Onhelder boek over geloofszekerheid

Refojongere

Onhelder boek over geloofszekerheid

Bericht door Refojongere »

Boekrecensie

Titel: Geloofszekerheid: ineens en voor altijd
Auteur: P. F. van der Meer
Uitgeverij: Prisma
Kootwijkerbroek
Pagina's: 400
Prijs: Æ’ 25,-

Recensie door ds. G. S. A. de Knegt - 29 maart 2000

Het kennen van de vólle troost
Wanneer kunnen wij spreken over de zekerheid van het geloof? Dat is alleen mogelijk als we Jezus Christus door een oprecht geloof zijn ingelijfd. Over de zekerheid van het geloof zijn in de loop der jaren verschillende publicaties geschreven. Naar onze mening terecht, dit is een zeer aangelegen zaak! P. F. van der Meer uit Kootwijkerbroek voegt zich ook in deze rij.

Van der Meer, auteur van â€
Mart01

Bericht door Mart01 »

Ik heb dit boek in mijn bezit en heb er zo'n 50 blz. in gelezen. Het is werkelijk de slechtste studie die ik ook in mijn handen heb gehad. Citaten van allerlei oudvaders worden bij elkaar gegrabbeld, met als enige doel, zo lijkt het, om de GG en dee GGiN onderuit te halen.

De opvattingen van pred. uit betr. kerkgenootschappen wordt vaak gedestilleerd uit kranten verslagen. Maar zelden wordt een visie eerst helemaal uitgelegd, na een of twee opmerkingen geciteerd uit een krantenverslag komen er vervolgens 10 citaten van oudvaders, met de opmerking dat hij er niets meer aan toe te voegen heeft.

Ik heb het geprobeerd maar ben nauwelijks verder gekomen dan de eerste 50 blz. zo slecht is het geschreven.

Ik heb er gruwelijk veel spijt van dat ik dat boek heb gekocht.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik snap er geen biet van. Althans, als ik het goed begrijp gaat die Van der Meer tekeer tegen de gergem en de GGiN die het systeempreken en de standen in de genade voorstaan?

Nieuw boekje dus op de hele hoop die al verschijnt hieromtrent.

Binnenkort verschijnt er ook een uitgebreide studie van dr. Van der Zwaag over het evenwicht in de prediking meen ik.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Niet nieuw. Gerecenseerd in 2000, dus al een jaar of 3 oud!!

Pim.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Refojongere

Bedankt voor je commentaar Mart01. Zo blijkt maar weer dat Ds. De Knegt niet de beste recensent is.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Bedankt voor je commentaar Mart01. Zo blijkt maar weer dat Ds. De Knegt niet de beste recensent is.
Nou, ik geloof dat De Knegt zo te lezen ook een portie kritiek heeft. Bijvoorbeeld onder het kopje 'bal en speler'.

Wat betreft geloofszekerheid kun je beter het boekje 'Kan ik zeker zijn van mijn zaligheid' van oudvader Detmar lezen. Helder en bijbels (en heel goed leesbaar!)

[Aangepast op 13/8/03 door Kislev]
Refojongere

Is die bij Den Hertog verkrijgbaar?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste forummers, een korte reactie op deze recensie. Een beetje moeilijk dat wel, want ook een recensie is gekleurd.

[quote]Het kennen van de vólle troost
Wanneer kunnen wij spreken over de zekerheid van het geloof? Dat is alleen mogelijk als we Jezus Christus door een oprecht geloof zijn ingelijfd. Over de zekerheid van het geloof zijn in de loop der jaren verschillende publicaties geschreven. Naar onze mening terecht, dit is een zeer aangelegen zaak! P. F. van der Meer uit Kootwijkerbroek voegt zich ook in deze rij.

Van der Meer, auteur van â€
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
refo

Bericht door refo »

Dames en heren. Ik heb eens gesproken met P.F. v.d. Meer. Ik heb een paar van zijn geschriften gelezen. Hoewel het hier aangekondigde boek wel waarheid bevat (ik heb het nooit gelezen) zijn zijn denkbeelden zo extreem en vreemd dat we deze man beter maar links kunnen laten liggen.

Hij heeft een Stichting die brochures uitgeeft.
Adres: Harskamperweg 5 3774 JN Kootwijkerbroek.
BEstel de brochures over de 'zaadlijnen' of over "nemesis. de 10e planeet'. Lees vooral de zaadlijnen en zie dat Piet erg onbetrouwbaar is.
Mart01

Bericht door Mart01 »

Refo,

Ik heb geen enkele behoefte om meer geld uit te geven aan geschriften van deze man, misschien kan je wat uitgebreider zijn?
refo

Bericht door refo »

Het is allemaal nogal ingewikkeld. De zaadlijntheorie is als volgt. God schiep de wereld inclusief de mensen. Op de achtste dag schiep hij Adam en Eva. (Zou kunnen) Nachash (vertaald met 'slang' ) was het daar niet mee eens. Hij was verbannen naar de aarde, dat was dus zijn domein. Hoezo Hof van Eden? JHWH had daar niets te maken. Nachash is dus niet een sprekende slang, maar een reëel wezen, een of de duivel.

Deze Nachash stapt naar Eva en ondervraagt haar over 'de vrucht'. Volgens de zaadlijn theorie bedoelde God hiermee dat Adam en Eva (nog) geen gemeenschap mochten hebben. Nachash deed het voor (zal ik maar zeggen) en Eva leerde het Adam. Door de eerste daad werd Kaïn verwekt, door de tweede Adam. Vandaar dus dat God het had over het 'slangezaad' en het 'vrouwenzaad'. Geen verwijzing naar een Messias of zo dus. De theorie is ook dat als een vrouw eenmaal gemeenschap heeft gehad met iemand, altijd de genen van die eerste doorgegeven worden aan het nageslacht, ook al is dit van een ander man. Zo zouden kinderen, die een vrouw bij een tweede man krijgt, kunnen lijken op haar eerste man (!). Nooit van gehoord, maar zij beweren het.

Vervolgens was dus het hele plan van JHWH in de war. Vandaar dat er hier en daar is ingegrepen. Er zijn verschillende versies. Noach werd volgens oude legendes (boek van Henoch) verwekt door een engel. Hierdoor werd de 'goddelijke'zaadlijn weer enigszins hersteld. Er was echter nog steeds de Kanaänslijn. Echt hersteld werd de lijn pas bij Izak. Abraham en Sarah waren óók broer en zus. Daarom raakte Abraham zijn vrouw niet aan en kwamen er dus ook geen kinderen! Toch werd Izak geboren, door tussenkomst van een engel weer. Toen was er weer een zuivere lijn, vanaf Izak.

In de grond is het echter een rascistische leer. Het betekent namelijk dat alleen de speciale zaadlijn kinderen des Heeren kan bevatten. Zending onder zwarte mensen heeft derhalve geen enkele zin, want zij zijn slangezaad. Idem chinezen, Indianen en noem maar op. Alleen het blanke ras zoals dat voorkomt in Nederland, Engeland, Amerika kan het zuivere vrouwenzaad bevatten.

Voor meer info moet je maar eens zoeken op Google ofzo op het woord: seed lines. Het is namelijk uit Amerika komen overwaaien.

Het Nemesis verhaal zou ik weer eens moeten lezen, daar weet ik het fijne niet meer van.

[Aangepast op 14/8/03 door refo]
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door refo
Hij heeft een Stichting die brochures uitgeeft.
Adres: Harskamperweg 5 3774 JN Kootwijkerbroek.
BEstel de brochures over de 'zaadlijnen' of over "nemesis. de 10e planeet'. Lees vooral de zaadlijnen en zie dat Piet erg onbetrouwbaar is.
O bliks! Nou weet ik over wie we het hebben ('kwoon d'r vlakbij). Nou, die man staat ook als enigszins vreemd te boek. Bewoont ook een huis wat er erg vreemd uit ziet en vol zit met allerlei symbolieken, hij is meen ik zevende dagsadventist.

Wat betreft dat boekje van Ds. D.A. Detmar zal ik even kijken wat de uitgever is en het ISBN nummer. Dun boekje voor weinig geld met duidelijke taal.

Ook J.C. Ryle heeft een boekje geschreven: 'Heeft u zekerheid?' Dit is ook erg mooi.
refo

Bericht door refo »

Hij is geen zevendedagsadventist. Hij is gewoon Piet vd Meer met aparte denkbeelden. Wel houdt hij de sabbat. Zijn huis is gebouwd in een vijfhoek. Overal in huis vind je dingen met symbolen. Het huisnummer is ook 5.
Kislev

Bericht door Kislev »

Hij is geen zevendedagsadventist. Hij is gewoon Piet vd Meer met aparte denkbeelden. Wel houdt hij de sabbat. Zijn huis is gebouwd in een vijfhoek. Overal in huis vind je dingen met symbolen. Het huisnummer is ook 5.
Ja die ja, ben er vanochtend nog langs gereden.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Ja die ja, ben er vanochtend nog langs gereden.

[/streng] Hoe hard [/streng]

[Aangepast op 16/8/03 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie