Dagboek Buskes

Miscanthus

Dagboek Buskes

Bericht door Miscanthus »

Ik zag pas in een kringloopwinkel een dagboek van Buskes voor € 3,50.
Kent iemand het of deze predikant?
Iemand hier heeft hem zelfs als nickname....
Adje

Bericht door Adje »

Heette dat Brood voor het hart? Kun je gerust kopen dan, Buskes was een rode dominee, en dat is ook wel te merken in z'n dagboekstukjes. Af en toe nogal gezocht, maar over het algemeen wel verfrissend.
Unionist

Bericht door Unionist »

Buskes was een rode Calvinist. Echt een Doorbraak-man. De moeite waard om kennis van te nemen, maar zoals altijd en overal wel vanuit een Berea-houding.

Ik las pas nog iets van hem. Een jongeman kwam bij hem en stelde hem de vraag: Ik las pas over de rijke jongeling, maar moet dat echt: mijn geld weggeven? Nou, zei Buskes, dat is toch vooral geestelijk bedoeld. Het houdt niet in dat dus iedereen zijn geld moet weggeven. Gelukkg, zei de knul, en ging gerust huiswaarts. Maar, schrijft Buskes, ik bleef ongerust achter...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Dat was dan wel fout van Buskes want dat is helemaal niet geestelijk bedoelt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door refo
Dat was dan wel fout van Buskes want dat is helemaal niet geestelijk bedoelt.
Daarom bleef hij ws ongerust achter ;)
astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik zag pas in een kringloopwinkel een dagboek van Buskes voor € 3,50.
Kent iemand het of deze predikant?
Iemand hier heeft hem zelfs als nickname....
Buskes was predikant van de GKN voordat hij in 1926 met ds Geelkerken meeging naar de GKN in Herstel Verband. Zoals misschien bekend is in 1946 de GKN in HV opgegaan in de NHK en is dus ook Buskes Hervormd geworden toen. Hij is overleden in 1980. Buskes was na de WOII een echte doorbraak man en werd toen ook lid van de PvdA. Voor de oorlog was hij het boegbeeld van de CDU, de zgn linkse luis in de ARP.
Atze
Buskes

Bericht door Buskes »

Wie was Buskes:

Sinds zijn studentenjaren was hij volgeling van Karl Barth, en dit was terug te vinden in zijn politiek-maatschappelijke standpunten en kerkelijke opvattingen. Buskes maakte zijn keuzes onafhankelijk van partijlijn of synodestandpunt. Daardoor is hij niet alleen in de oorlog, maar altijd een man van verzet geweest.
Ook al was hij eredoctor in de theologie, Buskes noemde zich geen theoloog. Hij noemde zichzelf een vertaler, iemand die het grote geld van bekende theologen omzette in kleingeld voor de gemeente.
Met onderbrekingen heeft hij dat 28 jaar lang gedaan in Amsterdam, de stad die hij liefhad als geen andere.
Hij was een zeer geliefd predikant, veel beluisterd radiospreker en een dwarsligger in de kerk en in zijn partij.

Een aardig boekje om te lezen: het Eiland, de Stad en het Koninkrijk (misschien nog wel terug te vinden op een rommelmarkt van de kerk...)
Miscanthus

Bedankt mensen. Ik heb genoeg gehoord om te besluiten dat ik dat dagboek gewoon ga kopen. :)
Egbert

Bericht door Egbert »

Kweenie, ik heb nooit gedacht om een dagboekje van hem aan te schaffen maar nu ik dit allemaal zo lees, meegegaan met Geelkerken, een doorbraakman enz. weet ik het zeker van niet. sorrij.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Kweenie, ik heb nooit gedacht om een dagboekje van hem aan te schaffen maar nu ik dit allemaal zo lees, meegegaan met Geelkerken, een doorbraakman enz. weet ik het zeker van niet. sorrij.
Je hoeft geen sorry te zeggen... vertel liever waarom je het niet wil als je de naam van Geelkerken hoort? Ik ben een leek op kerkgeschiedenisgebied. :!
Gian

Bericht door Gian »

Beetje zwart/wit
Je leest dus ook geen Luther en Calvijn bijvoorbeeld?
Miscanthus

Ik heb er geen spijt van dat ik het gekocht heb. Het is werkelijk prachtig om te lezen. We lezen het op het werk in de lunchpauze. Misschien zet ik volgende keer wel een overdenking op het forum, kunnen we allemaal meegenieten. :!

[Aangepast op 11/4/05 door Miscanthus]
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Voor de oorlog was hij het boegbeeld van de CDU, de zgn linkse luis in de ARP.

Even voor de goede orde: Het CDU is een Duitse partij, na de tweede wereldoorlog gevormd.
Het CHU is in 1980 samen met de KVP en ARP opgegaan in het CDA. CHU was de meest rechtse van de drie!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Je hoeft geen sorry te zeggen... vertel liever waarom je het niet wil als je de naam van Geelkerken hoort? Ik ben een leek op kerkgeschiedenisgebied. :!
Hier een stukje [geschreven door Buskes] over het feit waardoor geelkerken bekend geworden is.

In de jaren voor 1926 waren er in de Gereformeerde Kerken allerlei spanningen. Er kwamen verschillen aan het licht, wat betreft de bijbelbeschouwing en de verhouding van kerk en wereld. Het vraagstuk van het historisch kritisch onderzoek van de bijbel scheidde de geesten. De kerkelijke arbeid -- ook de prediking -- stond sterk in het teken van de antithese. De hoogste leuze was: wij blijven gereformeerd. Geelkerken kon zich in dit alles niet vinden. Hij getuigde reeds lang voor de Synode van Assen -- niet het minst in het door hem opgerichte en geredigeerde weekblad "Woord en Geest" -- tegen wat wij later "de geest van Assen" noemden. Hij stelde vragen en plaatste vraagtekens, vraagtekens vooral achter de fundamentalistische bijbelbeschouwing, die in de twintiger jaren in de Gereformeerde Kerken oppermachtig was. Het eind was een kerkelijk conflict over het paradijsverhaal van Genesis 3. Aan Geelkerken werd de eis gesteld -- dat was toen mogelijk -- de uitspraak van de Synode, dat de beide bomen, de slang en haar spreken naar de klaarblijkelijke bedoeling van het bijbels verhaal zintuigelijk waarneembare werkelijkheden waren, met zijn handtekening te bevestigen. Wie achter deze uitspraak een vraagteken plaatste -- dat deed Geelkerken -- werd beschouwd als iemand, die aan het gezag van het bijbels getuigenis ongehoorzaam was en de wetenschap boven het kinderlijk geloof stelde.

hier
de gehele pagina

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Beetje zwart/wit
Je leest dus ook geen Luther en Calvijn bijvoorbeeld?
Ik denk niet dat je Buskes met Calvijn of Luther kan vergelijken. Of wel soms?

Plaats reactie