Tips voor competentietest
Tips voor competentietest
Beste forummers,
Voor mijn loopbaanontwikkeling moet ik binnenkort een competentietest gaan afleggen met als doel te kijken of ik geschikt ben voor de beoogde functie en te zien waar mijn sterke en zwakke kanten liggen in relatie tot de functie. Ik moet zelf een geschikte test aandragen. Uiteraard kan je er flink op los googlen, maar met de overkill aan resultaten kan ik niets. Daarom stel ik hier de vraag of er wellicht mensen zijn die goede ervaringen hebben met een bepaald bedrijf dat dergelijke testen aanbiedt. Het gaat uiteraard niet om een gratis test, en mag heel uitgebreid zijn (hoe meer info hoe beter als basis om mee verder te gaan lijkt me).
Ik hoor het graag!
Voor mijn loopbaanontwikkeling moet ik binnenkort een competentietest gaan afleggen met als doel te kijken of ik geschikt ben voor de beoogde functie en te zien waar mijn sterke en zwakke kanten liggen in relatie tot de functie. Ik moet zelf een geschikte test aandragen. Uiteraard kan je er flink op los googlen, maar met de overkill aan resultaten kan ik niets. Daarom stel ik hier de vraag of er wellicht mensen zijn die goede ervaringen hebben met een bepaald bedrijf dat dergelijke testen aanbiedt. Het gaat uiteraard niet om een gratis test, en mag heel uitgebreid zijn (hoe meer info hoe beter als basis om mee verder te gaan lijkt me).
Ik hoor het graag!
Re: Tips voor competentietest
Ik heb er vorig jaar 2 gedaan bij Compagnon.
Geen idee of die goed waren. De uitkomst was niet verrassend. Ze gaven aan wat ik al wel wist.
Geen idee of die goed waren. De uitkomst was niet verrassend. Ze gaven aan wat ik al wel wist.
Branche is niet relevant, het gaat om de functie van operationeel directeur binnen het bedrijf waar ik werk (circa 40 werknemers).Mannetje schreef:Voor wat voor branche zoek je iets?
O, dan heb je er ook niet zo veel aan.refo schreef:Ik heb er vorig jaar 2 gedaan bij Compagnon.
Natuurlijk wel.Vorst schreef:O, dan heb je er ook niet zo veel aan.refo schreef:Ik heb er vorig jaar 2 gedaan bij Compagnon.
Het gaat er toch vooral om dat je je eigen kennis over jezelf objectief bevestigd ziet? Iedereen kan zoveel goede kwaliteiten van zichzelf opnoemen, maar de vraag is hoe je daadwerkelijk scoort.
Ik heb alleen ervaring met GITP en dat was wel aardig maar niet bijzonder. Het boek 'Ontdek je sterke punten' daarentegen vind ik een aanrader, ook als voorbereiding op iets dergelijks.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de uitkomsten van je selectie.
Ik heb alleen ervaring met GITP en dat was wel aardig maar niet bijzonder. Het boek 'Ontdek je sterke punten' daarentegen vind ik een aanrader, ook als voorbereiding op iets dergelijks.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de uitkomsten van je selectie.
Eigenlijk begrijp ik het toch niet helemaal.
Je kunt directeur worden, maar zelf weet je niet of je de competenties daarvoor hebt.
Wie moet het dan weten? Als je het zelf niet weet?
Je kunt directeur worden, maar zelf weet je niet of je de competenties daarvoor hebt.
Voor een dergelijke functie is een assessment heel gebruikelijk. Binnen onze organisatie wordt daarvoor gebruik gemaakt van GITP. We zijn tevreden over de grondigheid en de goede tips die zij aandragen in het verslag.
Degene die jou benoemt, bijvoorbeeld?refo schreef:Eigenlijk begrijp ik het toch niet helemaal.

Zo werkt het blijkbaar niet. Want er moet een test komen.
De vraag die nu aan ons gesteld is klinkt een beetje zo: ik weet niet of ik geschikt ben. Wie weet een test met een grote kans van slagen.
De vraag die nu aan ons gesteld is klinkt een beetje zo: ik weet niet of ik geschikt ben. Wie weet een test met een grote kans van slagen.
Ik vind dat toch geen rare gang van zaken. Ik heb ooit iemand benoemd als directeur zonder zo'n onderzoek, maar dat was bij een kleine organisatie. Bij een wat groter bedrijf zijn de risico's navenant groter. Ik kan me voorstellen dat je dan als bestuurder of DGA een onafhankelijk onderzoek wilt over iemands capaciteiten. Het komt tenslotte vaak voor dat mensen promotie krijgen tot op het niveau dat ze niet meer aankunnen. En dat moet je niet hebben met een operationeel directeur.
Dat je zelf de organisatie mag uitzoeken, betekent waarschijnlijk niets anders dan dat dit voor dit bedrijf een nieuwe procedure is.
Dat je zelf de organisatie mag uitzoeken, betekent waarschijnlijk niets anders dan dat dit voor dit bedrijf een nieuwe procedure is.
Inderdaad, windorgel en DDD.
Het gaat er niet om of ik wel of niet geschikt ben, maar wel om te bepalen aan welke competenties ik moet werken om de functie goed te kunnen vervullen.
Inderdaad is het een nieuwe procedure; de huidige directeur is tevens eigenaar.
Het gaat er niet om of ik wel of niet geschikt ben, maar wel om te bepalen aan welke competenties ik moet werken om de functie goed te kunnen vervullen.
Inderdaad is het een nieuwe procedure; de huidige directeur is tevens eigenaar.
Maar als je er al werkt dan is toch inmiddels wel bekend wie je bent?
Als je beoogd directeur bent is dat toch omdat de competenties die daarvoor nodig zijn er ook zijn?
Als je beoogd directeur bent is dat toch omdat de competenties die daarvoor nodig zijn er ook zijn?
Hoe verklaar je dan dat er zoveel mensen worden bevorderd tot een niveau dat ze niet (meer) aankunnen?