Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?
Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?
Daarmee bedoel ik bezoekende gasten van een andere (eveneens protestante) gezindte die daar de doop hebben ontvangen en voor éénmalig of meerdere malen een dienst bij u komen bijwonen.
Bij ons word daar rekening mee gehouden en bestaat er een soort ''gast-lidmaatschap'' voor bezoekers van andere kerkverbanden die toch ook regelmatig bij ons komen kerken.
Kleven hier gemeentelijke of individuele bezwaren aan en verschilt dat per gezindte?
Bij ons word daar rekening mee gehouden en bestaat er een soort ''gast-lidmaatschap'' voor bezoekers van andere kerkverbanden die toch ook regelmatig bij ons komen kerken.
Kleven hier gemeentelijke of individuele bezwaren aan en verschilt dat per gezindte?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?
Er zijn voorbeelden (heel zelden) dat het wel eens is gebeurd.Van Ewijk schreef:Daarmee bedoel ik bezoekende gasten van een andere (eveneens protestante) gezindte die daar de doop hebben ontvangen en voor éénmalig of meerdere malen een dienst bij u komen bijwonen.
Ik denk wel dat er dan overleg nodig is met de classis of anderszins
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ja hier kleven wel bezwaren aan. Ik weet niet of het nog gebeurt eigenlijk, ik heb het nog nooit meegemaakt.Van Ewijk schreef:Daarmee bedoel ik bezoekende gasten van een andere (eveneens protestante) gezindte die daar de doop hebben ontvangen en voor éénmalig of meerdere malen een dienst bij u komen bijwonen.
Het bezwaar zit in het feit dat er een tafelwacht is rondom de Avondmaalsbediening, om degenen die onder een vorm van tucht staan, niet toe te laten tot de sacramenten. Dat wordt moeilijk als iemand wil deelnemen die niet tot de gemeente behoort, of die men zelfs helemaal niet kent.
Het is best wonderlijk om te lezen dat dit vroeger wel gebeurde, dat b.v. een thuislezend kind van God graag wilde deelnemen in een heel andere plaats als daar een bepaalde dominee het Avondmaal bediende. En dat gebeurde dan ook. Ik zeg daar zeker niets lelijks over, maar wonderlijk vind ik het dan toch wel.
- Dodo
Bij ons is het gewoonte, dat je je dan voor de dienst even meldt bij de consistorie om te vragen of het goed is dat je aangaat.
De PKN kent ook "blijkgevers van betrokkenheid", dat zijn niet echte leden maar wel mensen die vaker in de diensten komen. Bijvoorbeeld bij familie, of omdat ze een vakantiehuisje in een andere plaats hebben. Dat kun je een soort gastlidmaatschap krijgen en mag je ook aan het Avondmaal aangaan.
De PKN kent ook "blijkgevers van betrokkenheid", dat zijn niet echte leden maar wel mensen die vaker in de diensten komen. Bijvoorbeeld bij familie, of omdat ze een vakantiehuisje in een andere plaats hebben. Dat kun je een soort gastlidmaatschap krijgen en mag je ook aan het Avondmaal aangaan.
Bij ons wordt vóór de dienst begint, tijdens het lezen van de mededelingen, verteld dat meneer x en/of mevr x aan de k.r. hebben gevraagd of zij mogen deelnemen aan het H.A. En dat er geen wettige bezwaren werden gevonden.
Ik weet wel dat er door iedereen rekening werd gehouden met de dienst van voorbereiding en H.A. + nabetrachting, dan kwam men niet dat weekend logeren of ging men op vakantie e.d.
Dat is nu niet meer, zelfs k.r. leden zijn er wel eens niet als het H.A. gehouden wordt.
Dat het vroeger gebeurde, vind ik juist opmerkelijk, daar er - bij ons althans - veel zwaarder werd gedacht over het aangaan.eilander schreef:Het is best wonderlijk om te lezen dat dit vroeger wel gebeurde, dat b.v. een thuislezend kind van God graag wilde deelnemen in een heel andere plaats als daar een bepaalde dominee het Avondmaal bediende. En dat gebeurde dan ook. Ik zeg daar zeker niets lelijks over, maar wonderlijk vind ik het dan toch wel.
Ik weet wel dat er door iedereen rekening werd gehouden met de dienst van voorbereiding en H.A. + nabetrachting, dan kwam men niet dat weekend logeren of ging men op vakantie e.d.
Dat is nu niet meer, zelfs k.r. leden zijn er wel eens niet als het H.A. gehouden wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Dat is wanneer je van hetzelfde kerkverband bent, maar je wil deelnemen bij een zustergemeente, of een gemeente met een correspondentieband dan is dat mogelijk. Dus stel je bent GG en je gaat 6 weken op vakantie naar een GG in Nieuw Zeeland of Zuid Afrika en het is daar net avondmaal. Of HHK of CGK en je gaat naar Canada enz. enz. Dan kan je na een gesprekje met de kerkenraad toch deelnemen.
Wanneer je zomaar een keer van een ander kerkverband komt liggen de zaken wat lastiger maar is het misschien ook wel mogelijk na een gesprek met de kerkenraad.
Wanneer je zomaar een keer van een ander kerkverband komt liggen de zaken wat lastiger maar is het misschien ook wel mogelijk na een gesprek met de kerkenraad.
In onze gemeente is iedereen welkom aan tafel die belijdt dat Jezus Christus zijn/haar Heer is. En zo hoort het ook m.i.
In onze gemeente is het meermalen voorgekomen.
Van een Russische broeder, die voor Friedenstimme in Nederland was, tot een bezoekende predikant van het zendingsveld tot iemand die vroeger lid was bij ons, maar voor werk in de zending van een ander verband was lid geworden.
In alle gevallen was er eerst overleg met de kerkenraad.
Dat lijkt mij ook zeker nodig, hoe kun je ander de wacht over de tafel betrekken?
Van een Russische broeder, die voor Friedenstimme in Nederland was, tot een bezoekende predikant van het zendingsveld tot iemand die vroeger lid was bij ons, maar voor werk in de zending van een ander verband was lid geworden.
In alle gevallen was er eerst overleg met de kerkenraad.
Dat lijkt mij ook zeker nodig, hoe kun je ander de wacht over de tafel betrekken?
- Niet meer zo actief -
Uit een boek over de geschiedenis van de GG Groningen:
Ds. Lamain bedient het Avondmaal. Als men heeft aangezeten, spreekt hij nog een nodiging: "is er dan niemand meer die de dood des Heeren wil verkondigen?"
Een man achterin staat op: "jawel dominee, maar ik ben geen lid"
Nou, zegt de dominee, als het van de broeders ook mag.
En de man gaat aan.
Na de dienst heeft de kerkenraad wel nog even een gesprekje met hem. Via een advertentie in de Banier is hij pas in Groningen komen wonen.
Ds. Lamain bedient het Avondmaal. Als men heeft aangezeten, spreekt hij nog een nodiging: "is er dan niemand meer die de dood des Heeren wil verkondigen?"
Een man achterin staat op: "jawel dominee, maar ik ben geen lid"
Nou, zegt de dominee, als het van de broeders ook mag.
En de man gaat aan.
Na de dienst heeft de kerkenraad wel nog even een gesprekje met hem. Via een advertentie in de Banier is hij pas in Groningen komen wonen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Als ik voor het werk ergens heenga. Zoek ik vaak of er Engelstalige kerkdiensten in de buurt zijn (bij voorkeur Presbyteriaans, maar in niet Engelstalige landen kom ik vaak bij bredere protestantse gemeenten uit). Aangezien ik door de manier van zoeken vaak eerst bij de kerken met een website uitkom (en die zijn vaak up to date) weet ik ook of er avondmaal is, en dan kan ik via email vragen of ik deel kan nemen. Ik heb nog nooit een nee gehoord.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
In de kerkorde van de PKN staat het volgende:Vorst schreef:In onze gemeente is iedereen welkom aan tafel die belijdt dat Jezus Christus zijn/haar Heer is. En zo hoort het ook m.i.
In Engeland maak ik vaak mee dat wordt gezegd "Voor de gasten in ons midden geldt: wie gewend is om in eigen gemeente aan het Avondmaal deel te nemen, is bij ons ook van harte welkom".Kerkorde, Ordinantie 7 schreef:Artikel 2. De toelating tot het avondmaal
1. Tot de deelname aan het avondmaal worden, met inachtneming van het overigens in de orde
van de kerk bepaalde, toegelaten de leden van de gemeente.
[...]
3. Zij die tot een andere gemeente van de kerk behoren, worden door de kerkenraad toegelaten
tot het avondmaal overeenkomstig het in lid 2 ten aanzien van de leden van de gemeente bepaalde.
4. De kerkenraad kan leden van andere kerken die in hun kerkgemeenschap tot de viering van
het avondmaal toegang hebben, toelaten tot het avondmaal
~~Soli Deo Gloria~~
Zo hoort het ook, inderdaadVorst schreef:In onze gemeente is iedereen welkom aan tafel die belijdt dat Jezus Christus zijn/haar Heer is. En zo hoort het ook m.i.
Het is de maaltijd van de Heere, niet van een kerkverband.
Het is voor al Zijn kinderen, ongeacht tot welke kerk je behoord.
Een kerkenraad hoeft je daar geen toestemming voor te geven.
Je weet zelf wel of je toestemming hebt om aan te gaan of niet.
Allemaal mooi gezegd, maar hoe wordt dan de tucht toegepast in zo'n gemeente?Gabrielle schreef:Zo hoort het ook, inderdaadVorst schreef:In onze gemeente is iedereen welkom aan tafel die belijdt dat Jezus Christus zijn/haar Heer is. En zo hoort het ook m.i.
Het is de maaltijd van de Heere, niet van een kerkverband.
Het is voor al Zijn kinderen, ongeacht tot welke kerk je behoord.
Een kerkenraad hoeft je daar geen toestemming voor te geven.
Je weet zelf wel of je toestemming hebt om aan te gaan of niet.
In veel kerken bestaat de tucht helemaal niet meer... tenminste zo lijkt het wel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Johann Gottfried Walther
Die tucht begint met: medegelovigen aanspreken op hun zondige gedrag.
Matth18v
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Maar wat betreft het Heilig Avondmaal dat is ten diepste iets tussen God en de gelovige.
De gelovige wordt opgeroepen zich te beproeven, en zo van het brood te eten en van de wijn te drinken.
Want wie op onwaardige wijze het Heilige Avondmaal viert die eet en drinkt zich zelf EEN oordeel.
Matth18v
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Maar wat betreft het Heilig Avondmaal dat is ten diepste iets tussen God en de gelovige.
De gelovige wordt opgeroepen zich te beproeven, en zo van het brood te eten en van de wijn te drinken.
Want wie op onwaardige wijze het Heilige Avondmaal viert die eet en drinkt zich zelf EEN oordeel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"