Bestudering van de klassieken

Plaats reactie
Van Ewijk

Bestudering van de klassieken

Bericht door Van Ewijk »

In vroeger dagen was een hogere opleiding van kaliber zonder bovenstaande haast ondenkbaar.
Het was een gevestigde traditie waar niet aan te tornen valt.
Bestudering van de oude Griekse beschaving en tevens de mythologie.

Tegenwoordig vraag ik mij af of het voor een christen toegestaan/gepermitteerd is zich hier vrijwillig in te verdiepen gezien het onderwerp afgoderij.
Ook als men zich stellig voorhoud dat het hier om cultuurgoed gaat, teksten gaat die opgetekend is door dichters die een beeld geven van de denk en geloofswijze van een oude beschaving.
Mag men zich verdiepen in de geloofsleer van om het even welke oude beschaving dan ook , ook als men dit onderscheid sterk in gedachten houd?
De bijbel zegt immers; ''Laat zelfs de naam van deze verderfelijke afgoden niet over uw lippen komen.''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-

Re: Bestudering van de klassieken

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:In vroeger dagen was een hogere opleiding van kaliber zonder bovenstaande haast ondenkbaar.

Tegenwoordig vraag ik mij af of het voor een christen toegestaan/gepermitteerd is zich hier vrijwillig in te verdiepen gezien het onderwerp afgoderij.
Ook als men zich stellig voorhoud dat het hier om cultuurgoed gaat, teksten gaat die opgetekend is door dichters die een beeld geven van de denk en geloofswijze van een oude beschaving.
Mag men zich verdiepen in de geloofsleer van om het even welke oude beschaving dan ook , ook als men dit onderscheid sterk in gedachten houd?
De bijbel zegt immers; ''Laat zelfs de naam van deze verderfelijke afgoden niet over uw lippen komen.''
Volgens mij is het niet verkeerd om kennis te nemen van de bv. de oude Griekse wijsgeren. Ze waren heidenen, maar ze hadden soms ook een wijsheid die we nu allen wel eens ter harte mochten nemen. Onze ds. haalt af en toe een uitspraak van een Griekse wijsgeer aan, vaak tot beschaming van ons, die het Woord kennen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jjchris

Re: RE: Bestudering van de klassieken

Bericht door jjchris »

Van Ewijk schreef:In vroeger dagen was een hogere opleiding van kaliber zonder bovenstaande haast ondenkbaar.

Ik ga nu iets slechts zeggen, maar dit deed me denken aan het gedachtengoed van de islamitische staat. Die nu de oud Romeinse stat palmyra verwoest omdat het niet voldeed aan hun gedachtengoed. als je informatie of entertainment consumeert zonder dat je je mening en standpunten verliest. Wat is daar dan erg aan? Zolang het niet schadelijk is..
Plaats reactie