Wees niet bang!

Spreeuw
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:55

Wees niet bang!

Bericht door Spreeuw »

Ik heb weleens gelezen dat de aansporing "Wees niet bang" precies 365 keer in de Bijbel voorkomt. Voor elke dag 1 keer dus. Bij die 365 keer zijn ook alle varianten van "Wees niet bang" meegerekend, waaronder bijvoorbeeld "Vrees niet" en "Heb goede moed".


Wie kent niet het prachtige kinderliedje "Je hoeft niet bang te zijn"?
(Evangelische Liedbundel nr. 448)

1 Je hoeft niet bang te zijn,
al gaat de storm tekeer.
Leg maar gewoon je hand
in die van onze Heer.

2 Je hoeft niet bang te zijn,
als oorlog komt of pijn.
De Heer zal als een muur
rondom je leven zijn.

3 Je hoeft niet bang te zijn,
al gaan de lichten uit.
God is er en Hij blijft,
als jij je ogen sluit.


https://www.youtube.com/watch?v=TQkFzrLLPZ0


Mijn vraag is: is een christen nooit meer bang? Angst hoort toch bij het mens-zijn, dat is toch eigenlijk niet te voorkomen? Staat er ergens in de Bijbel dat angst bestraft wordt? Hoeft een christen nooit bang meer te zijn, wat er ook op zijn pad komt, aan ellende, vervolging en dergelijke?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wees niet bang!

Bericht door refo »

Die 365-verhalen zijn sinds de komst van de computer allemaal uit de preken verdwenen.
Het klopte allemaal niet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10675
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wees niet bang!

Bericht door Ad Anker »

Ik dacht dat die remonstrantse liedjes via YouTube niet meer toegestaan zijn, op Refoforum.
Mannetje
Berichten: 7924
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wees niet bang!

Bericht door Mannetje »

Er is een verschil tussen niet bang zijn en niet bang hoeven zijn.
De discipelen hoefden niet bang te zijn in de storm, maar ze waren het wel.
Christus bestraft hen liefdevol.

Verder ben ik het met Anker eens over het liedje...
-
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wees niet bang!

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:Ik dacht dat die remonstrantse liedjes via YouTube niet meer toegestaan zijn, op Refoforum.
Wat is er remonstrants aan dit liedje"?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10675
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wees niet bang!

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:Ik dacht dat die remonstrantse liedjes via YouTube niet meer toegestaan zijn, op Refoforum.
Wat is er remonstrants aan dit liedje"?
De Heere is je Rechter, waar je wel degelijk bang voor dient te zijn, wanneer Christus niet je Redder is geworden. Dat mis ik geheel aan dit liedje. En nee, niet alles hoeft in één liedje te zitten, maar dit is zo'n liedje wat een goed gevoel opwekt. Maar daar heb je uiteindelijk niets aan. Psalm 2:5 is voor elk natuurlijk mens van toepassing.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Wees niet bang!

Bericht door Marc_44 »

Anker schreef: De Heere is je Rechter, waar je wel degelijk bang voor dient te zijn, wanneer Christus niet je Redder is geworden. Dat mis ik geheel aan dit liedje. En nee, niet alles hoeft in één liedje te zitten, maar dit is zo'n liedje wat een goed gevoel opwekt. Maar daar heb je uiteindelijk niets aan. Psalm 2:5 is voor elk natuurlijk mens van toepassing.
Je zegt het zelf al: niet alles hoeft in één liedje te zitten.
En wat betreft de kritiek dat het een goed gevoel opwekt: dit is een slaapliedje! En daarvan is juist de bedoeling dat het een veilig gevoel opwekt.
ejvl
Berichten: 5782
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wees niet bang!

Bericht door ejvl »

Aan de hand van de tekst kun je echt niet zeggen dat het remonstrants is hoor.
Wel ben ik met je eens dat het eens sfeer-liedje is. Overigens prima voor kinderen vind ik.
DDD
Berichten: 29095
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wees niet bang!

Bericht door DDD »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:
Anker schreef:Ik dacht dat die remonstrantse liedjes via YouTube niet meer toegestaan zijn, op Refoforum.
Wat is er remonstrants aan dit liedje"?
De Heere is je Rechter, waar je wel degelijk bang voor dient te zijn, wanneer Christus niet je Redder is geworden. Dat mis ik geheel aan dit liedje. En nee, niet alles hoeft in één liedje te zitten, maar dit is zo'n liedje wat een goed gevoel opwekt. Maar daar heb je uiteindelijk niets aan. Psalm 2:5 is voor elk natuurlijk mens van toepassing.
Ik houd het maar liever bij de aloude reformatorische leer van Wilhelmus a Brakel:
Alle kinderen der bondgenoten, hetzij bekeerde of onbekeerde, hetzij voor of na het ontvangen van de doop, in hun jonkheid stervende, moeten gehouden worden zalig te zijn uit kracht van het verbond Gods in welke zij geboren zijn en alzo te zijn kinderen des verbonds. Zijn de ouders onbekeerd en trouweloos in het verbond, dat is voor hun eigen rekening. De zoon zal niet dragen de misdaad van de vader. Zo heeft men ze ook voor ware bondgenoten en kinderen Gods te houden als ze opgroeien totdat ze metterdaad betonen dat ze trouweloos in het verbond zijn en aan de belofte geen deel hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10675
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wees niet bang!

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:
Anker schreef:Ik dacht dat die remonstrantse liedjes via YouTube niet meer toegestaan zijn, op Refoforum.
Wat is er remonstrants aan dit liedje"?
De Heere is je Rechter, waar je wel degelijk bang voor dient te zijn, wanneer Christus niet je Redder is geworden. Dat mis ik geheel aan dit liedje. En nee, niet alles hoeft in één liedje te zitten, maar dit is zo'n liedje wat een goed gevoel opwekt. Maar daar heb je uiteindelijk niets aan. Psalm 2:5 is voor elk natuurlijk mens van toepassing.
Ik houd het maar liever bij de aloude reformatorische leer van Wilhelmus a Brakel:
Alle kinderen der bondgenoten, hetzij bekeerde of onbekeerde, hetzij voor of na het ontvangen van de doop, in hun jonkheid stervende, moeten gehouden worden zalig te zijn uit kracht van het verbond Gods in welke zij geboren zijn en alzo te zijn kinderen des verbonds. Zijn de ouders onbekeerd en trouweloos in het verbond, dat is voor hun eigen rekening. De zoon zal niet dragen de misdaad van de vader. Zo heeft men ze ook voor ware bondgenoten en kinderen Gods te houden als ze opgroeien totdat ze metterdaad betonen dat ze trouweloos in het verbond zijn en aan de belofte geen deel hebben.
Dus kinderen hoef je niet voor te houden dat ze van nature midden in de dood liggen? Ik vind trouwens het citaat helemaal niet terzake doende bij mijn opmerking.
DDD
Berichten: 29095
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wees niet bang!

Bericht door DDD »

Dan moet je de laatste regel nog eens goed lezen.

Als je kinderen voorhoudt dat ze van nature midden in de dood liggen, is dat niet erg, al lijkt het verhaal van het liedje mij belangrijker.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Wees niet bang!

Bericht door Marc_44 »

Anker schreef: Dus kinderen hoef je niet voor te houden dat ze van nature midden in de dood liggen?
De vraag is meer: moet dat in elk slaapliedje staan? En dan zeg ik: nee, bij een slaapliedje benadruk je andere, meer zachtere, aspecten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10675
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wees niet bang!

Bericht door Ad Anker »

Marc_44 schreef:
Anker schreef: Dus kinderen hoef je niet voor te houden dat ze van nature midden in de dood liggen?
De vraag is meer: moet dat in elk slaapliedje staan? En dan zeg ik: nee, bij een slaapliedje benadruk je andere, meer zachtere, aspecten.
Ja, maar het slaapliedje wat onder ons gangbaar is, spreekt toch van: Schoon mijn zonden velen zijn, maak om Jezus wil mij rein.
ejvl
Berichten: 5782
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wees niet bang!

Bericht door ejvl »

Dan is psalm 150 ook remonstrants. En nog veel meer psalmen ook. Natuurlijk moet je kinderen bepaalde dingen voorhouden. Als je niks anders als dit liedje zou leren heb je gelijk. Net als je geen enkele andere psalm zou leren als psalm 150.
Mannetje
Berichten: 7924
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wees niet bang!

Bericht door Mannetje »

@Anker:
En dan kun je werkelijk rustig slapen!

Maar dit liedje sust de kinderen in slaap. Natuurlijk kun je van kinderliedjes niet verwachten dat ze scherp separerend zijn, maar dat is wel erg oppervlakkig.
Laatst gewijzigd door Mannetje op 09 aug 2014, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Plaats reactie