Ik ging door de douane en mn spullen moesten worden gechecked op wapens/drugs en weet ik veel wat nog meer! Ik moest zelf ook door een poortje heen en oeps..... het poortje ging piepen... "Ja dat wordt niet vliegen vandaag mevrouw" zei een knappe douane beamte...

Het vliegen was SUPER TOF en kicken! Dat ging ding ging als een gek rijden en rijden, harder en harder... ik werd in mn stoel gedrukt en ja... daar waren de wiel(tjes) van de grond en ik dacht IK VLIEG IK VLIEG IK VLIEG....
We vlogen best hoog en opeens was alles wit... nou gezellig... dat was een dikke wolk! We braken door de wolken en opeens was alles hel blauw! Heel erg mooi waren de witte watten onder me!
Op een gegeven moment vlogen we over de bergen... met eeuwige sneeuw! Ik had een cd van Michael W Smith aan en toen we net boven de bergen vlogen proclameerde MWS op mn cd een psalm en de woorden dat de bergen zouden smelten als was bij het verschijnen van de Heer. Nou... NU kon ik me dat voorstellen... zo klein als je er zo op kijkt en ZO groot als je onder aan de voet van de berg staat. Gods Schepping is schitterend!
In Italie landden we veilig en het grote ROME avontuur was begonnen! In Nederland regende het en was ongeveer 18 graden en in Rome was het 29 graden... (loop je daar met je jas onder je arm... whahahahaha)
Na my big brother in Christ ontmoet te hebben vertrokken we naar het huis.
We kwamen in een huis wat een totaal katholieke sfeer ademde! Maria en de Heere Jezus als beelden in de gang, de paus als foto aan de muur... ik als protestantse "De Pater"....
'S avonds gingen we pizza eten (wat natuurlijk hoort bij Italie!) Daarna gingen we een wandeling maken door schitterend Rome! Piaza Popolo (plein van het volk), langs de Engelenburcht een schitterend verlichtte Sint Pieter het verblijf adres van de Paus en als afsluiter een ECHT ITALIAANS IJSJE!!!

De volgende morgen om 7.15 naar de SintPieter vertrokken. My Big Brother in Christ zou daar samen met een mede huisgenoot (ook priester) een Mis gaan vieren. Samen met nog 11 mensen uit het huis vertrokken we naar de kerk. De kerk maakte wederom (net als 2 jaar geleden) een super indruk!

My big brother in Christ vertrok samen met zn collega priester naar de consistorie om zich voor te bereiden en om te kleden.
In de kerk liepen allerlei soorten geestelijken. Priesters in allerlei gekleurde gewaden, in pakken met witte boordjes, nonnen in allerlei kleuren (ook huidskleuren etc!)
We gingen onder de Sint Pieter de Mis vieren in de Catacombe rond het graf van Petrus. Onder de kerk in de gangen hing een katholieke sfeer van aanbidding en eerbied. Schitterende zang klonk er meerstemmig! We gingen naar onze kapel (waar er een paar van zijn onder de kerk) die een oude en mooie sfeer ademde.... met veel iconen en schilderingen! Er zijn meerdere kapellen die allemaal een verschillende sfeer ademden van modern tot zeer klassiek. Onze kapel was (gelukkig) zeer klassiek!
Na de Mis die zoals je wel begrijpt veel indruk maakte vertrokken we naar het Vaticaan museum met als hoogte punt de Sixtijnse Capel. In deze kapel wordt de Paus gekozen. Deze kapel is vooral bekend door de werken van Michael Angelo. Schitterende schilderingen met als
hoogtepunt "De Schepping" met de verbindende vingers

en "De dag des oordeels". Geweldig mooi!

Ook dit beeld van Michael Angelo is in het Vaticaans Museum te vinden:

Na een morgen daar rondgelopen te hebben vertrokken we naar huis. Het was lunchtime en daarop volgde de Siesta.
Tijdens de lunch zat ik naast de collega priester die me tijdens de lunch voortdurend van water voorzag! Ook zat er een jonge non bij. Het waren ZULKE AARDIGE LUI!!!

'S middags na de Siesta (om 16.00 uur) vertrokken we wederom naar de SintPieter. Heel erg mooi, my big Brother gaf me een geweldige rondleiding! IN de kerk werd een grote mis gevierd met koor en al. Heel veel indruk maakte het toen ze het "U zij de Glory" zongen in het Italiaans... ZO mooi!!!
Na uitgebreid de kerk bewonderd te hebben gingen we naar het naast gelegen museum om foto's te bekijken van de Pieta van Michael Angelo.

Het beeld lijkt te leven als je de foto's bekijkt! Erg mooi en indrukwekkend. In het museum kwamen we een bekende Kardinaal van my big brother in Christ tegen. Hij vroeg me met een vriendelijk gezicht hoe ik heette en waar ik vandaan kwam etc. Na afscheid genomen en een "God bless you"tje toegewenst gekregen vertrokken we naar een hoger gelegen plek om mooi over de stad te kijken! ZOVEEL mooie rijkdommen bij elkaar... ongelovelijk!
Na lekker gechineest te hebben vertrokken we 's avonds naar de Trevifontijn, Piaza Navonna (plein met fontijnen) en het Pantheon

En met als afsluiter een lekker ijsje! Je staat er gek van te kijken HOEVEEL mensen er 's avonds laat nog op straat lopen! Maar als je na gaat denken is dat ook wel weer te verklaren... ze houden natuurlijk Siesta!
De volgende morgen zijn we naar Forum Romanum geweest. Eers bezochten we nog een kerk van Bischop (???) Simonis uit Nederland. Een mooie kerk met veel kunstschatten (zoals bijna elke kerk daar!!) In elke kerk die je tegen komt vind je wel een graf van een martelaar. Zo ook in de Sint Pieter het graf van Petrus.
Ook het Colloseum stond nog op de zelfde plek als 2 jaar geleden. We bezochten Forum Romanum een oude opgraving met veel veel veeeeel bijzondere wetenswaardigheden!
Het was sniksniksnik heet en langs de route stonden klein waterkraantjes waar je uit kon drinken of even je polsen onder de kraan kon houden!
Op forum Romanum schijnt Romelus begraven te liggen (ik heb de plek gezien) en ook het spreekwoord "Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden" komt uit op Forum Romanum!

Via het Capitool naar SintPieter gegaan. Om 12.00 zou de Paus verschijnen op het Sint Pieterplein en dat wilde ik niet missen natuurlijk! We stonden ruim van te voren op het plein en het plein vulde zich met heel veel mensen. Zelfs een toeter en blaasclub en een groep fanantiekelingen met vlaggen stond klaar om de Paus te begroeten. Om even iets voor 12en ging het raam van de Paus open (ongeveer 4 a 5 hoog) en werd er een rood kleed naar buiten gehangen.
Toen de Paus verscheen klonk een luid gejuich over het plein heen! Tot mijn verbazing... sprak de Paus ook nog! Het was echt super tof om de stem van THE POPE over het plein te horen schallen!
Hij sprak een gebed uit waarbij iedereen spontaan kruisjes ging slaan etc. (ik dus niet!) Na dit officiele gebeuren sprak The Pope nog een paar woordjes in het Pools en sloot hij af met de woorden dat we een fijne vakantie mogen hebben en dat hij naar zn buitenverblijf vertrok om daar tot rust te komen. (Da's 1 uur buiten Rome). Daar in de bergen is het minder warm voor de beste man. Na al dit gezegd te hebben sloot hij af met een minuutje zwaaien... (Gek genoeg... je gaat spontaan terug zwaaien... whahahahaha!)

Na dit bezoek aan de Paus vertrokken we weer naar huis om te lunchen te Siesta te houden. Ik vond het tijd om es lekker in de zon te zitten (voor zolang dat kon) en ben ... :sni verbrand... kon je op wachten natuurlijk

Na de Siesta vertrokken we naar een buitenwijk in Rome... om een Mis te vieren in de Santa Maria in Trastevere. Een super mooie kerk en de dienst... was ook geweldig voor symbolisme en wierrook etc! Onvergetelijk en onbeschrijvelijk!
Santa Maria in Trastevere van buiten

Stuk mozaiek uit de kerk

De volgende ochtend was het weer tijd om Rome te verlaten... tijd vloog werkelijkwaar!!! Ik werd weggebracht door een aantal nonnetjes... waar van 1 achter het stuur zat en alle verkeersregels aan haar rozenkransje (die aan haar spiegeltje hing) lapte...
In haar auto had ze ook een plaatje van een schonen priester (van een kalender....):,:,:,:, dit alles vond ik erg grappig... whahahaha Er werden meer mensen naar 't vliegveld gebracht waaronder 1 een oudere man die "ons calvinistische lied" What a friend we have in Jesus" zo schitterend vond dat hij het spontaan begon te zingen...!!

Na een mooie terug reis en HEEL VEEL indrukken stond ik om 14.10 weer met beide beentjes op de grond in Amsterdam... het avontuur was afgelopen maar k weet wel... dat ik dit NOOIT MEER vergeten zal!
Groetjes,
Daphne
(Ps. deze foto's zijn niet van mezelf maar wel gepikt van http://www.google.nl

[Aangepast op 7/7/04 door Daphne]