Nadere reformatie

Lambertus

Nadere reformatie

Bericht door Lambertus »

Kan iemand mij in simpele bewoordingen uitleggen wat er met de nadere reformatie nu precies bedoeld wordt ?

Ik zie het hier vaak voorbij komen maar om nou te zeggen dat ik weet wat er bedoeld wordt ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als forummer hoor je in de lijn van de NR te staan.

Door deze discussie te starten loop je wel erg in de kijker. Ik denk dat iemand je al heeft aangeklaagd....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Er is een stichting Studie Nadere reformatie (SSNR). Misschien kun je de website vinden via Google.:eur
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Er is een stichting Studie Nadere reformatie (SSNR). Misschien kun je de website vinden via Google.:eur
Misschien gewoon www.ssnr.nl?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Lambertus

Bericht door Lambertus »

Refo
Door deze discussie te starten loop je wel erg in de kijker. Ik denk dat iemand je al heeft aangeklaagd....
Nee ...niet dat ik weet ..is het o een domme vraag dan .....Ik kan legio vragen aan jou over de RK vragen waar je geen antwoord op weet (ik zal dat dus ook niet doen maar mocht je ooit wat te vragen hebben zal ik het uitleggen)

Ik probeer nog steeds te leren en te begrijpen aangezien ik bepaalde dingen intresant vind

en wie niet vraagt .....blijft dom :)
Lambertus

Bericht door Lambertus »

wow KAw bedankt voor je link

maar is het niet ff kortsamengevat te zeggen

De hoofdlijnen bedoel ik

Waarschijnlijk een link iets wat ik nu zeg
maar kunnen we weer een beeldenstorm verwachten ofzo ?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

las net effe wat over pietisme

je gaat me toch niet vertellen dat een kaartspelletje niet mag he ?


Ik zit niet op een sw te wachten maar leer me alsjeblieft even waat hier fout aan zou zijn

(ik bedoel geen kaartspelletjes die met geld verbonden zijn dan natuurlijk )
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ach, dat stamt nog van vroegah, toen dat onlosmakelijk verbonden was met gokken en alle ellende die daar aan hing. Op een gegeven moment werden de kaarten duivels, maar waar dat vandaan kwam?
Buskes

Bericht door Buskes »

Laat ik het kort proberen:

De nadere reformatie wilde de noties van de reformatie weer helder doen laten klinken in die tijd. Het kerkvolk was ingedut. Leer en leven stemden vaak niet overeen.
De nadere reformatie legde een sterke nadruk op levensheiliging (pietisme)
Dit sloeg wel eens te ver door, waarbij je kunt denken aan de Labadisten (die wilden een kerk van alleen wedergeborenen)

Bekende figuren uit die tijd: Voetius, van Lodenstein, Smijtegelt.

De nadere reformatie is dus geen nieuwe reformatie. De nadere reformatoren wilden juist een herleving van de reformatie

Echter en helaas had deze nadere reformatie weinig 'succes'. Zo eerlijk moeten we wel zijn.

Als we geschriften lezen uit die tijd moeten we die altijd lezen in de juiste context, namelijk van die periode, in die situatie. Regelmatig kom je zeer boute uitspraken tegen die je nu niet meer zou horen vanaf de kansel.

Dit is wat ik er ongeveer van weet.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Na van der Groe, ging het deurtje toe.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Na van der Groe, ging het deurtje toe.
Is dat alles wat we over de Nadere Reformatie te vertellen hebben?
Het wordt tijd voor kerkgeschiedenis lessen op dit forum.
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Admin

kom op zo moeilijk is het nu ook weer niet...
:):):) give it a try Adminnetje :!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik verbaas me ook al over het kleine aantal reacties. Ik dacht dat er hier wel een paar Nadere-Reformatie-kenners rondliepen! ;)
Be yourself, there are plenty of others.
Plaats reactie