Terugtrekken, verzet, aanpassen?
Terugtrekken, verzet, aanpassen?
Weet niet of het nu op de goede plek staat.
Deze onderstaande column van de SDOK trok mijn aandacht omdat het wel een link had met een eerdere discussie hier op het forum over de waarde van zuilen etc.
Wat is jullie reactie hierop?
(Ik ga ervanuit dat tegen deze link geen bezwaar is anders moet het hele bericht maar verwijderd worden..)
http://www.reformatorischeomroep.nl/vid ... n-of-y-y-/#
Deze onderstaande column van de SDOK trok mijn aandacht omdat het wel een link had met een eerdere discussie hier op het forum over de waarde van zuilen etc.
(Ik ga ervanuit dat tegen deze link geen bezwaar is anders moet het hele bericht maar verwijderd worden..)
-
Re: Terugtrekken, verzet, aanpassen?
Dank voor het doorsturen van de link. Interessante korte recensie van de studie.Sheba schreef:Weet niet of het nu op de goede plek staat.
Ik ben het grotendeels eens met de conclusie, maar niet helemaal met de opbouw naar de conclusie. Wat betreft het eerste punt "terugtrekken" zie ik wel degelijk dat je daarmee ook een licht kan zijn. Als voorbeeld neem ik daarbij de Amish, die sterk terugtrekkend gedrag vertonen en de moderniteit slechts in vertraagde vorm invoeren in hun gemeenschap. Toch vinden mensen deze terugtrekking van de Amish razend interessant. Men vraagt zich af: Wie zijn die Amish? Waarom doen zij dat? Wat geloven zij? Juist doordat de Amish zich terugtrekken worden zij gevonden. Ik zie "terugtrekken" dus niet enkel als iets negatiefs.
Bileam sprak door Gods Geest:
Toen hief hij zijn spreuk op, en zeide: Uit Syrië heeft mij Balak, de koning der Moabieten, laten halen, van het gebergte tegen het oosten, zeggende: Kom, vervloek mij Jakob, en kom, scheld Israël!
Wat zal ik vloeken, dien God niet vloekt; en wat zal ik schelden, waar de HEERE niet scheldt?
Want van de hoogte der steenrotsen zie ik hem, en van de heuvelen aanschouw ik hem; ziet, dat volk zal alleen wonen, en het zal onder de heidenen niet gerekend worden.
Wie zal het stof van Jakob tellen, en het getal, ja, het vierde deel van Israël? Mijn ziel sterve den dood der oprechten, en mijn uiterste zij gelijk het zijne!
Toen zeide Balak tot Bileam: Wat hebt gij mij gedaan? Ik heb u genomen, om mijn vijanden te vloeken; maar zie, gij hebt hen doorgaans gezegend!
Niet terugtrekken, geen verzet, niet aanpassen, als we dat doen naar ons eigen goeddunken, zo denk ik dan.
Toen hief hij zijn spreuk op, en zeide: Uit Syrië heeft mij Balak, de koning der Moabieten, laten halen, van het gebergte tegen het oosten, zeggende: Kom, vervloek mij Jakob, en kom, scheld Israël!
Wat zal ik vloeken, dien God niet vloekt; en wat zal ik schelden, waar de HEERE niet scheldt?
Want van de hoogte der steenrotsen zie ik hem, en van de heuvelen aanschouw ik hem; ziet, dat volk zal alleen wonen, en het zal onder de heidenen niet gerekend worden.
Wie zal het stof van Jakob tellen, en het getal, ja, het vierde deel van Israël? Mijn ziel sterve den dood der oprechten, en mijn uiterste zij gelijk het zijne!
Toen zeide Balak tot Bileam: Wat hebt gij mij gedaan? Ik heb u genomen, om mijn vijanden te vloeken; maar zie, gij hebt hen doorgaans gezegend!
Niet terugtrekken, geen verzet, niet aanpassen, als we dat doen naar ons eigen goeddunken, zo denk ik dan.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Heldere video!
Ik denk dat het belangrijk is dat de mensen om ons heen zien dat onze schat niet hier op de aarde is maar in de hemel.
Ons leven moet dus niet gericht zijn op de aarde of op ons zelf (carrière, geld status, etc.) maar op God.
Dat we dus bereid zijn te lijden omdat dit lijden niets voorstelt in vergelijking met de eeuwige heerlijkheid die ons wacht.
Ik denk dat het belangrijk is dat de mensen om ons heen zien dat onze schat niet hier op de aarde is maar in de hemel.
Ons leven moet dus niet gericht zijn op de aarde of op ons zelf (carrière, geld status, etc.) maar op God.
Dat we dus bereid zijn te lijden omdat dit lijden niets voorstelt in vergelijking met de eeuwige heerlijkheid die ons wacht.
Tja, wie vinden de Amish eigenlijk interresant. Alleen de refos volgens mij. Omdat ze bepaalde overeenkomsten zien misschien? De Amish stralen in Noord Amerika niets uit, ze vallen alleen op vanwege een soort werkheiligheid. Zo ver ik weet evangeliseren ze niet, ze staan niet open voor het bijwonen van hun kerkdiensten door een buitenstaander, ze publiceren niets behalve een krantje voor het eigen groepje, ze organizeren niets voor de gemeenschap om zich heen, en als er ooit iemand vraagt naar hun kerkekijke standpunten dan wimpelen ze dat af door de vrager naar de bisschop door te sturen. Begrijp me niet verkeerd, het zijn beste mensen om als buurman/vrouw te hebben, maar ze geven de boodschap van het Christelijke geloof niet door aan een ander.Pimpelmees schreef: Dank voor het doorsturen van de link. Interessante korte recensie van de studie.
Ik ben het grotendeels eens met de conclusie, maar niet helemaal met de opbouw naar de conclusie. Wat betreft het eerste punt "terugtrekken" zie ik wel degelijk dat je daarmee ook een licht kan zijn. Als voorbeeld neem ik daarbij de Amish, die sterk terugtrekkend gedrag vertonen en de moderniteit slechts in vertraagde vorm invoeren in hun gemeenschap. Toch vinden mensen deze terugtrekking van de Amish razend interessant. Men vraagt zich af: Wie zijn die Amish? Waarom doen zij dat? Wat geloven zij? Juist doordat de Amish zich terugtrekken worden zij gevonden. Ik zie "terugtrekken" dus niet enkel als iets negatiefs.
Is dat niet een treffende overeenkomst met?gallio schreef: Begrijp me niet verkeerd, het zijn beste mensen om als buurman/vrouw te hebben, maar ze geven de boodschap van het Christelijke geloof niet door aan een ander.
~~Soli Deo Gloria~~
-
1. De denkbeelden van de Amish hebben de aandacht vanuit de hele wereld. 2. Hun teruggetrokken leefstijl is geen werkheiligheid. Zij denken niet dat ze door zelf geen auto te rijden een plekje in de hemel kunnen verkrijgen. 3. De Amish zijn niet bezig met actieve evangelisatie maar zij worden wel door andere mensen gevonden en vertellen dan gewoon over hun geloof.gallio schreef: Tja, wie vinden de Amish eigenlijk interresant. Alleen de refos volgens mij. Omdat ze bepaalde overeenkomsten zien misschien? De Amish stralen in Noord Amerika niets uit, ze vallen alleen op vanwege een soort werkheiligheid. Zo ver ik weet evangeliseren ze niet, ze staan niet open voor het bijwonen van hun kerkdiensten door een buitenstaander, ze publiceren niets behalve een krantje voor het eigen groepje, ze organizeren niets voor de gemeenschap om zich heen, en als er ooit iemand vraagt naar hun kerkekijke standpunten dan wimpelen ze dat af door de vrager naar de bisschop door te sturen. Begrijp me niet verkeerd, het zijn beste mensen om als buurman/vrouw te hebben, maar ze geven de boodschap van het Christelijke geloof niet door aan een ander.
Dat denken ze wel. Je kunt volgens de leer van de Amish niet weten of je naar de hemel gaat ja of nee. Een heel net leven maakt de kans op 'ja' groter. Luther veegt deze gerechtigheid van de wederdopers (daar komen de Amish uit voort) op één hoop met die van het Jodendom, Islam, RK-kerk en allerlei sekten. Daartegenover stelt Luther de gerechtigheid van Christus.
Belangrijke videoboodschap.
Ik weet niet welke van de drie reactie's erger is, maar het terugtrekken lijkt mij erg veel gevaren hebben.
Het zoutend zout zijn is dan verdwenen, maar dit is juist de opdracht die alle christenen mee krijgen.
In tijden van voorspoed en vrijheid is het soms al lastig voor ons om zout te zijn, laat staan in druk en tegenspoed.
We kunnen veel schaamte hebben, en veel angst, waardoor we onze mond houden.
Juist in verdrukking komt de theologie van het Kruis openbaar.
Ik weet niet welke van de drie reactie's erger is, maar het terugtrekken lijkt mij erg veel gevaren hebben.
Het zoutend zout zijn is dan verdwenen, maar dit is juist de opdracht die alle christenen mee krijgen.
In tijden van voorspoed en vrijheid is het soms al lastig voor ons om zout te zijn, laat staan in druk en tegenspoed.
We kunnen veel schaamte hebben, en veel angst, waardoor we onze mond houden.
Juist in verdrukking komt de theologie van het Kruis openbaar.
Hora est!
-
Maar is dat niet juist het vooroordeel ten aanzien van de Amish, dat ze zouden geloven in een verlossing op basis van goede werken? Terwijl zij daarentegen geloven in de slechtheid van de mens en de verlossing door Christus alleen.Charles schreef:Dat denken ze wel. Je kunt volgens de leer van de Amish niet weten of je naar de hemel gaat ja of nee. Een heel net leven maakt de kans op 'ja' groter. Luther veegt deze gerechtigheid van de wederdopers (daar komen de Amish uit voort) op één hoop met die van het Jodendom, Islam, RK-kerk en allerlei sekten. Daartegenover stelt Luther de gerechtigheid van Christus.
Volgens mij is er al een topic over de amish: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11157
-
Daar heb je gelijk in. Het intermezzo over de Amish was enkel om aan te geven dat "terugtrekken" niet altijd contra-productief is. Hetzelfde geldt naar mijn mening voor "verzet". Op sommige momenten is verzet nodig. Ik vind daarom dat in het filmpje de zaken wat te snel terzijde worden geschoven ten gunste van de op zich mooie conclusie. Maar goed, om de studie beter te vatten zullen we de studie zelf moeten lezen.Vorst schreef:Volgens mij is er al een topic over de amish: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11157
Ok. Grappig trouwens, ik vind juist het voorbeeld van Amish wel contra-productief.Pimpelmees schreef:Daar heb je gelijk in. Het intermezzo over de Amish was enkel om aan te geven dat "terugtrekken" niet altijd contra-productief is. Hetzelfde geldt naar mijn mening voor "verzet". Op sommige momenten is verzet nodig. Ik vind daarom dat in het filmpje de zaken wat te snel terzijde worden geschoven ten gunste van de op zich mooie conclusie. Maar goed, om de studie beter te vatten zullen we de studie zelf moeten lezen.Vorst schreef:Volgens mij is er al een topic over de amish: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=11157
Inhoudelijk vind ik verder dat elk van de drie punten overigens negatief en positief benaderd kan worden; afhankelijk van welke invalshoek je kiest. Dus eens met jou dat je voor een goede beoordeling de studie moet lezen en niet op zo'n kort presentatiefilmpje moet af gaan.
In het filmpje komen negatieve punten naar voren.Vorst schreef:Inhoudelijk vind ik verder dat elk van de drie punten overigens negatief en positief benaderd kan worden; afhankelijk van welke invalshoek je kiest.
Ik ben wel benieuwd welke positieve punten er volgens jou zijn, om je als christen terug te trekken, je te verzetten of aan te passen.
Hora est!
Nogmaals: ik wil voorzichtig zijn omdat ik afga op een filmpje en niet op het rapport. Maar wat ik ervan meekrijg is wel een beetje een leunstoel-invalshoek: vanuit de comfortabele zone is het makkelijk reageren op anderen in barre omstandigheden. En Markus 8:34 is misschien nog wel veel moeilijker vanuit een luxueus westen; wat blijkt uit veel gebrek aan actie (zout) en zichzelf verloochenen.Isala schreef:In het filmpje komen negatieve punten naar voren.Vorst schreef:Inhoudelijk vind ik verder dat elk van de drie punten overigens negatief en positief benaderd kan worden; afhankelijk van welke invalshoek je kiest.
Ik ben wel benieuwd welke positieve punten er volgens jou zijn, om je als christen terug te trekken, je te verzetten of aan te passen.
Terugtrekken: het op elkaar gericht zijn en elkaar opzoeken in dergelijke omstandigheden kan juist heel versterkend en roostend zijn. Samen ben je sterker, dat is een positieve kant.
Verzet: ook het bestrijden van de ideologie kan een prima getuigenis zijn. Het een sluit het ander ook niet uit: nergens staat dat je door bestrijding niet meer vergevingsgezind zou zijn.
Aanpassen: ik vind de stellingname te gemakkelijk, ook al pas je je (deels) aan dan ben je m.i. nog prima in staat te getuigen. Misschien kan je dan meer getuigen dan wanneer je je niet aanpast.