HHK - Wat leren ze nu eigenlijk?

Kaw
Contacteer:

HHK - Wat leren ze nu eigenlijk?

Bericht door Kaw »

Hello everyone,

Mijn vriendin en ik groeien steeds verder naar de HHK toe, maar we weten gewoon haast niets over de dogmatische achtergrond.

Zijn daar boeken over?

Wat hebben ze daar? Een 2 of 3 verbondenleer? Hoe staan ze tegenover het aanbod van genade? Of hebben ze totaal geen vastgesteld dogmatisch systeem?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Hello everyone,

Mijn vriendin en ik groeien steeds verder naar de HHK toe, maar we weten gewoon haast niets over de dogmatische achtergrond.

Zijn daar boeken over?

Wat hebben ze daar? Een 2 of 3 verbondenleer? Hoe staan ze tegenover het aanbod van genade? Of hebben ze totaal geen vastgesteld dogmatisch systeem?
Hé,

'k zou toch zeggen dat je dat weet voordat je er naar toe groeit... :!
Ik schat in dat ze de bijbel en 3 formulieren van enigheid gebruiken en qua preekstijl een eigen bevindelijke smaak hebben.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tligt wel weer aan de gemeente denk ik. De dominee waar ik kom heeft haast geen bevindelijke inslag en lang niet alle bevindelijke inslag is verkeerd. Ik heb tot nu toe alleen nog maar mooie preken gehoord en alleen maar schriftuurlijke dingen gehoord.

Maar er is bevinding? Ook standen in het genadeleven en een noodzakelijke ellendekennis?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Kaw, zoek eens wat van vooraanstaande mannen in de HHK. Bijv. een dr Van Vlastuin en dr P de Vries.
Op http://www.jongerenavonden.nl en http://www.afwachtenofverwachten.nl staan wel interessante lezingen. Je kan dan hun theologische visie een beetje peilen. Dat zijn dadelijk wel de mensen die het Seminarie vorm gaan geven, dus zou het redelijk normatief kunnen zijn.

[Aangepast op 8/6/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
hewa

Bericht door hewa »

Tligt wel weer aan de gemeente denk ik. De dominee waar ik kom heeft haast geen bevindelijke inslag en lang niet alle bevindelijke inslag is verkeerd. Ik heb tot nu toe alleen nog maar mooie preken gehoord en alleen maar schriftuurlijke dingen gehoord.

Maar er is bevinding? Ook standen in het genadeleven en een noodzakelijke ellendekennis?
De HHK is een stuk van de oorspronkelijke NHK. De predikanten zijn afkomstig uit de gereformeerde bond of gekrookte riet. Jou vragen zou je net zo goed kunnen stellen over de hervormd-gereformeerden in de PKN. Wat wat voor leer hebben zij eigenlijk? Daar is enig onderscheid tussen.

De HHK heeft de Bijbel als grondslag en belijdt haar geloof overeenkomstig de 3 formulieren van enigheid.

Enige opmerkingen over je vragen:

2 of 3 verbonden: beiden zul je tegenkomen.
Standen in het genadeleven: ik denk niet dat je dat veel tegenkomt in de HHK. Ik heb het tenminste nooit zo expliciet gehoord als dat je het in bv de GG wel eens hoort.
Noodzakelijke ellendekennis: ja, maar dan niet als voorwaarde. Een kind van God heeft ellendekennis.

De redactie van OSW is zowel afkomstig uit de PKN als uit de HHK. De stukken zoals je die in OSW kunt lezen, geven, denk ik, een goed beeld van de leer en prediking in de HHK.
memento

Bericht door memento »

Wat leerd een kerk? Een onmogelijke vraag!
* Wat is de leer van de GG, ds. Vreugdehil of ds. P. Blok?
* Wat is de leer van de GGiN, ds. Mallan of ds. Roos?
* Wat is de leer van HHK, ds. van Kooten of ds. Rijnders?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door memento
Wat leerd een kerk? Een onmogelijke vraag!
* Wat is de leer van de GG, ds. Vreugdehil of ds. P. Blok?
* Wat is de leer van de GGiN, ds. Mallan of ds. Roos?
* Wat is de leer van HHK, ds. van Kooten of ds. Rijnders?
Kom nou, wat leert de GG: zie 1931 en de recentelijk uitgegeven publicaties van de GS.

De GG heeft iets 'eigens', dat kan je niet zomaar vergelijken met een Hervormde Kerk.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind dat de GKV en de ger. gem. zeker een eigen leer en karakter kennen.

Voor de HHK vind ik dit veel moeilijker definieerbaar, maar jullie schijnbaar ook.

Ik ken de beide genoemde sites goed en heb ze beiden eigenlijk altijd goed gevolgd.

Ze hebben dus de 3 formulieren van eenheid en verder geen speciale documenten die ze onderscheiden van andere kerkverbanden?
hewa

Bericht door hewa »

Voor de HHK vind ik dit veel moeilijker definieerbaar, maar jullie schijnbaar ook.

Ik ken de beide genoemde sites goed en heb ze beiden eigenlijk altijd goed gevolgd.

Ze hebben dus de 3 formulieren van eenheid en verder geen speciale documenten die ze onderscheiden van andere kerkverbanden?
In de HHK heb je verscheidenheid, zoals in elk kerkverband. Alleen hebben ze bepaalde dingen van de leer niet nader gespecificeerd als bv de GerGem in hun 6 leeruitspraken.

ds. R. van Kooten heeft verschillende publicaties op zijn naam staan. Zie ook ds. P. de Vries, ds. W. van Vlastuin, ds. W.J. op 't Hof (alleen docenten van het herst. herv. seminarium). Dit geeft een aardig beeld.

[Aangepast op 8/6/05 door hewa]
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door hewa

In de HHK heb je verscheidenheid, zoals in elk kerkverband. Alleen hebben ze bepaalde dingen van de leer niet nader gespecificeerd als bv de GerGem in hun 6 leeruitspraken.

ds. R. van Kooten heeft verschillende publicaties op zijn naam staan. Zie ook ds. P. de Vries, ds. W. van Vlastuin, ds. W.J. op 't Hof (alleen docenten van het herst. herv. seminarium). Dit geeft een aardig beeld.

[Aangepast op 8/6/05 door hewa]
Daarnaast zijn nog hele mooie prekenseries van de "eerste" man van de HHK verschenen. Over de DL en over de NGB. Zeer duidelijk en eenvoudig uitgelegd! (Ds. Heemskerk voor de duidelijkheid)

In HHK zit veel verschil tussen ene en andere kant, het lijkt wat dat betreft op de NHK, maar daar waren de verschillen veel groter.

Ik weet niet of je het Hervormde Kerkblad leest, anders is dat misschien ook een aanrader, daar zie je wat van de breedte van de HHK. Ook verschillende dominee's die er bij beurten in schrijven.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik heb veel verschillende predikanten gehoord van de HHK.
Er zijn accentverschillen. De een is wat meer bevindelijker dan de ander. De een legt de nadruk op de ellendekennis, de andere weer daar op enzv.
Het systeem is de stukken van de Heidelbergse Catechismus, als je dat als systeem wilt zien. Het plaatsmakende werk van de Heilige Geest, een gewillige Borg en Zaligmaker en een verzoenend God in Christus.

De goddelijke Drie-eenheid wordt er verkondigd nl.:
Van God de Vader Die zondaren zaligt.
Van God de Zoon Die het verlorene zoekt.
Van God de Heilige Geest Die het verdorvene vernieuwd.

Maar van lijdelijk afwachten heb ik nog geen predikant van kunnen betichten.
Dus niet zo van: Och Gemeente, mocht het nog eens gebeuren.

Geen predikant van de HHK heb ik zo'n soort preek gehoord.

Maar ook niet op een agressieve wijze van: "U moet NU geloven!!. U mag vanavond dit gebouw niet onbekeerd verlaten!!"
Liever Turks dan Paaps
RvP

Bericht door RvP »

Op de site van de HHK kun je regelmatig nieuwe meditaties vinden. Ook kun je het archief daarin bekijken. (http://www.hersteldhervormdekerk.nl/

Groet,

RvP
RvP

Bericht door RvP »

Nog over het verschil....

(Niet om negatief te zijn!!!) Ik vroeg ééns aan een ouderling in de GG wat het verschil was tussen (toen nog NHK - GR) en de GG.

Dat kon hij niet zeggen, wel dat het klein was....

Nu weet ik dat het verschil tussen de HHK en GG wel heel groot is, wat ik alleen al merk in de wijze/volgorde van prediking!

groet,

RvP
Plaats reactie