RD-onderzoek Malawi
RD-onderzoek Malawi
Lees met verbazing verhaal op RD over Akster. Niet wat betreft de inhoud maar het feit dat RD hier op deze manier 'onderzoek' naar gaat doen. Niveau Telegraaf.
Re: Erdee
Heb je de brief van de hoofdredactie ook gelezen?
https://www.rd.nl/artikel/1085492-bij-m ... -wegkijken
https://www.rd.nl/artikel/1085492-bij-m ... -wegkijken
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Hoe ingewikkeld ik zo'n verslag ook vind ik herken helaas de onzorgvuldige manier waarop met signalen van seksueel misbruik wordt omgegaan in kerkelijk millieu.
Te gauw wordt 'een onderzoek' afgerond als de dader zich goed kan verdedigen met goedklinkende argumenten.
Ik hoop van harte dat dit artikel ogen opent en dat er áltijd een onafhankelijk iemand onderzoek doet. Niet iemand die de geestelijke positie van een persoon niet af wil of durft te vallen omdat bijvoorbeeld de persoon goed bekend staat of de tale Kanaäns spreekt.
Het boek 'Heel het dorp wist het' van Rinke Verkerk zou iedere ambtsdrager verplicht moeten lezen. Wat is dat boek pijnlijk wáár. En pijnlijk herkenbaar.
Echt. Ik zou iedere betrokkene op dit gebied wel door elkaar willen rammelen.
Het slachtoffer wordt zo groot onrecht aangedaan en krijgt een extra duw naar beneden in de put waarin een dader haar geduwd heeft. Het liefst moet het slachtoffer daar nooit meer uitkomen. Want dat is ongemakkelijk en geeft gedoe.
Het zal heus niet bewust gedaan worden, maar het gebeurt helaas wèl.
De dader schuift weer aan het Avondmaal en het slachtoffer durft niet meer naar de kerk.
Dus. Ik snap het ongemak van dit artikel. En dat is het ook. Maar in het bijzonder voor slachtoffers. Want ook zo'n artikel is zout in een wond die nooit sluiten kon.
Maar het is ook een baken in zee wat hopelijk nieuwe slachtoffers voorkomt.
Te gauw wordt 'een onderzoek' afgerond als de dader zich goed kan verdedigen met goedklinkende argumenten.
Ik hoop van harte dat dit artikel ogen opent en dat er áltijd een onafhankelijk iemand onderzoek doet. Niet iemand die de geestelijke positie van een persoon niet af wil of durft te vallen omdat bijvoorbeeld de persoon goed bekend staat of de tale Kanaäns spreekt.
Het boek 'Heel het dorp wist het' van Rinke Verkerk zou iedere ambtsdrager verplicht moeten lezen. Wat is dat boek pijnlijk wáár. En pijnlijk herkenbaar.
Het slachtoffer wordt zo groot onrecht aangedaan en krijgt een extra duw naar beneden in de put waarin een dader haar geduwd heeft. Het liefst moet het slachtoffer daar nooit meer uitkomen. Want dat is ongemakkelijk en geeft gedoe.
De dader schuift weer aan het Avondmaal en het slachtoffer durft niet meer naar de kerk.
Dus. Ik snap het ongemak van dit artikel. En dat is het ook. Maar in het bijzonder voor slachtoffers. Want ook zo'n artikel is zout in een wond die nooit sluiten kon.
Maar het is ook een baken in zee wat hopelijk nieuwe slachtoffers voorkomt.
-
Van harte eens met @helma!helma schreef: ↑21 nov 2024, 11:12 Hoe ingewikkeld ik zo'n verslag ook vind ik herken helaas de onzorgvuldige manier waarop met signalen van seksueel misbruik wordt omgegaan in kerkelijk millieu.
Maar het is een baken in zee wat hopelijk nieuwe slachtoffers voorkomt.
Er is zoveel loos dat onder de mantel der liefde wordt bedekt, of door bestuurlijk onvermogen kan doorwoekeren, dat het goed is wanneer het RD deze taak blijft oppakken!
Citaat uit de brief van de hoofdredactie:
“Hoe verhouden zulke artikelen zich tot het negende gebod van Gods wet, vragen lezers zich af? Het is toch onze taak om de eer en het goede gerucht van onze naaste te bevorderen? Doe je dat door de vuile was buiten te hangen? Dat is een lastige vraag. Ik ben ervan overtuigd dat het negende gebod nooit een reden mag zijn om misstanden met de mantel der liefde te bedekken. Het verzwijgen van de waarheid is juist in strijd met dit gebod.“
Waarvan acte!
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Het is meer een reconstructie dan onderzoeksjournalistiek. Bij onderzoeksjournalistiek haal je iets boven de tafel wat al die tijd verborgen is geweest en zet je het op de (politieke) agenda.
Misstanden worden ook niet met de mantel der liefde bedekt want Akster heeft proces aan z'n broek. Dus heeft weinig nut om dat nu nog uitgebreid te beschrijven.
Misstanden worden ook niet met de mantel der liefde bedekt want Akster heeft proces aan z'n broek. Dus heeft weinig nut om dat nu nog uitgebreid te beschrijven.
-
Ik ben het ermee eens dat hier onderzoek naar gedaan moet worden. Dit mag niet onder de tafel verdwijnen. Maar de manier waarop het leest zorgt er wel voor dat het bijna een roman wordt die je met rode oortjes wegleest. Citaat uit het slot van het artikel:Evangelist schreef: ↑21 nov 2024, 11:22 Van harte eens met @helma!
Er is zoveel loos dat onder de mantel der liefde wordt bedekt, of door bestuurlijk onvermogen kan doorwoekeren, dat het goed is wanneer het RD deze taak blijft oppakken!
Citaat uit de brief van de hoofdredactie:
“Hoe verhouden zulke artikelen zich tot het negende gebod van Gods wet, vragen lezers zich af? Het is toch onze taak om de eer en het goede gerucht van onze naaste te bevorderen? Doe je dat door de vuile was buiten te hangen? Dat is een lastige vraag. Ik ben ervan overtuigd dat het negende gebod nooit een reden mag zijn om misstanden met de mantel der liefde te bedekken. Het verzwijgen van de waarheid is juist in strijd met dit gebod.“
Waarvan acte!
"Voor roeping en rechtzinnigheid is veel oog, voor risico’s vrijwel niet. Met professionalisering is de nieuwbakken Stichting Timotheos in 2011 al helemaal niet bezig. Het is vooral pionieren. Met de beste bedoelingen gaan de Staphorster bestuursleden aan de slag. Tot een bericht uit Malawi hen begin 2013 uit het lood slaat. Ds. De Jong neemt de telefoon op en ligt de hele nacht wakker. Het is een belletje van Ringelberg. Over Akster."
En dan volgt er nog een apart katern, maar hier sluit het hoofdverhaal af met de mededeling vrijdag deel II. Een vervolgverhaal voor de jeugd is er niets bij.
Begrijp je ongemak maar ben toch dankbaar voor de groeiende aandacht voor deze zaken. Er moet veel meer aandacht zijn voor seksueel misbruik in onze kringen. Zeker op preventief gebied zie ik gelukkig grote verbeteringen. Wegkijken van deze praktijken of het in besloten kring houden en bestraffen is niet de weg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
De aanloop naar de uitzending van Akster bij Stephanos was niet bekend denk ik en daar vallen lessen uit te trekken. Over hoe het allemaal is gegaan op bestuurlijk gebied bij Timotheos rond 2020 en daarna, daarvan is heel veel online te vinden.Charles schreef: ↑21 nov 2024, 11:27 Het is meer een reconstructie dan onderzoeksjournalistiek. Bij onderzoeksjournalistiek haal je iets boven de tafel wat al die tijd verborgen is geweest en zet je het op de (politieke) agenda.
-
In dit kader deel ik deze ook maar even: https://www.groene.nl/artikel/van-god-los-in-malawi
Nico en Janneke den Hartog worden in dit artikel wel op een akelige manier verbonden met seksuele misstanden.Henk J schreef: ↑21 nov 2024, 12:08 In dit kader deel ik deze ook maar even: https://www.groene.nl/artikel/van-god-los-in-malawi
Hoe zou dat onderzoek dan wat jou betreft plaats moeten vinden?
Het is al heel idioot dat een bestuur zo functioneert, en verantwoordelijkheid draagt om zo iemand daar los te laten. Volstrekt onverantwoord. Dat zou iedereen met gezond verstand hebben moeten kunnen inzien.
Ik zie niet in waarom dit een Telegraaf-niveau zou zijn. Je licht dat ook niet echt toe. Er is geen sprake van dat dit soort wanbestuur vijftien jaar geleden wel kon. Stichting De Keursteen is niet voor niets al in 1997 opgericht.
De misstand zit niet bij Akster. De misstand zit bij ds. Tj. de Jong en consorten.Charles schreef: ↑21 nov 2024, 11:27 Het is meer een reconstructie dan onderzoeksjournalistiek. Bij onderzoeksjournalistiek haal je iets boven de tafel wat al die tijd verborgen is geweest en zet je het op de (politieke) agenda.
En trouwens wat mij betreft, bij beide stichtingen. De stichtingen hadden zich mijns inziens beter kunnen opheffen, en hun activiteiten overdragen aan Woord en Daad.