Ik wil hier nog op reageren want voor mij is dit een punt van grote betekenis.Cyrillus schreef: ↑26 mei 2023, 19:51Ja klopt, ik ben zo remonstrants dat...
Inderdaad is je stelling - het spijt mij om het te zeggen - puur remonstrants.
Je spreekt namelijk over alle hoorders van het Evangelie. Volgens jou hebben zij de mogelijkheid om te geloven. Zij hebben de mogelijkheid om de goede keuze te maken.
In de Dordtse Leerregels wordt deze dwaling expliciet weerlegd en besproken. Zie III/IV.11 en de Verwerping der dwalingen III/IV.v7.
Het is (voor mij) helemaal de kwestie niet of een werkwoord actief gebruikt mag worden. Jazeker: de ziel die door God wedergeboren wordt, bekeert zich!Ja klopt, ik ben zo remonstrants dat ik de grondtaal wil laten staan en overal waar een actieve vorm van een werkwoord staat, deze recht wil doen. Dus als er opgeroepen wordt tot bekering ('bekeert u!') dan neem ik aan dat ik een mens dat ook kan. Niet uit zichzelf, het wordt hem gegeven, maar hij bekeert zich wel.
Maar de stelling is volstrekt vals dat "als er opgeroepen wordt tot bekering, dan volgt daaruit dat een mens dat ook kan.
Daarmee zeg je dat de prediking van het Evangelie alléén reeds voldoende is tot bekering van een mens en de "keuze" om te geloven.
Bovendien zeg je dat alle hoorders van het Evangelie dit kunnen, dus ook hen die het Evangelie uiteindelijk verwerpen.
Dat is beide onrechtzinnig en was de inzet van het remonstrantisme.
Kijk, ik ben het ermee eens dat:
- Het aanbod van de prediking in veel gevallen niet goed functioneert doordat het Evangelie niet voluit gepredikt wordt.
- Idem dat het aanbod in veel gevallen voorwaardelijk gepredikt wordt alsook dat het aanbod door sommigen beperkt wordt tot de uitverkorenen.
- Dat wet en Evangelie hun eigen plaats hebben. Dat de prediking van beide niet vermengd mag worden.
- Dat het aanbod een volmacht is van Gods zijde aan alle hoorders dat zij welkom zijn wanneer zij tot Christus komen en tot Hem de toevlucht nemen.
Maar wanneer je daarnaast stelt dat:
- Het aanbod de mens het voor de mens per definitie mógelijk maakt om te geloven.
- Dat het niet Gods gewone weg is om de mens voorafgaand aan het geloof te overtuigen van zonde.
dan bevind je je zeer beslist in remonstrants vaarwater.
Dan slaat de 'aanbodsleer' door naar een leer waarin de vrije wil van de mens tot het geloof geleerd wordt en waarin het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest als de enige werkende oorzaak van de zaligheid geloochend wordt.
Dat is precies wat ik tegen jouw bijdragen heb.
Voor de zuivere leer van het aanbod moeten we dan ook echt terug naar de oude leer en niet naar deze nieuwe aanbodsprediking.