Een gedaante van godzaligheid
Een gedaante van godzaligheid
N.a.v. een vraag van iemand, uit een benauwd hart.
Iemand die meent dat hij slechts een gedaante van godzaligheid heeft en niet de ware Godsvreze.
Want als dat zo is, ja wat dan?
ds. K. Hoefnagel gaf een antwoord hierop, ik citeer:
Nu ben ik in de regel niet zo bang voor mensen die bang zijn. Bang zijn dat ze zich bedriegen.
De vraag roept een wedervraag op: ben je met je benauwdheid tot de Heere gegaan?
Juist een kind van God kent zo vele vrezen, waarom toch? Omdat hij de bedriegelijkheid van zijn hart leert kennen.
Dat doet hem vragen: Doorgrond me o God en zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige!
Paulus waarschuwt tegen een vorm zonder inhoud. Een mens kan zichzelf bekeren door van een kroegloper een kerkloper te worden.
De buitenkant is spoedig veranderd. Trek uit de vorm en de buitenkant niet te snel conclusies.
Bekering is dat God met je innerlijk aan het werk gaat. En dat blijkt uit een begeert om innerlijk vernieuwd te worden, ook bij voortduur.
Als Paulus waarschuwt tegen verloedering, toename van goddeloosheid, liefdeloosheid en allerlei onheiligheid, waarschuwt hij tevens tegen een zonde die alleen
maar in de kerk voor kan komen, nl een schijn van godzaligheid. Meedoen met de kerk, trouw opgaan naar de kerk, deelnemen aan van alles en nog wat, tot en
met het Heilig Avondmaal aan toe, maar innerlijk nog een werelds hart hebben en dus op ene lijn staan met al die mensen die Paulus in 2 Tim. 3 opnoemt.
Vroeger of later zal het bedrag openbaar komen.
Gods werk komt naar buiten openbaar, ook in je gewaad. In een zwart gewaad? Nee, in een kuis gewaad. Het komt ook uit in je gepraat, het goed en hoog spreken
van de Heere.
De Godzaligheid is een kracht, het doet ons zoeken de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn.
======
Deze separerende prediking horen we helaas niet alom meer in de CGK.
Iemand die meent dat hij slechts een gedaante van godzaligheid heeft en niet de ware Godsvreze.
Want als dat zo is, ja wat dan?
ds. K. Hoefnagel gaf een antwoord hierop, ik citeer:
Nu ben ik in de regel niet zo bang voor mensen die bang zijn. Bang zijn dat ze zich bedriegen.
De vraag roept een wedervraag op: ben je met je benauwdheid tot de Heere gegaan?
Juist een kind van God kent zo vele vrezen, waarom toch? Omdat hij de bedriegelijkheid van zijn hart leert kennen.
Dat doet hem vragen: Doorgrond me o God en zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige!
Paulus waarschuwt tegen een vorm zonder inhoud. Een mens kan zichzelf bekeren door van een kroegloper een kerkloper te worden.
De buitenkant is spoedig veranderd. Trek uit de vorm en de buitenkant niet te snel conclusies.
Bekering is dat God met je innerlijk aan het werk gaat. En dat blijkt uit een begeert om innerlijk vernieuwd te worden, ook bij voortduur.
Als Paulus waarschuwt tegen verloedering, toename van goddeloosheid, liefdeloosheid en allerlei onheiligheid, waarschuwt hij tevens tegen een zonde die alleen
maar in de kerk voor kan komen, nl een schijn van godzaligheid. Meedoen met de kerk, trouw opgaan naar de kerk, deelnemen aan van alles en nog wat, tot en
met het Heilig Avondmaal aan toe, maar innerlijk nog een werelds hart hebben en dus op ene lijn staan met al die mensen die Paulus in 2 Tim. 3 opnoemt.
Vroeger of later zal het bedrag openbaar komen.
Gods werk komt naar buiten openbaar, ook in je gewaad. In een zwart gewaad? Nee, in een kuis gewaad. Het komt ook uit in je gepraat, het goed en hoog spreken
van de Heere.
De Godzaligheid is een kracht, het doet ons zoeken de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn.
======
Deze separerende prediking horen we helaas niet alom meer in de CGK.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Een gedaante van godzaligheid
onze predikant zegt wel eens zo: 'het is zo benauwd, juist omdat niemand benauwd is...'
Wie het vat die vatte het. Het is wel een grote en ernstige waarheid.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een hele ware posting van Mara.
Wel wil ik opmerken.....wie zegt dat de benauwdheid niet meer gevoeld wordt? en dat men hiermee tot de Heere gaat in Gebed, naar Zijn Woord, in een Psalm / Geestelijk Lied?
Heus nog wel.....
Maar ik ben het eens dat "gemaksgodsdienst" een trend is geworden, die zorgelijk is.
Bij ouderen, maar met name de jeugd is ( oprecht ) zoekend, dit is iets om serieus te nemen....
MoesTuin
Wel wil ik opmerken.....wie zegt dat de benauwdheid niet meer gevoeld wordt? en dat men hiermee tot de Heere gaat in Gebed, naar Zijn Woord, in een Psalm / Geestelijk Lied?
Heus nog wel.....
Maar ik ben het eens dat "gemaksgodsdienst" een trend is geworden, die zorgelijk is.
Bij ouderen, maar met name de jeugd is ( oprecht ) zoekend, dit is iets om serieus te nemen....
MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Maar daar schort het nogal eens aan. De jeugd is zoekend, maar veel ouderen willen dat niet zien. Die zien dat het anders is dan vroeger, en daarom deugt er niks van.MoesTuin schreef:Een hele ware posting van Mara.
Heus nog wel.....
MoesTuin
Sommige ouderen zien het juist wel. En die zijn een verademing voor de jeugd.
Benauwdheid en donkerheid is niet iets wat zozeer bij de jeugd past.Marco schreef:Maar daar schort het nogal eens aan. De jeugd is zoekend, maar veel ouderen willen dat niet zien. Die zien dat het anders is dan vroeger, en daarom deugt er niks van.MoesTuin schreef:Een hele ware posting van Mara.
Heus nog wel.....
MoesTuin
Ik vond dat vroeger ook somber en drukkend.
Misschien is het dan goed om het niet in dergelijke termen te zeggen dan.
Maar meer over de vreugde en dankbaarheid, die de Heere schenkt als je een ander leven mag kennen.
Die termen zullen de jeugd vaak niets zeggen (soms ook wel, hangt ook van de jeugd af). Vaak herkennen zij wel de enorme leegte die er is in een god-loos leven. Ze zien het om zich heen, of bij zichzelf. Ouderen (en ouder ben je in dit opzicht al snel) mogen laten zien dat zij die leegte herkennen, maar inderdaad ook wat voor vreugde en dankbaarheid een leven met Christus biedt.Mara schreef:Benauwdheid en donkerheid is niet iets wat zozeer bij de jeugd past.Marco schreef:Maar daar schort het nogal eens aan. De jeugd is zoekend, maar veel ouderen willen dat niet zien. Die zien dat het anders is dan vroeger, en daarom deugt er niks van.MoesTuin schreef:Een hele ware posting van Mara.
Heus nog wel.....
MoesTuin
Maar meer over de vreugde en dankbaarheid, die de Heere schenkt als je een ander leven mag kennen.
En dan wil de jeugd zeker wel, maar dan die radicale breuk met de wereld maken, dat is zo moeilijk!Marco schreef:Die termen zullen de jeugd vaak niets zeggen (soms ook wel, hangt ook van de jeugd af). Vaak herkennen zij wel de enorme leegte die er is in een god-loos leven. Ze zien het om zich heen, of bij zichzelf. Ouderen (en ouder ben je in dit opzicht al snel) mogen laten zien dat zij die leegte herkennen, maar inderdaad ook wat voor vreugde en dankbaarheid een leven met Christus biedt.Mara schreef: Benauwdheid en donkerheid is niet iets wat zozeer bij de jeugd past.
Als de dominee dat zegt, zie je als het ware je kind verstrakken naast je.
Want dan wordt het toch minder leuk?
Soms denk ik dat daarom die evangelische kerken zo aantrekkelijk zijn voor de jeugd, je kunt hetzelfde leven blijven leiden.
En de breuk met de wereld, lukt niet van uit jezelf.
Is dat echt zo, dat de jeugd in evangelische kerken hetzelfde leven kan blijven leiden? Of zou dat vooral op het eerste gezicht zo zijn, omdat de focus er minder op uiterlijke zaken ligt (dan wel op andere uiterlijke zaken)?
De moeilijkheid is dat 'wereld' zich moeilijk laat definiëren.
Dingen die vroeger niet 'mochten' doen de dominees nu zelf.
Precies, want wat is een radicale breuk met de wereld?refo schreef:De moeilijkheid is dat 'wereld' zich moeilijk laat definiëren.
Komt het ook nog verder als een afwijking van een reguliere groepscode, zonde te noemen?
Er wordt namelijk heel wat "werelds" genoemd wat niet meer is als een groepscode.
Dit stuk trof mij wel:
Ga eens naar een willekeurige behoudende kerk, hoeveel mensen kunnen van een leven met Christus getuigen en kijken niet naar de punt van de schoenen als je er naar vraagt, of antwoorden ontwijkend? Hoeveel aanwas in de genade is er gekomen de laatste paar jaren? Terwijl wel iedereen meedoet met de kerk, en trouw opgaat, en deelneemt aan van alles en nog wat, is er dan zo weinig aanwas en zegen?Als Paulus waarschuwt tegen verloedering, toename van goddeloosheid, liefdeloosheid en allerlei onheiligheid, waarschuwt hij tevens tegen een zonde die alleen
maar in de kerk voor kan komen, nl een schijn van godzaligheid. Meedoen met de kerk, trouw opgaan naar de kerk, deelnemen aan van alles en nog wat
En dan moet ik in ieder geval bij mijzelf beginnen door in alles tekort te schieten helaas...
Dit is de hele pericoop:
Het lijkt me niet juist om het begin van vers 5 te isoleren en daarover te gaan mediteren.1 En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.
2 Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.
3 Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden,
4 Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods;
5 Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van deze.
6 Want van dezen zijn het, die in de huizen insluipen, en nemen de vrouwkens gevangen, die met zonden geladen zijn, en door menigerlei begeerlijkheden gedreven worden;
7 Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.
8 Gelijkerwijs nu Jannes en Jambres Mozes tegenstonden, alzo staan ook deze de waarheid tegen; mensen, verdorven zijnde van verstand, verwerpelijk aangaande het geloof.
9 Maar zij zullen niet meerder toenemen, want hun uitzinnigheid zal allen openbaar worden, gelijk ook die van genen geworden is.
Binnenkort komt WK voetballen er aan. Dat zou een voorbeeld kunnen zijn, de wedstrijden zijn niet alleen door de weeks en velen betalen veel geld om een kaartje en vliegticket te bemachtigen.ejvl schreef:Precies, want wat is een radicale breuk met de wereld?refo schreef:De moeilijkheid is dat 'wereld' zich moeilijk laat definiëren.
Komt het ook nog verder als een afwijking van een reguliere groepscode, zonde te noemen?
Er wordt namelijk heel wat "werelds" genoemd wat niet meer is als een groepscode.
Dit stuk trof mij wel:Ga eens naar een willekeurige behoudende kerk, hoeveel mensen kunnen van een leven met Christus getuigen en kijken niet naar de punt van de schoenen als je er naar vraagt, of antwoorden ontwijkend? Hoeveel aanwas in de genade is er gekomen de laatste paar jaren? Terwijl wel iedereen meedoet met de kerk, en trouw opgaat, en deelneemt aan van alles en nog wat, is er dan zo weinig aanwas en zegen?Als Paulus waarschuwt tegen verloedering, toename van goddeloosheid, liefdeloosheid en allerlei onheiligheid, waarschuwt hij tevens tegen een zonde die alleen
maar in de kerk voor kan komen, nl een schijn van godzaligheid. Meedoen met de kerk, trouw opgaan naar de kerk, deelnemen aan van alles en nog wat
En dan moet ik in ieder geval bij mijzelf beginnen door in alles tekort te schieten helaas...
En hoe men in de ban kan zijn hiervan. Ook op zondag!
Maar het hoeft niets groots te zijn, het kan heel klein zijn en zelfs zo dat niemand het merkt.
Iemand kan heel mooie woorden spreken, wordt daar nog wel eens doorheen geprikt? En zo ja, hoe reageert die persoon dan?
Is het niet zo dat Gods Volk eerder in de ootmoed en schuld zal gaan dan één die doet alsof? Die wordt geprikkeld of boos.
Mara, sorry, je was me voor..
Dan troost het altijd, dat er in het Avondmaalsformulier staat... alsof niemand tot het Heilig Avondmaal kan komen..
Ik weet niet.. er zullen mensen zijn die er uiterlijk met de code van de kerk meelopen, maar ook in zo'n afhankelijkheid van God leven.. Er zullen er zijn die niet zoveel met code's hebben. Het mooiste is, als dat niets uitmaakt in je verbondenheid naar elkaar. Gun elkaar een gelukkig leven.
Als je zelf een gedaante van godzaligheid hebt, maar de Heere niet liefhebt.. dan heb je alleen jezelf ermee. Je kunt maar beter eerlijk zijn naar jezelf toe en ermee vluchten naar de Heere. Wat een ander vindt.. dat vindt een ander. Als je morgen verongelukt, moet het goed zijn tussen jou en de Heere.
Onlangs heb ik een oude predikatie uit mijn oude gemeente geluisterd. Het was voor mij heel verrassend. Waar ik een beetje moeite mee heb, is het weergeven van het krijgen van een nieuw hart. Inderdaad, heel onaantrekkelijk. Overigens werd wel heel mooi gezegd hoe het is een nieuw hart te hebben.. dus...
Het is net als bij een baby krijgen, de bevalling kan verschillend zijn, maar niemand zal zeggen, dat wil ik nu elke dag... maar je krijgt er zoveel voor terug (als alles goed mag gaan) en zo zie ik het ook met een nieuw hart. Zelf ga je er helemaal aan.. en het is zwart, maar je krijgt er zoveel voor terug dat niet te bevatten is en ook niet uit te leggen, maar geloof maar, dat het heerlijk is.
(Het kruis staat dit weekend zo hoog opgeheven, en dan ook nog Pasen.. Dus, houd moed!)
Toch schiet me nu gelijk te binnen het boek van een Ds uit de zwaarde hoek.. wat dunkt u van de Christus. Jammer dat ik het nog nooit gelezen heb.
Dan troost het altijd, dat er in het Avondmaalsformulier staat... alsof niemand tot het Heilig Avondmaal kan komen..
Ik weet niet.. er zullen mensen zijn die er uiterlijk met de code van de kerk meelopen, maar ook in zo'n afhankelijkheid van God leven.. Er zullen er zijn die niet zoveel met code's hebben. Het mooiste is, als dat niets uitmaakt in je verbondenheid naar elkaar. Gun elkaar een gelukkig leven.
Als je zelf een gedaante van godzaligheid hebt, maar de Heere niet liefhebt.. dan heb je alleen jezelf ermee. Je kunt maar beter eerlijk zijn naar jezelf toe en ermee vluchten naar de Heere. Wat een ander vindt.. dat vindt een ander. Als je morgen verongelukt, moet het goed zijn tussen jou en de Heere.
Onlangs heb ik een oude predikatie uit mijn oude gemeente geluisterd. Het was voor mij heel verrassend. Waar ik een beetje moeite mee heb, is het weergeven van het krijgen van een nieuw hart. Inderdaad, heel onaantrekkelijk. Overigens werd wel heel mooi gezegd hoe het is een nieuw hart te hebben.. dus...
Het is net als bij een baby krijgen, de bevalling kan verschillend zijn, maar niemand zal zeggen, dat wil ik nu elke dag... maar je krijgt er zoveel voor terug (als alles goed mag gaan) en zo zie ik het ook met een nieuw hart. Zelf ga je er helemaal aan.. en het is zwart, maar je krijgt er zoveel voor terug dat niet te bevatten is en ook niet uit te leggen, maar geloof maar, dat het heerlijk is.
(Het kruis staat dit weekend zo hoog opgeheven, en dan ook nog Pasen.. Dus, houd moed!)
Toch schiet me nu gelijk te binnen het boek van een Ds uit de zwaarde hoek.. wat dunkt u van de Christus. Jammer dat ik het nog nooit gelezen heb.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
- jakobmarin
Dit lijkt wel een beetje op wat Blaise Pascal zei: de grootste ellende is als een mens zijn ellende niet kent.-DIA- schreef:onze predikant zegt wel eens zo: 'het is zo benauwd, juist omdat niemand benauwd is...'
Overigens zei hij ook: De mens is hierin groot dat hij weet dat hij ongelukkig is. Een boom kent zijn eigen ellende niet.
En nog mooier: God kennen, en niet je eigen ellende, maakt hoogmoedig.
Je eigen ellende kennen en God niet, leidt tot wanhoop.
Christus kennen is de middenweg, want daarin vinden we zowel God als onze ellende.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Dat leerde ik als 5 jarige al op catechisatie van Ds Ledeboer
Vraag: Wat is de grootste ellende?
Antwoord: Zijn ellende niet te gevoelen, Openb. 3 : 17.
Vraag: Wat is de grootste ellende?
Antwoord: Zijn ellende niet te gevoelen, Openb. 3 : 17.