gelezen?
- ndonselaar
- Contacteer:
Re: gelezen?
heb je dit ook gelezen? (Ds hegger, rondzendbrief)
vond het ook wel van toepassing op ons forummers
VOEG ER STEEDS AAN TOE: “... althans zoals ik het zie”
Dat men in evangelische kringen erg zeker kan zijn van eigen mening over wat de Bijbel zegt, kan ik begrijpen want zij geloven niet in het algemene en totale bederf van de mens na de zondeval. Zij geloven niet dat ook ons denken daardoor helemaal ontwricht is, althans als het over geestelijke zaken gaat.
Maar ik kan mij dat maar moeilijk voorstellen van hen die de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels als ware belijdenissen onderschrijven. Wij leren toch immers dat ook ons verstand is aangetast door de invretende en wegvretende macht van de zonde. Hoe kun je alle vertrouwen hebben in je eigen verstand, waarvan je zelf erkent dat het geestelijk alleen in het duister kan tasten? Hoe kun je roemen in zo iets krakkemikkigs?
Natuurlijk kunnen wij desondanks onze geloofsovertuigingen hebben, maar... zou het juist daarom niet goed als wij steeds in ons binnenste nederig en bescheiden er aan toevoegen: “... althans zoals ik het zie”, en dat we daarom voorzichtig zijn met het verketteren van andere christenen?
vond het ook wel van toepassing op ons forummers
VOEG ER STEEDS AAN TOE: “... althans zoals ik het zie”
Dat men in evangelische kringen erg zeker kan zijn van eigen mening over wat de Bijbel zegt, kan ik begrijpen want zij geloven niet in het algemene en totale bederf van de mens na de zondeval. Zij geloven niet dat ook ons denken daardoor helemaal ontwricht is, althans als het over geestelijke zaken gaat.
Maar ik kan mij dat maar moeilijk voorstellen van hen die de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels als ware belijdenissen onderschrijven. Wij leren toch immers dat ook ons verstand is aangetast door de invretende en wegvretende macht van de zonde. Hoe kun je alle vertrouwen hebben in je eigen verstand, waarvan je zelf erkent dat het geestelijk alleen in het duister kan tasten? Hoe kun je roemen in zo iets krakkemikkigs?
Natuurlijk kunnen wij desondanks onze geloofsovertuigingen hebben, maar... zou het juist daarom niet goed als wij steeds in ons binnenste nederig en bescheiden er aan toevoegen: “... althans zoals ik het zie”, en dat we daarom voorzichtig zijn met het verketteren van andere christenen?
Tja, ds. Hegger weet het allemaal zo goed... 

Ik krijg gelukkig de rondzendbrieven van deze eerwaarde niet meer.
Het wordt tijd dat deze eerwaarde met pensioen gaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaalkop, ga op....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dank je. Gelukkig heb ik al m'n haar nog. Maar ik krijg soms wel grijze haren van je.refo schreef:Kaalkop, ga op....
Tja, ik krijg een zeker, niet met name te noemen weekblad niet meer, en daar ben ik niet rouwig om.freek schreef:Ik krijg gelukkig de rondzendbrieven van deze eerwaarde niet meer.
Maar ach, als anderen daar nou nog door gesticht worden...
Laat zo ook de rondzendbrieven van ds. Hegger maar functioneren, positief voor wie het positieve erin wil zien.
~~Soli Deo Gloria~~
Is ook zo. Maar het emailadres waarop ik ze ontving, heb ik niet meer. Dus vandaar. Ik ben er ook niet rouwig om.Hendrikus schreef:Tja, ik krijg een zeker, niet met name te noemen weekblad niet meer, en daar ben ik niet rouwig om.freek schreef:Ik krijg gelukkig de rondzendbrieven van deze eerwaarde niet meer.
Maar ach, als anderen daar nou nog door gesticht worden...
Laat zo ook de rondzendbrieven van ds. Hegger maar functioneren, positief voor wie het positieve erin wil zien.
- MarthaMartha
Vroeger had men nog respekt voor de ouderen....
en gedud met hun zwakheden en gebreken.
Het was zo'n gekke tijd nog niet.
Dat rijtje reacties op de posting van Helma vind ik in elk geval diep-triest.
en gedud met hun zwakheden en gebreken.
Het was zo'n gekke tijd nog niet.
Dat rijtje reacties op de posting van Helma vind ik in elk geval diep-triest.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
freek schreef:Dank je. Gelukkig heb ik al m'n haar nog. Maar ik krijg soms wel grijze haren van je.refo schreef:Kaalkop, ga op....
Nee, grappenmaker. In het oude Israel stuurde God ook mannen die dingen zeiden die ze niet wilden horen. Thuis sprak men blijkbaar over die kale profeet. Die moest ook maar de weg van Elia gaan. Na diens opgang naar de hemel hoorden ze die ook niet meer, gelukkig. De kinderen hoorden dat.
Toen ze de profeet zagen was hun reactie (thuis gehoord): Kaalkop, ga op.
Zoiets overkomt de hedendaagse profeten ook. Laat doe ouwe vent maar gauw ten hemel gaan. Prettig voor hem en vooral voor ons.
--------------
Ik vind ds. Hegger meer lijken op een praatjesmaker dan op een profeet. Het spijt me.
En o ja, dat heeft niets met geen respect voor de ouderdom te maken. Als ds. Hegger zich geroepen voelt om overal over te publiceren, dan kan hij ook reactie verwachten. Ook minder positieve.
En o ja, dat heeft niets met geen respect voor de ouderdom te maken. Als ds. Hegger zich geroepen voelt om overal over te publiceren, dan kan hij ook reactie verwachten. Ook minder positieve.
Ja precies. De Joden vonden Jezus ook maar niets. Ze konden het nog bewijzen ook: Is deze niet de zoon van Jozef?
--------------