Bij die Ds. of kerk kan je niet bekeerd worden?

ahuibers

Bij die Ds. of kerk kan je niet bekeerd worden?

Bericht door ahuibers »

Dit hoor je vaak als verwijt.

Deze mensen hebben mijns inziens ook gelijk. Een dominee of kerk kan je inderdaad niet bekeren. Maar zo bedoelen ze het niet denk ik.

Ik vind het altijd jammer om te horen.
Het lijkt dan net of je bijv. in de ene kerk sneller bekeerd kan worden als bij een andere.
Gian

Bericht door Gian »

Als predikanten dicht bij God leven, het Evangelie zuiver brengen, en de pasbekeerden bijbels bakeren, dan geloof ik dat er meer zegen in de gemeente is.

Desalnietemin heeft het me al vaker verbaast dat in de meest 'zware' evangelieloze of wettische gemeenten mensen tot geloof komen. Ook hier heeft en houd God Zijn verbond in stand, en weet Hij via andere wegen die mensen bij het Evangelie te brengen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Bericht door memento »

Twee dingen:
1. Een ds of kerk kan je idd niet bekeren, dat moet God doen
2. Echter, God werkt altijd middelijk, dat is: door het Woord. En dat met name door het gepredikte Woord. Het is daarom van het grootste belang dat het Woord recht gepredikt wordt. En wát een rechte prediking is, daar zijn de meningen over verdeeld...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Als mensen zulke woorden in de mond nemen, matigen zij zich een oordeel aan. En wàt voor een oordeel!
Zelfs al zou het een gerespecteerd predikant of ouderling zijn die zoiets zegt, dan nog denk ik: Wie bent u om zo'n oordeel te vellen? Er is er maar Eén die het oordeel toekomt. Laten wij onze mond maar houden als het over zulke zaken gaat.
~~Soli Deo Gloria~~
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Dat begrijp ik wel maar ik snap bijvoorbeeld niet dat mensen zich negatief uitlaten over of zelfs zeggen dat je maar niet naar de GER. GEM. IN NED. moet gaan omdat het daar allemaal zo moeilijk gaat enz.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Maar goed, het zit natuurlijk in dezelfde lijn als mensen die zeggen dat EO staat voor Eeuwig Ondergang, en dat mensen zich op de brede weg bevinden als ze

o sorry, over de EO, dat mocht niet :!

Maar dit mag wel?
Nou, voor mij is het precies hetzelfde.
~~Soli Deo Gloria~~
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door ahuibers
Dat begrijp ik wel maar ik snap bijvoorbeeld niet dat mensen zich negatief uitlaten over of zelfs zeggen dat je maar niet naar de GER. GEM. IN NED. moet gaan omdat het daar allemaal zo moeilijk gaat enz.
Enerzijds heb je gelijk.
Anderzijds zal ik iedereen afraden naar een kerk te gaan waar geen Evangelie is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Hoe bedoel je dat precies?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door ahuibers
Men mag natuurlijk wel vragen naar geestelijk leven. Worden daar mensen bekeerd? Is er een lévende avondmaalspraktijk? Vindt het Woord daar nog weerklank, werkt het nog wat uit, ook onder jonge mensen?
Dat zijn m.i. relevante vragen, en het rijtje zou nog uit te breiden zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Daar ben ik het wel mee eens.
Maar zo ver komt men niet.
Men trekt al snel zijn/haar conclusie's.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

1. Het is onze plicht de prediking te toetsen aan Gods Woord. En we mogen dus best een mening, een 'oordeel' over de prediking hebben.
2. De gevaarlijkste prediking (vergeef me de uitdrukking) is m.i. díe waar niet meer wordt gehoord dat een mens bekeerd moet worden (iedereen hoort er al bij). Bij de GER.GEM. in NED. hoor je dat WEL.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
1. Het is onze plicht de prediking te toetsen aan Gods Woord. En we mogen dus best een mening, een 'oordeel' over de prediking hebben.
Maar niet een oordeel in de zin van "Bij deze ds. of in deze kerk kun je niet bekeerd worden". God kan overal werken, zelfs met de kromste stok nog een rechte slag slaan. Zelfs in de GGiN.
2. De gevaarlijkste prediking (vergeef me de uitdrukking) is m.i. díe waar niet meer wordt gehoord dat een mens bekeerd moet worden (iedereen hoort er al bij). Bij de GER.GEM. in NED. hoor je dat WEL.
Dat ben ik met je eens. Maar in de GG(iN) wordt er zo vaak ook precies bij verteld hoé dat zou moeten gaan, en als je daaraan niet voldoet "moet je het nog maar eens nakijken".

En nogmaals, let op de praktijk van zo'n gemeente. Is er geestelijk leven? Worden er mensen toegebracht? Hoe is de avondmaalspraktijk? Klinkt het evangelie? Wordt de Christus gepredikt, of wordt er over de mens en z'n bevindingen gesproken?

(Verbonds)automatisme is levensgevaarlijk, zeker! Maar er zijn ook andere gevaren, die minstens even bedreigend zijn!

Dode vormendienst, een prediking waar Christus niet in het midden staat maar als een "verborgen persoon" wordt genoemd, een prediking waarin de mens met z'n ervaringen meer aandacht krijgt dan God woord, een prediking die er meer op gericht lijkt het eigene van het kerkverband te verdedigen en te formaliseren dan het Evangelie van vrije genade te verkondigen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gian

Bericht door Gian »

De gevaarlijkste prediking is daar, waar men de zondaar niet confronteert met de wet en/of waar men de Verlosser van je ellende niet preekt.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Waar het Woord bediend wordt, daar werkt God.

God is niet afhankelijk van ons, of onze woorden. Ook is Hij niet afhankelijk van een predikant. Wel heeft de geschiedenis herhaaldelijk aangetoond dat waar Zijn Woord recht bediend wordt, de meeste zegen is te verwachten. God werkt middellijk.

Even terzijde. Afgewezen maakte in een andere topic een opmerking over de bekering. Hier schrijft hij: de gevaarlijkste prediking (vergeef me de uitdrukking) is m.i. díe waar niet meer wordt gehoord dat een mens bekeerd moet worden (iedereen hoort er al bij). Bij de GER.GEM. in NED. hoor je dat WEL.

Laat ik het met Afgewezen eens zijn, dat de mens aangezegd moet worden dat hij of zij bekeerd moet worden. Dat is naar de Schrift, maar bekering is alleen te verwachten als we door het geloof Gods belofte hebben omhelsd. Er is geen bekering mogelijk vóór dat we geloofd hebben. Dus de oproep tot bekering kan nooit zonder de oproep tot het geloof.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Waar het Woord bediend wordt, daar werkt God.

God is niet afhankelijk van ons, of onze woorden. Ook is Hij niet afhankelijk van een predikant. Wel heeft de geschiedenis herhaaldelijk aangetoond dat waar Zijn Woord recht bediend wordt, de meeste zegen is te verwachten. God werkt middellijk.

Even terzijde. Afgewezen maakte in een andere topic een opmerking over de bekering. Hier schrijft hij: de gevaarlijkste prediking (vergeef me de uitdrukking) is m.i. díe waar niet meer wordt gehoord dat een mens bekeerd moet worden (iedereen hoort er al bij). Bij de GER.GEM. in NED. hoor je dat WEL.

Laat ik het met Afgewezen eens zijn, dat de mens aangezegd moet worden dat hij of zij bekeerd moet worden. Dat is naar de Schrift, maar bekering is alleen te verwachten als we door het geloof Gods belofte hebben omhelsd. Er is geen bekering mogelijk vóór dat we geloofd hebben. Dus de oproep tot bekering kan nooit zonder de oproep tot het geloof.
Wat zijn we hier bezig met de GER. GEM in Ned.? Is er iemand die een dominee uit de Ger. Gem. in Ned. zo'n beetje een jaar heeft horen preken, zodat alles de revue is gepasseerd? Of veel werken van bepaalde Ger. Gem. in Ned. dominees gelezen/beluisterd hebben... alleen dan is het mijns inziens mogelijk een "eerlijk" (in zoverre eerlijk mogelijk is) beeld te vormen van de prediking daar ter plaatse.

Paulus verheugde zich dat Christus werd verkondigd, zelfs al dat gebeurde onder een deksel. Dus inderdaad is er wat voor te zeggen dat God overal werkt. Maar zou een kind van God niet aan de klanken van de herder horen of het Jezus is die hem roept en of hem geen valse Christus wordt voorgesteld? Mijn schapen kennen Mijne stem en volgen Mij. Want ook een dominee in welke kring staat of in de dienst van de satan of in de dienst van God. Dus God werkt wel overal, maar kan je het uithouden in een kerk waar geen rechte verkondiging plaatsvindt?

En het mag vreemd lijken in dit land met de vele kerkverbanden en stromingen, maar de meeste van onze oudvaders (zoals Comrie etc) hebben geleerd dat er ook slechts 1 uitwendige openbaringsvorm is van de kerk...
Plaats reactie