Hoorspel 'In de Soete Suikerbol'?

rekcor

Hoorspel 'In de Soete Suikerbol'?

Bericht door rekcor »

Met dit idee loop ik al een hele tijd rond. Vroeger was ik helemaal weg van de verhalen van W.G. vd Hulst, met name de In de Soete Suikerbol (IdSS)-serie.

Daarnaast ben ik een groot fan van hoorspelen.

Zou het niet fantastisch zijn om een hoorspel te maken van IdSS? Stel dat zo'n hoorspel beschikbaar zou zijn (bijv op CD), zouden jullie die dan aanschaffen?
-DIA-

Re: Hoorspel 'In de Soete Suikerbol'?

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:Met dit idee loop ik al een hele tijd rond. Vroeger was ik helemaal weg van de verhalen van W.G. vd Hulst, met name de In de Soete Suikerbol (IdSS)-serie.

Zou het niet fantastisch zijn om een hoorspel te maken van IdSS? Stel dat zo'n hoorspel beschikbaar zou zijn (bijv op CD), zouden jullie die dan aanschaffen?
Dit hoorspel is, naar ik meen, in de jaren 70 of 80 uitgezonden door de EO... Of ben ik abuis?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ik snap nooit dat mensen zulke verhalen nog lezen en waarderen, iets te maken met heimwee naar vroeger misschien?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Ik snap nooit dat mensen zulke verhalen nog lezen en waarderen, iets te maken met heimwee naar vroeger misschien?
Het zou kunnen. Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen verhalen als "Kruimeltje", Pietje Bell" enz.
nog wel eens willen lezen. Wellicht toch iets wat met nostalgie te maken heeft. Denk ook aan de
(overigens prachtige) platen van Jetses.
Zelf hou ik me daar ook niet zo mee bnezig, maar men hoort en ziet wel eens wat om zich heen.
Vooral als eens wat door de vensters kijkt, of zelf in een spiegeltje....
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Vroeger, als we een beetje ziek waren en een 'bedje op de bank kregen', ging er altijd een cd of cassettebandje met verhalen aan. Maar ook al was ik een redelijk tuttig kind, ik geloof niet dat ik echt zou opknappen van In de Soete Suikerbol. Ik ging de kneuterigheid van WG van der Hulst pas een beetje waarderen toen ik volwassen was. En nu zou ik er niet over piekeren om naar een hoorspel te gaan luisteren. Dan wil ik - als ik dan toch persé WG wil - het boek in handen hebben en lezen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het verhaal heeft overigens (jaren geleden) ook als strip in het Reformatorisch Dagblad gestaan.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

rekcor schreef:Met dit idee loop ik al een hele tijd rond. Vroeger was ik helemaal weg van de verhalen van W.G. vd Hulst, met name de In de Soete Suikerbol (IdSS)-serie.

Ja, ik denk wel dat ik die zou aanschaffen. Ben beneiuwd of mijn kinderen later net zo zullen genieten van dat soort verhalen als ik vroeger....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Wat leuk dit topic
Ik las ze ook vroeger al die boeken
Als de Bieb kwam, gauw weer een nieuw boek
die vrouw was wel wat eng wat ik me herinner, of niet zo aardig dan......
Nostalgie!

Afbeelding
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Kruimeltje en Pietje Bel zijn verfilmd, leuk om te zien ook weer, zeker als je kinderen hebt in die leefdtijd.
Dik Trom is ook verfilmd......
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Hier in aanvulling wat Dia schreef, dat klopt ook.....

zie http://www.kok.nl/w-g-van-de-hulst-in-d ... erbol.html
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Overigens meer boeken gelezen van W G vd Hulst zoals

Ouwe Bram
Jaap Holm en z'n vrinden
Niek van den bovenmeester
Fik
Van Bob en Bep en Brammetje
„Allemaal katjes!"'
Van den boozen koster!
Het huisje in de sneeuw
Van drie domme zusjes
Bijbelse vertellingen voor onze kleintjes
Bruun, de beer
Gerdientje
„Zoo'n griezelig beest!'
Het wegje in het koren
De wilde jagers
Anneke en de sik
Rozemarijntje
Het plekje dat niemand wist
In de Soete Suikerbol (uiteraard)
Kareltje
Het kerstfeest van twee domme kindertjes
Het zwarte poesje
Het klompje dat op 't water dreef
Voetstapjes in de sneeuw

Geweldig in 1 woord, kan me sommige verhalen nog levendig herinneren gedeeltelijk, bij de 1 meer dan de ander

MoesTuin
Een Parel in Gods Hand!
Mara

Bericht door Mara »

Ik vond het erg leuk al vond ik de vrouw van de bakker heel eng.
Maar mijn kinderen wilden de boeken al niet meer lezen. :nonnon
Het gaat te traag en het verhaal spreekt niet meer aan.
Kinderen van nu leven echt in een andere wereld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

mijn dochter van 9 luisterde vorige week een luisterCD van "Het Kerstfeest van twee domme kindertjes".
Echt boeiend vond ze het niet....mmm...zei ze, dat zei hij net ook al.
(en inderdaad, het staat natuurlijk bol van herhalingen :huhu )
Misschien is 9 ook al te oud voor WG van de Hulst.
Zelf vind ik het nog steeds wel grappig. Maar ja, je bent ermee opgegroeid en veel andere boeken waren er ook niet.
Er is nu zóveel.
Floppy

Bericht door Floppy »

Geloof het of niet, maar ik heb het boek nooit gelezen (en wel een flink aantal andere vd Hulst boeken, dus daar ligt het niet aan).

Wat betreft het maken van een hoorspel in het algemeen: ik heb daar ook wel eens aan gedacht, om een verhaal om te zetten in hoorspelvorm. Tegenwoordig is het redelijk makkelijk om zoiets te doen.

Een vraag daarbij is of de grenzen wat betreft toneelspel inmiddels wat zijn opgerekt? Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met het principe van acteren, maar ik herinner me dat we op het voortgezet onderwijs een lijstje van bezwaren moesten leren, met als conclusie dat toneelspel niet kon.

Ik geloof niet dat er een principieel verschil is tussen hoorspel en toneelspel, dus als je met het 1 begint is het 2e alleen nog maar een klein stapje verder.
Peregrina

Bericht door Peregrina »

Ik denk niet dat ik het zelf zou aanschaffen (zie de overwegingen van @Floppy over hoorspel/toneel). Maar kinderen kunnen zeker nog genieten van de verhalen van Van de Hulst. Zelf lees ik de serie 'Voor onze kleinen' voor aan kinderen van ongeveer 4 tot 7 jaar. 'In de Soete Suikerbol' is om zelf te lezen moeilijk voor kinderen, maar als het voorgelezen wordt, vinden ze het prachtig (leeftijd: ongeveer 8 tot 11 jaar). Wat ook mooi is: 'De pruikenmaker en de prins' en 'Niek van de bovenmeester'. Hoe verouderd de verhalen ook zijn, in het beschrijven van sfeer en kinderemoties vind ik Van de Hulst nog steeds geweldig.
Plaats reactie