Philpot is niet mijn woordvoerder, maar verwoordt het correct. Ik zet de vrouw van GGLinks niet 'direct' weg als kijfachtig en mokkend. Dat schrijf ik op basis van wat GGLinks zelf schrijft. Ze maakt er immers 'een groot punt van', dat heb ik niet zelf over haar ingevuld. Had ik dit over een man gelezen, dan had ik er een kijfachtige man van gemaakt. Onzinnig om dit als seksistisch te bestempelen.
Visie op de vrouw e.d. in het Oude Testament (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Visie op de vrouw e.d. in het Oude Testament (Uit Gereformeerde Gemeenten)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Kijfachtige huisvrouw is gewoon een Bijbelse term, hoor. Maar ik begrijp dat Salomo seksistisch was.GG links schreef: ↑19 feb 2025, 09:40Ik ben meer dan gelukkig getrouwd hoor. En kijfachtig is ze niet. Ze heeft alleen een andere mening. Mag dat niet van de mannenbroeders ? Bovendien de term huisvrouw is ook lichtelijk achterhaald anno 2025. En gelukkig maar.Job schreef: ↑19 feb 2025, 09:24Doe maar eerst rustig lezen voordat je reageert. Ik zeg toch dat ik er ook geen Bijbelse gronden voor zie om strikt te weren?GG links schreef: ↑19 feb 2025, 08:18Wat mij betreft mogen de dames volmondig en volwaardig lid zijn. Naar mijn mening heeft stemmen en dergelijke niets te maken met met het hetgene wat de Bijbel gebied en verbiedt. Met name in het buitenland zijn er veel kerken die zonder de vrouwen niet eens zouden functioneren. Wat wil je dan ? Dan maar geen kerk als de mannen het laten afweten?
Anderzijds heb ik het altijd te doen met mannen die een kijfachtige, mokkende huisvrouw thuis hebben zitten. Dan denk ik: come on, zet je schouders eronder, er is een heleboel wat je gewoon en met vreugde mag doen.
Natuurlijk kan dat. Meestal is iemand niet doorlopend op alle levensgebieden ontevreden, gelukkig niet. Maar als je je niet kunt neerleggen bij een kerkenraadsbesluit en er ook de discussie over blijft aangaan (immers: GGLinks zegt dat hij het thuis moet uitleggen), dan ben je minimaal op dat vlak ontevreden, of boos, of geirriteerd, of oneens, of geagiteerd, of kijvig, of negatief. Whatever. Mag hoor. Het is echter wel een keuze of je er negatief over blijft, of dat je op een bepaald moment zegt: ik benut de mogelijkheden die er wel zijn.
Mede namens Jobke onze hartelijke groeten!
Groeten terug. En ja Salomo was op dit punt seksistisch.als hij deze woorden gebruikt zou hebben. Twistziek is een betere vertaling.Mijn vrouw is dat niet.Job schreef: ↑19 feb 2025, 17:42Natuurlijk kan dat. Meestal is iemand niet doorlopend op alle levensgebieden ontevreden, gelukkig niet. Maar als je je niet kunt neerleggen bij een kerkenraadsbesluit en er ook de discussie over blijft aangaan (immers: GGLinks zegt dat hij het thuis moet uitleggen), dan ben je minimaal op dat vlak ontevreden, of boos, of geirriteerd, of oneens, of geagiteerd, of kijvig, of negatief. Whatever. Mag hoor. Het is echter wel een keuze of je er negatief over blijft, of dat je op een bepaald moment zegt: ik benut de mogelijkheden die er wel zijn.
Mede namens Jobke onze hartelijke groeten!
Laatst gewijzigd door GG links op 19 feb 2025, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus als iemand ergens een punt over maakt, man of vrouw, dan is hij of zij kijfachtig ? Raar verhaal. Maar prima zo.Job schreef: ↑19 feb 2025, 17:33Philpot is niet mijn woordvoerder, maar verwoordt het correct. Ik zet de vrouw van GGLinks niet 'direct' weg als kijfachtig en mokkend. Dat schrijf ik op basis van wat GGLinks zelf schrijft. Ze maakt er immers 'een groot punt van', dat heb ik niet zelf over haar ingevuld. Had ik dit over een man gelezen, dan had ik er een kijfachtige man van gemaakt. Onzinnig om dit als seksistisch te bestempelen.
Een punt ergens van maken zie ik anders als iets hoog opnemen.GG links schreef: ↑19 feb 2025, 19:18Dus als iemand ergens een punt over maakt, man of vrouw, dan is hij of zij kijfachtig ? Raar verhaal. Maar prima zo.Job schreef: ↑19 feb 2025, 17:33Philpot is niet mijn woordvoerder, maar verwoordt het correct. Ik zet de vrouw van GGLinks niet 'direct' weg als kijfachtig en mokkend. Dat schrijf ik op basis van wat GGLinks zelf schrijft. Ze maakt er immers 'een groot punt van', dat heb ik niet zelf over haar ingevuld. Had ik dit over een man gelezen, dan had ik er een kijfachtige man van gemaakt. Onzinnig om dit als seksistisch te bestempelen.
Tja, ik niet.Job schreef: ↑19 feb 2025, 19:39Een punt ergens van maken zie ik anders als iets hoog opnemen.GG links schreef: ↑19 feb 2025, 19:18Dus als iemand ergens een punt over maakt, man of vrouw, dan is hij of zij kijfachtig ? Raar verhaal. Maar prima zo.Job schreef: ↑19 feb 2025, 17:33Philpot is niet mijn woordvoerder, maar verwoordt het correct. Ik zet de vrouw van GGLinks niet 'direct' weg als kijfachtig en mokkend. Dat schrijf ik op basis van wat GGLinks zelf schrijft. Ze maakt er immers 'een groot punt van', dat heb ik niet zelf over haar ingevuld. Had ik dit over een man gelezen, dan had ik er een kijfachtige man van gemaakt. Onzinnig om dit als seksistisch te bestempelen.
Overigens heb ik geen enkel probleem hoor, met een kijfachtige vrouw. Ik houd daar wel van, een beetje pit; prachtig.
-
Op dit gebied wel ja. Hij beging de fout om er 1000 te nemen. 1000 kijfachtigen zou ik ook niet trekken, denk ik.
Wil je nu hiermee zeggen dat dat de spreukendichter niet geïnspireerd werd door Gods Geest bij het doen van die uitspraak, maar geïnspireerd werd door zijn eigen fout veel vrouwen te hebben?
Nee, het is wijsheidsliteratuur, dat zijn algemene waarheden; soort spreekwoorden.
De term kijfachtig heeft een hele andere connotatie gekregen in de loop van de tijd. De naardense bijbel gebruikt het woord twistgierig. Dat klinkt al heel anders. En ja, de Bijbel bedoeld ook mannen en niet alleen vrouwen. Bovendien staan er ook negatieve zaken over mannen die ook voor vrouwen gelden. Kijfachtig is iets heel anders dan ergens vragen bij stellen of het ergens niet mee eens zijn.TSD schreef: ↑19 feb 2025, 20:36Wil je nu hiermee zeggen dat dat de spreukendichter niet geïnspireerd werd door Gods Geest bij het doen van die uitspraak, maar geïnspireerd werd door zijn eigen fout veel vrouwen te hebben?