Kolonisten van Catan
Kolonisten van Catan
Op Refoweb zag ik het volgende artikel: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... gen15.html
Ik vind het persoonlijk nogal vergezocht, maar ik ken het spel zelf niet. Ik weet dus niet hoe je het speelt. Zitten er in het spel zelf occulte elementen?
Catan lijkt inderdaad wel op het woord Satan, maar een C voor een A spreek je niet uit als een S. Je zou adn ook geen luifel boven je deur mogen hebben omdat het op duivel lijkt. Als je 999 omdraait zie je 666, maar ja, dat lijkt me een beetje op het argument: Als je Mode omdraait krijg je Edom. Of denk ik er nou weer te simpel over?
Ik vind het persoonlijk nogal vergezocht, maar ik ken het spel zelf niet. Ik weet dus niet hoe je het speelt. Zitten er in het spel zelf occulte elementen?
Catan lijkt inderdaad wel op het woord Satan, maar een C voor een A spreek je niet uit als een S. Je zou adn ook geen luifel boven je deur mogen hebben omdat het op duivel lijkt. Als je 999 omdraait zie je 666, maar ja, dat lijkt me een beetje op het argument: Als je Mode omdraait krijg je Edom. Of denk ik er nou weer te simpel over?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dat is toch wel een beetje schrikken.
Waar rook is, is vuur denk ik dan. Maar dat is misschien ook veel te kort door de bocht.
Ben een liefhebber van Catan. Ik heb nooit zo over het spel nagedacht, zoals dat in dit artikel wordt beschreven.
Nu ga ik het toch doen, want het lijkt me niet geheel onbelangrijk. Moet er bij zeggen dat het me nooit iets occults is opgevallen in het spel.
Waar rook is, is vuur denk ik dan. Maar dat is misschien ook veel te kort door de bocht.
Ben een liefhebber van Catan. Ik heb nooit zo over het spel nagedacht, zoals dat in dit artikel wordt beschreven.
Nu ga ik het toch doen, want het lijkt me niet geheel onbelangrijk. Moet er bij zeggen dat het me nooit iets occults is opgevallen in het spel.
Wij hebben het spel -inclusief diverse uitbreidingssets- al ettelijke jaren in huis. De eerste uitbreidingsset kochten we in Duitsland, omdat-ie toen in Nederland nog niet verkrijgbaar was. Het is een leuk strategiespel, dat behoorlijke eisen stelt aan je inzicht. Occulte elementen heb ik er echt niet in ontdekt.
~~Soli Deo Gloria~~
Waar rook is, is vuur. Dat kun je niet altijd zo stellen. Temeer omdat er een grote groep christenen is die bij alles wat ze tegenkomen heel hard OCCULT beginnen te roepen, vaak op de klank af reagerend. Als iemand met de bewering komt dat iets occult is, zal hij dat moeten hardmaken. Gaat het over occulte zaken? Worden er geesten opgeroepen? Gaat het over contact met demonen of demon-achtigen?Oorspronkelijk gepost door MS
Dat is toch wel een beetje schrikken.
Een weerwolf is niet per definitie occult, al worden ze wel in boeken als van Paul van Loon gebruikt. In Pluk van de Petteflet komt ook een "heen en weerwolf" voor. Als we dergelijke criteria gaan hanteren, valt ook de helft van de sprookjes onder de noemer occult.
In het sprookje van Peter en de Wolf roept een jochie steeds voor de grap "help help de wolf" en iedereen loopt hard weg. Toen de wolf echt kwam, geloofde niemand hem meer. Dat gevaar ligt ook op de loer bij het occult benoemen van allerlei zaken.
Ik moest
van mijn schoonmoeder in de Catechisant ook een stukje lezen van een bezorgd persoon over het occulte element van vanalles en nogwat.
Vervolgens werd de conclussie getrokken dat alle geestelijke nood van deze tijd tegenwoordig door pilletjes van de psychiater wordt bedwongen, maar dat het eigenlijk duivelswerk is door occulte belasting.
Ik kan daar wel wat moe van worden. Ik vind doorslaan hierin net zo erg als de bijgelovigheid in de middeleeuwen.

Vervolgens werd de conclussie getrokken dat alle geestelijke nood van deze tijd tegenwoordig door pilletjes van de psychiater wordt bedwongen, maar dat het eigenlijk duivelswerk is door occulte belasting.
Ik kan daar wel wat moe van worden. Ik vind doorslaan hierin net zo erg als de bijgelovigheid in de middeleeuwen.
en als het nu wél zo is?Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik moestvan mijn schoonmoeder in de Catechisant ook een stukje lezen van een bezorgd persoon over het occulte element van vanalles en nogwat.
Word je er minder van of ongelukkiger door als je het spel niet meer speelt?
Overigens vind ik het spel helemaal niet leuk. Duurt mij veel te lang. Een spel moet zeker niet langer duren dan een half uurtje, behalve Risk;)
Als het wel zo is, Matthijs, is het belangrijk om het te weten. Maar... dan wel op goede gronden aangetoond. We zullen dit ook aan onze kinderen uit moete leggen en als je te vaak met drogredenen en verhaaltjes komt, nemen ze je niet meer serieus.
En wat ook meespeelt: valt het verspreiden van geruchten over dit soort zaken ook niet onder het 9e gebod?
En wat ook meespeelt: valt het verspreiden van geruchten over dit soort zaken ook niet onder het 9e gebod?
Nu in het artikel staan verschillende schriftplaatsen aangehaald. Die wil ik toch eens bekijken.
En als ik eerlijk ben krijg ik nu toch, alleen door zo'n artikel toch een beetje een nare smaak van het spel, terwijl ik het gewoon altijd als een heel leuk spel heb gezien.
En als het de schijn heeft, is het toch wel goed om het te onderzoeken! Ik zou het eigenlijk ook niet willen, omdat ik het een mooi spel vindt, maar we willen eigenlijk helemaal geen afstand doen van zoveel dingen waarvan we weten(welke redenaties we ook hebben) dat het fout is.
Doet alles ter ere van God.
Mag je dan niet ontspannen, d.m.v. bijvoorbeeld een spelletje? Waar gaat je hart naar uit? Is het ter ere van God?
Ik vindt het best moeilijk allemaal.
Daarom lijkt me dit best iets om te onderzoeken! De duivel is er slim genoeg voor!
En als ik eerlijk ben krijg ik nu toch, alleen door zo'n artikel toch een beetje een nare smaak van het spel, terwijl ik het gewoon altijd als een heel leuk spel heb gezien.
En als het de schijn heeft, is het toch wel goed om het te onderzoeken! Ik zou het eigenlijk ook niet willen, omdat ik het een mooi spel vindt, maar we willen eigenlijk helemaal geen afstand doen van zoveel dingen waarvan we weten(welke redenaties we ook hebben) dat het fout is.
Doet alles ter ere van God.
Mag je dan niet ontspannen, d.m.v. bijvoorbeeld een spelletje? Waar gaat je hart naar uit? Is het ter ere van God?
Ik vindt het best moeilijk allemaal.
Daarom lijkt me dit best iets om te onderzoeken! De duivel is er slim genoeg voor!
Nou, sorry, ik vind het grote flauwekul. Er wordt eigenlijk niks aangegeven wat verkeerd is in het spel. Alleen áls je de cijfers omdraait, en áls je Catan anders uitspreekt, en ándere spellen van deze uitgever bekijkt, en zo door.
Je kunt het spel toch gewoon bekijken en dan zie je toch dat er niks verkeerds in zit? Die flauwekul van de joker met zijn zes belletjes en zo, hebben ze niks beters te doen dan belletjes tellen? Is alles waar een zes in zit verkeerd? Wat doe je dan met de tempel bijvoorbeeld, waar ook maten van zes of zestig ellen in voorkomen?
Je kunt het spel toch gewoon bekijken en dan zie je toch dat er niks verkeerds in zit? Die flauwekul van de joker met zijn zes belletjes en zo, hebben ze niks beters te doen dan belletjes tellen? Is alles waar een zes in zit verkeerd? Wat doe je dan met de tempel bijvoorbeeld, waar ook maten van zes of zestig ellen in voorkomen?
Be yourself, there are plenty of others.
-