dubbel schuldig

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

dubbel schuldig

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Wat zegt God daar? Zegt Hij: Indien je het zou kunnen zou Ik als Ik jou was maar rap je hart zuiveren? Nee, het is een opdracht! God gaf Israël de opdracht om het land Kanaän te veroveren. Wat gebeurde toen die verspieders zeiden dat het niet kon dus dat ze het ook niet gingen doen? Tis ongeloof wat hier ten toon wordt gespreid en geen rechtzinnigheid! Wie oren heeft die hore.
Zegt God hier: Geloof, want je kunt het? Nee, God eist geloof, maar dat impliceert niet dat wij het dus ook kunnen. Dat te zeggen is remonstrants.
Aan de andere betekent het wel dat wij dubbel schuldig zijn: door onze zonden én door ons ongeloof.
Wij kunnen onszelf echter noch van het een, noch van het ander bevrijden. Daarvoor hebben wij hulp van Bovenaf nodig...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Wat zegt God daar? Zegt Hij: Indien je het zou kunnen zou Ik als Ik jou was maar rap je hart zuiveren? Nee, het is een opdracht! God gaf Israël de opdracht om het land Kanaän te veroveren. Wat gebeurde toen die verspieders zeiden dat het niet kon dus dat ze het ook niet gingen doen? Tis ongeloof wat hier ten toon wordt gespreid en geen rechtzinnigheid! Wie oren heeft die hore.
Zegt God hier: Geloof, want je kunt het? Nee, God eist geloof, maar dat impliceert niet dat wij het dus ook kunnen. Dat te zeggen is remonstrants.
Aan de andere betekent het wel dat wij dubbel schuldig zijn: door onze zonden én door ons ongeloof.
Wij kunnen onszelf echter noch van het een, noch van het ander bevrijden. Daarvoor hebben wij hulp van Bovenaf nodig...
Ja, daarvoor hebben wij hulp van God nodig, net als Israel om kanaan te veroveren. Maar als God een opdracht geeft; zal Hij dan er niet in mee komen wanneer wij die opdracht uitvoeren? Hier komt het op aan en hierin zit het ongeloof.
Lecram

Bericht door Lecram »

Het 'niet kunnen' is totaal niet relevant als het gaat om het geloof. Uit eigen kracht lukt het idd. niet, maar we krijgen hulp als we erom vragen.

Dat laatste is eerder een probleem. We WILLEN van onszelf geen hulp. Maar tegen het niet willen heeft God ook een oplossing bedacht.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Theologisch zal het allemaal wel pluis zijn: we willen en we kunnen niet.

Daar schiet alleen geen mens wat mee op. Als God oproept tot geloof reken maar dat er dan ergens iets aan dat willen en kunnen gedaan is. Anders zou Hij het niet vragen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Het 'niet kunnen' is totaal niet relevant als het gaat om het geloof. Uit eigen kracht lukt het idd. niet, maar we krijgen hulp als we erom vragen.

Dat laatste is eerder een probleem. We WILLEN van onszelf geen hulp. Maar tegen het niet willen heeft God ook een oplossing bedacht.
Maar wat ik hierin zo moeilijk vind is dat het aan de 1ne kant natuurlijk zo volstrekt waar is, maar dat het aan de andere kant zo zinloos is om dit te stellen, omdat dit je houding totaal verpest. Ik ken mensen die heel graag willen geloven en heel graag Jezus tot Koning willen hebben, maar dit niet "berijkbaar" achten, omdat ze elke zondag vertelt worden dat ze dit ten diepste niet willen. Ik vind dit heel moeilijk om onder woorden te brengen, maar ik vind dit botsen. Stel dat Jona de Nineveers moest preken dat ze zich moesten bekeren. Ze geloofden Jona en ze gingen zich bekeren. Moest Jona dan maar zeggen: Hoho! Maar ten diepste wil je dat helemaal niet dus dit kan geen waarachtige bekering zijn?

En ook hier heb ik niet de kern te pakken. Het lukt me niet om het onder woorden te brengen, maar ik hoop dat er toch wat overkomt.
elbert
Berichten: 1675
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door KawIk ken mensen die heel graag willen geloven en heel graag Jezus tot Koning willen hebben, maar dit niet "berijkbaar" achten, omdat ze elke zondag vertelt worden dat ze dit ten diepste niet willen. Ik vind dit heel moeilijk om onder woorden te brengen, maar ik vind dit botsen.
Als er een wil is die overeenkomt met het Woord van God, dan is er een verandering gekomen in die mens toch?
Maar een aangevochten mens zal een waarschuwend woord dan vaak te gauw op zichzelf betrekken. Men is bang om zichzelf onterecht een christen te noemen en brengt zichzelf daarmee geestelijke schade toe. In de preek zou daarom ook een opbeurend woord aan hen gericht moeten worden, om zich niet te snel af te laten schrikken als het anders bij hen is. Maar ik ben bang dat dit pastorale aspekt wel eens ondergesneeuwd raakt in sommige preken. De angst om een schijnchristen te blijken, kan dan groter zijn dan de angst om buiten het ware geloof in Christus te zijn. En die angst zit er helaas soms ook bij de predikers voor hun hoorders in en dat laatste is wel hun verantwoordelijkheid. Want een prediker kan voor zijn hoorders ook een obstakel worden in plaats van een wegwijzer. Want wanneer hij eenzijdig de mens terugwerpt op zichzelf en niet of nauwelijks heenwijst naar Christus, dan wordt hij tot zo'n obstakel.

[Aangepast op 20/9/05 door elbert]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

De Heere Jezus zegt: strek uw hand uit. En hij strekte zijn hand uit en werd genezen.

Zodra de priesters een stap in de Jordaan zetten, kwam er een pad.

Gelooft gij dat ik dat doen kan? Ja Heere en zij werden ziende.

Zo werkt God.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hebreen, hoofdstuk: 11

1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.
4 Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kain, door hetwelk hij getuigenis bekomen heeft, dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gave getuigenis gaf; en door hetzelve [geloof] spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.
5 Door het geloof is Enoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien; en hij werd niet gevonden, daarom dat hem God weggenomen had; want voor zijn wegneming heeft hij getuigenis gehad, dat hij Gode behaagde.
6 Maar zonder geloof is het onmogelijk [Gode] te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.
7 Door het geloof heeft Noach, door Goddelijke aanspraak vermaand zijnde van de dingen, die nog niet gezien werden, [en] bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin; door welke [ark] hij de wereld heeft veroordeeld, en is geworden een erfgenaam der rechtvaardigheid, die naar het geloof is.
8 Door het geloof is Abraham, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest, om uit te gaan naar de plaats, die hij tot een erfdeel ontvangen zou; en hij is uitgegaan, niet wetende, waar hij komen zou.
9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd [land], en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.
10 Want hij verwachtte de stad, die fondamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is.
11 Door het geloof heeft ook Sara zelve kracht ontvangen, om zaad te geven, en boven den tijd [haars] ouderdoms heeft zij gebaard; overmits zij Hem getrouw heeft geacht, Die het beloofd had.
12 Daarom zijn ook van een, en dat een verstorvene, [zovelen] in menigte geboren, als de sterren des hemels, en als het zand, dat aan den oever der zee is, hetwelk ontallijk is.
13 Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en geloofd, en omhelsd, en hebben beleden, dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren.
14 Want die zulke dingen zeggen, betonen klaarlijk, dat zij een vaderland zoeken.
15 En indien zij aan dat [vaderland] gedacht hadden, van hetwelk zij uitgegaan waren, zij zouden tijd gehad hebben, om weder te keren;
16 Maar nu zijn zij begerig naar een beter, dat is, naar het hemelse. Daarom schaamt Zich God hunner niet, om hun God genaamd te worden; want Hij had hun een stad bereid.
17 Door het geloof heeft Abraham, als hij verzocht werd, Izak geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft [zijn] eniggeborene geofferd,
18 (Tot denwelke gezegd was: In Izak zal u het zaad genoemd worden) overleggende, dat God machtig was, [hem] ook uit de doden te verwekken;
19 Waaruit hij hem ook bij gelijkenis wedergekregen heeft.
20 Door het geloof heeft Izak [zijn zonen] Jakob en Ezau gezegend aangaande toekomende dingen.
21 Door het geloof heeft Jakob, stervende, een iegelijk der zonen van Jozef gezegend, en heeft aangebeden, [leunende] op het opperste van zijn staf.
22 Door het geloof heeft Jozef, stervende, gemeld van den uitgang der kinderen Israels, en heeft bevel gegeven van zijn gebeente.
23 Door het geloof werd Mozes, toen hij geboren was, drie maanden lang van zijn ouders verborgen, overmits zij zagen, dat het kindeken schoon was; en zij vreesden het gebod des konings niet.
24 Door het geloof heeft Mozes, nu groot geworden zijnde, geweigerd een zoon van Farao's dochter genoemd te worden;
25 Verkiezende liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben;
26 Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons.
27 Door het geloof heeft hij Egypte verlaten, niet vrezende den toorn des konings; want hij hield zich vast, als ziende den Onzienlijke.
28 Door het geloof heeft hij het pascha uitgericht, en de besprenging des bloeds, opdat de verderver der eerstgeborenen hen niet raken zou.
29 Door het geloof zijn zij de Rode zee doorgegaan, als door het droge; hetwelk de Egyptenaars, [ook] verzoekende, zijn verdronken.
30 Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen, als zij tot zeven dagen toe omringd waren geweest.
31 Door het geloof is Rachab, de hoer, niet omgekomen met de ongehoorzamen, als zij de verspieders met vrede had ontvangen.
32 En wat zal ik nog [meer] zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, en Barak, en Samson, en Jeftha, en David, en Samuel, en de profeten;
33 Welken door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt;
34 De kracht des vuurs hebben uitgeblust, de scherpte des zwaards zijn ontvloden, uit zwakheid krachten hebben gekregen, in den krijg sterk geworden zijn, heirlegers der vreemden op de vlucht hebben gebracht;
35 De vrouwen hebben hare doden uit de opstanding [weder] gekregen; en anderen zijn uitgerekt geworden, de [aangeboden] verlossing niet aannemende, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.
36 En anderen hebben bespottingen en geselen geproefd, en ook banden en gevangenis;
37 Zijn gestenigd geworden, in stukken gezaagd, verzocht, door het zwaard ter dood gebracht; hebben gewandeld in schaapsvellen [en] in geitenvellen; verlaten, verdrukt, kwalijk gehandeld zijnde;
38 (Welker de wereld niet waardig was) hebben in woestijnen gedoold, en [op] bergen, en [in] spelonken, en [in] holen der aarde.
39 En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen;
40 Alzo God wat beters over ons voorzien had, opdat zij zonder ons niet zouden volmaakt worden.
Plaats reactie