Feedback predikant

Plaats reactie
Mara

Feedback predikant

Bericht door Mara »

Predikanten krijgen vaak kritiek te verstouwen. Soms ongezouten, soms in mooie woorden verpakt.
Maar geven wij de predikant wel eens een positieve feedback?
Ik was bij een oudere dame uit onze gemeente en zij vertelde me dat zij dit al heel lang doet en overgenomen had van haar moeder.
Omdat mannen vaak alleen iets zeggen als het hen niet bevalt. :)
Een predikant is ook een mens, die soms twijfelt, of behoefte heeft aan een bemoedigend woord.
Toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Terri

Re: Feedback predikant

Bericht door Terri »

Mara schreef:Predikanten krijgen vaak kritiek te verstouwen. Soms ongezouten, soms in mooie woorden verpakt.
Ik was bij een oudere dame uit onze gemeente en zij vertelde me dat zij dit al heel lang doet en overgenomen had van haar moeder.
Een predikant is ook een mens, die soms twijfelt, of behoefte heeft aan een bemoedigend woord.
Toch?
Wat een mooi initiatief, navolgenswaard.
dennis

Bericht door dennis »

Positieve feedback geven: dat doen niet alleen vrouwen hoor ...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Terri schreef:
Mara schreef:Predikanten krijgen vaak kritiek te verstouwen. Soms ongezouten, soms in mooie woorden verpakt.
Toch?
Ik hoop toch niet dat mijn omgeving dat bij mij gaat doen....... Dagelijks honderden mailtjes extra in de inbox ... ::please
ejvl

Bericht door ejvl »

Ja hoor. Net als een organist en koster.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Onze dominee vraagt na aanleiding van de leerdiensten altijd om feedback. Hij maakt altijd een stencil voor de leerdiensten die dan kunt pakken bij de ingang van de kerk, met daarop het te behandelen stuk bijv catechismusvraag en een korte samenvatting van wat er in de preek wordt gezegd En onderaan dit stencil stelt hij een aantal vragen/stellingen Hij eindigt dan met zijn emailadres en de vraag om reacties zodat hij het kan gebruiken bij de voorbereiding voor de volgende leerdienst. Hij weet dan een beetje wat er leeft in de gemeente en wat zijn preken doen/bereiken met/bij de mensen en wat het voor vragen bij ze oproept.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ja ik zeg het soms wel tegen een predikant, als een preek tot zegen mocht zijn. Niet altijd met veel woorden maar toch.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Terri schreef:
Toch?
Ik hoop toch niet dat mijn omgeving dat bij mij gaat doen....... Dagelijks honderden mailtjes extra in de inbox ... ::please
Zo zal het niet gaan. Iemand kan wel eens met een vraag worstelen, die in de preek beantwoord wordt. Een predikant moet soms iets zeggen en hij weet dan niet waarom.
aggieoudje schreef:Onze dominee vraagt na aanleiding van de leerdiensten altijd om feedback. Hij maakt altijd een stencil voor de leerdiensten die dan kunt pakken bij de ingang van de kerk, met daarop het te behandelen stuk bijv catechismusvraag en een korte samenvatting van wat er in de preek wordt gezegd En onderaan dit stencil stelt hij een aantal vragen/stellingen Hij eindigt dan met zijn emailadres en de vraag om reacties zodat hij het kan gebruiken bij de voorbereiding voor de volgende leerdienst. Hij weet dan een beetje wat er leeft in de gemeente en wat zijn preken doen/bereiken met/bij de mensen en wat het voor vragen bij ze oproept.
Maar dat is iets anders denk ik. Hij roept hiertoe zelf op.
Het gaat meer om een individuele ervaring als het ware.
De predikant staat voor een groep mensen, maar hetgeen hij zegt kan over veel hoofden heengaan, terwijl er 1 pijl doel treft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

Toch?
Sommige predikanten krijgen nooit feedback en worden alleen bewierookt, sommigen krijgen alleen kritiek, feedback geven is niet alleen positief, maar opbouwend, ik denk dat dit de juiste weg is, dat probeer ik ook te doen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie