Na afscheid genomen te hebben van mn moeder gingen we langs de douane! In het vliegtuig kletsten we al heel wat af. Mn reisleider was een gezellige gozer van 32 jaar.
We moesten ongeveer 3.5 uur vliegen en dat was voor sommige deelnemers afzien, er waren mensen bij van bijna 2 meter... en die zaten behoorlijk klem met de stoelen. Daarnaast had er een reisgenootje last van maagturbulentie....
We zagen een geweldige zonsondergang vanuit het vliegtuig, wat op iedereen wel indruk maakte. Snel daarna was 't aarde donker en eigenlijk zag je niet veel meer buiten. Vlakbij Heraklion gekomen te zijn, verschenen er onder ons talloze kleine heledere lichtjes. Woooooooow dat was Kreta! Iedereen enthousiast.
Na veilig geland te zijn verlieten we, na een applausje voor t personeel en de piloten, het vliegtuig! Het was er ongeveer 29 graden. Al onze koffers waren aangekomen dus we konden nu lekker vakantie gaan vieren! We werden met een busje vervoerd naar Ammoudara. Wat ongeveer met 5 min. van Heraklion lag. Daar aangekomen werden we ontvangen door "Marina" de mede-eigenares van Hotel Sun. We kregen de sleutel en gingen op zoek naar onze hotelkamer..... Het was op de begane grond. Het was een kleine hotelkamer met schitterend uitzicht (een muur). Nouja, we hadden een lekker bed en daar ging 't om! De badkamer stamde uit het jaar 0 maar ook dat was niet echt heel erg. Na een lekker cola'tje zochten we ons bedje op. :sleep:
De volgende dag zagen we Kreta voor 't eerst bij daglicht! Er waren wat wolken en er stond wat wind... DAT was niet de bedoeling! Maar al gauw maakten de wolken plaats voor de ! We vertrokken naar 't strand waar een blauwe zee op ons lag te wachten. Heerlijk zeg, dat zand tussen je tenen! We hebben lekker een dagje in de zon gelegen. 'S avonds een avondsluiting en lekker eten in een restaurant 3 min. lopen van ons hotel. Ik had een verkeerde keuze gemaakt want 't eten was Artichok.... bleeeeeeeeeh.... was echt zooooo vies:( :!... maarja... smaken verschillen! (Het ergste was... k d8 dat ut champignons waren die ik op 't plaatje zag :,:,:,:,:, (foutje!!!!)
De tweede dag heel vroeg is er een groep naar de Samariakloof vertrokken. Samen met nog 2 gezellige meiden ben ik bij het hotel (uhm... op het strand!!!!) gebleven. Heerlijk gerelaxed en dachten aan onze reisgenoten die de zware kloof bewandelden en de overigen die met de bus een rondreisje maakten (die bijelkaar dus 9 uur in de bus hebben zitten stinken!) Op die dag hebben we de winkeltjes (heeeeeel veel!) bekeken en in kreta zijn veel souvenierszaken met ansichtskaarten, maar het schijnt cultuur te zijn dat er veel sekskaarten bij zitten.... nu had ik samen met een andere reisgenoot een missie op ons genomen... we draaiden alle 'vieze' kaarten in de hele winkelstraat van Ammoudara... :,:,:, vonden de winkeliers niet zo leuk :! maar wij hadden de missie dus...

De volgende dag kregen we een rondleiding van "Snuitje" door Heraklion. "Snuitje" was de reisleider van de alleleeftijden groep die ook in Ammoudara verbleef in een heel mooi luxe hotel met palllmbomen, luxe zwembad een goede bar en weet ik veel wat nog meer! Snuitje had geregeld dat wij tot de dag van ons vertrek gebruik mochten maken van alle facaliteiten van Kreta Beach. (Ons zwembad bij het hotel was te vergelijken met een botervlootje).
We noemden de man Snuitje omdat hij een hele apparte neus had....!De rest van de vakantie was de bedenker van "Snuitje" de naamdrager. Omdat de 'echte Snuitje' een week eerder vertrok van Kreta.
Zondag hadden we natuurlijk een 'rustdag'. 'S ochtends samen met de 'alle leeftijden groep' een kerkdienst in hun hotel gehad met na afloop een gezellig babbeltje met deze mensen met een koppie koffie. Rustig aangedaan die dag en 's avonds een sing-in met allemaal liederen uit de 'ouwe doos'.
Op maandag was mijn eerste echte excursie. We gingen naar de Knossos.

Opzich leuk maar ik vond het niet zo heel erg boeiend. Waarom?! Omdat het erg warm was en de nederlandssprekende gids sprak alles behalve nederlands. Ook best lastig! We hadden 't wel gezellig met elkaar dus dat was ook wel fijn! Na een ochtend daar rond gelopen te hebben gingen we effe lekker bikken. 'S avonds gingen we langs een cafe'tje waar onze "vriend" Mario de Pizzaman al op ons stond te wachten. Hij was de eigenaar en zo gek als een deur! Geweldig figuur was het.
De volgende dag gingen we met een zeilboot naar een onbewoond eiland "Dia" wat voor de kust bij Heraklion te vinden is. Het was heerlijk om op de boot te hangen, zonnetje, zee, zachte wind en een goede sfeer! Het eilandje was rustig en zonnig, daar hebben we lekker gechilled en gegeten op de zeilboot. Na de lunch op de boot zijn we naar een andere baai gevaren en daar mochten we van de boot afspringen in t koude, zoute water. SUPER gaaf! :bou:
Woensdag hadden we een lady'smorning.... we zijn met bijna alle meiden wezen shoppen in Heraklion! Alle juwelierszaken leeggekocht!!!!!!!!!!
Donderdag hadden we een relaxdagje! En 's avonds hadden we een griekseavond, in het binnenland van Kreta.

Bij de ingang stonden er al grieken in klederdracht op ons te wachten met ezel en al (are we there yet?!) en daar moesten we mee op de foto.
De avond was geweldig! Een griekse dansgroep gaf een geweldige show met traditionele dansen weg. Daarbij kon je nog lekker eten en drinken ook!
Het publiek (wij dus) mocht ook als we wilden op t podium komen dansen....
Ik heb gedanst met een kanjer van een griek.... was geweldig gaaf! :in
Vrijdag was een uitslaapdag... maar toen ben ik met nog een paar een dagje naar Hersonisos geweest. Dat is een zeer toeristische badplaats waar je op moet letten wat je zegt. De mensen spreken daar bijna allemaal nederlands (dus als je de nederlandse taal en de nederlanders zat bent, moet je er niet heen gaan!)
Daar hebben we lekker geshopt en gerelaxt op de terrasjes!
Zondag hebben we samen op het strand een overdenking gehad en de rest van de dag rustig aan gedaan!
Maandag zijn we naar Spinalonga geweest. Dat is een melaatseneiland en ook de plek waar "Wie betaald de veerman" is opgenomen van de BBC (Als ik t goed heb).
Het was een warme en indrukwekkende dag. Victor Zorbas onze nederlands sprekende gids vertelde het verhaal van het eiland zeer indrukwekkend. Hij hield ons voor dat Spinalonga (het eiland dus waar alle melaatsen naartoe werden verbannen) nogsteeds up to date is.... Nogsteeds worden zieken, gehandicapten, armen en zwakken buiten gesloten in de maatschappij. Hij wilde ons wakker schudden en oproepen om over de mensen te ontfermen die het nodig hebben. Niet alleen voor onszelf leven maar voor de ander....! Spinalonga heeft op mij een enorme indruk gemaakt....
Dinsdagmorgen heel vroeg ging de wekker en vertrokken we naar Santorinie (Vulcanisch eiland) een schitterend eiland ongeveer 4.5 uur varen bij Kreta vandaan. Om half 7 in de morgen stonden we bij de boot en aldaar werden we met onze duffe koppen op de foto gezet! (Niet voor publiciteit hahahahaha) ontbijten deden we op de boot. Het was een enorme boot

Wat me een beetje aan Titanic deed denken Na langzaam wakker geworden te zijn op het dek van de boot kregen we een uitleg in het (goed verstaanbaar) Nederlands over het eiland Santorini en de eventuele excursies die gedaan konden worden. Na ongeveer 4.5 uur varen kwamen aan bij het eiland. Het eiland staat bekend om zn witte huisjes en kerkjes met blauwe koepels.We besloten om met een engelstalige excursie mee te gaan, alles was duidelijk te volgen en we hebben per bus een groot stuk van Santorini bekeken! Vanaf de haven klommen we met de bus kruipend omhoog. Je kreeg schitterende vergezichten over alle eilanden van Santorini. Santorini is bekend door haar witte huisjes en blauwe daken. Als je er komt... lijkt t alsof je in sprookjesland bent beland....!
[align=center]

Door een vulcaanuitbarsting is het eiland in verschillende stukken los gekomen... Vooral de stad Oia (spreek je uit als ia) was geweldig! De zee was bijzonder stil, rimpelloos, wat extra mooi was!
Na een dag daar rond gebracht te hebben weer naar de boot gegaan. Waar we een schitterende zonsondergang hebben gezien! Heel erg gaaf.
Gods schepping is zo ontzettend mooi! 's Avonds nog heerlijk op de boot gezeten en het gezellig gehad. Bij het hotel gekomen zijnde hebben we nog wat gedronken en snel ons bedje opgezocht.
Dinsdag was de laatste officiele dag. We hebben nog lang op het strand gelegen die dag om de laatste zonnestralen nog mee te pikken (en lekker bruin te worden natuurlijk!)
De avondsluiting was ook erg bijzonder. Wil je daar meer over lezen kan je op mn web-log terrecht! 's Avonds laatste keer gezellig met elkaar uit eten geweest en daarna de laatste Oezo'tjes naar binnen gewerkt. (YAMASSSS)
Woensdag moesten we voor 12 uur de kamer uit zijn. Dus de laatste dingen pakken en wegwezen! Nog over het strand gewandeld, al zingend! Wat we niet door hadden (mn kamergenootje en ik) dat iedereen naar ons keek terwijl wij opwekkingsliederen liepen te zingen. Dus evangeliseren hebben we ook nog gedaan! 'S avonds laatste maaltijd in het hotel en om 19.45 kwam de bus voorrijden die ons na een fijne vakantie terug zou brengen naar het vliegveld in Heraklion. Met enige weemoed verlieten we het hotel. Op Heraklion moesten we nog 2 uurtjes wachten en iedereen was het een beetje zat. Om 22.25 startte het vliegtuig de motoren en vertrokken we naar het koude Nederland. Anders dan bij de heenweg zat ik bij 't raampje. Niet dat je ontzettend veel zag maar toch... K zat net achter de vleugel, machtig mooi gezicht!

Het vliegtuig reed naar zn plek, stond stil en begon toen kei hard te rijden... Naar het schijn 250/300 km per uur. (Net zo hard als Schumi). Gaaf gevoel als de wieletjes de grond loslaten en t vliegtuig begint te vliegen! Al snel zagen we de kleine lichtjes onder ons verschijnen van Kreta. Het eiland zag er geweldig mooi uit vanuit de lucht.
Op weg naar huis.... balen hoor! Maar toch was 't goed. Na 1.5 uur was mn hoofd zo ontzettend zwaar geworden dat k spontaan in slaap viel... hahaha.
In het vliegtuig werd een film gedaaid met Mat Damon. Interessant natuurlijk Maar ondanks dat... viel ik in slaap en zat ik verschrikt recht op toen ik iets in mn zij voelde prikken. Klaar wakker...! We moesten nog 1 uurtje vliegen en k kon best door slapen (hoewel... t was niet geheel confortabel maar als je moe bent neem je met alles genoegen, niet waar?!) maar dat vond ik zonde... nog een uurtje waren we een groep, samen op weg! (Soort PKN hahahaha) Dus de nodige onzin is nog uitgewisseld hahaha en toen zette het vliegtuig de landing in... Toch spannend altijd weer! Want wie zegt nou, dat alles goed gaat?! Alsof dat vanzelfsprekend is.
We hebben zelfs boven Gouda gevlogen (volgens het schermpje met vlieg informatie) heb nog even stiekum naar beneden gezwaaid! Toen het vliegtuig weer met zn wieletjes op de grond was (en eigenlijk nog een hoge snelheid had) hebben we effe hard geapplaudiseerd! Iedereen was ongeduldig om uit t vliegtuig te gaan... want de mensen die ons lief waren stonden op ons te wachten. Maar wegens hoge nood zijn we met een paar meiden nog even langs t toilet gerend en effe ons haar goed gedaan enzo (hahahaha). De koffers (wonder boven wonder) kwamen allemaal goed aan en toen was 't moment van definitief afscheid nemen aangekomen... altijd weer rot...!
We hebben t met zn 15en geweldig fijn gehad en ik mag terug kijken op een gave, fijne en mooie vakantie! Na afscheid genomen te hebben kwamen we door het sluisje waar al onze familie leden ons op stonden te wachten! Mijn lieve mama en mn broer stonden daar als bikkels op me te wachten! Fijn om hun weer te zien! Na kennis gemaakt te hebben met ouders en 't vriendje van mn kamergenootje namen we dus echtechtecht afscheid. We zochten de auto op en in de parkeergarage zwaaiden we nog naar elkaar.... en we reden richting Gouda... Hoewel ik onwijs moe was... (En mn moeder en broer natuurlijk ook) kletste ik de oren van het hoofd (denk ik...!). Rond 3.15 waren we thuis. Mn 2 katten begroetten me met kopjes geven. Dat was het dan... klaar... over... het was geweldig geweest en nu weer thuis!
De dagen daarna eerst donderdag (Dus een paar uur later) een bruiloft, de dag daarna was mn moeder jarig, zaterdag nog op visite bij een andere jarige en 's avonds alle kennisen en vrienden. Zondag... rustdag!