Ik ben een boek, uitgegeven bij de Banier aan het lezen en daarin las ik dit:
Men moet kinderen houden op hetzelfde niveau met de boetvaardigen of bekeerden. Want hiervoor geldt wat Christus heeft gedaan om ons tot bekering te vermanen waarbij het voorbeeld van de kinderen name en zei: "Voorwaar, Ik zeg u, Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet in gaan." (Mattheus 18:3) Hetzelfde zegt Paulus in zijn vermaning: "Wees kinderelijk in de slechtheid" (1 Korinthe 14:20).
En ook dit:
Als men kinderen niet onder de bekeerden rekent, dan moet men ze rekenen en tellen onder de onbekeerden, waardoor de volgende uitspraken op hen van toepassing zullen zijn en zij verdoemd worden: "Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u eveno omkomen"(Lukas 13:3). Men moet dus kinderen tot de bekeerden rekenen en hen op hetzelfe niveau stellen.
Ik verbaas me dat de banier dit uitgeeft. Wat vinden jullie van deze 2 uitspraken?
Dit geeft stof tot nadenken. Wat betekent het om gedoopt te zijn? Wat betekent het verbond, dat God gesloten heeft? Wat betekent het dat je uit gelovige ouders geboren bent?
Allemaal vragen die van betekenis zijn behorend bij deze twee voorgenoemde opmerkingen.
Het zou natuurlijk raar zijn als De Banier geen boeken van oudvaders meer kon uitgeven. Als het een hedendaagse predikant is, lijkt het me pas opzienbarend.
Ik ben ook wel benieuwd wie de schrijver is.
Ik kan me voorstellen dat ook Voetius wel in deze lijn schreef.
Maar ook Calvijn gaat heel ver als hij in zijn Institutie de kinderdoop beschrijft.
We zijn in ieder geval iets van deze onbevangenheid kwijt. Als reactie op verbondsautomatisme zie je dat meestal alle kinderen als onbekeerd worden gezien (iig aangesproken)
Dat kan bij jonge kinderen die van harte van de Heere houden, veel verwarring geven.
Het is altijd een lastig onderwerp.
Posthoorn schreef: ↑21 sep 2024, 17:17
Van wie is dat boek, Arja?
Het is juist aardig om dat op voorhand niet te vermelden.
Volgens mij is de afspraak dat bronnen vermeld worden. Het moet geen raadspelletje worden.
We weten heus wel dat oudvaders daar anders stonden dan de geref. gezindte heten ten dage.
Ds Boersma schreef:
Tegenwoordig spreken we minder vrijmoedig over de Heilige Doop dan oudvaders dat deden, constateert ds. M. Boersma.
Het doopformulier en de oudvaders spreken ruim over het genadeverbond, constateerde de predikant. „Alle gedoopten zijn erin begrepen. Tegenwoordig zijn we daar, door de opkomst van het verbondsautomatisme, voorzichtiger in. Ds. G.H. Kersten waarschuwde zo’n honderd jaar geleden al sterk tegen de leer die stelt dat alle leden van de gemeente op zodanige wijze in het genadeverbond zijn dat ze de goederen van het verbond al bezitten.” Toch is het geen winst dat we de vrijmoedigheid van de oudvaders zijn kwijtgeraakt, stelde ds. Boersma.
Posthoorn schreef: ↑21 sep 2024, 17:17
Van wie is dat boek, Arja?
Het is juist aardig om dat op voorhand niet te vermelden.
Volgens mij is de afspraak dat bronnen vermeld worden. Het moet geen raadspelletje worden.
We weten heus wel dat oudvaders daar anders stonden dan de geref. gezindte heten ten dage.
Dat is jouw 'afspraak'.
Mijn visie is dat mensen niet in staat zijn zonder vooroordeel een bron te analyseren om hun instemming of afkeuring te laten blijken, bang als ze zijn een verkeerde naam krediet te geven o.i.d.
Arja schreef: ↑21 sep 2024, 16:02
Ik ben een boek, uitgegeven bij de Banier aan het lezen en daarin las ik dit:
Men moet kinderen houden op hetzelfde niveau met de boetvaardigen of bekeerden. Want hiervoor geldt wat Christus heeft gedaan om ons tot bekering te vermanen waarbij het voorbeeld van de kinderen name en zei: "Voorwaar, Ik zeg u, Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet in gaan." (Mattheus 18:3) Hetzelfde zegt Paulus in zijn vermaning: "Wees kinderelijk in de slechtheid" (1 Korinthe 14:20).
En ook dit:
Als men kinderen niet onder de bekeerden rekent, dan moet men ze rekenen en tellen onder de onbekeerden, waardoor de volgende uitspraken op hen van toepassing zullen zijn en zij verdoemd worden: "Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u eveno omkomen"(Lukas 13:3). Men moet dus kinderen tot de bekeerden rekenen en hen op hetzelfe niveau stellen.
Ik verbaas me dat de banier dit uitgeeft. Wat vinden jullie van deze 2 uitspraken?
Het is ook de positie van, onder anderen, Ds. van der Groe, zie daarvoor zijn catechismus verklaring... geld natuurlijk wel voor echt gelovige ouders...
Ik meen dat het ook juist is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik zit de brieven van Rutherford te lezen. Die schrijft aan vrouwen waar (jonge) kinderen van zijn overleden. Hij spreekt zonder enig voorbehoud over deze kinderen dat ze nu bij Christus zijn.