Bloed doneren - Bijbels?

sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door sirdanilot »

Is het Bijbels om bloed te doneren? Je helpt er mensen mee, die in medische nood zijn. Je hebt dus je naaste ermee lief.

Maar de Bijbel waarschuwt wel tegen het eten van bloed. Is een bloedtransfusie ook bloed 'eten'? De Jehova's Getuigen zeggen van wel. Als dat zo is, zou het natuurlijk niet Bijbels zijn om bloed te doneren.

Ik zelf hoop D.V. binnenkort te starten met bloeddoneren; het donatiecentrum is dicht bij mijn huis en ze hebben altijd mensen nodig, dus waarom niet, dacht ik. Ik was altijd bang dat ik zou flauwvallen na het bloed doneren, maar het schijnt dat dit een fabeltje is? En ach ja, van flauwvallen ga je anders ook niet dood natuurlijk.


Wat vinden jullie ervan? Wat zouden overwegingen zijn om wel of geen bloed te doneren?
ejvl
Berichten: 5782
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door ejvl »

Ik vind het een hele goede zaak.
Er staan wel wat ceremoniele wetten in het OT over bloed, maar dat is mijns inziens niet voor ons maar voor het volk Israel in het OT.

Overigens kun je wel duizelig worden, maar dat moet je dan gewoon aangeven, dan doen ze iets rustiger aan en zetten ze de stoel anders ofzo :)

Goede zaak!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door vlinder »

Je krijgt lekker koffie en een glaceekoek. Van tevoren goed eten. En de rest van de dag rustig aan doen. Flauwvallen kan. Heb ik ook gedaan. Niet na 1 keer opgeven. Sfeer is gezellig. Na poosje kan je plasma geven. Dat mag vaker dan volbloed en kost je lichaam minder energie.

Verstuurd vanaf mijn LG-P710 met Tapatalk
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door Mara »

Bij de Jeh. Getuigen maken ze er een heel ding van. Daar mag je niet eens bloed krijgen als je tijdens een operatie of ernstig trauma ernstig bloedverlies hebt. Of een bloedziekte krijgt, die het nodig maakt om af en toe een zak bloed te ontvangen.
Er kunnen natuurlijk wel ziektes overgebracht worden zo, maar in Nederland zeker, wordt alle bloed gecontroleerd en veilig bevonden.
Ik denk dat heel veel mensen er hun leven aan te danken hebben.
Overigens kun je in geval van een laag HB ook een zgn. "ijzerinfuus" krijgen. Dat helpt sneller dan injecties.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5654
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door Dodo »

Ik ben vanmiddag nog naar de bloedbank geweest. Het geven is een fluitje van een cent (plasma), de sfeer is er goed en als je het donortijdschrift leest weet je waarvoor je het doet.
Ik ben nog nooit een tekst of gedachte in de bijbel tegengekomen die bloed geven zou verbieden of afraden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10524
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Ik ben vanmiddag nog naar de bloedbank geweest. Het geven is een fluitje van een cent (plasma), de sfeer is er goed en als je het donortijdschrift leest weet je waarvoor je het doet.
Ik ben nog nooit een tekst of gedachte in de bijbel tegengekomen die bloed geven zou verbieden of afraden.
De Jehova's Getuigen zeggen hierover zelf:
Waarom aanvaarden Jehovah’s Getuigen geen bloedtransfusies?
Dit is eerder een religieuze dan een medische kwestie. Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament staat het gebod dat we ons moeten onthouden van bloed (Genesis 9:4; Leviticus 17:10; Deuteronomium 12:23; Handelingen 15:28, 29). Daarbij komt dat bloed in Gods ogen leven vertegenwoordigt (Leviticus 17:14). Uit gehoorzaamheid aan God en uit respect voor hem als de Levengever nemen we dus geen bloedtransfusies.
bron: http://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/ ... ansfusies/
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door sirdanilot »

Vanochtend had ik een afspraak bij de bloedbank. Ging prima, formulier invullen en zo. Moest toch wel even wegkijken bij het daadwerkelijke prikje (zowel de vingerprik als het prikken van de buisjes bloed voor de tests), maar verder ging het prima. Ik ben niet bang van naalden maar wel van de daadwerkelijke prik, ook al doet het natuurlijk bijna geen pijn.
DDD
Berichten: 29089
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door DDD »

Het lijkt me zeker niet bijbels om bloed te geven, maar wel christelijk. In de bijbelcultuur stond bloed voor hogere zaken, zoals de onaantastbaarheid van het leven en voor het wezen van de mens of het dier. Maar in onze cultuur is dat niet meer het geval, en daarom kun je de bijbelse principes die rechtstreeks aan bloed gerelateerd zijn niet zomaar overzetten naar onze tijd. Dit temeer omdat de medische mogelijkheden in onze tijd heel anders zijn.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door vlinder »

sirdanilot schreef:Vanochtend had ik een afspraak bij de bloedbank. Ging prima, formulier invullen en zo. Moest toch wel even wegkijken bij het daadwerkelijke prikje (zowel de vingerprik als het prikken van de buisjes bloed voor de tests), maar verder ging het prima. Ik ben niet bang van naalden maar wel van de daadwerkelijke prik, ook al doet het natuurlijk bijna geen pijn.
Ik zal je vast moed inoraten: de naald van de transfusie is 3x zo dik als die van de testbuizen. Gemene pook even, maar als je daarna even flink in het kussentje knijpt stroomt het bloed binnen 10 minuten in een zakje. Mocht je zou niet zo lekker worden, knijp dan even harder tot het zakje echt vol is. Ik moest een keer stoppen bij 460ml terwijl er 500ml in de zak moet. De verpleegkundige zei: knijp snel nog een paar keer in het balletje voor exta stuwing anders moeten we het zakje weggooien. Helaas hoorde ik het laatste niet meer en toen ik bij kwam lag mijn zakje in de afvalbak. Heel jammer.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5654
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door Dodo »

vlinder schreef:
sirdanilot schreef:Vanochtend had ik een afspraak bij de bloedbank. Ging prima, formulier invullen en zo. Moest toch wel even wegkijken bij het daadwerkelijke prikje (zowel de vingerprik als het prikken van de buisjes bloed voor de tests), maar verder ging het prima. Ik ben niet bang van naalden maar wel van de daadwerkelijke prik, ook al doet het natuurlijk bijna geen pijn.
Ik zal je vast moed inoraten: de naald van de transfusie is 3x zo dik als die van de testbuizen. Gemene pook even, maar als je daarna even flink in het kussentje knijpt stroomt het bloed binnen 10 minuten in een zakje. Mocht je zou niet zo lekker worden, knijp dan even harder tot het zakje echt vol is. Ik moest een keer stoppen bij 460ml terwijl er 500ml in de zak moet. De verpleegkundige zei: knijp snel nog een paar keer in het balletje voor exta stuwing anders moeten we het zakje weggooien. Helaas hoorde ik het laatste niet meer en toen ik bij kwam lag mijn zakje in de afvalbak. Heel jammer.
Ja, dat is jammer. Ik moest een keer met plasma geven stoppen omdat er eiwit in de plasma zat maar de zak (die niet helemaal vol was) kon gewoon gebruikt worden. Het telde gewoon voor een geslaagde donatie. Maar bij bloed zal het wel nodig zijn dat een zak exact de juiste hoeveelheid bevat.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door vlinder »

Het is trouwebs niet exact 500ml, maar 470 ofzo, maar it's a matter of speaking :sweat
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door Lassie »

Bij mijn moeder hadden ze een keer verkeerd geprikt (bij plasma). Haar arm was ineens iets dikker en helemaal blauw. Ze kwamen met drie personen op haar afstormen.

Heb zelf iets van 5 jaar bloedplasma gegeven. Vond het altijd wel gezellig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door Mara »

Op AD.nl las ik een opmerkelijk bericht:
Die noodzakelijke ingreep hielp Imca weer op de been, maar zorgde ook voor een ietwat merkwaardige verandering in de 'bovenkamer' van de Viva España-zangeres. ,,Tijdens de operatie ben ik veel bloed verloren,'' blikt de Groningse diva terug op een dieptepunt in haar bestaan. ,,Het medisch team heeft me uiteindelijk zeker 4 liter Turks bloed moeten toedienen. Anders was ik er waarschijnlijk niet meer geweest.'' Sinds ze deels Turks bloed door haar aderen heeft stromen, heeft Imca het gevoel dat ze opeens meer dan ooit van oosterse dingen houdt.

Mjah, zal wel, denk je als je dit leest. Toen heb ik gekeken wat de Bijbel over bloed en ziel zegt:

Leviticus 17: Want de ziel van het vlees is in het bloed; daarom heb Ik het u op het altaar gegeven, om over uw zielen verzoening te doen; want het is het bloed, dat voor de ziel verzoening zal doen.

In hoeverre is de bewering van die mevrouw nu flauwekul, of toch niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33472
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:In hoeverre is de bewering van die mevrouw nu flauwekul, of toch niet?
Ik denk dat het "tussen haar oren" zit. Ze weet, dat ze Turks bloed heeft gekregen en daarom staat ze er zo in.
Wim Anker
Berichten: 3987
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bloed doneren - Bijbels?

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:Op AD.nl las ik een opmerkelijk bericht:
Die noodzakelijke ingreep hielp Imca weer op de been, maar zorgde ook voor een ietwat merkwaardige verandering in de 'bovenkamer' van de Viva España-zangeres. ,,Tijdens de operatie ben ik veel bloed verloren,'' blikt de Groningse diva terug op een dieptepunt in haar bestaan. ,,Het medisch team heeft me uiteindelijk zeker 4 liter Turks bloed moeten toedienen. Anders was ik er waarschijnlijk niet meer geweest.'' Sinds ze deels Turks bloed door haar aderen heeft stromen, heeft Imca het gevoel dat ze opeens meer dan ooit van oosterse dingen houdt.

Mjah, zal wel, denk je als je dit leest. Toen heb ik gekeken wat de Bijbel over bloed en ziel zegt:

Leviticus 17: Want de ziel van het vlees is in het bloed; daarom heb Ik het u op het altaar gegeven, om over uw zielen verzoening te doen; want het is het bloed, dat voor de ziel verzoening zal doen.

In hoeverre is de bewering van die mevrouw nu flauwekul, of toch niet?
Een prima argument om in te brengen in het integratiedebat, alleen nl bloed verstrekken. En verder zoveel mogelijk SGP bloed verzamelen en verstrekken.
Plaats reactie