
19 En Hafaraim, en Sion, en Anacharath,
20 En Rabbith, en Kisjon, en Ebez,
21 En Remeth, en En-gannim, en En-hadda, en Beth-Pazzez.
22 En deze landpale reikt aan Thabor, en Sahazima, en Beth-Semes; en de uitgangen van hun landpale zijn aan de Jordaan; zestien steden en haar dorpen.
23 Dit is het erfdeel van den stam der kinderen van Issaschar, naar hun huisgezinnen, de steden en haar dorpen.
24 Toen ging het vijfde lot voor den stam der kinderen van Aser uit, naar hun huisgezinnen.
25 En hun landpale was Helkath, en Hali, en Beten, en Achsaf,
26 En Allammelech, en Am-ad, en Mis-al; en zij reikt aan Karmel westwaarts, en aan Sichor-Libnath;
27 En wendt zich tegen den opgang der zon naar Beth-Dagon, en reikt aan Zebulon, en aan het dal Jiftha-El noordwaarts naar Beth-Emek, en Nehiel, en komt uit tot Kabul ter linkerhand;
28 En Ebron, en Rehob, en Hammon, en Kana, tot aan groot Sidon.
29 En deze landpale wendt zich naar Rama, en tot aan de vaste stad Tyrus; dan keert deze landpale naar Hosa, en haar uitgangen zijn aan de zee, van het landsnoer strekkende naar Achzib,
30 En Umma, en Afek, en Rehob; twee en twintig steden en haar dorpen.
31 Dit is het erfdeel van den stam der kinderen van Aser, naar hun huisgezinnen, deze steden en haar dorpen.
32 Het zesde lot ging uit voor de kinderen van Nafthali, voor de kinderen van Nafthali, naar hun huisgezinnen.
33 En hun landpale is van Helef, van Allon tot Zaanannim, en Adami-Nekeb, en Jabneel, tot Lakkum; en haar uitgangen zijn aan de Jordaan.
34 En deze landpale wendt zich westwaarts naar Asnoth-Thabor, en van daar gaat zij voort naar Hukkok, en zij reikt aan Zebulon tegen het zuiden, en aan Aser reikt zij tegen het westen, en aan Juda aan de Jordaan tegen den opgang der zon.
35 De vaste steden nu zijn: Ziddim, Zer en Hammath, Rakkath en Cinnereth,
36 En Adama, en Rama, en Hazor,
37 En Kedes, en Edrei, en En-Hazor,
38 En Jiron, en Migdal-El, Horem en Beth-Anath, en Beth-Semes; negentien steden en haar dorpen.
39 Dit is het erfdeel van den stam der kinderen van Nafthali, naar hun huisgezinnen, de steden en haar dorpen.
40 Het zevende lot ging uit voor den stam der kinderen van Dan, naar hun huisgezinnen.
41 En de landpale van hun erfdeel was: Zora, en Esthaol, en Ir-Semes,
42 En Saalabbin, en Ajalon, en Jithla,
43 En Elon, en Timnatha, en Ekron,
44 En Elteke, en Gibbethon, en Baalath,
45 En Jehud, en Bene-Berak, en Gath-Rimmon,
46 En Me-Jarkon, en Rakkon, met de landpale tegenover Jafo.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hoewel het soms best moeilijk uit te spreken namen zijn, ligt er veelal een geestelijke betekenis in die namen en daarom alleen al de moeite waard om ze te lezen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik lees thuis de Bijbel steeds op volgorde van begin naar achter. Behalve op de dagen van heilsfeiten maar verder lezen we gewoon pagina voor pagina steeds opnieuw.
Alleen, ja ik maak me ook schuldig aan het overslaan van de geslachtsregisters, en ga dan een paar pagina´s verder weer door.
Toen de kinderen klein waren had ik niet het idee dat dit nu precies was waarmee ik ze na het eten van tafel moest laten gaan.
We probeerde wel naast de Bijbel ook een kinderbijbel te gebruiken zodat het voor hen ook begrijpelijk was.
Maar een register met namen, ik vind het nu nog moeilijk om sommige namen uit te spreken zonder te haperen.
Of het goed is weet ik niet maar ik sla het toch maar over of je moet het voor jezelf eens doorlezen maar niet aan tafel.
Aapje

Bericht door Aapje »

Nogal moeilijk als er voor zoveel namen allemaal een geestelijke betekenis zit dat dan aan tafel te lezen.
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

ndonselaar,

dat heb ik ook weleens iemand horen zeggen, maar hoe kom je achter de betekenis?
En als je die niet kent, heeft het dan toch zin om ze te lezen?
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Ja, wij slaan ze soms ook wel over, maar ze zullen er niet voor niets staan! Je aandacht verslapt wel op den duur!
Of je moet alle broers en zussen een paar versen laten oplezen en dan zo het rijtje af bijvoorbeeld. Dat deden wij een poosje terug bij Numeri 7 (89 versen).
Maar het werkt wel, je aandacht moet je er wel bijhouden!!
(dat lukt mij soms niet altijd :sne)

Groetjes,
Lieneke :)
sochrio

Bericht door sochrio »

Wij slaan ze meestal ook over. Tenminste, die lange. Je hebt er ook wel die niet zo lang zijn, 10 verzen ofzo. Die lezen we wel gewoon. Ik denk dat die lange gedeeltes best goed zijn om eens te lezen. Met een verklaring van al die namen erbij. Voor aan tafel lijkt het me niet echt geschikt.
BOELY

Bericht door BOELY »

Ik geloof wel dat al die namen een functie hebben in de Bijbel, maar toch denk ik dat je wel snel geneigd bent om door te bladeren. Ik vind het soms (neem het me niet kwalijk) gewoon lachtwekkend. Hoe sommige namen luiden, en als ze dan ook nog verkeerd uitgesproken worden, krijg je soms de raarste woorden te horen!!!
Auto

Bericht door Auto »

Ik heb een keer een preek gehoord waarin ook Jeremia 11 aan de orde kwam. Aan het einde van Jeremia 11 staat het oordeel van de Heere over Anathoth (geboorteplaats van Jeremia en de samenzwering die ze tegen Jeremia wilde uitvoeren). Daarin kwam naar voren dat niemand van Anathoth zou overblijven. De predikant verwees toen naar de namen die genoemd worden in Ezra 2 en met name naar vers 23 “De mannen van Anathoth, honderd acht en twintigâ€
secret boy

Bericht door secret boy »

Wij slaan ze eigenlijk ook over. Ik denk eigenlijk dat ze in de Bijbel staan voor onderzoek. Door de geslachtsregisters kun je er veel makkelijker achter komen hoe die lijnen toen liepen. Ik denk dat dat voor predikanten af en toe best makkelijk kan zijn.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Waarom worden de naamlijsten overgeslagen en bijbelgedeeltes die zonder uitleg niet of moeilijk te begrijpen zijn niet? Ik bedoel hiermee bijvoorbeel Spreuken en Openbaring. Zonder uitleg erbij zijn ze toch moeilijk te begrijpen, net zoals die namen? Of zie ik het te zwartwit?

Verder een vraagje hoe er bij jullie wordt bijbelgelezen aan tafel. Hier doel ik in het bijzonder op kinderen. Vaak wordt er naast de bijbel ook de kinderbijbel gelezen, zodat het begrijpelijker is. Maar als de kinder boven de 14 komen? Er wordt dan vaak geen kinderbijbel gelezen maar is men wel met de gedachte erbij? Als ik naar mezelf kijk (22 jaar!) dan ben je tijdens bijbel lezen heel snel met je gedachtens weg. Is het dan niet verstandiger om mee te lezen, om elke tafelgenoot een paar verzen! Wat is jullie kijk hierop?
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Een tijdje geleden hoorde ik een preek over een van de geslachtsregisters. (tot mijn schande weet ik niet meer welke precies en wat de tekst precies was, maar dat kan ik even nazoeken). Als je dat hoofdstuk dan op het bord ziet staan en ze gaan het lezen dan zit je wel heel raar te kijken en denk je vaak ook van: "Wat moet die man hier nu weer uit halen?"

Het is waar dat je heel snel deze lijsten overslaat omdat ze zo lang zijn of omdat ze zo saai zijn, maar God de Heilige Geest heeft de schrijvers geïnspireerd en Zijn pen kan Zich niet vergissen in het
schrijven. Ook met deze lijsten heeft God Zijn wijze bedoeling.

Kridje,

Ezechiël is ook zo'n moeilijk boek. Wij hebben het een tijdje zo gedaan, dat we allemaal er een bijbel bijpakten en meelazen. Als je dan zelf meeleest dan wordt het vaak een stuk begrijpelijker.

Maar ook bij geschiedenissen dwalen je gedachten vaak af. Soms gebeurd het dat een ander iets over het gedeelte zegt, terwijl ik het niet eens gehoord heb.

[Veranderd op 9/4/02 door de orthodoxer]
henriët

Re: Bijbel lezen aan tafel

Bericht door henriët »

Als wij aan tafel Bijbellezen onstaat er bij mij wel eens de indruk..
is t wel een handig tijdstip.. na het eten?
De kinderen ( mn jonge) hebben al een poos stilgezeten en dan moeten ze nog langer..
wanneer de kinderbijbel opengaat is het 'makkelijker' voor de kinderen om te luisteren dan de sv.
Hoe gaan jullie er mee om?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Bijbel lezen aan tafel

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:Als wij aan tafel Bijbellezen onstaat er bij mij wel eens de indruk..
is t wel een handig tijdstip.. na het eten?
De kinderen ( mn jonge) hebben al een poos stilgezeten en dan moeten ze nog langer..
wanneer de kinderbijbel opengaat is het 'makkelijker' voor de kinderen om te luisteren dan de sv.
Hoe gaan jullie er mee om?
Tja, ik denk ook soms dat het beter voor het eten zou kunnen gebeuren.... maar dan krijg je weer andere praktische problemen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie