Witte Donderdag
Witte Donderdag
In veel kerken en ouderencentra is gistermorgen en gisteravond - goede Vrijdag - het H.A. gevierd.
Ook zag ik in de kerkdienstenlijst dat op witte Donderdagavond een gedachtenismaaltijd werd gehouden.
Toen ik dat zo las, dacht ik: is dat eigenlijk niet het goede moment, want toen hield de Heere Jezus ook Zijn laatste maaltijd met de discipelen.
Is het vroeger wel een gewoonte geweest en heringevoerd door bepaalde kerken en zou dit ook in de reformatorische kerken kunnen gaan plaatsvinden?
Opmerkelijk genoeg hadden die kerken ook op vrijdagavond nog een dienst.
Dus 2 avonden achter elkaar.
Teveel van het goede misschien?
Ook zag ik in de kerkdienstenlijst dat op witte Donderdagavond een gedachtenismaaltijd werd gehouden.
Toen ik dat zo las, dacht ik: is dat eigenlijk niet het goede moment, want toen hield de Heere Jezus ook Zijn laatste maaltijd met de discipelen.
Is het vroeger wel een gewoonte geweest en heringevoerd door bepaalde kerken en zou dit ook in de reformatorische kerken kunnen gaan plaatsvinden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Re: Witte Donderdag
Een dienst met H.A. op donderdag is tegenwoordig heel gebruikelijk Mara, alleen niet binnen de geref gezindte.Mara schreef:In veel kerken en ouderencentra is gistermorgen en gisteravond - goede Vrijdag - het H.A. gevierd.
In veel niet-orthodoxe gemeenten zijn er gedurende de hele stille week diensten:
Palmzondag: kerkdienst
Maandag t/m woensdag: avondgebeden
Witte donderdag: kerkdienst met H.A.
Goede vrijdag: sobere dienst (vaak zonder liturgische objecten)
Zaterdag: Paasnachtdienst (het nieuwe licht wordt binnengedragen)
Zondag: Paasmorgendienst
Ik denk niet dat van gemeenteleden verwacht wordt dat ze naar alle diensten gaan. Maar als je wilt, kun je een hele week in de kerk zitten.
In de meeste steden en dorpen kun je in de week van Goede vrijdag dagelijks naar de kerk, ook op zondagavond is er in veel gemeenten dienst, ook als dat normaal gesproken niet het geval is. Ik hoorde deze week op kantoor regelmatig ´s avonds de klok luiden, na enig naspeuren bleek wel dat het om gezamenlijke diensten ging van drie wijkgemeenten.
Ik vind het wel een mooie traditie.
Ik vind het wel een mooie traditie.
Tja, als je de sleutel hebt, zeker.Pimpelmees schreef: Ik denk niet dat van gemeenteleden verwacht wordt dat ze naar alle diensten gaan. Maar als je wilt, kun je een hele week in de kerk zitten.

In veel gemeentes is 2 of 3 weken geleden het H.A. gehouden, ook bij ons.
En dit zijn dan van die dingen die je ineens leest en dan denkt: waarom niet, waarom wel?
Het moet niet alleenlijk puur om de traditie gaan denk ik, dan verliest het ook waarde.DDD schreef:Ik vind het wel een mooie traditie.
@Hendrikus: dank voor de beide links, ik zal deze later lezen.
Maar zijn er nog inhoudelijke bezwaren van de bevindelijke forummers?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Ja. Als we de dagen centraal gaan stellen, dan voegen we iets toe wat niet was opgenomen in het testament van Christus (uitdrukking ontleend aan Calvijn, meen ik).Mara schreef:Maar zijn er nog inhoudelijke bezwaren van de bevindelijke forummers?
Jerobeam verdichtte een feestdag 'uit zijn hart'. Als je dat leest en welke consequenties daarmee verbonden zijn, dan denk ik dat we wel wat anders te doen hebben, dan bepaalde dagen meerdere glorie geven. Christus is de vervulling der wet, daar hoeft niets meer aan toegevoegd te worden.
Overigens is het goed als er iedere dag kerk is. (Als het maar niet om de dag gaat.)
Ik vind het inderdaad bedenkelijk hoeveel gewicht eraan zulke dagen toegekend wordt (heb daar zelf ook wel aan meegedaan). Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Dan kun je beter het kerkelijk jaar maar afschaffen en de catechismus doorpreken, dan komen de heilsfeiten ook vanzelf aan bod.Zonderling schreef:Ja. Als we de dagen centraal gaan stellen, dan voegen we iets toe wat niet was opgenomen in het testament van Christus (uitdrukking ontleend aan Calvijn, meen ik).Mara schreef:Maar zijn er nog inhoudelijke bezwaren van de bevindelijke forummers?
Jerobeam verdichtte een feestdag 'uit zijn hart'. Als je dat leest en welke consequenties daarmee verbonden zijn, dan denk ik dat we wel wat anders te doen hebben, dan bepaalde dagen meerdere glorie geven. Christus is de vervulling der wet, daar hoeft niets meer aan toegevoegd te worden.
Overigens is het goed als er iedere dag kerk is. (Als het maar niet om de dag gaat.)
Ik vind het inderdaad bedenkelijk hoeveel gewicht eraan zulke dagen toegekend wordt (heb daar zelf ook wel aan meegedaan). Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Dan kun je beter het kerkelijk jaar maar afschaffen en de catechismus doorpreken, dan komen de heilsfeiten ook vanzelf aan bod.Zonderling schreef:Ja. Als we de dagen centraal gaan stellen, dan voegen we iets toe wat niet was opgenomen in het testament van Christus (uitdrukking ontleend aan Calvijn, meen ik).Mara schreef:Maar zijn er nog inhoudelijke bezwaren van de bevindelijke forummers?
"Je zegt: "Als we dagen centraal gaan stellen..." Maar het gaat toch niet over het centraal stellen van dagen, maar om het feit dat er extra momenten zijn waarop je uit Gods Woord schatten opgediept krijgt?Zonderling schreef:Ja. Als we de dagen centraal gaan stellen, dan voegen we iets toe wat niet was opgenomen in het testament van Christus (uitdrukking ontleend aan Calvijn, meen ik).Mara schreef:Maar zijn er nog inhoudelijke bezwaren van de bevindelijke forummers?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Volgens mij heeft de Heere Jezus daarvoor het avondmaal ingesteld.Luther schreef:"Je zegt: "Als we dagen centraal gaan stellen..." Maar het gaat toch niet over het centraal stellen van dagen, maar om het feit dat er extra momenten zijn waarop je uit Gods Woord schatten opgediept krijgt?
Ik ben in elk geval blij dat ik op Goede Vrijdag op een speciale dag nog meer mag horen over de facetten uit de Schrift die ik persoonlijk het diepst en het rijkst vind.Posthoorn schreef:Volgens mij heeft de Heere Jezus daarvoor het avondmaal ingesteld.Luther schreef:"Je zegt: "Als we dagen centraal gaan stellen..." Maar het gaat toch niet over het centraal stellen van dagen, maar om het feit dat er extra momenten zijn waarop je uit Gods Woord schatten opgediept krijgt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eens met Luther. Ik begrijp er eerlijk gezegd maar heel weinig van, dat we in deze tijd van ontkerkelijking etc. ons druk zouden moeten maken over het wel of niet houden van speciale dagen. Steeds minder mensen weten nog wat Pasen betekent en Pinksteren al helemaal niet. Laten we alleen al daarom vasthouden aan deze dagen, zou ik zeggen.
Ik snap ook niet dat we dit moeten verstaan onder "iets toevoegen aan het testament van Christus". Er is toch niemand die zijn zaligheid wil bouwen op het het vieren van Pasen op zichzelf? Het gaat toch om de feiten die op zo'n dag worden herdacht, om het Woord dat klinkt op die dag?
Ik snap ook niet dat we dit moeten verstaan onder "iets toevoegen aan het testament van Christus". Er is toch niemand die zijn zaligheid wil bouwen op het het vieren van Pasen op zichzelf? Het gaat toch om de feiten die op zo'n dag worden herdacht, om het Woord dat klinkt op die dag?
Ging het over het Goede van die vrijdag of over de problemen van de discipelen?Luther schreef:Ik ben in elk geval blij dat ik op Goede Vrijdag op een speciale dag nog meer mag horen over de facetten uit de Schrift die ik persoonlijk het diepst en het rijkst vind.Posthoorn schreef:Volgens mij heeft de Heere Jezus daarvoor het avondmaal ingesteld.Luther schreef:"Je zegt: "Als we dagen centraal gaan stellen..." Maar het gaat toch niet over het centraal stellen van dagen, maar om het feit dat er extra momenten zijn waarop je uit Gods Woord schatten opgediept krijgt?
-
Nav vraag @Eilander nog enige toelichting. @Eilander: misschien niet het eerste punt waar het om gaat, maar als geheel onbelangrijk mogen deze dingen ook niet worden gesteld, het zijn zaken die betrekking hebben op het tweede gebod. Verder kun je hier bij Calvijn vooral veel over lezen in hoofdstuk IV.10 van de Institutie. Van onderstaande citaten heeft vooral het laatste citaat, uit de Institutie van 1536, mij persoonlijk vroeger zeer getroffen en van de relevantie hiervan overtuigd.
Calvijn over de macht van de Kerk:
“Zo moet ik alhier betuigen, dat ik die menselijke wetten en ordonnantiën ALLEEN voor goed keur, die op de autoriteit Gods gegrond, en uit de Schrift genomen zijn.”
(Institutie IV.10.30.)
“Veel mensen zijn verwonderd, waarom de Heere zo heftig dreigt, dat Hij wonderlijk omgaan zal met dat volk, van hetwelk Hij met geboden der mensen gediend wordt, en daarbenevens ook verklaart, dat Hij tevergeefs wordt geëerd door leringen der mensen. Maar indien ze bemerkten, wat het is in het stuk van de religie (dat is, in het stuk van de hemelse wijsheid) Gods mond alleen horen en aankleven, zo zouden ze meteen zien, dat de Heere geen slechte reden heeft, waarom Hij zodanige verkeerde diensten alzo vervloekt, welke Hem naar de lust en zinnelijkheid van ’s mensen vernuft bewezen worden. (…) Dit is de reden, waarom Paulus wil, dat wij zo naarstig zullen toezien, dat wij niet bedrogen worden door de tradities der mensen, en door die eigenwillige dienst, die buiten Gods Woord van de mensen bedacht is.” (Institutie IV.10.24.)
Al geloof ik wel, dat Calvijn in het bovenstaande VOORAL andere menselijke inzettingen op het oog heeft, de feestdagen sluit hij hiervan niet geheel uit. Dat doet hij ook niet in het volgende wanneer hij handelt van de Christelijke vrijheid.
“Het derde stuk van de Christelijke Vrijheid is, dat wij in uitwendige dingen, die op zichzelf middelmatig zijn, in de consciëntie voor God niet zijn gehouden of verbonden, maar dat wij dezelve nu eens gebruiken, dan weder nalaten mogen, zonder onderscheid. De kennis van deze vrijheid is ons ook zeer noodzakelijk. (…) Vele beelden zichzelf in deze tijd in, dat wij ongeschikt zijn, omdat wij twist en geschil aanrichten vanwege het vrij eten van vlees, vanwege het vrije gebruik der feestdagen en klederen, en van dergelijke, gelijk zij zeggen, onnutte beuzelingen. Maar in deze dingen is vrij wat meer gelegen dan wel doorgaans gemeend en geloofd wordt.”
(Institutie III.19.7.)
Van alle menselijke inzettingen zegt Calvijn:
“Ten andere dient men er op te letten, dat wij zelf deze inzettingen en ceremoniën zonder superstitie onderhouden, en ook de onderhouding daarvan niet al te eigenzinnig en neuswijselijk afvorderen [= afeisen] van anderen. (…) Ten laatste, dat wij onszelf in deze geen eeuwige wet stellen (…), zonder ons enigszins te ergeren of te storen, lijden en dulden niet alleen, dat er iets veranderd wordt, maar dat ook alle onderhoudingen, die voorheen onder ons gebruikelijk geweest zijn, worden weggenomen.”
(Institutie IV.10.32.)
Uit de eerste uitgave van de Institutie, 1536:
“Wordt het hem, die het bevel krijgt om te luisteren naar de mond des Heeren, niet verboden om ook maar iets van zichzelf te verzinnen?”
“Inderdaad, wat mag men nog van een mens verwachten of verlangen, nu het Woord des levens Zelf op een vertrouwelijke manier met ons in het vlees verkeerd heeft? (…) Dit betekent dat er voor anderen na Hem niets te zeggen is overgebleven. (…) En daarom blijft er maar één ding over voor de apostelen en voor hun navolgers tot op heden, namelijk om die wet nauwkeurig in acht te nemen, waardoor Christus hun zending heeft begrensd, toen Hij de opdracht gaf om heen te gaan en alle volken te onderwijzen, niet dat wat zij zomaar bij zichzelf hadden klaargemaakt, maar alles wat HIJ hun bevolen had.”
(Institutie 1536, blz. 262 en 264.)
Calvijn over de macht van de Kerk:
“Zo moet ik alhier betuigen, dat ik die menselijke wetten en ordonnantiën ALLEEN voor goed keur, die op de autoriteit Gods gegrond, en uit de Schrift genomen zijn.”
(Institutie IV.10.30.)
“Veel mensen zijn verwonderd, waarom de Heere zo heftig dreigt, dat Hij wonderlijk omgaan zal met dat volk, van hetwelk Hij met geboden der mensen gediend wordt, en daarbenevens ook verklaart, dat Hij tevergeefs wordt geëerd door leringen der mensen. Maar indien ze bemerkten, wat het is in het stuk van de religie (dat is, in het stuk van de hemelse wijsheid) Gods mond alleen horen en aankleven, zo zouden ze meteen zien, dat de Heere geen slechte reden heeft, waarom Hij zodanige verkeerde diensten alzo vervloekt, welke Hem naar de lust en zinnelijkheid van ’s mensen vernuft bewezen worden. (…) Dit is de reden, waarom Paulus wil, dat wij zo naarstig zullen toezien, dat wij niet bedrogen worden door de tradities der mensen, en door die eigenwillige dienst, die buiten Gods Woord van de mensen bedacht is.” (Institutie IV.10.24.)
Al geloof ik wel, dat Calvijn in het bovenstaande VOORAL andere menselijke inzettingen op het oog heeft, de feestdagen sluit hij hiervan niet geheel uit. Dat doet hij ook niet in het volgende wanneer hij handelt van de Christelijke vrijheid.
“Het derde stuk van de Christelijke Vrijheid is, dat wij in uitwendige dingen, die op zichzelf middelmatig zijn, in de consciëntie voor God niet zijn gehouden of verbonden, maar dat wij dezelve nu eens gebruiken, dan weder nalaten mogen, zonder onderscheid. De kennis van deze vrijheid is ons ook zeer noodzakelijk. (…) Vele beelden zichzelf in deze tijd in, dat wij ongeschikt zijn, omdat wij twist en geschil aanrichten vanwege het vrij eten van vlees, vanwege het vrije gebruik der feestdagen en klederen, en van dergelijke, gelijk zij zeggen, onnutte beuzelingen. Maar in deze dingen is vrij wat meer gelegen dan wel doorgaans gemeend en geloofd wordt.”
(Institutie III.19.7.)
Van alle menselijke inzettingen zegt Calvijn:
“Ten andere dient men er op te letten, dat wij zelf deze inzettingen en ceremoniën zonder superstitie onderhouden, en ook de onderhouding daarvan niet al te eigenzinnig en neuswijselijk afvorderen [= afeisen] van anderen. (…) Ten laatste, dat wij onszelf in deze geen eeuwige wet stellen (…), zonder ons enigszins te ergeren of te storen, lijden en dulden niet alleen, dat er iets veranderd wordt, maar dat ook alle onderhoudingen, die voorheen onder ons gebruikelijk geweest zijn, worden weggenomen.”
(Institutie IV.10.32.)
Uit de eerste uitgave van de Institutie, 1536:
“Wordt het hem, die het bevel krijgt om te luisteren naar de mond des Heeren, niet verboden om ook maar iets van zichzelf te verzinnen?”
“Inderdaad, wat mag men nog van een mens verwachten of verlangen, nu het Woord des levens Zelf op een vertrouwelijke manier met ons in het vlees verkeerd heeft? (…) Dit betekent dat er voor anderen na Hem niets te zeggen is overgebleven. (…) En daarom blijft er maar één ding over voor de apostelen en voor hun navolgers tot op heden, namelijk om die wet nauwkeurig in acht te nemen, waardoor Christus hun zending heeft begrensd, toen Hij de opdracht gaf om heen te gaan en alle volken te onderwijzen, niet dat wat zij zomaar bij zichzelf hadden klaargemaakt, maar alles wat HIJ hun bevolen had.”
(Institutie 1536, blz. 262 en 264.)
's Morgens over het evangelie dat ligt in de overname van het kruis door de Heere jezus van de rug van Simon van Cyrene.refo schreef:Ging het over het Goede van die vrijdag of over de problemen van de discipelen?Luther schreef:Ik ben in elk geval blij dat ik op Goede Vrijdag op een speciale dag nog meer mag horen over de facetten uit de Schrift die ik persoonlijk het diepst en het rijkst vind.Posthoorn schreef:Volgens mij heeft de Heere Jezus daarvoor het avondmaal ingesteld.Luther schreef:"Je zegt: "Als we dagen centraal gaan stellen..." Maar het gaat toch niet over het centraal stellen van dagen, maar om het feit dat er extra momenten zijn waarop je uit Gods Woord schatten opgediept krijgt?
's Avonds over de rijkdom van 'het is volbracht'.