Wetsfunctie oude mens vs nieuwe mens

Plaats reactie
Gian

Wetsfunctie oude mens vs nieuwe mens

Bericht door Gian »

Ik vraag mezelf al lange tijd af wat de wetsfunctie voor de gelovige is.

Een regel der dankbaarheid? Onbegonnen en onmogelijk werk, die wet is vervuld door Christus, en de Geest (nieuwe mens) vervuld geen vervulde wetten. Bovendien hebben we dan het sabatsprobleem.
De wet volledig afgedaan? Dat zeggen de antinomianen, en dat schijnt ook niet goed te zijn.

Of een (ver)nieuw(d)e wet die geestelijk is?

Kohlbruge liet deze vraag eigenlijk liggen. Huntington werkte het verder uit, en meende de wet nooit uit dankbaarheid te kunnen doen. Eigenlijk was Huntington een antinomiaan, maar dan in positieve zin.

Wie heeft hier over nagedacht, en een verhelderende visie op.
Ik kom er niet uit.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Zomaar wat hints:

We (gelovige christenen) zijn niet meer onder de wet, maar onder de genade.

Ga 3:19 ¶ Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.

Heb 10:16 Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden;

Hoe meer geloof hoe meer Christus, hoe minder geloof, hoe meer wij onder de wet zijn, zei Luther op de Galatenbrief.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Zomaar wat hints:

We (gelovige christenen) zijn niet meer onder de wet, maar onder de genade.

Ga 3:19 ¶ Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.

Heb 10:16 Want nadat Hij te voren gezegd had: Dit is het verbond, dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden;

Hoe meer geloof hoe meer Christus, hoe minder geloof, hoe meer wij onder de wet zijn, zei Luther op de Galatenbrief.
Dus geen Psalm119 meer?
Of wordt in Psalm 119 de mozaïtische wet niet bedoeld?

Geld die geestelijke wet uit Hebreën alleen voor Nieuw-testamentische bekeerlingen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

In Gal. 5:13,14 lezen we: "Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders; alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. Want de gehele wet wordt in één woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven."
Zie ook Rom. 13:8.
De wet is dus voor de gelovige 'richtsnoer der dankbaarheid'.
En we kunnen dus ook nog steeds Psalm 119 zingen.

[Aangepast op 8/6/05 door Afgewezen]
Miscanthus

Ik denk dat in ps 119 de Thora, de onderwijzing bedoeld word en niet alleen de 10 geboden. David bezingt volgens mij de wet en de profeten.
appie

Bericht door appie »

Ik denk dat in ps 119 de Thora, de onderwijzing bedoeld word en niet alleen de 10 geboden. David bezingt volgens mij de wet en de profeten.
Welke profeten?
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door appie
Welke profeten?
;) goed gezien. Ik bedoelde de eerste 5 boeken van Mozes.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
In Gal. 5:13,14 lezen we: "Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders; alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees, maar dient elkander door de liefde. Want de gehele wet wordt in één woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven."

De wet als leefregel, of als richtsnoer blijft wat vaag klinken. Wat moeten we met het sabbatsgebod? Dit gebod tekent duidelijk het oudtestamentische karakter. Gal. spreekt van de wet van Christus( de wet des geloofs??), is dat de ingeschreven wet uit Hebr., een nieuwe wet (een wet die grotendeels overeenkomt met die van Mozes en)die via het geweten werkt?, of is dat de aangepaste wet van Mozes?
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

De wet als leefregel, of als richtsnoer blijft wat vaag klinken. Wat moeten we met het sabbatsgebod? Dit gebod tekent duidelijk het oudtestamentische karakter. Gal. spreekt van de wet van Christus( de wet des geloofs??), is dat de ingeschreven wet uit Hebr., een nieuwe wet (een wet die grotendeels overeenkomt met die van Mozes en)die via het geweten werkt?, of is dat de aangepaste wet van Mozes?
Gun door 't geloof in Christus krachten om die te doen uit dankbaarheid...
Door de Geest komt de wet in een ander licht te staan.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mattheus 5 : 17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om [die] te ontbinden, maar te vervullen.

Met het werk van Jezus is dus de wet niet vervallen, maar vervult. Concreet houdt dat in dat ons de wet niet meer tot zonde is, maar tot dankbaarheid. We hoeven er ook geen slaaf meer van te zijn.

Ik heb net Galaten gelezen. Ik kan het niet uit leggen. Paulus zegt het beter dan dat ik ooit zou kunnen.
Robert

Bericht door Robert »

"richtsnoer der dankbaarheid"

waar staat zoiets dergelijks in de bijbel?
Mattheus 5 : 17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om [die] te ontbinden, maar te vervullen.
De wet is niet afgeschaft.
De wet is niet dood.
Wij zijn dood, voor de wet.
Maar voor hen die niet in Christus zijn is de wet nog steeds de norm waarop zij geoordeeld en veroordeeld zullen worden.

Als Christus de wet zou hebben ontbonden zou er geen reden zijn geweest voor Zijn offer.
Carpe Diem tamen Memento Mori
MS

Bericht door MS »

Door Gian (denk ik) gelezen, misschien voor andere verhelderend. (voor Gian trouwens blijkbaar niet)

Preek van Huntington over Gal 5:1 met de titel:
Het kind der vrijheid in de banden der wet
of
De zoon en de erfgenaam onder het juk van de dienstknecht.
Sabra

Bericht door Sabra »

De wet is er niet voor de heidenen. Dit komt duidelijk naar voren in Handelingen 15.

Toch doet men een oproep aan heidenen die christen zijn geworden om een aantal zaken te respecteren die voor Joden van wezenlijk belang zijn. Het zijn immers Joden die de eerste christenen zijn.

Jacobus vraagt de heiden-christenen om een aantal zaken te respecteren, en dat vertellen Paulus en Barnabas middels een brief aan de gemeenten.

Jezus heeft de wet vervuld omdat Hij de enige is die zich aan de wet kon houden. Daarom moest hij ook een Jood zijn, omdat God de wet aan de Joden had gegeven. Hij heeft echter niet de wet afgedaan, noch afgeschaft. Het is mijns inziens belangrijk om te zien dat de eerste christenen, allemaal Joden zich gewoon aan de wet probeerden te houden. Echter, gezien het feit dat wij geen Joden zijn, hoeven wij ons ook niet aan de wet te houden. Dat is een te zware last, zo als ook blijkt uit Handelingen 15.
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

De wet is niet afgeschaft, maar wij zijn niet meer onder de wet, d.w.z. de wet beschuldigt ons niet meer, omdat wij in Christus de wet hebben volbracht. De wet beschuldigt niet meer, degene die gelooft.

Gal. 3: 23,24: 'Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd worden.'

De wet beschuldigd ons en waar moeten wij dan anders heen gaan dan naar Christus? Wanneer we tot Christus gaan, houdt de wet zijn mond, want wij zijn dan niet meer in overtreding, we zijn dan onder de wet vandaan.

Maar zodra we weer zondigen is de wet daar weer, die zegt dat we fout bezig zijn. Zo hebben we ook elke keer weer Christus nodig.
Moeten wij dan nog de wet doen? Nee, dat heeft Christus al voor ons gedaan en Hij wil dat ook elke keer weer doen...
Plaats reactie