Het contract van een goede vriend van mij bij een administratiekantoor word niet verlengd.
Het boterde al niet lekker en als reden word dan ook aangegeven dat mijn collega niet in de groep paste
Allereerst was daar al het leeftijdsverschil, als veertigplusser tussen jonge twintigers.
Ten tweede verliep de communicatie en de afstemming een beetje stroef, mijn vriend hecht namelijk grote waarde aan vormelijkheid terwijl de rest er een vlotte en informele manier van communiceren op na hield.
Wat opmerkelijk is is dat er in zijn ontslagbrief, waarin hem werd vermeld dat men niet met hem verder ging, ook de term ''achterhaalde geloofsopvattingen'' werd gebruikt, tesamen met meer opsommingen van zijn ''gebreken.''
Dit is vrij opmerkelijk aangezien zijn geloofsopvatting nooit echt onderwerp van gesprek is geweest op de werkvloer, niemand vroeg er iets over en hijzelf begon er niet over, maar het was wel bekend dat ie regelmatig diensten bezocht. (evangelische vereniging)
Wel weigerde hij deel te nemen aan activiteiten die in groepsverband Zondags plaats vonden in het kader van ''teambuilding''
Ook social media was hem een gruwel terwijl dit een beetje de samenhangende factor was van het personeel aldaar.
Dit lijkt mij dit ook een vorm van discriminatie.
Wat kan hij hier tegen beginnen? het uitzendbureau dat hem detacheerde neemt de zaak niet verder in behandeling.
Ontslagen wegens ''achterhaalde geloofsovertuiging''
Ontslagen wegens ''achterhaalde geloofsovertuiging''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Ontslagen wegens ''achterhaalde geloofsovertuiging''
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Godsdienstvrijheid is één van de belangrijkste grondrechten. Dus die baas heeft daar niets mee te maken.
Melden bij vakbond of rechtsbijstandsverzekeraar, als het ontslag tenminste inderdaad onterecht is.
Als iemand niet in het team past, is het mijns inziens misschien een beetje overdreven om van de eerlijkheid van de werkgever een probleem te maken.
Overigens begrijp ik dat leeftijdsverschil niet zo goed. Ik werk ook met een hele serie mensen van (veel) jonger dan 30 en ben bijna 40 maar ik geloof niet dat dat hinderlijk is voor hen. Het zal meer de persoonlijke communicatiestijl zijn, die wellicht niet zo goed past. Overigens was er ook een collega van 55, en dat ging ook prima tussen de jongeren.
Als iemand niet in het team past, is het mijns inziens misschien een beetje overdreven om van de eerlijkheid van de werkgever een probleem te maken.
Overigens begrijp ik dat leeftijdsverschil niet zo goed. Ik werk ook met een hele serie mensen van (veel) jonger dan 30 en ben bijna 40 maar ik geloof niet dat dat hinderlijk is voor hen. Het zal meer de persoonlijke communicatiestijl zijn, die wellicht niet zo goed past. Overigens was er ook een collega van 55, en dat ging ook prima tussen de jongeren.
-
Ik zou niet het ontslag aanvechten want het is duidelijk dat het om meer gaat dan alleen de geloofsopvatting. Maar ik zou wel eisen dat de woorden "achterhaalde geloofsopvatting" uit de ontslagbrief worden gehaald. Op dat punt zou ik niet toegeven.
Tja, ik moet ook erkennen dat de goede man niet echt één van de gemakkelijkste is wat omgang met jongeren betreft, hij hecht erg veel waarde aan gepaste omgangsvormen qua leeftijd en bejegening en prive maakt dat niet veel uit, is het zelfs ietwat vermakelijk maar zakelijk kan het een behoorlijke belemmering zijn.DDD schreef:Melden bij vakbond of rechtsbijstandsverzekeraar, als het ontslag tenminste inderdaad onterecht is.
Toch zet ik bij de rest wel vraagtekens.
Tja, vandaag vernomen dat de betreffende leidinggevende die verantwoordelijk is voor bovenstaande beleidsvorming en de ontslagbrief heeft samengesteld vandaag op zijn beurt zelf met onmiddellijke ingang op non-actief is gesteld door de eigenaar van het bedrijf hangende een onderzoek en afhandeling van de zaak.
Dit nadat mijn vriend hier zijn beklag had gedaan na verzoek om een gesprek.
De betreffende eigenaar is naar verluid hevig geschrokken van de toonzetting in de ontslagbrief en wil weten wat hier aan ten grondslag ligt, het ontslag van mijn vriend word hiermee uitgesteld in de vorm van verlof.
vanwege ernstige verstoring van de arbeidsverhoudingen lijkt terugkeer helaas geen optie mits de dienstdoende chef plaats maakt.
Met andere woorden, de één of de ander er uit.
Er word nu navraag gedaan bij het overig personeel over de onderlinge verstandhoudingen op de werkvloer.
De betreffende eigenaar is naar verluid hevig geschrokken van de toonzetting in de ontslagbrief en wil weten wat hier aan ten grondslag ligt, het ontslag van mijn vriend word hiermee uitgesteld in de vorm van verlof.
vanwege ernstige verstoring van de arbeidsverhoudingen lijkt terugkeer helaas geen optie mits de dienstdoende chef plaats maakt.
Er word nu navraag gedaan bij het overig personeel over de onderlinge verstandhoudingen op de werkvloer.
Tjonge, dit muisje krijgt(heeft) een staartje....maar hopen dat boven tafel komt wat er nu werkelijk speelt.Van Ewijk schreef:Tja, vandaag vernomen dat de betreffende leidinggevende die verantwoordelijk is voor bovenstaande beleidsvorming en de ontslagbrief heeft samengesteld vandaag op zijn beurt zelf met onmiddellijke ingang op non-actief is gesteld door de eigenaar van het bedrijf hangende een onderzoek en afhandeling van de zaak.
Macht doet soms hele rare dingen met mensen.
Eén ding is wel duidelijk. Die man die die brief gemaakt heeft snapt weinig van arbeidszaken.
Spitten en niet moe worden.
Maar laten we niet doen of chefs die wel de regels kennen, bij voorbaat beter met hun personeel omgaan...
De dienstdoende chef die de ontslagbrief heeft opgesteld is vanmorgen op staande voet ontslagen wegens discriminatie, dat is vanmorgen duidelijk geworden.Ezen schreef:Eén ding is wel duidelijk. Die man die die brief gemaakt heeft snapt weinig van arbeidszaken.
Of hij de formulering in de brief nu kon motiveren of niet, het kan menselijk en juridisch gezien gewoon niet door de beugel.
De eigenaar stelt nu een onderzoek in wat aan deze zaak ten grondslag heeft gelegen en gaat uitzoeken hoe de verstandhouding tussen mijn vriend en de overige werknemers lag.
Eenvoudig gezegd, werden ze onder druk gezet door de dienstdoende chef om mee te gaan in het gebeuren of was er inderdaad sprake van verstoorde arbeidsverhoudingen.
Als er nog een goed draagvlak is mag ie terugkeren op zijn oude plek, zo niet word ie met ondersteuning aan ander werk geholpen.
-
Goed dat het punt van de discriminatie vanwege de geloofsopvatting serieus genomen is. Hopelijk is jouw vriend snel weer aan het werk, bij deze werkgever of bij een andere.