Ds. Broome van Strict Baptist Chapel Trowbridge overleden

Plaats reactie
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

15-02-2013 22:20 | Kerkredactie

TROWBRIDGE – Ds. J. R. Broome, predikant van de Strict Baptist Chapel te Trowbridge (Engeland), is donderdag overleden.

John Robert Broome werd geboren in 1931. Hij doceerde onder meer geschiedenis en Latijn (tot 1986) en publiceerde vele boeken, vooral op het gebied van theologie en kerkgeschiedenis. Het bekendst is zijn biografie over John Warburton (1996).

Ds. Broome kwam regelmatig in Nederland. De predikant sprak in verschillende kerken en hij hield vanaf 1994 jaarlijks een lezing voor studentenvereniging Depositum Custodi. „Naast alle goede herinneringen”, zo zei hij in 2011 in deze krant, „heb ik ook mijn zorgen. Ik signaleer bij Nederlandse christenen, en dat betreur ik, een toenemende wereld­gelijkvormigheid, vooral op het gebied van de kleding. Dat geldt met name voor de jongeren. Kennis en welvaart nemen toe, tegelijkertijd is er helaas sprake van een manifeste afname van de godsvreze.”
helma

Re: Ds. Broome van Strict Baptist Chapel Trowbridge overlede

Bericht door helma »

Goede herinneringen aan hem; een preek van hem is voor mij persoonlijk tot grote zegen geweest.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb zijn naam nooit gehoord...
Kan ook zijn van wel, maar dan ben ik dat vergeten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Unionist

Bericht door Unionist »

Hier kun je wat preken van ds Broome beluisteren: http://www.strictbaptist.com/SERMONS/Br ... %20J.G.php
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
caprice

Bericht door caprice »

He, ze gebruiken daar een orgel. Ik dacht dat dit in die kringen op bezwaren stuitte.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:He, ze gebruiken daar een orgel. Ik dacht dat dit in die kringen op bezwaren stuitte.
Strict is dus ook een relatief begrip ;)

Bij independent baptists heb ik nooit anders meegemaakt dan orgelbegeleiding. Helaas zonder uitzondering slechte elektronische apparaten.
~~Soli Deo Gloria~~
Unionist

Bericht door Unionist »

Bezwaren tegen een orgel vind je vooral bij de Schotten, niet bij de Engelsen.

En dat 'strict' slaat niet op de leer, of op de levenspraktijk, maar op de gesloten avondmaalspraktijk. Je hebt hele zware baptisten die niet strict zijn en stricte baptisten die tegen het Evangelische aanschurken. De vraag is: Wie mogen er aan het avondmaal: alle gelovigen of alleen zij die op baptistische wijze zijn gedoopt?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie