de gereformeerde en de katholieke over de zondeval.
de gereformeerde en de katholieke over de zondeval.
Naar de katholieke mening is de mens na de zondeval geestelijk gewond, en geneigd tot het kwade.
Dat geloven de protestanten ook, maar ik hoorde van een filosofie leraar dat de protestanten het niet enkel gewond is, maar totaal bedorven.
En dat daarom bij de protestanten zo de nadruk op zonde word gelegd.
Alsof een mens tot niets in goed in staat is.
Klopt dat.
Dat geloven de protestanten ook, maar ik hoorde van een filosofie leraar dat de protestanten het niet enkel gewond is, maar totaal bedorven.
Klopt dat.
-
Rom. 6:23: Want de bezoldiging der zonde is de dood.Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Naar de katholieke mening is de mens na de zondeval geestelijk gewond, en geneigd tot het kwade.
Klopt dat.
Dit is zowel de tijdelijke, eeuwige als de geestelijke dood.
Iedereen die de 3 Formulieren van Enigheid onderschrijft, geeft aan dat de mens totaal verdorven is..Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Klopt dat.
IK citeer de Heidelbergse Catechimus + de verwijzingen waar ze het vandaan hebben gehaald. Doe er maar eens stddie op!
Vr.7. Vanwaar komt dan zulke verdorven aard des mensen?
Antw. Uit den val en de ongehoorzaamheid onzer eerste voorouders, Adam en Eva, in het paradijs a, waar onze natuur alzo is verdorven geworden, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden b.
a Ge 3:1-24 Ro 5:12,18,19 b Ps 51:5 Ge 5:3 (* Ps 51:5 AV = Ps 51:7 SV)
Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja wij a; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden b.
a Ge 6:5 Ge 8:21 Job 14:4 Job 15:14,16,35 Joh 3:6 Jes 53:6 b Joh 3:3,5 1Co 12:3 2Co 3:5
Liever Turks dan Paaps
Jesaja 1 geeft dacht ik heel duidelijk weer dat de mens totaal verdorven is..
Ik citeer 1 tekst, en lees de rest zelf in je eigen Bijbel of op statenvertaling.nl
Van de voetzool af tot het hoofd toe is er niets geheels aan hetzelve; maar wonden, en striemen, en etterbuilen, die niet uitgedrukt noch verbonden zijn, en geen derzelve is met olie verzacht.
Ik citeer 1 tekst, en lees de rest zelf in je eigen Bijbel of op statenvertaling.nl
Van de voetzool af tot het hoofd toe is er niets geheels aan hetzelve; maar wonden, en striemen, en etterbuilen, die niet uitgedrukt noch verbonden zijn, en geen derzelve is met olie verzacht.
Liever Turks dan Paaps
En wat geloof je zelf?Oorspronkelijk gepost door Rachmaninov
"de protestanten" is wel een heel ruim begrip. Ik denk dat 90% van de protestanten het meer eens is met de terminologie "geestelijk gewond en geneigd tot het kwade" en 10% het eens is met de uitleg "totaal bedorven".
Ik denk als een mens totaal bedorven is kan ze niets meer goed doen. Maar hoe zit het dan met die mensen die liefde werken doen?
Het is natuurlijk niet genoeg om zalig teworden dat kan alleen via Christus (ook de rkk zegt dat, verlossing alleen via Christus)
Nee, dat is niet waar. Er wordt zeker verteld dat de mens totaal verdorven is, en niets goeds kan doen en geneigd is tot alle kwaad, maar zeker ook de weg naar de Enige Heiland, Jezus.Oorspronkelijk gepost door Jan de WitEn dat daarom bij de protestanten zo de nadruk op zonde word gelegd.
Zonde en vrije genade staat centraal. En daar zit alles in. De volle raad Gods, het Evangelie Woord!
Het Evangelie Woord voor totale verdorven verdoemelijke zondaren. (Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.)
God zoekt het verlorene
Jezus zaligt zondaren
De Geest vernieuwt het verdorvene
Beweer jij dan dat de mens uitzichzelf (geestelijk) goede dingen kan doen?Alsof een mens tot niets in goed in staat is.
Liever Turks dan Paaps
Het maakt eigenlijk niet zo veel uit wat je van de mens denkt. Het gaat namelijk om het ware geloof. En of je nu denkt of de mens 'ziek' is of 'dood', maak niet uit. Geloof in de Heere Jezus Christus en gij wordt behouden, gij en uw huis. Dat zei Paulus tegen de stokbewaarder. Die had zich nog niet in die materie verdiept.
Paulus predikte ook andere taal, refo!Oorspronkelijk gepost door refo
Het maakt eigenlijk niet zo veel uit wat je van de mens denkt. Het gaat namelijk om het ware geloof. En of je nu denkt of de mens 'ziek' is of 'dood', maak niet uit. Geloof in de Heere Jezus Christus en gij wordt behouden, gij en uw huis. Dat zei Paulus tegen de stokbewaarder. Die had zich nog niet in die materie verdiept.
En dat zal Paulus ook vast aan hem verkondigt hebben toen ze in het huis zaten van de stokbewaarder.
Liever Turks dan Paaps
De mens is zo totaal verdorven, dat ze niet wil en kan geloven!Oorspronkelijk gepost door refo
Liever Turks dan Paaps
De mens moet toch om voor de genade in aanmerking te komen van Christus er aan mee werken. De mens moet aan de genade beantwoorden.Oorspronkelijk gepost door MatthijsBeweer jij dan dat de mens uitzichzelf (geestelijk) goede dingen kan doen?Alsof een mens tot niets in goed in staat is.
Meewerken aan de genade (heet dat).
En volgens mij is een mens ook tot goede dingen in staat. Natuurlijk met God.
Dat klopt, we kunnen niets aan onze zaligheid doen, en we willen dat ook niet! We hebben in het paradijs voor de duivel gekozen. Kinderen des toorns zijn we, zegt Paulus.Oorspronkelijk gepost door Jan de WitMaar als je totaal bedorven bent. Dan kan je niets.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
De mens is zo totaal verdorven, dat ze niet wil en kan geloven!
Als de mens door de Heilige Geest wedergeboren is, dan kan de mens omdat de Heilige Geest in hun werkt, geloven. Niet eerder.Maar de mens kan toch ook met de hulp van Gods Geest, ook goede dingen doen.
Dan heb ik nu een vraag aan jou. Ik hoop dat je em naar alle eerlijkheid zult beantwoorden.Dus ik hou het bij gewond.
Ben jij voor vrije genade?
Liever Turks dan Paaps