Samen-op-Weg met de RKK?
-
Samen-op-Weg met de RKK?
In het ND stond donderdag het volgende citaat van Arjan Plaisier, scriba van de PKN:
"Vijfhonderd jaar gescheidenheid is genoeg. Samen vinden we elkaar in Jezus Christus die ons ook nu al bindt. Ik verwacht nog deze eeuw wonderen."
In 2017 komen RKK en PKN met een officiële verklaring over hoe ze in de toekomst samen willen optrekken.
Wat denken jullie? Zal er op termijn een Samen-Op-Weg proces met RKK en PKN komen? (zoals dat in 1961 ook begonnen is met NHK, ELK en GKN)
"Vijfhonderd jaar gescheidenheid is genoeg. Samen vinden we elkaar in Jezus Christus die ons ook nu al bindt. Ik verwacht nog deze eeuw wonderen."
In 2017 komen RKK en PKN met een officiële verklaring over hoe ze in de toekomst samen willen optrekken.
Wat denken jullie? Zal er op termijn een Samen-Op-Weg proces met RKK en PKN komen? (zoals dat in 1961 ook begonnen is met NHK, ELK en GKN)
Re: Samen-op-Weg met de RKK?
Ik denk het wel. Maar ik denk niet dat Rome ook maar iets van het concilie van Trente gaat herroepen. Dusssss......
De RKK heeft maar één opvatting als het op oecumene aankomt: Iedereen mag zich aansluiten bij de enige ware kerk, de moederkerk.Pimpelmees schreef:In het ND stond donderdag het volgende citaat van Arjan Plaisier, scriba van de PKN:
Dit zegt natuurlijk wel wat over de huidige PKN. Hoe kun je zeggen voor het gereformeerd belijden te staan en tegelijk flirten met de RKK ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De gereformeerde gezindte heeft inmiddels best wel Roomse trekjes gekregen.
-
Dat moet je even uitleggen.refo schreef:De gereformeerde gezindte heeft inmiddels best wel Roomse trekjes gekregen.
Neem bijvoorbeeld de Bijbel. Die kan beter onder leiding van een ambtsdrager bestudeerd worden. Dat is althans de praktijk in Gouda: geen particuliere Bijbelkringen toegestaan.
Sola Scriptura (alleen door de Schrift) staat tegenover de RK Schrift én traditie. Maar intussen is er veel traditie naast de Schrift gekomen in de Ger Gezindte.
Sola Fide (alleen door het geloof) staat tegenover de de RK geloof én goede werken. Fide is vervangen door Regeneratione en bevinding (weet het Latijnse woord niet)
Sola Gratia wordt wel beleden, maar bij ondervraging moet je wel de juiste tekst weten te zeggen.
De afstand tussen leken en meerderen is ook behoorlijk groot geworden.
Sola Scriptura (alleen door de Schrift) staat tegenover de RK Schrift én traditie. Maar intussen is er veel traditie naast de Schrift gekomen in de Ger Gezindte.
Sola Fide (alleen door het geloof) staat tegenover de de RK geloof én goede werken. Fide is vervangen door Regeneratione en bevinding (weet het Latijnse woord niet)
Sola Gratia wordt wel beleden, maar bij ondervraging moet je wel de juiste tekst weten te zeggen.
-
Hoorde ooit een verhaal dat er in een GG op een zondag Augustinus werd gelezen, terwijl in een naburige RK de leden na de dienst Augustinus gingen bespreken in een studiekring.
Ik ben ooit naar een RK'se viering geweest (dacht dat het een concert was, maar ik de datum was verkeerd aangegeven op internet). Qua prediking: ik kon geen fout ontdekken, zeker schriftuurlijk. Qua vorm: staat mijlen ver van ons af.
Als refo mag je best samenwerken met de RK. Zoals op het terrein van politiek. Misschien evangelisatie ook wel. Maar kerkelijk zie ik dit gelukkig niet/nooit gebeuren.
Ik ben ooit naar een RK'se viering geweest (dacht dat het een concert was, maar ik de datum was verkeerd aangegeven op internet). Qua prediking: ik kon geen fout ontdekken, zeker schriftuurlijk. Qua vorm: staat mijlen ver van ons af.
Als refo mag je best samenwerken met de RK. Zoals op het terrein van politiek. Misschien evangelisatie ook wel. Maar kerkelijk zie ik dit gelukkig niet/nooit gebeuren.
-
Ik snap nu wat je bedoelt met de roomse trekjes van de ger gezindte.refo schreef:Neem bijvoorbeeld de Bijbel. Die kan beter onder leiding van een ambtsdrager bestudeerd worden. Dat is althans de praktijk in Gouda: geen particuliere Bijbelkringen toegestaan.
Toch is de ger gezindte nog sterk anti-rooms gericht daar waar sommige gemeenten in de PKN juist sterk naar de eenheid met de RKK gericht zijn. Ook in liturgie van PKN bijv met soms invoering van kyrie, gloria, etc. Of andere rooms-katholieke elementen.
Dat vind ik wel een verschil tussen PKN (niet geref bond) en ger gezindte, de gerichtheid naar RKK of er juist vanaf.
Er staat in de Bijbel dat het volk verloren gaat omdat ze geen kennis van de Bijbel hebben. Nou, dan kan ik wel bij mezelf beginnen maar Samen op Weg met de RKK is dan helemaal niet verstandig...
Ik vind het onverstandig en zou het zeker niet doen tov van je kinderen.
Ik vind het onverstandig en zou het zeker niet doen tov van je kinderen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Kyrie en Gloria zijn geen RK elementen, maar behoren tot de oudkerkelijke liturgie. Dat is een wezenlijk verschil.Pimpelmees schreef: Toch is de ger gezindte nog sterk anti-rooms gericht daar waar sommige gemeenten in de PKN juist sterk naar de eenheid met de RKK gericht zijn. Ook in liturgie van PKN bijv met soms invoering van kyrie, gloria, etc. Of andere rooms-katholieke elementen.
Dat vind ik wel een verschil tussen PKN (niet geref bond) en ger gezindte, de gerichtheid naar RKK of er juist vanaf.
Al te vaak zie en hoor ik liturgische elementen worden afgewezen als zijnde Rooms, die niets met Rooms van doen hebben.
Het is net zoiets als het roepen dat al dat gedoe van staan en zitten wel lijkt op stoelendans: we zijn het niet gewend, en dus vinden we het maar niks - en dus noemen we het maar Rooms.
Heel verhelderend in dit verband: verdiep je eens in het verschil tussen oud-katholieken en Rooms-katholieken.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Laat ik het dan iets nauwkeuriger omschrijven. De oudkerkelijke liturgische elementen zoals bv gloria en kyrie, die altijd aanwezig zijn in een zondagse rk mis, zijn eeuwenlang afwezig geweest in de protestantse diensten. Nu zie je bij sommige PKN gemeenten deze liturgie weer terugkeren. Daarmee staat de liturgie van dergelijke PKN gemeenten dichter bij de RKK dan de liturgie van kerkverbanden binnen de ger gezindte.Hendrikus schreef:Kyrie en Gloria zijn geen RK elementen, maar behoren tot de oudkerkelijke liturgie. Dat is een wezenlijk verschil.Pimpelmees schreef: Toch is de ger gezindte nog sterk anti-rooms gericht daar waar sommige gemeenten in de PKN juist sterk naar de eenheid met de RKK gericht zijn. Ook in liturgie van PKN bijv met soms invoering van kyrie, gloria, etc. Of andere rooms-katholieke elementen.
Al te vaak zie en hoor ik liturgische elementen worden afgewezen als zijnde Rooms, die niets met Rooms van doen hebben.
Het is net zoiets als het roepen dat al dat gedoe van staan en zitten wel lijkt op stoelendans: we zijn het niet gewend, en dus vinden we het maar niks - en dus noemen we het maar Rooms.
Heel verhelderend in dit verband: verdiep je eens in het verschil tussen oud-katholieken en Rooms-katholieken.
Dat is een correcte formulering, en op zich ook geen waardeoordeel.Pimpelmees schreef:Laat ik het dan iets nauwkeuriger omschrijven. De oudkerkelijke liturgische elementen zoals bv gloria en kyrie, die altijd aanwezig zijn in een zondagse rk mis, zijn eeuwenlang afwezig geweest in de protestantse diensten. Nu zie je bij sommige PKN gemeenten deze liturgie weer terugkeren. Daarmee staat de liturgie van dergelijke PKN gemeenten dichter bij de RKK dan de liturgie van kerkverbanden binnen de ger gezindte.Hendrikus schreef:Kyrie en Gloria zijn geen RK elementen, maar behoren tot de oudkerkelijke liturgie. Dat is een wezenlijk verschil.Pimpelmees schreef: Toch is de ger gezindte nog sterk anti-rooms gericht daar waar sommige gemeenten in de PKN juist sterk naar de eenheid met de RKK gericht zijn. Ook in liturgie van PKN bijv met soms invoering van kyrie, gloria, etc. Of andere rooms-katholieke elementen.
Misschien komt het kind toch nog terug dat indertijd met het badwater is weggegooid.
Want uit verzet tegen Rome is ook veel weggegooid dat niet Rooms was.
~~Soli Deo Gloria~~
Tegelijk zie je ook dat alles wat in de oud kerkelijke traditie gewoonte was of zou zijn geweest zonder kritiek wordt aangenomen dat het goed is en was en dat het daarom jammer is dat het er niet meer is Of dat het er eigenlijk weer zou moeten zijn etc. En dat als die zaken zijn verdwenen het kind met het badwater zou zijn weggegooid...Terwijl men lijkt te vergeten dat al heel snel eerste dwalingen, ruis, misvattingen en wat nog meer binnenslopen. En soms bekruipt mij persoonlijk het gevoel dat de oud kerkelijke traditie een op een wordt overgezet als de meest bijbelse, zuiverste vorm. Een plaatje van hoe God zou willen dat de eredienst ingericht zou moeten zijn ( als Hij dat al zo zou gewild hebben zou Hij dat dan niet in Zijn Woord aan ons opgedragen hebben?) En vraag ik mij dus oprecht af of je dat wel zo kan stellen. Zeker als je beseft dat er dus die dwalingen waren. Vermengingen met van alles en nog wat...Hendrikus schreef:Dat is een correcte formulering, en op zich ook geen waardeoordeel.Pimpelmees schreef:Laat ik het dan iets nauwkeuriger omschrijven. De oudkerkelijke liturgische elementen zoals bv gloria en kyrie, die altijd aanwezig zijn in een zondagse rk mis, zijn eeuwenlang afwezig geweest in de protestantse diensten. Nu zie je bij sommige PKN gemeenten deze liturgie weer terugkeren. Daarmee staat de liturgie van dergelijke PKN gemeenten dichter bij de RKK dan de liturgie van kerkverbanden binnen de ger gezindte.Hendrikus schreef:Kyrie en Gloria zijn geen RK elementen, maar behoren tot de oudkerkelijke liturgie. Dat is een wezenlijk verschil.Pimpelmees schreef: Toch is de ger gezindte nog sterk anti-rooms gericht daar waar sommige gemeenten in de PKN juist sterk naar de eenheid met de RKK gericht zijn. Ook in liturgie van PKN bijv met soms invoering van kyrie, gloria, etc. Of andere rooms-katholieke elementen.
Misschien komt het kind toch nog terug dat indertijd met het badwater is weggegooid.
M.a.w. Als iets toen gewoonte of gebruikelijk was, hoeft het niet gelijk een gebruik te zijn die noodzakelijk is, of juist is etc.
Dat even terzijde...
-
@Hendrikus:Hendrikus schreef:Dat is een correcte formulering, en op zich ook geen waardeoordeel.Pimpelmees schreef: Laat ik het dan iets nauwkeuriger omschrijven. De oudkerkelijke liturgische elementen zoals bv gloria en kyrie, die altijd aanwezig zijn in een zondagse rk mis, zijn eeuwenlang afwezig geweest in de protestantse diensten. Nu zie je bij sommige PKN gemeenten deze liturgie weer terugkeren. Daarmee staat de liturgie van dergelijke PKN gemeenten dichter bij de RKK dan de liturgie van kerkverbanden binnen de ger gezindte.
Je schrijft: "Misschien komt het kind toch nog terug dat indertijd met het badwater is weggegooid."
Zie jij de liturgische onderdelen zoals Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei dan als noodzakelijk voor de eredienst?
Vind jij dat naast het Credo ook de andere onderdelen terug moeten in de gereformeerde eredienst?
Mijn 2p. Deze onderdelen zijn niet noodzakelijk, maar als ze begrepen worden kunnen ze wel waardevol zijn. Ik weet van predikanten die proberen in de psalmkeuze deze themas op volgorde aan te houden.Pimpelmees schreef:@Hendrikus:Hendrikus schreef:Dat is een correcte formulering, en op zich ook geen waardeoordeel.Pimpelmees schreef: Laat ik het dan iets nauwkeuriger omschrijven. De oudkerkelijke liturgische elementen zoals bv gloria en kyrie, die altijd aanwezig zijn in een zondagse rk mis, zijn eeuwenlang afwezig geweest in de protestantse diensten. Nu zie je bij sommige PKN gemeenten deze liturgie weer terugkeren. Daarmee staat de liturgie van dergelijke PKN gemeenten dichter bij de RKK dan de liturgie van kerkverbanden binnen de ger gezindte.
Je schrijft: "Misschien komt het kind toch nog terug dat indertijd met het badwater is weggegooid."
Zie jij de liturgische onderdelen zoals Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei dan als noodzakelijk voor de eredienst?
Vind jij dat naast het Credo ook de andere onderdelen terug moeten in de gereformeerde eredienst?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."