Server

Plaats reactie
Pim
Contacteer:

Server

Bericht door Pim »

Mensen,

Als je een server hebt; in hoeverre is dan het geheugen (256/512/1024mb) van de server belangrijk? In welke mate heeft veel geheugen nut voor de gebruiker?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

De processen op een server (waaronder de webserver software) maken volop gebruik van het interne geheugen. Dus bij intensief gebruik van de server, zal er meer van het geheugen worden gevraagd. Als het limiet van het geheugen is bereikt, dan gaat de server van de HD gebruikmaken als geheugen. Die is echter vele malen trager, waardoor de server minder snel zijn werkzaamheden kan afhandelen.

Je kunt dat zien als je de taskmanager opstart. daar staat precies weergegeven hoeveel geheugen er wordt gebruikt.

En geheugen is niet duur, dus zou ik daar niet op bezuinigen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Een gig geheugen voor een normale server vind ik normaal.

Ik weet niet wat je wil, maar een normale huis-tuin-en-keuken-server, moet je niet voeren met meer geheugen, want bij benchmarks zul je zien dat de allocatie van adressen bij 380mb of hoger trager wordt. 1024 mb is nog prima. Daarboven ga je het merken, tenzij je het geheugen gewoon nodig hebt, maar dat zal je in de praktijk gewoon mee moeten maken.
memento

Bericht door memento »

Ligt eraan waar je je server voor gebruikt. Bv. een webserver met 1 website erop, zonder dat gebruik word gemaakt van een database, heeft niet veel geheugen nodig (tenminste, als je Linux gebruikt). Dan is 128MB meer dan ruim voldoende. Bij gebruik van een database heb je meer geheugen nodig. Hetzelfde geldt als je een Windows gebruikt...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Voor PrekenWeb stappen we over naar een andere server (vorige is al weer te klein) en we zijn een nieuwe website aan het ontwikkelen.

Op termijn draaien er 2 php-sites (met een berg aan mp3) op de Linux-server. En eventueel nog wat kleine websites of zo van bevriende relaties en geloofsgenoten.

Dataverkeer zal ca 1.5GB per dag zijn.
Hartelijke groet,

Pim.

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

256 mb lijkt me dan wel voldoende. Toch zou ik 512 mb doen. Just in case... En zo duur is het niet.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Voor PrekenWeb stappen we over naar een andere server (vorige is al weer te klein) en we zijn een nieuwe website aan het ontwikkelen.

Op termijn draaien er 2 php-sites (met een berg aan mp3) op de Linux-server. En eventueel nog wat kleine websites of zo van bevriende relaties en geloofsgenoten.

Ikzelf heb nu tijdelijk een Celeron 1Ghz met 256MB draaien als server (de echte server ben ik aan t upgraden). Server draait ong. 2GB/dag over 30 websites, waarvan bijna alle websites een database gebruiken (MySQL). Snelheid is nog steeds zeer goed.

Maar als je toch een nieuwe server neerzet kan je beter even investeren. Een snelle processor kost niet echt veel meer, geheugen is ook goed betaalbaar. Ik zou zeggen: gooi er 512MB in. Uitbreiden kan altijd nog. Tenminste, ik neem aan dat je zelf je server bouwt en ergens laat hosten.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Pim

Ikzelf heb nu tijdelijk een Celeron 1Ghz met 256MB draaien als server (de echte server ben ik aan t upgraden). Server draait ong. 2GB/dag over 30 websites, waarvan bijna alle websites een database gebruiken (MySQL). Snelheid is nog steeds zeer goed.

Maar als je toch een nieuwe server neerzet kan je beter even investeren. Een snelle processor kost niet echt veel meer, geheugen is ook goed betaalbaar. Ik zou zeggen: gooi er 512MB in. Uitbreiden kan altijd nog. Tenminste, ik neem aan dat je zelf je server bouwt en ergens laat hosten.
Nee, het is dedicated hosting bij een externe partij. http://www.flexservers.nl
Hartelijke groet,

Pim.

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

ik denk dat je het beste via taskmanager kunt bekijken hoe het huidige geheugengebruik is. Dat mag gemiddeld niet boven de 50% komen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
ik denk dat je het beste via taskmanager kunt bekijken hoe het huidige geheugengebruik is. Dat mag gemiddeld niet boven de 50% komen.
Op dit moment hebben we geen dedicated server, maar gewoon server-ruimte gehuurd.
Hartelijke groet,

Pim.

gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Neem wel ECC geheugen. Dat is geheugen met een extra IC-tje. Bij fouten wordt data tijdelijk omgeleid. Zo heb je geen vastlopers en dataverlies.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
laat maar misc. Ze gebruiken Linux :#
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Neem wel ECC geheugen. Dat is geheugen met een extra IC-tje. Bij fouten wordt data tijdelijk omgeleid. Zo heb je geen vastlopers en dataverlies.
Mja, die kans is niet echt groot hoor. Ik heb zelf een aantal Linuxdozen met gewoon geheugen, en de meeste draaien iets van een jaar zonder down te gaan (na een jaar worden ze weer eens geupgrade). Dus geld uitgeven aan ECC -> niet doen, is zonde van t geld.
Plaats reactie