http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/229 ... -gemeentends Buijs schreef:het zal duidelijk zijn dat deze dingen in de CGK in toenemende mate spanning veroorzaken. De generale synode heeft dat ook ingezien. Daarom heeft de synode aan deputaten eenheid onder andere de opdracht gegeven om niet alleen het gesprek met andere kerken te zoeken, maar ook het onderlinge gesprek te entameren. Daar wordt momenteel aan gewerkt. Of het nog lukt om de kerken samen te binden? Of zullen de CGK op den duur uit elkaar vallen? Geen mens die het weet. Gelukkig is de kerk niet van mensen, maar van de Heere. Dat geeft veel stof tot gebed: 'Heere, ontferm U en bewaar ons/breng ons terug bij Uw Woord'.
Eenheid en verschil binnen CGK
Eenheid en verschil binnen CGK
Realiteit of een opvallend antwoord?
Re: Eenheid en verschil binnen CGK
Het hele antwoord is eerlijk en waardevol. Er zit wel een boel pijn onder en achter.keesjanm schreef:Realiteit of een opvallend antwoord?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/229 ... -gemeentends Buijs schreef:het zal duidelijk zijn dat deze dingen in de CGK in toenemende mate spanning veroorzaken. De generale synode heeft dat ook ingezien. Daarom heeft de synode aan deputaten eenheid onder andere de opdracht gegeven om niet alleen het gesprek met andere kerken te zoeken, maar ook het onderlinge gesprek te entameren. Daar wordt momenteel aan gewerkt. Of het nog lukt om de kerken samen te binden? Of zullen de CGK op den duur uit elkaar vallen? Geen mens die het weet. Gelukkig is de kerk niet van mensen, maar van de Heere. Dat geeft veel stof tot gebed: 'Heere, ontferm U en bewaar ons/breng ons terug bij Uw Woord'.
En nee, het is geen opvallend antwoord: CGK-predikanten kunnen dit soort dingen gewoon hardop zeggen, zonder persona non grata te worden onder collega's.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Het is (helaas) de realiteit.
Als lid van een midden CGK die steeds verder naar links schuift en flirt met de vrijgemaakte inmiddels, ben ik bang dat er geen houden meer aan is. Af en toe "mag" er een rechts bevindelijke predikant komen. Dat wil niet zeggen dat de "middenmoot" erg teleurstellend preekt, integendeel. En wie valt er precies onder midden of rechts? Moeilijk te zeggen soms.
Maar vaak zie je het al bij binnenkomst. Kleding, uitspreken van het votum en groet, heel boekwerk meegesjouwd (of meerdere).
Het één houdt verband met het andere.
Op huisbezoek wordt gezegd dat sommige predikanten niet willen, maar ik geloof dat niet. Ik heb het wel eens aan een predikant gevraagd, of dat zo was en die antwoordde: ik word niet gevraagd.
Maar het blijft natuurlijk apart dat een voormalig deel van onze gemeente in een van de andere, rechtser georiënteerde gemeentes in de regio, lid zijn geworden.
Als lid van een midden CGK die steeds verder naar links schuift en flirt met de vrijgemaakte inmiddels, ben ik bang dat er geen houden meer aan is. Af en toe "mag" er een rechts bevindelijke predikant komen. Dat wil niet zeggen dat de "middenmoot" erg teleurstellend preekt, integendeel. En wie valt er precies onder midden of rechts? Moeilijk te zeggen soms.
Maar vaak zie je het al bij binnenkomst. Kleding, uitspreken van het votum en groet, heel boekwerk meegesjouwd (of meerdere).
Op huisbezoek wordt gezegd dat sommige predikanten niet willen, maar ik geloof dat niet. Ik heb het wel eens aan een predikant gevraagd, of dat zo was en die antwoordde: ik word niet gevraagd.
Maar het blijft natuurlijk apart dat een voormalig deel van onze gemeente in een van de andere, rechtser georiënteerde gemeentes in de regio, lid zijn geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
En wat je hier beschrijft is in veel meer gemeenten aan de hand.Mara schreef:Het is (helaas) de realiteit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erger nog, men loopt soms dan een dominee achterna.Luther schreef:En wat je hier beschrijft is in veel meer gemeenten aan de hand.Mara schreef:Het is (helaas) de realiteit.
Er zijn velen naar de kerk vertrokken vanwege ds K, die nu elders staat, maar toen die wegging, was daar weer een exodus begreep ik.
Dat sticht natuurlijk ook niet.
En dat moet je ook niet doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tja, moeilijk hoor, moet je dan maar jaren hogerlijden 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wat een armoede al die verschillende verbanden met daarin weer stromingen... De verdeeldheid is verschrikkelijk.
Sja... maar als ik nu tegen jou en anderen zeg: Word allemaal CGK, dan is het probleem van vele verbanden i.i.g. opgelost, dan geef je waarschijnlijk 'niet thuis'.ejvl schreef:Wat een armoede al die verschillende verbanden met daarin weer stromingen... De verdeeldheid is verschrikkelijk.

Dat is ook helemaal niet goed. Alle eigengemachtigd optreden tot kerkscheuring is mijns inziens in beginsel zonde. Het zich afscheuren van de kerk waarin God ons een plaats gaf, of het nu met een hele kerkelijke gemeente is, of met een gezin, staat volgens mij op gespannen voet met Gods openbaring. Dus ook het overstappen naar de CGK.
Ik zeg niet dat ik er geen begrip voor kan hebben, maar het is niet zoals God het bedoeld heeft. Sommige kerkenraden zijn echter zelf degenen die scheuren in Gods huisgezin veroorzaken, dat is de andere kant. Als de kerkenraad zelf aan partijschappen werkt, kun je het de leden niet kwalijk nemen dat zij zich aan de kant gezet voelen. Ik weet dat kerkelijke gemeenten in bijvoorbeeld de GG autonoom zijn, maar dat neemt de zondigheid van onenigheid en ruzie niet weg.
De vraag of het voedsel dat ons wordt voorgehouden wel of niet gezond is, is daarbij naar mijn idee maar zeer ten dele van belang. In de bijbel lees ik toch nergens dat iemand daarvoor wordt opgeroepen de gemeente te verlaten.
Ik zeg niet dat ik er geen begrip voor kan hebben, maar het is niet zoals God het bedoeld heeft. Sommige kerkenraden zijn echter zelf degenen die scheuren in Gods huisgezin veroorzaken, dat is de andere kant. Als de kerkenraad zelf aan partijschappen werkt, kun je het de leden niet kwalijk nemen dat zij zich aan de kant gezet voelen. Ik weet dat kerkelijke gemeenten in bijvoorbeeld de GG autonoom zijn, maar dat neemt de zondigheid van onenigheid en ruzie niet weg.
De vraag of het voedsel dat ons wordt voorgehouden wel of niet gezond is, is daarbij naar mijn idee maar zeer ten dele van belang. In de bijbel lees ik toch nergens dat iemand daarvoor wordt opgeroepen de gemeente te verlaten.
Als er omstandigheden zijn, bijvoorbeeld verhuizing, zou dat maar zo kunnen. Ik geef niets om verbanden of namen. Bij bijvoorbeeld een verhuizing zou ik niet specifiek naar een verband zoeken maar zou kijken wat er in de buurt zit. En dat zou best CGK kunnen zijn.Luther schreef:Sja... maar als ik nu tegen jou en anderen zeg: Word allemaal CGK, dan is het probleem van vele verbanden i.i.g. opgelost, dan geef je waarschijnlijk 'niet thuis'.ejvl schreef:Wat een armoede al die verschillende verbanden met daarin weer stromingen... De verdeeldheid is verschrikkelijk.(En dat begrijp ik hoor!)

Ik ben benieuwd wat @DDD daarvan vindt, gezien zijn vorige post.ejvl schreef:Als er omstandigheden zijn, bijvoorbeeld verhuizing, zou dat maar zo kunnen. Ik geef niets om verbanden of namen. Bij bijvoorbeeld een verhuizing zou ik niet specifiek naar een verband zoeken maar zou kijken wat er in de buurt zit. En dat zou best CGK kunnen zijn.Luther schreef:Sja... maar als ik nu tegen jou en anderen zeg: Word allemaal CGK, dan is het probleem van vele verbanden i.i.g. opgelost, dan geef je waarschijnlijk 'niet thuis'.ejvl schreef:Wat een armoede al die verschillende verbanden met daarin weer stromingen... De verdeeldheid is verschrikkelijk.(En dat begrijp ik hoor!)
Ik denk dat God wel geeft om kerkverbanden en namen. Hij noemt ze zijn huisgezin.
Maar het is moeilijk om rechtstreeks uit de bijbel af te leiden dat je je bij het verhuizen naar een andere woonplaats moet aansluiten bij de gemeente van hetzelfde bovenplaatselijk verband. Het volgt er mijns inziens wel logischerwijs uit. Maar ik geef eerlijk toe dat ik daarom niet snel in een plaats waar een onrechtzinnige dominee staat, zou gaan wonen.
En ik kan ook best begrijpen dat mensen die voor hun werk naar zo'n plaats verhuizen, lid worden van de PKN of CGK.
Maar het is moeilijk om rechtstreeks uit de bijbel af te leiden dat je je bij het verhuizen naar een andere woonplaats moet aansluiten bij de gemeente van hetzelfde bovenplaatselijk verband. Het volgt er mijns inziens wel logischerwijs uit. Maar ik geef eerlijk toe dat ik daarom niet snel in een plaats waar een onrechtzinnige dominee staat, zou gaan wonen.
En ik kan ook best begrijpen dat mensen die voor hun werk naar zo'n plaats verhuizen, lid worden van de PKN of CGK.