Duurzaamheid witgoed
Duurzaamheid witgoed
Ik moet een nieuwe wasdroger kopen. De vorige was (als ik het mij goed herinner) tweedehands gekocht, maar in ieder geval heeft hij het niet lang volgehouden, minder dan zes jaar. Nu moet ik een nieuwe kopen, want de reparatie zou veel duurder zijn dan een nieuwe. Daar waren allerlei redenen voor, maar de kern ervan was dat hij gewoon niet stevig genoeg was om langer rond te kunnen draaien.
De consumentenbond test niet op duurzaamheid. Miele staat bekend als een duurzaam merk. Asko voor zover ik weet ook. Met googlen kom ik ook niet veel verder. Heeft iemand tips? Ik overweeg nu een Miele t8164 of een Asko T 754HP, maar ik wil graag niet weer binnen vijftien jaar met dit gedoe zitten.
De consumentenbond test niet op duurzaamheid. Miele staat bekend als een duurzaam merk. Asko voor zover ik weet ook. Met googlen kom ik ook niet veel verder. Heeft iemand tips? Ik overweeg nu een Miele t8164 of een Asko T 754HP, maar ik wil graag niet weer binnen vijftien jaar met dit gedoe zitten.
- Dodo
Re: duurzaamheid witgoed
Ik heb veel goede ervaringen met Miele.
Ik heb een Miele droger gehad, meer dan twintig jaar. En ik kreeg 'm al tweedehands (weliswaar van een oud vrouwtje die er alleen boodschappen mee deed, zeg maar, maar toch). Ik heb 'm weer weggegeven aan een jong stel, omdat ik 'm weinig gebruikte en ruimte had om de was op te hangen.
Ook mijn vorige wasmachine was Miele, ook zo'n 18 jaar zonder problemen en die heb ik wel veel gebruikt.
Ik heb een Miele droger gehad, meer dan twintig jaar. En ik kreeg 'm al tweedehands (weliswaar van een oud vrouwtje die er alleen boodschappen mee deed, zeg maar, maar toch). Ik heb 'm weer weggegeven aan een jong stel, omdat ik 'm weinig gebruikte en ruimte had om de was op te hangen.
Ook mijn vorige wasmachine was Miele, ook zo'n 18 jaar zonder problemen en die heb ik wel veel gebruikt.
De wasdrogers zijn niet meer de drogers van vroeger he, als je nu een Miele koopt denk ik dat je er zeker niet langer dan 15jaar mee zal doen.
Wij hebben een warmtepompdroger van het merk Bosch. Gebruiken hem voornamelijk in de winter (gaat geen kleding in) of bij nat weer. Deze zijn dan wel een stukje duurder. Wij hebben de wasmachine ook van het merk Bosch (al ruim 8 jaar) en doet het nog steeds goed.
Wij hebben een warmtepompdroger van het merk Bosch. Gebruiken hem voornamelijk in de winter (gaat geen kleding in) of bij nat weer. Deze zijn dan wel een stukje duurder. Wij hebben de wasmachine ook van het merk Bosch (al ruim 8 jaar) en doet het nog steeds goed.
Ik zou graag een degelijk model hebben, inderdaad. Waarom moeten die dingen zo slecht in elkaar zitten, vraag ik me dan af. Het zou beter zijn als je dergelijke dingen kon huren of leasen. Dan had de fabrikant er zelf belang bij dat ze lang meegaan.
Ik ben heel erg tevreden met mijn Bosch, de tweede PAS in ruim 20 jaar.
De eerste heb ik, schat ik, zo'n 12 jaar gehad en deze draait zeker ook al 11 jaar. Een vriendin heeft dezelfde en die draait al 18 jaar.
Ik moet wel zeggen dat ik lang niet alle wasgoed erin doe.
Want het slijt! En iets dat mooi is en gestreken moet worden, hang ik op.
De eerste heb ik, schat ik, zo'n 12 jaar gehad en deze draait zeker ook al 11 jaar. Een vriendin heeft dezelfde en die draait al 18 jaar.
Ik moet wel zeggen dat ik lang niet alle wasgoed erin doe.
Want het slijt! En iets dat mooi is en gestreken moet worden, hang ik op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wij hadden een Siemens van een jaar of 7 oud. 850 euro of zo.
Jaar geleden een storing: dus je verwacht voorrijkosten, onderdelen, arbeid. 150 euro is nix.
We hebben in plaats daarvan een nieuwe Whirlpool gekocht van 345 euro. Een model wat uit de mode was.
Als experiment. 2 jaar garantie. Ik reken dat hij wel 4 of 5 jaar meegaat.
Jaar geleden een storing: dus je verwacht voorrijkosten, onderdelen, arbeid. 150 euro is nix.
We hebben in plaats daarvan een nieuwe Whirlpool gekocht van 345 euro. Een model wat uit de mode was.
Onze wasdroger is kapot gegaan, na 9 jaar trouwe dienst. Was een AEG. Staat nog steeds op zolder. Vanaf mei al niet meer gebruikt. Zonder blijkt prima te gaan. Wij kopen geen nieuwe. Een waslijn is goedkoper. Je moet iets meer geduld hebben. Of een paar handdoeken extra kopen.
Negen jaar is toch niet zoveel? Ik begrijp niet waarom zulke simpele apparaten het geen twintig jaar volhouden.
Ik overweeg het ook, maar voor het milieu is dat niet de gunstigste optie.refo schreef:Wij hadden een Siemens van een jaar of 7 oud. 850 euro of zo.
Er zitten teveel bewegende delen in.
In de piektijd hadden we een gezin met 8 personen en minstens 15 wassen per week. Dat red je niet met waslijnen. Dan worden die apparaten dus eigenlijk veel te intensief gebruikt.

In de piektijd hadden we een gezin met 8 personen en minstens 15 wassen per week. Dat red je niet met waslijnen. Dan worden die apparaten dus eigenlijk veel te intensief gebruikt.
Geen idee. De monteur kon thuisblijven met z'n onderdelen. Deze was ook weer zuiniger met energie en water. Dat compenseert weer.DDD schreef:Ik overweeg het ook, maar voor het milieu is dat niet de gunstigste optie.refo schreef:Wij hadden een Siemens van een jaar of 7 oud. 850 euro of zo.
Mijn auto heeft ook veel bewegende delen. Al 308000 kilometer beweegt hij zonder noemenswaardige problemen. Gelukkig is die niet van AEG-kwaliteit.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dingen gewoon niet zo duurzaam worden gemaakt als mogelijk zou zijn. Eigenlijk zou ik willen dat onze overheid dat hard zou afstraffen en duurzaamheid zou stimuleren, bijvoorbeeld door de btw op lease van duurzame verbruiksgoederen te schrappen. En niet door Golfjes die 17.5 kilometer op stroom kunnen rijden vrij te stellen van belasting.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dingen gewoon niet zo duurzaam worden gemaakt als mogelijk zou zijn. Eigenlijk zou ik willen dat onze overheid dat hard zou afstraffen en duurzaamheid zou stimuleren, bijvoorbeeld door de btw op lease van duurzame verbruiksgoederen te schrappen. En niet door Golfjes die 17.5 kilometer op stroom kunnen rijden vrij te stellen van belasting.
Je moet er wel de ruimt voor hebben. Die hebben wij niet, ja op een vliering/zoldertje waar je met gebogen rug (en 10000 keer je hoofd stoten tegen het dak) de was moet ophangen.Mister schreef:Onze wasdroger is kapot gegaan, na 9 jaar trouwe dienst. Was een AEG. Staat nog steeds op zolder. Vanaf mei al niet meer gebruikt. Zonder blijkt prima te gaan. Wij kopen geen nieuwe. Een waslijn is goedkoper. Je moet iets meer geduld hebben. Of een paar handdoeken extra kopen.
Op de werk kamer zou het nog wel kunnen maar ik ga liever niet op mijn werkkamer zitten tussen de natte was die daar hangt.
Op sommige dagen zou dat kunnen.
Als je veel was moet drogen aan lijnen, krijgt je huis wel een vochtiger binnenklimaat. Het longfonds raadt dit af bij een longziekte.Mister schreef:Onze wasdroger is kapot gegaan, na 9 jaar trouwe dienst. Was een AEG. Staat nog steeds op zolder. Vanaf mei al niet meer gebruikt. Zonder blijkt prima te gaan. Wij kopen geen nieuwe. Een waslijn is goedkoper. Je moet iets meer geduld hebben. Of een paar handdoeken extra kopen.
En eerlijk gezegd worden handdoeken planken als je ze aan de lijn, binnen, droogt.
Als het weer het toelaat, hang ik alles buiten.
In de winter splits ik na het wassen, handdoeken, washandjes, sokken e.d. gaan in de droger, de rest op lijnen en rekjes op zolder.
Overhemden, bloesjes, shirtjes, hoef je niet door-en-door droog te laten worden, als ze vochtig zijn kun je ze veel beter strijken, zonder stoom ook nog.
Wat mij verbaasde was het advies om je koelkast te vervangen als deze ouder dan 7 jaar is.DDD schreef:Mijn auto heeft ook veel bewegende delen. Al 308000 kilometer beweegt hij zonder noemenswaardige problemen. Gelukkig is die niet van AEG-kwaliteit.
Onze dubbeldeurskoelkast is 9 jaar, maar doet het nog prima!
Hij gebruikt inderdaad wel iets meer stroom dan een nieuwe (alhoewel dat ook per kast scheelt) maar dan ga je toch niet zo'n goed groot apparaat naar de
milieustraat brengen, voor die paar euro minder stroom per jaar?
Alhoewel het witgoed heet, hebben veel apparaten toch niet meer die kleur.

Wie is er bekend met het fenomeen Eco bubble? Wat is dat precies en wat is daar het voor- en nadeel van?
Ik zag een Samsung wasmachine voor amper 400 euro, met zo'n uitgebreid wasprogramma.