REFO-SPORT

Billy

REFO-SPORT

Bericht door Billy »

mede n.a.v. de recente RD- discussies:

Wat vinden jullie van SPORT?

Doe je aan sport zo ja wat?

Is het verantwoord om in club-verband
( competitie) te sporten??

In hoeverre kan/wil/ mag je je interesseren in de prof-sport?

In refo-kringen is een interesse in bijv. de professionele denksport ( schaken, dammen) en de watersport geen probleem interseer je je uitermate in voetbal of tennis fronst men toch vaak de wenkbrouwen?

Hoe denken jullie daarover?

groetjes van Billy ( die gek is op watersporten,vliegeren en een hekel heeft aan Voetbal!)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Billy

Bericht door Billy »

mede n.a.v. de recente RD- discussies:

Wat vinden jullie van SPORT?

Doe je aan sport zo ja wat?

Is het verantwoord om in club-verband
( competitie) te sporten??

In hoeverre kan/wil/ mag je je interesseren in de prof-sport?

In refo-kringen is een interesse in bijv. de professionele denksport ( schaken, dammen) en de watersport geen probleem interseer je je uitermate in voetbal of tennis fronst men toch vaak de wenkbrouwen?

Hoe denken jullie daarover?

groetjes van Billy ( die gek is op watersporten,vliegeren en een hekel heeft aan Voetbal!)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Wat is sport eigenlijk? Is een half uurtje wandelen ook sport? In dat laatste geval is zondagssport niet altijd te veroordelen. Dan kun je in je nette pak naar de kerk wandelen en toch aan sport doen. In ieder geval beter dan al die milieuvervuilende en ruimte innemende auto's.
:)
parsifal

Bericht door parsifal »

Professioneel dammen lijkt me wel wat. Mooie sport trouwens :o). Ook een van de weinige sporten waar men gewoon wedstrijden uitstelt of vooruit laat spelen als men op zondag niet wilt spelen. Al heeft het wel gevaren er zijn mensen die bijbelstudie dagen aan zich voorbij laten gaan vanwege een toernooitje (als ik in de spiegel kijk, zie ik zo iemand). Wat de andere sporten betreft. Doe niet al te moeilijk. Hoeveel respect dwong Folkert Felten af door niet op zondag te voetballen? En anderen die wel op zondag sporten zijn ook niet te beroerd om voor aap te staan voor hun geloof (denk aan Menzo). Volgens mij zijn deze sporten niet verkeerd voor Christenen. Al loop je denk ik wel wat meer gevaar voor verdwazing dan bij dammen of schaken.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

:cool:
Hallo,
Ik denk dat je bijna alle sporten wel
mag doen, Een beetje lichaamsbeweging heeft ieder mens nodig denk ik. Lid worden van een sportclub vind ik weer wat anders. Maar gewoon een potje voetballen op school daar zie ik dus totaal geen kwaad in. Maak van de sport niet je afgod. Maar daar is iedereen het wel eens mee denk ik. Misschien zie ik het verkeerd, dan hoor ik het graag. Dammen vindt ik ook geen sport maar een spelletje. Wat wel leuk voor de zondag is (kan elke dag) dat is het spelletje bijbelse namen. Als je het niet kent stuur maar een mailtje dan zal ik het uitleggen.
Op zondag hoor je geen sport te doen en ook geen computerspellen daar hebben we 6 dagen de tijd voor. Goed dat is mijn mening.
Groeten Matthijs
Jelle

Bericht door Jelle »

Refo sporten? gaat da anders dan gewoon sporten?
Ik hou wel van sporten maar heb er niet zoveel tijd en gelegenheid voor. b.v. Skiën zou ik elke week wel willen doen, maar helaas dat kan niet. Dus dan alleen maar twee keer in de winter. Voerballen(Bah ik weet niet eens in welk doel de bal moet en rennen achter een bal aan en hem dan weer wegtrappen als je hem hebt. nee ik zou hem vasthouden en niet meer afgeven, ik had er tenslotte hard genoeg voor gelopen)
En dan een andere sport. Het is echt erg dat ik het zeggen moet maar ik ben helemaal gek op autoracen. Ik weet het als christen kan je dit niet maken en omdat het altijd op zondag is kan ik er niet heengaan en daarom zie ik het ook nooit. Maar heel eerlijk gezegt gaat mijn hart wel uit naar deze verkeerde sport. Het is tenslotte spotten met je leven wat er daar op die circuits gebeurt.
Dus geen autorace zoals je zult begrijpen.
Verder fietsen, daar kom ik zo af en toe wel aan toe, zeker met mooi weer je fiets in het busje en dan even naar de Veluwe en dan lekker fietsen of naar Zeeland, maar daar waait het wel altijd.
Verder ja wat nog meer. schaatsen, alleen in de winter, zwemmen geen tijd voor alleen met de vakantie.
Ja sporten is leuk en sporten is fijn en sporten is gezond maar je moet er wel tijd voor hebben en het moet je niet helemaal gaan bezitten.
En dit alles kan wel maar beslist niet op de zondag, die dag is apart gezet en moet apart blijven.
Billy

Bericht door Billy »

voetbal vind ik het een ""balletjes"" sport. gewoon idioot die sport, achter een bal aanrennen om hem te krijgen en als je hem bezit schop je hem weer van je af. Echt een achterlijke volkssport.

De mooiste sporten vind ik de sporten waarin je ""een gevecht"" heb met de natuurkrachten!!
Voorb. Vliegeren, zwemmen, schaatsen, Zeilen, Surfen ,skutjes-zeilen etc.( watersporten) snowboarden, skieen en mountainbiken

""motorsporten""

verder vind ik Tractor-pulling gaaf ( = ook een motorsport) vorige maand nog bij de indoorwedstrijd in AHOY geweest. ( had ik vrijkaartjes voor) GAAAFFF!!!!!

ben momenteel aan het overwegen om een mountainbike aan te schaffen om dat buikje weer eens een beetje kwijt te raken.......

rotweiler

Bericht door rotweiler »

Mathijss019, soms moet je lid van een sportclub zijn voor les. Denk bijvoorbeeld aan dammen of paardrijden. Er zijn er veel die er alleen voor les lid van zijn en geen wedstrijden doen. Als je altijd wil winnen denk je teveel aan jezelf en kun je er teveel mee bezig zijn. Dat is niet goed.

Er zijn ook sporten als voetbal, waarbij snel agressie van de spelers optreed en waar ook bij een `gezellig`potje voetbal ruzie is.
Dan kun je beter een andere sport doen. Maar sporten is goed voor je. Psychisch en lichamelijk.
david

Bericht door david »

Wel, ik zit op tafeltennis en ik speel ook competitie. Ontzettend gaaf!

Bij de club waar ik zit is het regionaal zodanig geregeld dat er nooit op zondag wedstrijd gespeeld hoeft te worden. Dus daar hoef ik gelukkig geen gewetenskwestie van te maken.

Er zijn wel evenementen op zondag, landelijke competities enzo. Maar die zijn vrijwillig. Ik heb er één keer aan meegedaan. Ik heb die dag niet met een schuldgevoel rondgelopen, maar ik heb daarna wel beter begrepen waarom God het een rustdag noemt.
Dus sinds die tijd hou ik de zondag vrij wat zulke dingen betreft.

Het ligt aan jezelf of je al dan niet verantwoord sport. Als ik wil, kan ik vier avonden per week met tafeltennis bezig zijn. Nou ja, dan wordt het wel een beetje tijd om te gaan evalueren, denk ik.
Ik hou me 1 à 2 avonden per week met m'n sport bezig. Het is m'n enige sport. Ik heb er ontzettend veel aan, vooral lichamelijk. Ik bouw een sociaal netwerkje op.
Nou, dat vind ik allemaal genoeg positieve redenen om met een gerust geweten te blijven sporten. Heerlijk!
Jelle

Bericht door Jelle »

Ja, ja, als ik dit zo lees en ook mijn eigen stukje herlees, dan vraag ik me toch nog steeds af: Wat is refosport?
Is dat sporten in je zwarte pak of moet je een zwarte onderbroek aan, of een zwarte korte broek? Ja want zo is het toch. Kijk je als refo soms anders als anderen? Of ben je minder fanatiek? Ik kan het nog niet zo op een rij krijgen, want als ik sport merk ik dat ik toch wel fanatiek bezig ben om te winnen of om voorp te blijven en noem maar op.
Mag dat dan niet? Is dat niet reformatorisch? Of moet ik misschien we een ander laten winnen?

Het blijven voor mij allemaal vragen, voorlopig houdt ik het voor mezelf er maar op: Geen Refosport maar een sportende Refo, lijkt me gemakkelijker, volgens mij ben je dan iets vrijer, of niet?:(:o:!;)
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Origineel geplaatst door rotweiler
Mathijss019, soms moet je lid van een sportclub zijn voor les. Denk bijvoorbeeld aan dammen of paardrijden.

Is dammen een sport!!
david

Bericht door david »

Origineel geplaatst door Jelle
Ja, ja, als ik dit zo lees en ook mijn eigen stukje herlees, dan vraag ik me toch nog steeds af: Wat is refosport?
Refosport bestaat niet. Is het een categorie sport die alleen refo's beoefenen? Is het een manier van om gaan met sport?

Geen van beide. Het is een verzinsel, een soort kader waarin je als refo veilig kunt sporten zonder fronsend aan te worden gekeken. Zoiets als Billy al schetst aan het begin van deze topic.

Neem het gewraakte voetbal. In voetbal zelf zit niets verkeerds. Het is een spelletje, net zo goed als mens-erger-je-niet een spelletje is.
Kijk, hier is een bal. We schoppen er met onze voet(en) tegenaan, daarom heet deze bal een VOETbal. En omdat we gaan spelen met een voetbal, noemen we dit spelltje VOETBALLEN.

Wat de wereld doet met het 'spelletje voetbal' daar hebben 'wij geheel anders' geen boodschap aan. Ga lekker op voetbal, zou ik zeggen. Hou alleen goed in de gaten hoe JIJ ermee omgaat en of je die manier kunt verantwoorden naar God toe.
Ik vind dat de tekst 'wel in de wereld maar niet van de wereld' heel vaak verkeerd gebruikt wordt. Ik zou hem zó uitleggen: ik ben in de wereld, dus ik voetbal. Ik ben niet van de wereld, dus ik hou mijn grenzen goed in de gaten en ga niet redeloos met de wereld mee.

Maar goed, ik snij eigenlijk een heel ander onderwerp aan wat al wel vaker besproken is.
Maar dat 'refosport' een veilig kader voor refo's is, dat wil ik toch wel overeind laten staan.

Groet,
David

[Veranderd op 23/7/02 door david]
Billy

Bericht door Billy »

Maar de sfeer rond ""het voetbal"" ( de profsport en zaterdag/zondagamateurs), bedoel ik dan) is toch achterlijk?? en overdreven. ??

Veel gelal, gezeur, gezuip, gevloek en geld ( denk aan de bedargen waar MENSEN voor worden ge-en verkocht) Dit is toch de reinste KOLDER?
Heel nederland staat op z'n kop bij een dom voetbaltoernooitje (EK of WK)

Ik zie Nederland nog niet zo gek doen bij het WK Kitesurfen., waar ik GRATIS ben wezen kijken vanaf de boulevard van Scheveningen.

Heerlijk , dat je geen 100 Euro neer hoeft te tellen om live van m'n sport te kunenn genieten hahhahaha
:-:-:bou::bou:

MORE WIND MORE KITE-FUN hahhaahahahaa:,:,:,:,:,:, Gratis Njento voor NIKS!!!!!

en zonder histerisch wordende voetbal- en Tour fans!! Maar gewoon nuchtere mensen die met de krachten der Natuur vechten.

maar we blijven fair:
( echter.. ook d e kitesport ken zijn (gevaarlijke, onverantwoorde) uitwassen

Plaats reactie