Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Wilhelm »

In een GG kerkblad uit het oosten des lands, (predikant en gemeente doen er even niet toe) heeft dit stukje gestaan over leden die zijn weggegaan.
Vinden we dat dit op deze wijze kan?
Is dit een terechte constatering of moet kerkleiding in soort gelijke gevallen ook hand in eigen boezem steken?
UIT DE PASTORIE

Met veel verdriet moeten we constateren dat velen onze gemeente en de leer die vanouds daarin is gebracht, de rug toekeerden en eigen gekozen wegen gingen. Was het niet veelal om het vlees meer ruimte te geven en het geweten gerust te stellen. Ook deze dingen zijn naar het Woord, dat ervan spreekt hoe de mensen leraars naar hun eigen begeerten zullen opgaderen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Mara »

Is het waar?
Ik neem aan dat er gesprekken zijn geweest met vertrekkende leden?
Dat gebeurt nl. niet altijd en dat is m.i. wel een punt van aandacht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Dodo »

Veel mensen maken een proces door van vervreemding van hun gemeente en zoeken naar een nieuwe gemeente, en stellen de kerkenraad/wijkouderling daar pas laat in dat proces van op de hoogte. Dan is de beslissing eigenlijk al genomen, en kan de kerkenraad daar ook niet veel meer aan doen.
Dat kan door twee dingen komen, dat de kerkenraad pas laat ingeschakeld wordt: eigenzinnigheid van deze mensen of een gebrek aan vertrouwen in de kerkenraad. Het is wel een stap om daar aan te gaan geven dat je ongelukkig bent met je gemeente, hoe zal dat opgepakt gaan worden?
DDD
Berichten: 29038
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door DDD »

Mijn eerste vraag is wat de kerkenraad heeft ondernomen om de bezwaarde leden tegemoet te komen.

Als dat niets noemenswaardig is, is een dergelijk oordeel ongepast en in strijd met de Heidelbergse Catechismus.
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door ejvl »

Het zou ook gewoon waar kunnen zijn. Immers predikant en kerkenraad zouden kunnen zien dat velen totaal onkerkelijk zijn geworden ofzo.
Als hij bedoelt dat ze naar een ander kerkverband zijn gegaan en daarom dit schrijft is het een generalisatie en daarom af te keuren. Immers is zijn kerk alleen zeker niet de enige juiste, anders zijn er maar zeer weinig echte christenen.
-DIA-
Berichten: 32863
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door -DIA- »

Hoe lang wordt een bepaald klein geworden deel in dit land nog gedoogd? Ik beef. Ik kan mijn gevoel niet onder woorden brengen. Maar dit is zo schokkend. We zien niet wat er werkelijk speelt, wereldwijd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Auto »

Het is volledig terecht wat de predikant schrijft. Denken de vertrekkende leden dat ze nog een schouderklopje krijgen?

Zoals ik in een kerkblad las een bedankje aan alle leden van de gemeente van mensen die waren overgegaan naar de Refobaptisten. Volgens mij ben je dan ook het besef van realiteit van je keuzes kwijt.
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Marco »

Vertrekkende kerkleden doen verdriet. Goed om dat op te schrijven. De rest was misschien niet zo wijs. Maar om daar nou een topic aan te besteden?
-DIA-
Berichten: 32863
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:Vertrekkende kerkleden doen verdriet. Goed om dat op te schrijven. De rest was misschien niet zo wijs. Maar om daar nou een topic aan te besteden?
Maar ik de topicstarter wel...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Van Ewijk »

ejvl schreef:Als hij bedoelt dat ze naar een ander kerkverband zijn gegaan en daarom dit schrijft is het een generalisatie en daarom af te keuren. Immers is zijn kerk alleen zeker niet de enige juiste, anders zijn er maar zeer weinig echte christenen.
---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 31 dec 2015, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32863
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
ejvl schreef:Als hij bedoelt dat ze naar een ander kerkverband zijn gegaan en daarom dit schrijft is het een generalisatie en daarom af te keuren. Immers is zijn kerk alleen zeker niet de enige juiste, anders zijn er maar zeer weinig echte christenen.
---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers
Maar het gaat hier niet om een enge fanatieke groep, maar om een kerk of deel van een kerkverband dat vast wenst te houden aan de leer van Dordt. Waar de remonstrant ook publiekelijk de deur is gewezen. Zie onze belijdenisgeschriften.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Maar het gaat hier niet om een enge fanatieke groep, maar om een kerk of deel van een kerkverband dat vast wenst te houden aan de leer van Dordt. Waar de remonstrant ook publiekelijk de deur is gewezen. Zie onze belijdenisgeschriften.
Dan nog kennen we reden noch achtergrond, niet ieder vertrek uit een kerkverband heeft te maken met verschil van mening over belijdenissen.
Ik ben ook bekend met geschillen in het verleden tussen gemeenteleden en kerk die totaal niets met leerstellingen te maken hadden.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 31 dec 2015, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32863
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:Maar het gaat hier niet om een enge fanatieke groep, maar om een kerk of deel van een kerkverband dat vast wenst te houden aan de leer van Dordt. Waar de remonstrant ook publiekelijk de deur is gewezen. Zie onze belijdenisgeschriften.
Dan nog kennen we reden noch achtergrond, niet ieder vertrek uit een kerverband heeft te maken met verschil van mening over belijdenissen.
Ik wil wel toelichten hoe het persoonlijk is gebeurd. Eigen familie, eigen broer, maar dan wordt het meen ik te persoonlijk.
Zoek achter de woorden van de predikant slechts een bewogen hart voor de gemeente die hem is toebetrouwd,
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:Maar het gaat hier niet om een enge fanatieke groep, maar om een kerk of deel van een kerkverband dat vast wenst te houden aan de leer van Dordt. Waar de remonstrant ook publiekelijk de deur is gewezen. Zie onze belijdenisgeschriften.
Ik wil wel toelichten hoe het persoonlijk is gebeurd. Eigen familie, eigen broer, maar dan wordt het meen ik te persoonlijk.
Zoek achter de woorden van de predikant slechts een bewogen hart voor de gemeente die hem is toebetrouwd,
U hoeft het niet toe te lichten, ik ben door en door bekend met vergelijkbare gevallen.
Ik ben het dan alleen niet eens met de formulering van desbetreffende predikant en zeker niet publiekelijk.
Ik vind het iets van schandpaalpraktijk in zich hebben.
Dat het vertrek van bepaalde leden betreurt word begrijp ik, maar daar had de berichtgeving van mij mogen ophouden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Publiekelijk afschrijven vertrekkende leden in kerkblad

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Ik wil wel toelichten hoe het persoonlijk is gebeurd. Eigen familie, eigen broer, maar dan wordt het meen ik te persoonlijk.
Dus eigenlijk wil je het niet toelichten (en je hebt groot gelijk).
-DIA- schreef:Zoek achter de woorden van de predikant slechts een bewogen hart voor de gemeente die hem is toebetrouwd,
Dat bedoelde ik met: dat het verdriet doet. De andere toevoegingen had hij m.i. beter weg kunnen laten. In dit soort gevallen geldt: wie weet hoe de zaak in elkaar zit, heeft het commentaar niet nodig. Wie niet weet, hoe de zaak in elkaar zit, heeft er niets mee te maken. En de betrokkenen zelf lezen het niet, en als ze het al lezen is het niet echt een stimulans om terug te komen.
Gesloten