Jongerenavonden Kesteren

Leo

Jongerenavonden Kesteren

Bericht door Leo »

Jongerenavonden Kesteren

Beste vriend(inn)en,

Sinds juli 2000 vinden er in diverse plaatsen in Nederland jongerenavonden plaats. De avonden hebben tot doel het verkrijgen van antwoorden op de geloofsvragen die bij jongeren leven.

Naast Barneveld en Wierden hopen we met Gods hulp vanaf D.V. 04 september ook in de Betuwe (Kesteren) jongerenavonden te organiseren.

Je bent hierbij van harte uitgenodigd.
Zowel jong als oud zijn hartelijk welkom!

Ø Datum en tijd: D.V. woensdag 04 september 2002 om 19:30 uur.

Ø Het thema: Voor mij...?!

Ø De spreker: Ds. M. Pronk

Ø Locatie: zalencentrum Johanna's hof te Kesteren (Nedereindsestraat 27a)

Allen hartelijk welkom!

Wil je meer informatie?
Bel: 0320-281505
Of mail: jongerenavonden-kesteren@solcon.nl

Of surf: http://www.jongerenavonden-barneveld.nl

Nogmaals hartelijk welkom!

Comité Jongerenavonden Barneveld / Wierden / Kesteren
Adje

Bericht door Adje »

Je lijkt me onvermoeibaar, Leo!

Ga door met jullie geweldige werk!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Veel SUCCES toegewenst en boven alles Gods onmisbare zegen bij deze avonden, opdat Zijn Naam weer de eer mocht krijgen die het waard is!
Zoeker

Bericht door Zoeker »

Brrrrrrrrrrr............. HET GEVAAR komt steeds dichterbij!!!!!!!!


zouden ze hier zeggen....
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Maar niet in de hervormde kerken of gereformeerde gemeenten van Kesteren en Opheusden en omgeving!
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Origineel geplaatst door Refojongere
Maar niet in de hervormde kerken of gereformeerde gemeenten van Kesteren en Opheusden en omgeving!


????????????????????????
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Leo

Bericht door Leo »

D.V. woensdag 20 november a.s. om 19:30 uur.

Ds. T. Vanhuysse: Komt herwaarts tot Mij!

Allen hartelijk welkom!

M. vr. gr.
Comité jongerenavonden Barneveld / Wierden / Kesteren
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik hoop dat het RD de jongerenavond van Kesteren eenzijdig heeft weergegeven, ik wil er even wat over kwijt:

KESTEREN - Is het nu voor mij? Dat is de
vraag waar het in dit leven om gaat, zei ds.
M. Pronk, predikant van de vrije oud
gereformeerde gemeente te
Kralingseveer, woensdagavond op een
jongerenbijeenkomst in Kesteren. De
titel van zijn lezing luidde
aanvankelijk: â€
Leo

Bericht door Leo »

RJ,

Het verslag van het RD is (in mijn ogen)een zeer correct en evenwichtig verslag van een Bijbelse en evenwichtige lezing.

Ik ga niet op je vragen in, want de punten die je aanroerde in je posting zijn op vele andere plaatsen al vele malen besproken.

Ik stel voor dat als je er ECHT benieuwd naar bent, dat je ds. Pronk opbelt of een keer naar een jongerenavond toe komt, of het bandje bestelt.

Inmiddels zijn de standpunten denk ik erg duidelijk en kun je het er alleen nog mee eens of oneens zijn.

Blijft staan de vraag van de jongerenavond: voor mij!?

Geloof je dat het heil voor jou is?
Ds. Pronk citeerde Maarten Luther:

Die het gelooft, heeft het!

vrgr.
Leo
limosa

Bericht door limosa »

Refojongere, ik ben er zelf ook niet geweest maar de vetgedrukte gedeelten in jouw post geven inderdaad te denken. Op de site was de lezing nog niet op te halen als tekst, wel als mp3 overigens. Ik denk dat ds. Pronk (hoewel ik hem niet echt goed ken) een ruim aanbod wil prediken en dat op die avond wat apart geformuleerd heeft. Het klinkt een beetje populair, een beetje té volgens mij. Of dat bedoelt is om reakties uit het publiek te krijgen weet ik niet maar de flarden die dan in de krant komen roepen wel vraagtekens op. Bij In de prediking wordt het heil aan een ieder geschonken. vraag ik me af of dit wel correct geciteerd is, ik hoop dat ds. hier aangeboden gebruikt heeft anders lijkt deze "vrij oud gereformeerde" predikant mij meer "vrij" dan "oud gereformeerd". Ik wacht de tekst van de lezing nog even af. Weet iemand wanneer die komt?

limosa
Leo

Bericht door Leo »

Dat kan 'even' duren.

Lezing moet overgetikt, bewerkt en gecorrigeerd worden.

Even een paar weekjes geduld.
limosa

Bericht door limosa »

Oké Leo, ik wacht hem af.

Overigens mooie service, lezingen zowel als tekstbestand als in MP3/WMA-formaat te verkrijgen via de site.

limosa
Leo

Bericht door Leo »

Dank je :)

Het kost dan ook heel wat energie om het zover te krijgen.

Maar in principe hoeft men de bandjes niet eens te bestellen, want als je een beetje handig bent kun je de WMA downloaden en dan als audio-CD'tje branden.

Het heeft ook met 'maximale openheid' te maken. Iedereen is nu in de mogelijkheid om te luisteren 'wat daar nu precies gebeurd'.

[Veranderd op 7/9/2002 door Leo]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

„Al was u niet uitverkoren, u
hebt toch te geloven. Ga dan tot Hem, nú.
In de gewone prediking nu is deze eis des geloofs specifiek een eis om te geloven in de beloften van God. Maar men moet hier nu teder onderscheiden. In hoeverre namelijk zou hier nu sprake kunnen zijn van een juiste, alsook van een foutieve manier van deze prediking van de eis tot geloven. Want inderdaad de vorm is die van een eis. Als de stokbewaarder in zijn zielenood roept om reddende raad, dan antwoordt Paulus niet met een ’och mocht het je eens te beurt vallen’ of iets dergelijks; maar nu de nood werkelijk nood bleek te zijn, komt Paulus aan het woord niet met een lieve wens of hartelijke toebidding, maar beslist met een in de gebiedende wijs (zo staat het in de grondtaal) ten gehore gebrachte ontsluiting van de weg des heils. Paulus zegt: ‘geloof’ (gebiedende wijs) ‘in de Heere Jezus Christus’. Evenals in de Schrift ook de bekering als een eis wordt voorgehouden.

Maar bij beide is het een eis die tevens klinkt als een permissie, en als een verrassend nieuw iets, een artikel dat alleen op de markt van vrije genade te vinden is; maar dat ongelooflijk verrassend in zijn effect is. Vandaar die gebiedende aandrang, want God weet wat de resultaten zullen zijn: ‘en gij zult zalig worden’.

Predik het geloof ten deze en prijs het aan als iets ongehoords en iets niet weg te denken geweest verrassend nieuws, namelijk als weg waarin men ontvangt wat men anders nooit had verkregen; als de causa instrumentalis (de instrumentele oorzaak) van de schuldvergiffenis en verzoening met God. Paulus zegt ervan: wij bewegen de mensen tot het geloof. Dat klinkt meer als een verrukkelijk ongedacht goed, dan als een wettisch artikel. En zó is het ook.

Pas er voor op, dat deze eis dan ook niet naar voren wordt gebracht als een conditie ten leven op werkverbond-achtige manier. Dit zou uiteraard ook afstuiten op iedere waarlijk ontdekte ziel, die in ware ontdekking ook aan eigen onmacht is ontdekt, ook aan de aangeboren onmacht tot geloven. Hoe nu? Zette men zulk een ziel dan ook ‘aan het werk’ op de manier van het werkverbond, dan bracht men andermaal Hagar op de plaats van Sara; met als vrucht... een woudezel.
Zulk een zielsbehandeling kan slechts verwaande zelfgerechtige mensen kweken, vol hoogmoed, en vol spot voor Izaäk, het kind der belofte.
Trouwens het geloof is (zeiden we) het nieuwe, fonkelnieuwe artikel op de markt van vrije genade, hetwelk hierin zijn gans bijzondere uniciteit, voornaamheid, begeerlijkheid en recommandabele nuttigheid opluistert, dat het het ene en enige werk van alle werk is, doordat het... alle werk buitensluit.

Zo moet dan de eis waarmee het verbond der genade tot ons komt, zowel om te geloven als om godzalig te leven, niet gepredikt worden in wettische zin. Maar hoe dan wel? We zouden al dadelijk kunnen antwoorden: in evangelische zin. Het evangelie komt ook met een eis tot ons. Maar dit is iets anders dan een eis tot wettische gerechtigheid. Inderdaad, als het evangelie in gebiedende zin predikt: geloof in de Heere Jezus (zie de stokbewaarder), dan is dit (gelijk onder andere Love zo juist opmerkt) om als door die eis heen, door middel van deze klem van het geloof te bewegen, middellijkerwijs tot de daad van geloven.

Dan: God heeft er zulk een heilig recht op, dat we geloven. Als de Heere een weg van genade opent, moet de mens, hoe onmachtig hij ook in zichzelf is, toch terdege verstaan dat de Heere zo waardig is, dat we deze weg niet nonchalant bewandelen. Hij heeft er recht op, dat we die weg bewandelen. Geloven is ook een permissie, ge moet, maar ook ge mag geloven; maar zo, dat weigeren grote zonde is. Ook is het lokken van het evangelie een zalig dwingen. Voorts: de zondaar, ontdekt aan zijn rampzalige toestand, loopt nu gevaar, dat hij tot oplossing een verkeerde weg inslaat, een andere dan die van het geloof. Om te beginnen gaat het als met Adam, bij de nadering van God tot zijn behoudenis, vlucht hij van God weg; hij probeert liever eerst alle andere dingen, dan dat hij door geloof zou zalig willen worden. Daarom komt de Heere in gebiedende zin die ontdekte zondaar de enig ware en juiste weg te wijzen. Om al deze redenen dient het geloof als een onafwijsbare eis te worden voorgesteld.
(ds. G. Wisse)

Hier kan ik me wat meer in vinden. Ik zie in de evenwichtige samenvatting echt gewoon het 'geloven' als een MOETEN gepreekt worden en niet als een mogen of als een wonder.
Geloof je dat het heil voor jou is?
Ds. Pronk citeerde Maarten Luther:
Die het gelooft, heeft het!
In de Bijbel staat het anders: Die in Hem gelooft heeft het.....eeuwige leven (het heil)...


[Veranderd op 9/9/02 door Refojongere]
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Nou Leo,

ík heb me enigszins geërgerd aan het verslag uit het RD over de lezing van ds. Pronk.

Alleen de kop al. Hier werd een zinnetje neer gezet die niet in de lezing nog de vragenbeantwoording voor kwam maar die in een discussie voorkwam en een reactie was op een mevrouw die steeds met de uitverkiezing kwam aandragen. Mijns inziens dus een volledig misplaatste kop die de lezer bij voorbaat op het verkeerde been zet. (hoewel een bijbelse kop toch 'fout' overkomend bij veel refo`s).

Waar ook volledig overheen wordt gestapt is het feit dat ds. Pronk zich steeds fundeerde op de belijdenisgeschriften, Luther en Calvijn e.d. En dan met name over de belofte en de toe-eigening van het heil. In het verslag komt het naar voren alsof het de mening van ds. Pronk is. Terwijl hij eigenlijk z`n eigen mening er niet over gegeven heeft. Ik denk ook dat het voor veel mensen 'schokkend' is om de visie van Calvijn te horen over beloften en toe-eigening van het heil. Dat is toch wat anders dan soms geleerd wordt.

Als ik zo het verslag las krijg ik het idee dat ik me op de avond niet thuis gevoeld zou hebben en voel ik niet de behoefte om de jongerenavonden te bezoeken. Ziet er allemaal erg verdacht uit. Echter, zelf ben ik op die avond geweest en vond het heel fijn ...... Geeft te denken!

Ik was eerst van plan een mailtje te sturen naar het RD met de vraag of men wat objectiever wil reageren. Doe ik misschien nog wel.

Waarschijnlijk ben ik een beetje overgevoelig voor objectief/subjectief. Dit omdat ik in m`n werk bij bijvoorbeeld het opstellen van een persbericht ook handig misbruik maak van de kop en de wijze van verwoorden. Als een Rus en een Amerikaan met hun auto een snelheidswedstrijd doen en de amerikaan wint kun je twee dingen zeggen:
- Amerikaan wint en Rus eindigt als laatste;
- Amerikaan is éénnalaatste geworden en Rus eindigt als tweede.

Beide hebben gelijk, maar toch...... `t Is de toon die de muziek maakt.





[Veranderd op 10/9/02 door Kislev]

[Veranderd op 10/9/02 door Kislev]
Plaats reactie