Derek Prince

Loïs

Derek Prince

Bericht door Loïs »

Op aanraden van Gerrie begin ik even een nieuw topic over hem.

Ik ben er zelf nogal huiverig van, het neigt naar welvaartschristendom.
Wat denken jullie van zijn boeken en dus ook van zijn theologie?

Groetjes van Loïs.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Loïs
Op aanraden van Gerrie begin ik even een nieuw topic over hem.

Ik ben er zelf nogal huiverig van, het neigt naar welvaartschristendom.
Wat denken jullie van zijn boeken en dus ook van zijn theologie?

Groetjes van Loïs.
Het is al een oud topic, maar niemand heeft de moeite genomen om er op te reageren. Ik heb geen boeken, van hem, maar een vriendin heeft mij op een boek van hem gewezen dus binnenkort misschien wel. Broeder Willem Ouweneel denk hoog van hem.

Derek Prince is trouwens onlangs overleden.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Derek Prince's boeken laten zien dat hij zeer goed in de bijbel thuis was, een gigantische bijbelkennis had.

Minder gunstig is dat hij een aanhanger was van de word-of-faith beweging. Dit is inderdaad een soort welvaarts-evangelie. Ik denk dat het terecht is om hier huiverig voor te zijn, en samen met andere exteem-charismatische uitspattingen moet dit afgewezen worden.

Wat br. Ouweneel betreft: hem wens ik veel onderscheiding der geesten toe. Hij hoeft van mij niet het kind met het badwater weg te gooien, maar ik hoop dat hij ook niet het badwater voor het Kind aanziet.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Minder gunstig is dat hij een aanhanger was van de word-of-faith beweging. Dit is inderdaad een soort welvaarts-evangelie. Ik denk dat het terecht is om hier huiverig voor te zijn, en samen met andere exteem-charismatische uitspattingen moet dit afgewezen worden.
Zou iemand kunnen uitleggen wat de "word-of-faith beweging" is en wat onder welvaarts-evangelie wordt verstaan?
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Zou iemand kunnen uitleggen wat de "word-of-faith beweging" is en wat onder welvaarts-evangelie wordt verstaan?
Word-of-faith movement
Deze beweging leert dat het geloof een kracht is die de gelovige in staat stelt alles te claimen wat hij maar wil. Gelovigen worden ook geleerd te visualiseren als ze ergen voor bidden, hoe exacter ze wat ze bidden kunnen visualiseren of beschijven, des te zekerder is het dat ze het zullen ontvangen.

Voorbeeld: Amerikaanse gelovigen hebben een foto van een droomhuis. Elke dag bekijken ze deze foto, en claimen dit huis dmv het word-of-faith (geloofswoord). Dit is dus een welvaartsevangelie. En dit heeft veel aanhangers (vooral in de USA, maar het verspreid zich over de hele wereld). Benny Hinn (een gevaarlijke valse profeet) leert bijvoorbeeld dat men God moet gebieden in plaats van te bidden. Er word in grote bijeenkomsten beweert dat je geen geld aan de armen moet geven, maar aan de gezegenden (de prediker zelf), dan zal jou ook welvaart ten deel vallen. Als je op internet gaat zoeken naar deze beweging krijg je de meest ketterse uitspraken op je scherm.

Voor meer informatie over deze beweging zie http://www.gospeloutreach.net/whatwordfaith.html
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Enkele quotes van word-of-faith predikers (zet u schrap!!!!!!!!!!!)

Quotes from teachers of the prosperity doctrine.

..useless wranglings of men of corrupt minds and destitute of the truth, who suppose that godliness is a means of gain...I Timothy 6: 5..

Marilyn Hickey

"What do you need? Start creating it. Start speaking about it. Start speaking it into being. Speak to your billfold. Say, "You big, thick billfold full of money." Speak to your checkbook. Say, "You, checkbook, you. You've never been so prosperous since I owned you. You're just jammed full of money." (Marilyn Hickey, "Claim Your Miracles" (Denver: Marilyn Hickey Ministries, n.d., audiotape #186, side 2)

Benny Hinn

"Poverty is from the devil and that God wants all Christians prosperous." (Benny Hinn, TBN, 11/6/90)

"Say after me, all of you, everybody say it, 'The wealth of the wicked is mine.' [The audience repeats.] One more time, (The audience repeats) One more time. (The audience repeats it again)" (Benny Hinn. Praise-a-Thon, TBN, April 1990) (Its an old practice that if you hear something said by your own voice long enough you will believe it).

"The Lord giveth and NEVER taketh away. And just because [Job] said, 'Blessed be the name of the Lord,' don't mean that he's right. When he said, 'Blessed be the name,' he was just being religious." (TBN, Nov., 1990).

I’m sick and tired of hearing about streets of gold. I don’t need gold in Heaven, I gotta have it now. I mean, when I get to glory, all my bills will be paid, brother. I won’t have bills in glory. I gotta have it here. You say, ‘Well, Benny Hinn, isn’t it woderful to have streets of gold i heaven?’ Well, of course, but if I hear the thing one more time of how it will be and how it was, I’m gonna kick somebodyâ€
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Enkele quotes van word-of-faith predikers (zet u schrap!!!!!!!!!!!)

Quotes from teachers of the prosperity doctrine.

[Aangepast op 24/10/03 door Dathenum]
:$ Oke... Das inderdaad geen zuiver koffie. Die mensen lopen met Jezus op hun lippen ten verderve. Die mensen prediken geen Jezus, maar "geldzucht" het gaat alleen maar om welvaart. Das geen evangelie...
Barak

Bericht door Barak »

Graag wil ik nog even reageren op al het bovenstaande, maar dan in algemene zin. Er worden allerlei citaten aangehaald van mannen Gods die het één en ander gezegd zouden hebben. Let hierbij op. Is je bron wel betrouwbaar, heb je het nagetrokken.

De Bijbel leert ons niet te oordelen over anderen en helemaal niet over gezalfden des Heeren. Als voorbeeld kunnen we lezen over David. Naar de mens gesproken heeft hij vele kansen gehad om Saul te doden, waar hij nisschien ook nig "recht" op had. Echter hij deed het niet omdat Saul een gezalfde des Heeren was.

Het is van Saul bekend dat hij zich niet meer zo gezalfd gedroeg, maar toch is Hij door de Heere gezalfd en als zodanig benaderde David Hem.

Best mensen treed ook zo toe naar deze mensen. Het oordeel is niet aan jou of ze wel of niet door de Heere in hun roeping zijn bevestigd. Het is een zaak tussen hen en God.

Van een aantal bij hen is bij mij ook bekend dat er vele tot geloof zijn gekomen. Er is dus ook vrucht op het werk.

Houd uw voorgangers in ere ne bid voor hen.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

De gepostte uitspraken zijn absoluut gedaan en uit betrouwbare bron. Het e.e.a. is op de Amerikaanse televisie uitgezonden (op TBN, een Amerikaans charismatisch televisiestation), de betrokkenen kunnen dus niet ontkennen.

Als deze uitspraken je niet hebben overtuigd (of als je meer wil weten) kun je een gratis video aanvragen op:
http://www.torontoblessing.com/video/toronto_endtime_revivals1a.htm

Deze video bevat werkelijk schokkend materiaal, als u gevoelig bent kunt u dit beter niet bekijken.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
De gepostte uitspraken zijn absoluut gedaan en uit betrouwbare bron. Het e.e.a. is op de Amerikaanse televisie uitgezonden (op TBN, een Amerikaans charismatisch televisiestation), de betrokkenen kunnen dus niet ontkennen.

Als deze uitspraken je niet hebben overtuigd (of als je meer wil weten) kun je een gratis video aanvragen op:
http://www.torontoblessing.com/video/toronto_endtime_revivals1a.htm

Deze video bevat werkelijk schokkend materiaal, als u gevoelig bent kunt u dit beter niet bekijken.
:eur gratis... Ja, ik kom ook uit zeeland. ik ga eens kijken op die site...

Heeft iemand deze video al bekeken? Ik vind het een beetje sensatiezucht om de video te gaan bestellen. Ik heb betere dingen te doen. Wel goed om het eens van een groep "evangelische" christenen te horen. Anders staan ze weer gelijk met een lange vinger naar zwarte kousen dragend Nederland te wijzen.

[Aangepast op 5/11/03 door Vortigern]
Barak

Bericht door Barak »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door Dathenum
De gepostte uitspraken zijn absoluut gedaan en uit betrouwbare bron. Het e.e.a. is op de Amerikaanse televisie uitgezonden (op TBN, een Amerikaans charismatisch televisiestation), de betrokkenen kunnen dus niet ontkennen.

Als deze uitspraken je niet hebben overtuigd (of als je meer wil weten) kun je een gratis video aanvragen op:
http://www.torontoblessing.com/video/toronto_endtime_revivals1a.htm

Deze video bevat werkelijk schokkend materiaal, als u gevoelig bent kunt u dit beter niet bekijken.
:eur gratis... Ja, ik kom ook uit zeeland. ik ga eens kijken op die site...

Heeft iemand deze video al bekeken? Ik vind het een beetje sensatiezucht om de video te gaan bestellen. Ik heb betere dingen te doen. Wel goed om het eens van een groep "evangelische" christenen te horen. Anders staan ze weer gelijk met een lange vinger naar zwarte kousen dragend Nederland te wijzen.

[Aangepast op 5/11/03 door Vortigern]
Nochtans blijft voor mij het Woord van God overeind staan waarin staat dat we onze voorgangers moeten eren op de volgende wijze:
Hebreen 13:17 Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u aan hen, want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen. Laten zij het met vreugde kunnen doen en niet al zuchtende, want dat zou u geen nut doen.

Zij moeten dus rekenschap afleggen aan de Here God, wij hoeven dat niet voor hen te doen.

Het riekt nogal naar sensatiezucht om een video te gaan bekijken. Netzoals die schriftgeleerden die op een afstandje naar de overspelige vrouw stonden te kijken. En je weet wat de reactie van de Heere Jezus hierop was. Dat is aan mij niet besteed.

Ook wij kunnen eens in verzoeking vallen dus oordeelt niet naar anderen. Romeinen 14: 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel Gods.

Ik hoef deze voorgangers ook niet te verdedigen, maar kijk ook eens naar de vrucht die een mens door Gods genade kan voortbrengen. Geen kind van God is volmaakt, ook voorgangers/dominees niet, maar de Here ziet ons aan in Christus en bij Hem is het oordeel.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Barak,
Als iemand in het openbaar God lastert en blasfemie begaat, zouden wij daar niets van mogen zeggen? Heb jij die uitspraken wel goed gelezen???????

Bepaalde van deze mannen hebben ook geprofeteerd. Deze profetien zijn echter niet uitgekomen. Ik kan zo een lijst met niet uitgekomen profetieen posten. En wat zegt de bijbel hierover?

Deuteronomium 18

20 Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt – die profeet zal sterven.
21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? – 22 als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.
Barak

Bericht door Barak »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Barak,
Als iemand in het openbaar God lastert en blasfemie begaat, zouden wij daar niets van mogen zeggen? Heb jij die uitspraken wel goed gelezen???????

Bepaalde van deze mannen hebben ook geprofeteerd. Deze profetien zijn echter niet uitgekomen. Ik kan zo een lijst met niet uitgekomen profetieen posten. En wat zegt de bijbel hierover?

Deuteronomium 18

20 Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt – die profeet zal sterven.
21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? – 22 als een profeet spreekt in de naam des HEREN en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.
Begrijp mij goed Dathenum dat ik deze mensen niet verdedig en ook deze uitspraken niet. Maar hebben wij het recht als mensen om als God over hen te oordelen. Er zullen ook onder het gehoor van deze voorgangers mensen tot bekering zijn gekomen. Zij zullen niet alleen deze dingen spreken. Het is mijns inziens nogal makkelijk om alleen af te gaan op een video die erop uit is om alleen de slechte uitspraken weer te geven.

Ik geloof vast dat deze voorgangers in hun begin tijd wel goede voorgangers waren en niet het prosperity gospel predikten. Zij zijn dus nu gevallen. Maar waar het uiteindelijk op aan komt is wat heeft de Heere God tegen ons te zeggen als wij straks voor de rechterstoel staan? Weet jij het? Ik weet dat niet. Wat ik wel weet is dat ik een kind van God ben, maar ik zit nog niet te wachten op mijn oordeel (lees: niet veroordeel). Ik stel het mij zo voor dat de Here straks aan mij mijn leven in een soort film laat zien. En wat zie ik... teveel bezig geweest met eigen zaakjes, niet die en die persoon geholpen die het zo hard nodig had en zo kan ik nog wel doorgaan. Hoeveel van de tijd die ik hier op aarde had heb ik gebruikt om daadwerkelijk mensen te bereiken met evangelie. Aan hoevelen heb ik niets verteld, terwijl daartoe wel de mogelijkheid was.

Kijk als ik daar aan denk, dan weet ik 1 ding wel en dat is dat deze amerikaanse voorgangers wel heel wat meer mensen hebben bereikt of ze nu door de macht van het geld zijn gestruikeld of niet. Daarom nogmaals laat het oordeel over aan God, zij hebben een zware verantwoordelijkheid te dragen en daarop zullen ze door God worden afgerekend, dat hoef jij en ik niet te doen. Want ik heb ook mijn vragen over hetgeen hier door predikanten wordt geschreven op de site van OSW. Maar ik laat het aan de Heere over en dan moet ik denken aan het volgende Woord:
Galaten 6:1 Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij , die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen.

Hartelijke groet en Gods zegen,

Barak.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Barak,
Ter info: het is niet alleen die video waar een mening is gebaseerd.

Nu je op deze manier jouw standpunt uitlegd kan ik daar wat beter inkomen. Het is inderdaad niet de bedoeling dat we de zondaar veroordelen, maar de zonden. Het uiteindelijke oordeel is aan God, die de harten ziet.

Ik blijf echter het welvaartsevangelie en de zogenaamde Toronto Blessing verafschuwen. Ik meen dat de bijbel (misschien vooral in dit soort zaken) altijd het laatste woord dient te hebben.

Bedankt voor je aanvulling.

[Aangepast op 6/11/03 door Dathenum]
Barak

Bericht door Barak »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Het uiteindelijke oordeel is aan God, die de harten ziet.

Ik blijf echter het welvaartsevangelie en de zogenaamde Toronto Blessing verafschuwen. Ik meen dat de bijbel (misschien vooral in dit soort zaken) altijd het laatste woord dient te hebben.

Bedankt voor je aanvulling.

[Aangepast op 6/11/03 door Dathenum]
Je kon het niet beter samenvatten.

Bedankt.

Barak.

PS ik heb inderdaad ook grote moeite met het zg prosperity gospel, temer mijn gedachten dan gaan naar onze broeders en zuster in bv China, Afganistan, Noord Korea. Dan denk ik ga daar maar eens jouw evangelie verkondigen. Dat kan dan niet.
Plaats reactie