David Flusser

Plaats reactie
Sabra

David Flusser

Bericht door Sabra »

Jezus, een Joodse visie.

Wie kent dit boek?

Is iemand bekend met deze bijbelwetenschapper en met zijn werk. Ik ben nu het boek aan het lezen en ik kom verrassende dingen tegen, die enorm goed onderbouwd zijn.

Voor mensen die de huidige bijbel zien als het onfeilbare woord van God waar geen historische fouten of misverstanden in kunnen staan, of die niet geïnteresseerd zijn in de historische Jezus kunnen het boek maar beter niet lezen.

Dit boek lees ik om Jezus beter als Jood en in zijn plaats en zijn tijd te kunnen plaatsen, omdat ik ervan overtuigd ben dat Jezus als Jood zijnde beter begrepen kan worden wanneer men door een Joodse bril zijn leven bestudeert.

(ik weet niet wat gebruikelijk is op dit forum, mocht dit onderwerp te controversieel zijn, dan moet het topic maar gesloten worden)
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hoi,

Zelf heb ik het boek ook gelezen. Op zich is het een heel goed boek en goed geschreven. Het blijft echter een boek over Jezus en het is géén boek over Jezus Christus, als je het begrijpt. Toch kan het heel verrassend zijn en nieuwe inzichten geven.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
de Paus

Bericht door de Paus »

Flusser is een gerespecteerd wetenschapper en theoloog. Hij is ondermeer bekend geworden doordat hij de visie verdedigt dat het bijbelboek Mattheus anti-Joods zou zijn. Hierover is veel te doen. Menigeen denkt nu namelijk dat Mattheus vooral de leiding van het Joodse volk onder kritiek heeft willen stellen, en niet heel het volk.
Daarom: lees naast Flusser altijd een ander. Ik noem bijvoorbeeld Meeks (engelstalig) of Stegemann (duitstalig).
Je kan ook J. van Bruggen lezen. Hij heeft een inleidend deel over Jezus geschreven in zijn commentaarserie 'Commentaar Nieuwe Testament'.
Plaats reactie