Zittend bidden (tijdens de eredienst)
-
Zittend bidden (tijdens de eredienst)
N.a.v. een preek die ik pas hoorde & ervaringen met christenen in het buitenland:
Onze reformatorische liturgie is zeker Bijbels te noemen. Echter, waarom bidden wij zittend?
In de oude kerk werd ook gestaan tijdens het gebed (en niet alleen door mannen). Op de een of andere manier doen wij dat niet meer, alleen aan het begin van de dienst nog. De mannen wel en de vrouwen niet. Wat Bijbels al helemaal niet te verklaren is, zeker aangezien de man-vrouw relatie al wordt uitgebeeld door de hoed. Maar dat terzijde.
Als de koning bij bijeenkomsten binnenkomt, gaat men vaak staan. Wanneer de doopouders binnenkomen, gaan we staan. Hetzelfde voor een afscheid van een dominee, het binnenkomen en het praten van advocaten & (aardse) rechters en zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom is de Heere het dan niet waard?
Bijbels is het zeker niet, aangezien in 99% van de gevallen wordt gestaan. Vandaar dat vaak in het buitenland ook iedereen die kan staan, staat. Tevens is het goed voor je concentratie.
Waarom doen wij dit dan niet meer? Is het niet ontzettend oneerbiedig?
Onze reformatorische liturgie is zeker Bijbels te noemen. Echter, waarom bidden wij zittend?
In de oude kerk werd ook gestaan tijdens het gebed (en niet alleen door mannen). Op de een of andere manier doen wij dat niet meer, alleen aan het begin van de dienst nog. De mannen wel en de vrouwen niet. Wat Bijbels al helemaal niet te verklaren is, zeker aangezien de man-vrouw relatie al wordt uitgebeeld door de hoed. Maar dat terzijde.
Als de koning bij bijeenkomsten binnenkomt, gaat men vaak staan. Wanneer de doopouders binnenkomen, gaan we staan. Hetzelfde voor een afscheid van een dominee, het binnenkomen en het praten van advocaten & (aardse) rechters en zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom is de Heere het dan niet waard?
Bijbels is het zeker niet, aangezien in 99% van de gevallen wordt gestaan. Vandaar dat vaak in het buitenland ook iedereen die kan staan, staat. Tevens is het goed voor je concentratie.
Waarom doen wij dit dan niet meer? Is het niet ontzettend oneerbiedig?
Re: Zittend bidden (tijdens de eredienst)
Of geknield natuurlijk. Sommigen hebben het dan al snel over gymnastische oefeningen.
Lang staan in een smalle bank met ogen dicht is vrij lastig voor het evenwicht, daarom pleit ik voor knielen.
Lang staan in een smalle bank met ogen dicht is vrij lastig voor het evenwicht, daarom pleit ik voor knielen.
-
Ook Bijbels. Maar dat zie ik niet gebeuren in onze westerse refocultuur. Dat is wel een erg grote verandering.
..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
We vinden het eerbiediger omdat iemand het eerbiediger heeft genoemd.
Het maakt allemaal niets uit. Iedereen is vrij en niemand noeme de ene manier eerbiediger dan de andere.
Het maakt allemaal niets uit. Iedereen is vrij en niemand noeme de ene manier eerbiediger dan de andere.
-
In de reformatorische kerken (gelukkig) niet.
Of heb je het wel eens geprobeerd?
Of heb je het wel eens geprobeerd?
Wat bedoel je daar precies mee @CuratoriumCuratorium schreef:In de reformatorische kerken (gelukkig) niet.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wij gaan niet staan hoor als de doopouders binnenkomen.
Persoonlijk sluit ik me altijd aan bij de gewoonte die men heeft in de gemeente waar ik ter kerk ga. In onze eigen gemeente staat, behalve de kerkenraad, niemand. Dan is het een beetje vreemd om het dan wel te doen.
Overigens blijf ik - maar dat heb ik al vaker hier gezegd - onder het zgn 'grote gebed' altijd zitten, waar we ook kerken. Kinderen hebben nogal eens de neiging om juist onder het gebed, zeker als dat langer duurt, allerlei ongewenste activiteiten te ontplooien. Als ik blijf zitten, is dat een stuk minder.
Verder vind ik het een wat minder belangrijk punt. Gelukkig staat er in de Bijbel dat de Heere ons zitten en ons staan kent.
Persoonlijk sluit ik me altijd aan bij de gewoonte die men heeft in de gemeente waar ik ter kerk ga. In onze eigen gemeente staat, behalve de kerkenraad, niemand. Dan is het een beetje vreemd om het dan wel te doen.
Overigens blijf ik - maar dat heb ik al vaker hier gezegd - onder het zgn 'grote gebed' altijd zitten, waar we ook kerken. Kinderen hebben nogal eens de neiging om juist onder het gebed, zeker als dat langer duurt, allerlei ongewenste activiteiten te ontplooien. Als ik blijf zitten, is dat een stuk minder.
Verder vind ik het een wat minder belangrijk punt. Gelukkig staat er in de Bijbel dat de Heere ons zitten en ons staan kent.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Het is inderdaad geen hele belangrijke zaak, maar het zou ook geen hele grote verandering wezen.
Lijkt me geen prioriteit.Curatorium schreef:Het is inderdaad geen hele belangrijke zaak, maar het zou ook geen hele grote verandering wezen.
-
Die had ik ook gelezen inderdaad.
Waarom niet? Is de Bijbel dan toch cultuurgebonden en past zitten meer in onze cultuur?Posthoorn schreef: Lijkt me geen prioriteit.
In de wat linksere kerken is het staan al langer, veel meer gewoonte. Soms begint het wel eens op een staan-zitten-oefening te lijken, hier en daar.
Bij ons alleen op bijzondere momenten, zoals
het toezingen van de doopouders of belijdeniscatechisanten
bij het oplezen of herdenken van een overlijden
bij het zingen van bepaalde liederen, zoals een vaste burcht of Ere zij God
bij het aflezen van de Geloofsbelijdenis.
Vroeger stonden vrijwel alle mannen tijdens het gebed, nu alleen nog de k.r. leden.
Persoonlijk lijkt het mij eerbiedig om een knielbank te hebben, maar ik denk dat sommige mensen dit te rooms zullen vinden.
Dat heeft mijn voorkeur boven staan. Je ziet dat veel mensen tegen de bank vóór hen moeten leunen.
Lastig als je een kerk (zaal) met stoeltjes hebt dan.
Bij ons alleen op bijzondere momenten, zoals
het toezingen van de doopouders of belijdeniscatechisanten
bij het oplezen of herdenken van een overlijden
bij het zingen van bepaalde liederen, zoals een vaste burcht of Ere zij God
bij het aflezen van de Geloofsbelijdenis.
Vroeger stonden vrijwel alle mannen tijdens het gebed, nu alleen nog de k.r. leden.
Persoonlijk lijkt het mij eerbiedig om een knielbank te hebben, maar ik denk dat sommige mensen dit te rooms zullen vinden.
Dat heeft mijn voorkeur boven staan. Je ziet dat veel mensen tegen de bank vóór hen moeten leunen.
Lastig als je een kerk (zaal) met stoeltjes hebt dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Opstaan is in onze cultuur een teken van eerbied betonen.
Bijvoorbeeld we gaan staan als de koning of een rechter binnenkomt.
Knielen is minder gebruikelijk.
In India trekken de mensen vaak de schoenen uit in de kerk. Je doet dat daar ook als je een hindoetempel binnengaat (en waarom dan dus niet ook die eerbied betonen in de kerk), dus dat zit daar weer veel meer in de cultuur.
Bijvoorbeeld we gaan staan als de koning of een rechter binnenkomt.
Knielen is minder gebruikelijk.
In India trekken de mensen vaak de schoenen uit in de kerk. Je doet dat daar ook als je een hindoetempel binnengaat (en waarom dan dus niet ook die eerbied betonen in de kerk), dus dat zit daar weer veel meer in de cultuur.
Die vraag is wel wat suggestief. Inderdaad lijkt de gebedshouding me iets wat sterk cultureel bepaald is. Daarmee is niet opeens de hele Bijbel 'cultuurgebonden'.Curatorium schreef:Waarom niet? Is de Bijbel dan toch cultuurgebonden en past zitten meer in onze cultuur?Posthoorn schreef: Lijkt me geen prioriteit.
Sterker nog, het gaat denk ik al mis in je opmerking in je eerste post dat zittend bidden "niet Bijbels is, want in de Bijbel gebeurt het in 99% van de gevallen staand". Iets is 'Bijbels' als de Bijbel daar nadrukkelijk toe oproept. Of als we achter bepaalde dingen een duidelijk Bijbels principe kunnen zien.
Maar puur het feit dat bidden in de Bijbel staand gebeurt, zegt me niet zoveel. Je kunt ook zeggen: in de Bijbel duurt 99% van de huwelijksfeesten een week, daarom is het niet Bijbels als onze huwelijken één dag duren. Of: in de Bijbel ligt iedereen tijdens het eten aan tafel, daarom... etc.
Ik kan me best voorstellen dat er nog wat argumenten te vinden zijn voor een juiste gebedshouding. Zelf zou ik het een mooi gebruik vinden als de hele gemeente zou staan (of knielen) tijdens het gebed. Maar laat voorop staan dat het hier gaat om iets in de christelijke vrijheid.