carnaval vind je het ook zo dom ?

Lambertus

carnaval vind je het ook zo dom ?

Bericht door Lambertus »

Nu zit ik op kantoor met 2 brabanders en die leven een partij toe naar het carnaval dat wil je niet weten ! De een komt uit Breda en de ander uit Tilburg

Beidde katholiek (kan ook haast niet anders) en vroegen mij waarom ik er als rk niet aan vind .....Nou zei ik ik vind een zeer dom zuip festijn (want meer is het niet!) En je moet nog voor idiootje spelen ook in je boerekieltje! Ja maarrrrrr zelfs in de kerk is iedereen verkleed en zelfs mijnheer pastoor (ik dacht dat me tenen omkrulde en dacht ach ach dit is iets wat ik niet horen wil een Mis in boerenkiel !!!

Nou zelfs de niet RK mensen vieren carnaval zeiden ze !

Nou dacht ik .......dat betwijfel ik ten zeerste ik zie een ouderling nou niet echt direct de pollonaise met de dominee door de kerk maken

Het klopt hopelijk toch wel hè dat julie niets met carnaval hebben :pu

Ik ben met een hoop dingen niet eens van julie (meot ook kunnen denk ik en het is wederzijds maar vwb carnaval zijn we het eens denk ik ?

Of....:D:D .......huppel jij wel in een een geruite kiel door het dorp :,:,

(niet persoonlijk hoor )

groetjes

Lambertus (alhoewel de 1e 3 letters van mijn doopnaam de carnaval wel eer aan doen

een bloemetjesgordijn een bloemetjesgordijn BLéh (moet er niet an denke. Oja om het verhaal nog enger te maken ik heb familie in brabant !! (die ken ik die dagen dus even niet hè !!! dat snap je
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik kan me ook niet voorstellen wat de lol is van verkleed hossend en rossend achter elkaar aan te lopen. Zijn we als westerling gewoon te nuchter voor.
En de refo's doen het sowieso niet.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Lecram

precies !!

en dan wetend dat de eerder door mij genoemde personen 2 dagen extra vrij hebben genomen om die pijn in hun knar te vewerken!!! Wat een lol !!!!
Daphne

Bericht door Daphne »

Dikke pret.... we spelen al elke dag ons zelf en dan moeten we 2 (???) dagen ook nog een ander gaan lopen spelen... beetjeveel van t goede....
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lambertus

Bericht door Lambertus »

3 dagen en dan is het matjes haring happen en indien je nog kan het askruisje halen

dat laatste is wel een goed gebruik (inleiding 40 dagen tijd)
arend

Bericht door arend »

Je kunt erom lachen, maar als je rond de carnaval wel eens in het zuiden bent geweest, dan weet je wellicht hoe erg het is. Het hele maatschappelijke leven staat er stil. bedrijven, winkels, instellingen zijn gesloten. Mensen doen niets anders dan zich te buiten gaan in alles wat je je maar kunt bedenken (of hopelijk ook níet kunt bedenken).
Mijn vader werkte langere tijd in het zuiden tot het diepe zuiden van het land, daar waren mensen die gewoon 2 tot 3 weken op vakantie gingen naar frankrijk of duitsland, omdat ze werkelijk gék werden van alle idioterie. Uiteindelijk is het de leegheid en treurigheid ten top. Dat een belijdend Katholiek (jahoor, ze bestaan!) daaraan meedoet, begrijp ik werkelijk niet.

Rond de carnaval schiet me altijd 1 tekstwoord extra te binnen (en ik heb hem omwille van de herkenbaarheid maar even in statenvertalingtaal opgezocht):
Rom. 13
"13 Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid; 14 Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden."

Je zou bijna denken dat Paulus in Breda of Weert woonde... :)
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Arend

De belijdend Katholiek bestaat inderdaad (gelukkig) en mij zijn er meer katholieken die carnaval afschuwelijk vinden geloof me

Maar dat ze er aan meedoen snap ik A niet dat dat nu nog gebeurd maar B snap ik wel de historie ervan

Dus ik ben het ronduit met je eens !
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Serker nog, Carnaval is Rooms!

Volgende week woensdag is het aswoensdag, en dan krijgen decarnavalsgekken een askruisje iop hun voorhoofd van de priester in de kerk. Dat is gelijk het einde van Carnaval. Dat vertelden mij Roomsen uit de achterhoek die ook meedoen met Carnaval.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik kan me ook niet voorstellen wat de lol is van verkleed hossend en rossend achter elkaar aan te lopen. Zijn we als westerling gewoon te nuchter voor.

Dat laatste zou ik maar niet al te hard roepen hoor.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Vorig jaar was mijn baas prins carnaval van Maastricht. Ben daar toen geweest. Was op zich wel gezellig, maar carnaval is niet wat voor mij.
Jelle

Bericht door Jelle »

Klopt, ik zak je steek nog bovenop de kast liggen:,
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Serker nog, Carnaval is Rooms!

Volgende week woensdag is het aswoensdag, en dan krijgen decarnavalsgekken een askruisje iop hun voorhoofd van de priester in de kerk. Dat is gelijk het einde van Carnaval. Dat vertelden mij Roomsen uit de achterhoek die ook meedoen met Carnaval.

Is maar is onderzoeken M wat carnaval nou echt is,en niet de Rooms Katholieke Kerk de schuld geven van misdragingen van mensen .

De Rooms Katholieke Kerk staat totaal niet achter de carnavalspraktijk nu heden ten dage.

En hen die het ASkruisje gaan halen zijnniet de dronkenlappen ,die hebben een paar dagen nodig om bij te komen.

Dus geen vuige beschuldigingen van mensen die echt willen vasten en 40 dagen het Lijden van Christus willen over denken,en niet alleen maar een beetje op zondag als de protestanten.
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Oorspronkelijk gepost door Lecram

Dat laatste zou ik maar niet al te hard roepen hoor.
Inderdaad!!!!!!
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Ja Mathijs

ook de niet hossende zuipende Rooms Katholiek gaat een Askruisje halen omdat de betekenis ervan mijninziens weinig te maken heeft met carnaval

Okay tis de afsluiting van het carnaval maar het is niet zo dat ik eerst 3 dagen lam moet zijn om vervolgens een askruisje te halen

Kijk de oorsprong van carnaval kan men ook uitlegen als wij hebben het goed en doen en kunnen veel leuke dingen doen en dat is mijn inziens ook prima

Maar er moet ook een periode zijn van onthouding van allerlei "geneugtes" des "levens" En daar herrinnerd ons het askruisje aan want "ashes to ashes dust to dust"

Dat men er een zuipfestijn van maakt kan ik ook niet zo goed rijmen en de RK promoot echt niet de drinkgelachen (alhoewel) vele dat denken

groetjes
refo

Bericht door refo »

Even biechten en je lei is weer schoon....

Is het niet zo dat het met de vastenavond te maken heeft? In de lijdenstijd at men indertijd soberder dan anders. Om die tijd goed door te kunnen komen had men dan een feestje en at (en dronk) men nog één keer flink om vervolgens 7 weken te 'vasten'.

Gesterkt door deze maaltijden ontving men het askruisje en tot aan de Paasmorgen at en dronk men sober.

Kijk, dan is zo'n feest nog een beetje te volgen. In de RK kan nu eenmaal meer, alleen met doodzonden moet je oppassen, maar de rest kan vrij eenvoudig uitgewist worden.

Maar vast daarna dan ook. 40 dagen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie