Klimaatverandering
Klimaatverandering
Laten we beginnen met een actueel onderwerp: Klimaatsverandering.
Zien we dat als een 'teken des tijds'
of meer als een min of meer toevallige fluctuering van de temperatuur
en daarmee samenhangende zaken?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Wat denk u, wat denk jij van ...
Van klimaatverandering heb ik geen verstand. De weersomstandigheden van vandaag en de komende dagen zie ik wel als een oordeel.-DIA- schreef:Laten we beginnen met een actueel onderwerp: Klimaatsverandering.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: RE: Re: Wat denk u, wat denk jij van ...
Ja? Wat heb je misdaan?Luther schreef:Van klimaatverandering heb ik geen verstand. De weersomstandigheden van vandaag en de komende dagen zie ik wel als een oordeel.-DIA- schreef:Laten we beginnen met een actueel onderwerp: Klimaatsverandering.
Re: RE: Wat denk u, wat denk jij van ...
Ik weet het nooit zo goed. Ik erger me gruwelijk aan de hype over klimaatverandering als het weer eens afwijkt van normaal.-DIA- schreef:Laten we beginnen met een actueel onderwerp: Klimaatsverandering.
Luther schreef:Van klimaatverandering heb ik geen verstand. De weersomstandigheden van vandaag en de komende dagen zie ik wel als een oordeel.-DIA- schreef:Laten we beginnen met een actueel onderwerp: Klimaatsverandering.

Re: RE: Re: Wat denk u, wat denk jij van ...
Genoeg.Ad Anker schreef:Ja? Wat heb je misdaan?Luther schreef:Van klimaatverandering heb ik geen verstand. De weersomstandigheden van vandaag en de komende dagen zie ik wel als een oordeel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA- schreef:Laten we beginnen met een actueel onderwerp: Klimaatsverandering.
Als het op woensdag 1 Juli 2015 33 graden is vind ik dat geen teken van klimaatverandering maar van zomers weer. Als het op eerste kerstdag nog steeds boven de 30 graden is wordt het een slagje anders

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als het op zaterdag 4 juli 41 graden wordt, ligt het ook een slagje anders....huisman schreef:-DIA- schreef:Laten we beginnen met een actueel onderwerp: Klimaatsverandering.
Als het op woensdag 1 Juli 2015 33 graden is vind ik dat geen teken van klimaatverandering maar van zomers weer. Als het op eerste kerstdag nog steeds boven de 30 graden is wordt het een slagje anders

Luther schreef:Als het op zaterdag 4 juli 41 graden wordt, ligt het ook een slagje anders....huisman schreef:-DIA- schreef:Laten we beginnen met een actueel onderwerp: Klimaatsverandering.
Dat wordt wel een toppertje maar dan voelt de zondag met maar 28 graden koel aan. Hebben wij in de kerk iig geen last van de hitte. ( ik moet gelukkig zaterdag werken ....airco!!!!!!

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik ook maar dan in Utrecht. Nogal een gedoe met die tour de france om er fatsoenlijk te komen.
Feit 1:
Meteorologen over de gehelen wereld hebben vastgesteld dat midden jaren '80 de temperatuur op de aarde vrij plotseling is gaan stijgen.
De oorzaak kan vaak gezocht worden in ons eigen wanbeheer van de Schepping.
Feit 2:
We moeten (naar de schriften) op 'de tekenen des tijds' letten. Heel vaak hoor je van Gods volk, dat het nu zo benauwd op de wereld wordt, juist omdat niemand benauwd is. Ook uit bovenstaande reacties is te merken dan men zich weinig zorgen lijkt te maken. (Zie onder meer de lach smiley's)
Vraag:
Zou dat een teken kunnen zijn dat God ons moede wordt? Dat Hij ons laat begaan? De bestraffende man in de poort moet zwijgen, en zwijgt die niet dan zullen wij (zo denkt men) die wel tot zwijgen brengen. Is dit een Bijbelse gedachtegang?
Meteorologen over de gehelen wereld hebben vastgesteld dat midden jaren '80 de temperatuur op de aarde vrij plotseling is gaan stijgen.
Feit 2:
We moeten (naar de schriften) op 'de tekenen des tijds' letten. Heel vaak hoor je van Gods volk, dat het nu zo benauwd op de wereld wordt, juist omdat niemand benauwd is. Ook uit bovenstaande reacties is te merken dan men zich weinig zorgen lijkt te maken. (Zie onder meer de lach smiley's)
Vraag:
Zou dat een teken kunnen zijn dat God ons moede wordt? Dat Hij ons laat begaan? De bestraffende man in de poort moet zwijgen, en zwijgt die niet dan zullen wij (zo denkt men) die wel tot zwijgen brengen. Is dit een Bijbelse gedachtegang?
Wie van ons kan zeggen dat een temperatuurstijging van een paar graden een oordeel van God of een teken van de eindtijd is?
Kunnen we dit weten uit de Schrift? Heeft God dit ons geopenbaard? Of geven we gewoon onze mening en denken we dus precies te weten wat de gedachtes van God zijn?
Dat zou wel heel hoogmoedig zijn. Dus laten we bescheiden en voorzichtig zijn.
Ik zou niet weten hoe en op basis waarvan we over de vraag gesteld in dit topic kunnen discussiëren.
Dingen die we niet (kunnen) weten aan Gods wijs bestuur overlaten.
Kunnen we dit weten uit de Schrift? Heeft God dit ons geopenbaard? Of geven we gewoon onze mening en denken we dus precies te weten wat de gedachtes van God zijn?
Dat zou wel heel hoogmoedig zijn. Dus laten we bescheiden en voorzichtig zijn.
Ik zou niet weten hoe en op basis waarvan we over de vraag gesteld in dit topic kunnen discussiëren.
Dingen die we niet (kunnen) weten aan Gods wijs bestuur overlaten.
Wel voorzichtig zijn... Maar ook de ogen en de Schrift open toch? Elkaar wakker houden is niet verkeerd, dacht ik dan.
Dan weten we dat er tijden voor de deur staan zoals er nooit eerder zijn geweest sinds dat er een volk op de aarde is geweest, en ook niet zijn zal.
Als wel verscheidene jaren het nieuws volgen (een bekende predikant zei eens: lees de krant altijd in Bijbels licht), dan kunnen we toch niet ontkennen dat er iets gaande is.
Daar hoeven we niet voor te profeteren of te speculeren. Laten we ons gewoon bij de feiten houden. Die kunnen voor ons openbaar zijn, dacht ik?
We kunnen tevens lezen is de Schrift (profetie moeten we soms in perspectief, ofwel een doorgaande profetie lezen, zie ook de verwoesting van Jeruzalem en daaraan verbonden het einde der tijden). In dat licht lezen we dat de zon (als een oordeel) grote kracht zal worden gegeven en dat daardoor de mensen zullen gaan lasteren, in plaats van het op te merken en zich te bekeren. Lees ook eens hoe men gesteld was onder de oordelen in het oude testament. Volgens mij zij hier niet gezochte paralellen te zien.
Dan weten we dat er tijden voor de deur staan zoals er nooit eerder zijn geweest sinds dat er een volk op de aarde is geweest, en ook niet zijn zal.
Als wel verscheidene jaren het nieuws volgen (een bekende predikant zei eens: lees de krant altijd in Bijbels licht), dan kunnen we toch niet ontkennen dat er iets gaande is.
Daar hoeven we niet voor te profeteren of te speculeren. Laten we ons gewoon bij de feiten houden. Die kunnen voor ons openbaar zijn, dacht ik?
We kunnen tevens lezen is de Schrift (profetie moeten we soms in perspectief, ofwel een doorgaande profetie lezen, zie ook de verwoesting van Jeruzalem en daaraan verbonden het einde der tijden). In dat licht lezen we dat de zon (als een oordeel) grote kracht zal worden gegeven en dat daardoor de mensen zullen gaan lasteren, in plaats van het op te merken en zich te bekeren. Lees ook eens hoe men gesteld was onder de oordelen in het oude testament. Volgens mij zij hier niet gezochte paralellen te zien.
Met je tweede feit doel je ongetwijfeld op mijn reactie. Ik was (en ben nog steeds) in de veronderstelling dat Luther dit als grap postte. En dat vond ik dus grappig. Ik kan me ook met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat betreffende opmerking serieus was bedoeld (maar dat kan ook aan mij liggen).-DIA- schreef:Feit 1:
Feit 2:
Vraag:
Laten we blij zijn dat het een keer mooi weer is.
Het gaat me er alleen maar om dat ik het veel te ver vind gaan als we hier moeten gaan discussiëren of de opwarming van de aarde met 1 graad de afgelopen 100 jaar een oordeel van God en/of een teken van de eindtijd is. Volgens mij zijn we een reformatorisch forum die Sola Scriptura hoog in het vaandel heeft staan.-DIA- schreef:Wel voorzichtig zijn... Maar ook de ogen en de Schrift open toch? Elkaar wakker houden is niet verkeerd, dacht ik dan.
Het kan heel vroom lijken als je overal tekenen van de eindtijd en/of oordelen van God in ziet.
Maar als het alleen speculeren is en niet gegrond op de Schrift is dan is het vooral eigen wijsheid.
Ik denk dat we hier ook heel voorzichtig mee moeten zijn. Volgens mij staan daar ook verschillende teksten over in de Bijbel.