Het gebruik van alchohol en andere verslavende middelen
Het gebruik van alchohol en andere verslavende middelen
Voortzetting van de discussie ontstaan in dit topic.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=12549
Er schijnt belangstelling te zijn voor dit onderwerp dus zodoende.
Als topicstarter breng ik zelf mijn mening naar voren dat ik een grove hekel heb aan alcohol, drugs en alles wat het verstand vertroebeld.
Het is voor mij altijd een venijnig raadsel geweest waarom men uit vrije wil en overweging stoffen in het lichaam toelaat en daarmee bewust afstand neemt van gezond verstand en normaal functioneren.
Zeker als men de verantwoording en zorg voor een gezin draagt (lekker voorbeeld) en om nog maar te zwijgen over de effecten op de gezondheid van de lange termijn.
Ik heb er vroeger genoeg ellende van gezien en zonder daar verder op in te gaan heb ik mijzelf voorgenomen er nooit aan te beginnen.
Ik moet in alle eerlijkheid wel bekennen dat ik een alcoholvrij biertje op zijn tijd wel een lekkere en probate dorstlesser vind.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=12549
Er schijnt belangstelling te zijn voor dit onderwerp dus zodoende.
Als topicstarter breng ik zelf mijn mening naar voren dat ik een grove hekel heb aan alcohol, drugs en alles wat het verstand vertroebeld.
Het is voor mij altijd een venijnig raadsel geweest waarom men uit vrije wil en overweging stoffen in het lichaam toelaat en daarmee bewust afstand neemt van gezond verstand en normaal functioneren.
Zeker als men de verantwoording en zorg voor een gezin draagt (lekker voorbeeld) en om nog maar te zwijgen over de effecten op de gezondheid van de lange termijn.
Ik heb er vroeger genoeg ellende van gezien en zonder daar verder op in te gaan heb ik mijzelf voorgenomen er nooit aan te beginnen.
Ik moet in alle eerlijkheid wel bekennen dat ik een alcoholvrij biertje op zijn tijd wel een lekkere en probate dorstlesser vind.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-
Re: Het gebruik van alchohol en andere verslavende middelen
Geniet, maar drink met mate. Zoals bij meer dingen geldt in het leven.
Ik snap de afkeer van alcohol heel goed, als je opgegroeid ben in een omgeving waar alcohol rijkelijk vloeide ben je niet zo positief meer, ik heb het uit mijn huis gebannen, nu de kinderen volwassen zijn drinken we af en toe een wijntje, maar echt heel af en toe.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mijn aversie van alcohol gaat zelfs zo ver dat ik zelfs bij het avondmaal uitsluitend kies voor de alcoholvrije versie.
Ik weet wel dat het gen van verslaving in mijn DNA zit vanwege mijn familie, daarom gewoon nooit aan beginnen.
Is er ook geen gewenning.
Straks weer de aankomende kerstborrel van de zaak.
Voor iedereen die niet drinkt gezellig voor slechts het eerste anderhalf uur.
Daarna worden de teugels los gelaten, menig gerucht over onbedoelde escapades die het niet zou nauw nemen met de echtelijke trouw en andere aanverwante zaken kwamen mij menig maal al in het begin van het daarop volgende jaar ter ore.
Mijn standpunten heb ik kenbaar gemaakt, ik blijf lekker thuis.
Ik weet wel dat het gen van verslaving in mijn DNA zit vanwege mijn familie, daarom gewoon nooit aan beginnen.
Is er ook geen gewenning.
Straks weer de aankomende kerstborrel van de zaak.
Voor iedereen die niet drinkt gezellig voor slechts het eerste anderhalf uur.
Daarna worden de teugels los gelaten, menig gerucht over onbedoelde escapades die het niet zou nauw nemen met de echtelijke trouw en andere aanverwante zaken kwamen mij menig maal al in het begin van het daarop volgende jaar ter ore.
Mijn standpunten heb ik kenbaar gemaakt, ik blijf lekker thuis.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Alcohol is ongezond, en zeker niet onschuldiger dan andere drugs. Ik beweer niet dat het zondig is om alcohol te drinken, maar het zou beter zijn om dat niet te doen. Afgezien van extra levensplezier (als je het goed gebruikt) voegt het niets toe.
Ik heb begrepen dat je beter zo nu en dan een jointje kunt nemen, als het om je gezondheid gaat. Met beide heb ik geen ervaring, dus zelf weet ik er niets van.
Ik heb begrepen dat je beter zo nu en dan een jointje kunt nemen, als het om je gezondheid gaat. Met beide heb ik geen ervaring, dus zelf weet ik er niets van.
Feit is wel dat alcohol en bijvoorbeeld roken binnen de reformatorische gezindte (in ieder geval op de Veluwe) algemeen geaccepteerd is.
Dronkenschap uiteraard niet.
Dronkenschap uiteraard niet.
Dat zegt natuurlijk niets over de vraag of het wel of niet deugt. Op de Veluwe kan er wel meer mee door.
Het eerste wonder van Jezus op aarde was dat Hij water in wijn veranderde.
Nu weet ik wel dat die wijn wellicht maar licht alcoholisch was, maar ik leid er wel uit af dat er een principieel bezwaar is tegen het nuttigen van een weinig alcohol.
Daarom zie ik geen enkele reden om niet te genieten van een lekker biertje.
Nu weet ik wel dat die wijn wellicht maar licht alcoholisch was, maar ik leid er wel uit af dat er een principieel bezwaar is tegen het nuttigen van een weinig alcohol.
- Niet meer zo actief -
En wijn wordt zelfs aanbevolen ter versterking. Ik weet nergens een punt waarin wijn (alcoholisch) verboden wordt.Mannetje schreef:Het eerste wonder van Jezus op aarde was dat Hij water in wijn veranderde.
Wel de dronkenschap, maar dat vloeit voort uit misbruik van alcohol.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik gebruik zelf geen druppel alcohol (behalve af en toe door het eten, maar dat vervliegt). Dat is niet om principiële redenen of verslavingsangst, maar om andere redenen.
Voor velen werkt alcohol niet verslavend. Voor sommigen wel. Ik zie geen reden om dan degenen die prima tegen een biertje (of wijntje) kunnen, het bij één of twee biertjes laten en dat gewoon lekker vinden dat plezier te weigeren.
Ik denk wel dat alcoholverslaving heel sluipend kan ontstaan. Dat ligt bij bijvoorbeeld drugs heel anders, omdat dat maatschappelijk niet geaccepteerd is. Je begint met het gezellige drankje voor het eten, dan een glas bij het eten, en voor je het weet ben je gewend aan vier glazen per dag, iedere dag.
Voor velen werkt alcohol niet verslavend. Voor sommigen wel. Ik zie geen reden om dan degenen die prima tegen een biertje (of wijntje) kunnen, het bij één of twee biertjes laten en dat gewoon lekker vinden dat plezier te weigeren.
Ik denk wel dat alcoholverslaving heel sluipend kan ontstaan. Dat ligt bij bijvoorbeeld drugs heel anders, omdat dat maatschappelijk niet geaccepteerd is. Je begint met het gezellige drankje voor het eten, dan een glas bij het eten, en voor je het weet ben je gewend aan vier glazen per dag, iedere dag.
Die joint lijkt mij een vreemd advies. Daarnaast: is "alchohol is ongezond" niet te ongenuanceerd? Ik drink nu vrijwel geen alcohol, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die een biertje per week drinkt, ongezond bezig is.DDD schreef:Alcohol is ongezond, en zeker niet onschuldiger dan andere drugs. Ik beweer niet dat het zondig is om alcohol te drinken, maar het zou beter zijn om dat niet te doen. Afgezien van extra levensplezier (als je het goed gebruikt) voegt het niets toe.
De aanduiding "het voegt niets toe" is niet echt bruikbaar in deze discussie. Eén glas water per week voegt ook niets toe (water drinken is goed voor je, maar een glas per week helpt niet echt).
Toen ik in de opleiding zat, werkte iemand die bij me in de klas zat in de geriatrie voor mensen met een psychische achtergrond, er was daar een man die zich regelmatig te buiten ging aan alcohol en daar werd om gelachen, toen er een andere 1 x getrapt werd met het roken van een joint werd deze geschorst, ik vind dit heel apart, de ander was alcoholist daar werd niets mee gedaan, alleen omdat het maatschappelijk geaccepteerd is, voor deze doelgroep is beiden erg slecht en kan tot verslaving lijden.
Vroeger leek het net of er een nieuwe paus gekozen was na de kerkenraadsvergadering, gelukkig hoort roken ook tot de categorie die niet bij een gezonde levenshouding past, over de wijn die ik heel af en toe drinkt het volgende, het is de honingwijn die mijn schoonzoon maakt, er zit heel weinig alcohol in.
, ik lust verder niets en daar heb ik de Heere al heel vaak voor gedankt omdat in mijn familie de verslavingsgevoeligheid heel hoog ligt, ik heb ook gerookt en heb daar heel veel berouw van gehad. Ik heb mijn lichaam vergiftigt met nicotine en teer.
Vroeger leek het net of er een nieuwe paus gekozen was na de kerkenraadsvergadering, gelukkig hoort roken ook tot de categorie die niet bij een gezonde levenshouding past, over de wijn die ik heel af en toe drinkt het volgende, het is de honingwijn die mijn schoonzoon maakt, er zit heel weinig alcohol in.

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Precies, wijze woorden.-DIA- schreef:En wijn wordt zelfs aanbevolen ter versterking. Ik weet nergens een punt waarin wijn (alcoholisch) verboden wordt.Mannetje schreef:Het eerste wonder van Jezus op aarde was dat Hij water in wijn veranderde.
Wel de dronkenschap, maar dat vloeit voort uit misbruik van alcohol.
Mag je alcoholische/verslavende dranken ook vies vinden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Waarom niet?Luther schreef:Mag je alcoholische/verslavende dranken ook vies vinden?
- Niet meer zo actief -